De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Inhaalverbod voor vrachtwagens. Is toch gewoon een lachertje. Kunnen ze beter afschaffen, dan zou ik me minder erin opjagen en gaat niet veel verschil geven tov. De huidige situatie.

Erbarmelijk hoe weinig dat nageleefd wordt.

Op de E313 zie je niet anders tussen Hasselt en A'pen. Soms begrijp ik het wel dat je als trucker ook niet achter een slak van 70-80 wil rijden maar evengoed zijn het gasten die dan 0.5km/u sneller rijden en kilometers inhalen. Maar waarom ook niet, controle is idd onbestaande.

Inhaalverbod voor vrachtwagens. Is toch gewoon een lachertje. Kunnen ze beter afschaffen, dan zou ik me minder erin opjagen en gaat niet veel verschil geven tov. De huidige situatie.

Erbarmelijk hoe weinig dat nageleefd wordt.

Op de E313 zie je niet anders tussen Hasselt en A'pen. Soms begrijp ik het wel dat je als trucker ook niet achter een slak van 70-80 wil rijden maar evengoed zijn het gasten die dan 0.5km/u sneller rijden en kilometers inhalen. Maar waarom ook niet, controle is idd onbestaande.

Inderdaad. Op de E314 's morgens ook hoor. Vanaf 5u normaal inhaalverbod, maar toch bijna dagelijks dat je daar camions elkaar ziet inhalen. Behoorlijk frustrerend soms, want dat is zo de moment dat het verkeer wat begint toe te nemen en dan hang je soms een paar minuten achter een camion die daar niet hoort te zijn.

Het grappige vind ik nog dat het meestal camions zijn met Belgische plakken, de 'buitenlanders' zie ik dat zelden doen.

Inderdaad. Op de E314 's morgens ook hoor. Vanaf 5u normaal inhaalverbod, maar toch bijna dagelijks dat je daar camions elkaar ziet inhalen. Behoorlijk frustrerend soms, want dat is zo de moment dat het verkeer wat begint toe te nemen en dan hang je soms een paar minuten achter een camion die daar niet hoort te zijn.

Het grappige vind ik nog dat het meestal camions zijn met Belgische plakken, de 'buitenlanders' zie ik dat zelden doen.

Ja maar euh die met Belgische plakken zijn meestal ook buitenlanders zunne 😉

Ja maar euh die met Belgische plakken zijn meestal ook buitenlanders zunne 😉
Vandaar buitenlanders tussen aanhalingstekens ;) Maar die zijn waarschijnlijk meer vertrouwd met de Belgische wegen en weten net zoals jij en ik hoe erbarmelijk de controles hier zijn.

Als ik naar Tsjechië of zo ga en daar staat dat je niet mag inhalen, dan ga ik mij daar voor alle zekerheid gewoon aan houden.

Vandaar buitenlanders tussen aanhalingstekens ;) Maar die zijn waarschijnlijk meer vertrouwd met de Belgische wegen en weten net zoals jij en ik hoe erbarmelijk de controles hier zijn.

Als ik naar Tsjechië of zo ga en daar staat dat je niet mag inhalen, dan ga ik mij daar voor alle zekerheid gewoon aan houden.
Was mij zo nog niet opgevallen, kan zijn idd.

Bijkomende ergernis:

Vrachtwagens die onnodig op de middenstrook blijven verder tuffen ook al is dat voor niks nodig. Dan zitten we dus ondertussen al op de Antwerpse Ring en de E313 voorbij Ranst.

Niet zo zeer een ergernis, maar van de week stak ik over op een zebrapad en de chauffeur van een wachtende auto vond het blijkbaar gepast om iets naar mij te roepen in de aard van: "Een danku is weer te veel gevraagd zeker?" oid nadat ik was overgestoken :unsure:

Wist niet dat het tegenwoordig verplicht is om uw hand op te steken terwijl je voorrang hebt. Als ik ergens random wil oversteken en een auto stopt om mij over te laten, ja dan ga ik uiteraard wel even met hand op steken. Maar op een zebrapad als je mij voorrang moet verlenen? Nee. Ik vind dat zelf ook onnozel als ze dat omgekeerd naar mij doen, want uiteindelijk moet je stoppen als autobestuurder.
Dat denk ik toch ook vaak als iemand niet effe kort knikje doet of zwaait. Beginnen roepen ga ik natuurlijk ook niet doen :p Het is gewoon een heel klein, kort, simpel gebaar die je niets kost. Het is niet omdat het niet verplicht is dat je het niet kan doen.

Dat inhaalverbod is er enkel bij regen he...
Verkeersbord RVV F03 heeft niets met regen te maken.

Dit is trouwens iets dat, volgens mij, gemakkelijk automatisch zou moeten te controleren zijn met al die camera's ondertussen.

Als de nummerplaat van een vrachtwagen eerst na, en dan voor een andere geregistreerd wordt, dan heeft deze ingehaald. (wel tijdspannes ophangen om rekening te houden met pech, file,...)

Dat klopt, maar zo vaak staat dat bord er niet he. Op de meeste autostrades mogen vrachtwagens gewoon terug inhalen.
De ganse E314 (behalve enkele stukjes misschien) is verboden in te halen voor camions tussen 5u en 20u. Ik vermoed het stuk van de e313 met 2 rijvlakken ook, maar daar ben ik niet zeker van.

Niet zo zeer een ergernis, maar van de week stak ik over op een zebrapad en de chauffeur van een wachtende auto vond het blijkbaar gepast om iets naar mij te roepen in de aard van: "Een danku is weer te veel gevraagd zeker?" oid nadat ik was overgestoken :unsure:
Dat denk ik toch ook vaak als iemand niet effe kort knikje doet of zwaait. Beginnen roepen ga ik natuurlijk ook niet doen :p Het is gewoon een heel klein, kort, simpel gebaar die je niets kost. Het is niet omdat het niet verplicht is dat je het niet kan doen.
Ik moet zeggen dat ik als voetganger ook in zo'n geval de hand even opsteek.
Dateert nog van de tijd dat een bestuurder nog niet verplicht was te stoppen voor een oversteekplaats voor voetgangers (de regeling was toen zoals nu bij een oversteekplaats voor fietsers). Als die bestuurder dan toch stopte, kreeg ie een bedankje.
Later (1996, waar blijft de tijd) werd stoppen voor een oversteekplaats voor voetgangers verplicht, maar weinigen deden dat. Diegenen die het wel deden/doen, krijgen dus nog altijd een bedankje van mij.

Dat inhaalverbod is er enkel bij regen he...
Idd, bij regen is het overal!
Er zijn echter een aantal tweevaks autostrades, voornamelijk e313/E34, waar het tijdsgebonden is.
E313 is tussen 05:00 en 22:00 dacht ik, en E34 zijn twee blokken, eentje 's ochtends tussen 05:00 en ik dacht 10:00, en dan nog eens van 16:00 tot 22:00 of zo.
Borden staan achter elke oprit!

En zoals gezegd, als het is om een voertuig dat 10 of 20 km/h trager rijdt in te halen, totaal begrijpelijk!
Spijtig genoeg is het heel dikwijls een vrachtwagen die aan 1 km/h verschil een trein van meerdere vrachtwagens inhaalt, wat dikwijls 10 of meer km nodig heeft (aan 90km/h is dat dik 7 minuten om 10 km te bollen hé).

De turborotonde in Gent. Als ze daar ooit gaan flitsen op het stuk van Destelbergen naar de Euro silo's toe, mag 3/4de van de chauffeurs zijn rijbewijs inleveren. Ik probeer me daar aan de snelheid te houden, maar eenmaal ge de borden van 70 passeert is het soms gevaarlijk om nog verder te vertragen naar de verplichte 50 voor het laatste stuk.
Zelfs de camions trekken zich niets van de limieten aan.
En ook genoeg wagens die van het uiterste linkse vak zich tegen hoge snelheid en op laatste moment nog naar het rechtse smijten.

Camion die gisteren rond 17u beslist vlak naast mijn woning te parkeren, in een woonwijk waar camions eigenlijk niets te zoeken hebben.
Blokkeerde daarbij mijn staanplaats + 5 publieke parkeerplaatsen, en stond in een bocht waardoor er amper nog doorgang was voor auto's (het ging nog net). Door werken elders is deze straat nu ook een omleiding voor fietsers, elke fietser die moet passeren ziet niks in die bocht, levensgevaarlijk.

Politie gebeld, die zijn komen melden dat hij er niet mocht staan. Hij moest vandaag ramen leveren, en dus dacht hij daar te overnachten. Volgens hem kon hij nergens anders terecht, politie terug weg.
Vandaag opnieuw politie, zelfde verhaal. Een waarschuwing kreeg hij opnieuw..

Tot er dan een ongeluk gebeurt en iedereen: "maar aller, hoe kan da nu? 't Is toch godgeklaagd he, zo spijtig, hoe kon dit toch vermeden worden?"
Awel, als de politie zijn werk eens zou doen!?

Tegen 100 op het middenvak en toch het linkervak inhalen want dat is de kerstboomlaan waar de lichten constant opflikkeren omdat ze in elkaars koffer zitten te duwen en daardoor hard moeten freinen als die voor hen ineens wat snelheid vermindert. Accordeoneffect in volle werking.

Dankzij die geweldige heraanleg van de ring in Mechelen is de inrichting op dit kruispunt echt compleet achterlijk geworden. Vooral voor die daar van links komen, die van de overkant komen en van waar je op die foto uitkijkt op het kruispunt. Gecombineerd met slechte regeling van verkeerslichten, eigenlijk te weinig ruimte voor wat men wil doen en heel veel chauffeurs die de borden niet deftig kunnen lezen gaan er daar nog eens accidenten gebeuren.

Terug
Bovenaan