De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik vind het wel altijd tof als er een dubbel baanvak aansluit op een dubbele rotonde. Honderden meters auto's voorbijsteken die allemaal 't buitenste vak willen pakken 😅
Maar da zijn vaak ook mensen die niet snappen hoe zo'n rond punt werkt, en dan op het buitenste vak blijven om de 3de afslag te nemen. En dus is het binnenvak altijd spannend als je er af moet.

Ben persoonlijk ook geen fan van die dubbele rotondes tbh. Ik vind het concept wel goed, maar 1) de uitwerking is vaak niet perfect gemaakt en 2) de mensen snappen de bedoeling ook de helft vd tijd niet.

Klopt. En voor hele kleine ronde punten zouden ze beter ook geen dubbele rotonde aanleggen, 90% van de chauffeurs slaagt er dan toch niet in van op 1 vak te blijven.

Geef mij maar het systeem van Nederland waar ze meestal de 2 vakken van elkaar scheiden, dan is het tenminste duidelijk wie waar moet rijden.

Jij moet op uw beurt zien dat je voldoende afstand houdt tot je voorligger(s).
Das nogal moeilijk als je optrekt om een rotonde op te rijden, en daar hou je sowieso al niet zoveel afstand hé :)

Wat is het volgende ? Er mee rekening houden dat die voor u wel es zou kunnen stoppen voor een groen licht ? Want dat is gewoon net hetzelfde
Is er niemand achter u en wilt ge stoppen voor die fietser, be my guest. Ik ben dan ook wel eens hoffelijk en zal dan stoppen
Maar niet als er verkeer achter u zit.

Aah ja, die situatie. Die heb ik onlangs voor gehad. Auto rijdt op binnenste baan dus ik denk 'ik kan oprijden', maar net op 't moment dat ik oprij, verandert hij van baanvak en is boos op mij 🤷‍♂️ Ik had niet opgereden als ik dat geweten had (want ik wil niet doodgereden worden door een busje 🥲) maar die had z'n richtingaanwijzer dus niet aan op 't moment dat ik opreed.
Ik heb eens juist hetzelfde meegemaakt. Die vent was dan nog vies op mij ook. Ik was even vies op hem omdat voor mij de fout absoluut niet bij mij lag.

OT: het regende deze ochtend dus we weten wat dat betekent: 70 rijden waar je 90 mag (en dan nog vertragen ook) en de nutteloze mistlichten aan.

Ik vind het wel altijd tof als er een dubbel baanvak aansluit op een dubbele rotonde. Honderden meters auto's voorbijsteken die allemaal 't buitenste vak willen pakken 😅
Tot iemand zijn ego wordt geraakt en die hun auto bijna in frut rijden om jou de pas af te kunnen snijden. :unsure:

Ben persoonlijk ook geen fan van die dubbele rotondes tbh. Ik vind het concept wel goed, maar 1) de uitwerking is vaak niet perfect gemaakt en 2) de mensen snappen de bedoeling ook de helft vd tijd niet.
IMHO werkt het alleen goed/veilig als de rotonde voldoende groot is. En niet zoals bij de meeste rotondes die we in BE hebben.

Vanmorgen getuige geweest van een geval van verkeersagressie op de Grote Ring van Hasselt. Een chauffeur die een andere niet toeliet voor hem in te voegen, de eerste chauffeur reed links dus was ook helemaal niet verplicht de andere voor hem te laten invoegen. De tweede chauffeur veinsde dan een aantal keer dat hij de andere ging rammen, voegde dan toch achter hem in en toen ze stilstonden maakte de tweede chauffeur zeer veel misbaar waarna de eerste chauffeur uitstapte (wel fout van de eerste chauffeur). De tweede chauffeur stapte ook uit en er werd geduwd en slagen uitgedeeld. De eerste chauffeur probeerde terug naar zijn wagen te wandelen maar de andere bleef hem achternalopen. Het zoontje van de tweede chauffeur, geschat rond 8 jaar of iets dergelijks, was ook uitgestapt en probeerde zijn papa tegen te houden en was aan het roepen op zijn papa. Dan heeft de tweede chauffeur de andere nog bij de keel vastgenomen voor een tiental seconden. Toen hij loste is deze kunnen instappen. De tweede chauffeur heeft dan nog nagetrapt in de auto, en is dan ook terug naar zijn wagen gegaan en ze zijn beiden weggereden.

Best wel heftig om te zien, en verschrikkelijk om zoiets te doen voor de ogen van uw zoontje. Ik wist niet meteen wat te doen, uitstappen leek me zeker niet verstandig.

Vanmorgen getuige geweest van een geval van verkeersagressie op de Grote Ring van Hasselt. Een chauffeur die een andere niet toeliet voor hem in te voegen, de eerste chauffeur reed links dus was ook helemaal niet verplicht de andere voor hem te laten invoegen.
Ik snap de situatie nog niet goed op basis van je tekst.
De tweede chauffeur veinsde dan een aantal keer dat hij de andere ging rammen, voegde dan toch achter hem in en toen ze stilstonden maakte de tweede chauffeur zeer veel misbaar waarna de eerste chauffeur uitstapte (wel fout van de eerste chauffeur). De tweede chauffeur stapte ook uit en er werd geduwd en slagen uitgedeeld. De eerste chauffeur probeerde terug naar zijn wagen te wandelen maar de andere bleef hem achternalopen. Het zoontje van de tweede chauffeur, geschat rond 8 jaar of iets dergelijks, was ook uitgestapt en probeerde zijn papa tegen te houden en was aan het roepen op zijn papa. Dan heeft de tweede chauffeur de andere nog bij de keel vastgenomen voor een tiental seconden. Toen hij loste is deze kunnen instappen. De tweede chauffeur heeft dan nog nagetrapt in de auto, en is dan ook terug naar zijn wagen gegaan en ze zijn beiden weggereden.

Best wel heftig om te zien, en verschrikkelijk om zoiets te doen voor de ogen van uw zoontje. Ik wist niet meteen wat te doen, uitstappen leek me zeker niet verstandig.
Ongelooflijk hoe sommige mensen kunnen veranderen in monsters, zodra ze die wagen instappen. Verder ook medelijden met dat kindje.

Best wel heftig om te zien, en verschrikkelijk om zoiets te doen voor de ogen van uw zoontje.

Winnaars van het leven, I guess. Ik vind het toch altijd waanzinnig geschift hoe zo'n dingen ook ontstaan, vanuit het simpele banale aapjesgedrag, "Ik WiL nIeT dAt JiJ vOoR MiJ rIjDt". Fucking hell zeg.

Dit weekend ook zo een type gehad bij Gent, stukje snelweg dat van 2 vakken naar 1 gaat. Ik rij rustig links, nog een eind voor het samenvoegt, merk ik dat degene naast mij ineens hard probeert te versnellen om het gat dicht te rijden zodat er geen gat meer zou zijn voor mij om in te voegen. Allez, gast. Enfin, was al aan het kijken om na hem in te voegen maar 2 wagens daarvoor reed er een enorm trage camionette dus gewoon doorgebold en voor die camionette ingevoegd.
Werd die pipo waarschijnlijk nog lastiger van, maar meh.

En dan nog een idioot gehad in een Tesla ook. Aan een afrit waar je kan afrijden in 2 vakken (hier: https://www.google.be/maps/@51.0070...4!1ssBcFsN6jtfRDMxWRJTNFQQ!2e0!7i16384!8i8192 ), ik ging het linkse nemen en accelereer al, komt er net tussen mij en voorligger (die rechtdoor moest) nog een Tesla tussendoor gescheurd die 100m verder dan het rechtse vak moest nemen en zich daar ook als een idioot tussengooide. Scheelde in mijn geval naar schatting geen meter of die kletste tegen mijn neus met zijn achterste.
Ja, Tesla's zijn rap, maar sommigen willen daar precies toch de wetten van de fysica mee gaan verbreken.

Ik snap de situatie nog niet goed op basis van je tekst.

Ongelooflijk hoe sommige mensen kunnen veranderen in monsters, zodra ze die wagen instappen. Verder ook medelijden met dat kindje.

De tweede chauffeur haalde de eerste eigenlijk in langs rechts, en wou voor de eerste chauffeur invoegen. De eerste gaf dan gas bij waardoor dat niet lukte.

Rond punt van Geel-West, waar je de E313 oprijdt richting Antwerpen. Voor mij rijdt ene van de rijschool die de autosnelweg opgaat en ik volg erachter het hetzelfde rechterbaanvak en sla af tot een of andere onnozelaar die van het linkerbaanvak komt aangestormd, mij de pas afsnijdt en op een haar na met me botst. Als ik wat gas had bijgegeven had ik die op zijn achterwiel geraakt waarbij hij controle zou verloren hebben over het stuur. Die zit dan te bumperkleven achter de auto van de rijschool en zodra de betonnen blokken aan de linkerzijde ophouden rijdt die de autosnelweg op en geeft plankgas. Dat was dus gisteren, dus strikt genomen een zondagsrijder maar dan ene die serieus wat gesnoven heeft denk ik.

Dit weekend ook zo een type gehad bij Gent, stukje snelweg dat van 2 vakken naar 1 gaat. Ik rij rustig links, nog een eind voor het samenvoegt, merk ik dat degene naast mij ineens hard probeert te versnellen om het gat dicht te rijden zodat er geen gat meer zou zijn voor mij om in te voegen. Allez, gast. Enfin, was al aan het kijken om na hem in te voegen maar 2 wagens daarvoor reed er een enorm trage camionette dus gewoon doorgebold en voor die camionette ingevoegd.
Werd die pipo waarschijnlijk nog lastiger van, maar meh.
Of die camionette liet bewust plaats voor jou omdat die ook zag dat er een aso achter hem reed :D .
Ik doe dat ook wel eens als ik in die positie zit, altijd leuk om die persoon dan helemaal te zien flippen haha.

Das nogal moeilijk als je optrekt om een rotonde op te rijden, en daar hou je sowieso al niet zoveel afstand hé :)
Als jij niet voldoende afstand houdt ben jij in fout hé. Dan moet je wachten met de rotonde op te rijden tot wanneer het veilig is.

Wat is het volgende ? Er mee rekening houden dat die voor u wel es zou kunnen stoppen voor een groen licht ? Want dat is gewoon net hetzelfde
Ik doe dat wel eens ja, stoppen voor een groen licht. Namelijk als het kruispunt geblokkeerd is, en ik niet tijdig aan de overkant kan geraken zonder andere voertuigen te belemmeren. En dan heb je natuurlijk idioten achter je die beginnen claxonneren omdat ze niet snappen waarom je dat doet. Staat nochtans letterlijk in de wegcode: https://gocar.be/nl/autonieuws/legaal/dit-moet-je-doen-als-een-kruispunt-vol-staat-11874907

Jij maakt hier eigenlijk geen al te goede indruk met je kennis van de wegcode hoor. Je lijkt me echt een chauffeur waaraan ik me zou ergeren.

Als jij niet voldoende afstand houdt ben jij in fout hé. Dan moet je wachten met de rotonde op te rijden tot wanneer het veilig is.

Ik doe dat wel eens ja, stoppen voor een groen licht. Namelijk als het kruispunt geblokkeerd is, en ik niet tijdig aan de overkant kan geraken zonder andere voertuigen te belemmeren. En dan heb je natuurlijk idioten achter je die beginnen claxonneren omdat ze niet snappen waarom je dat doet. Staat nochtans letterlijk in de wegcode: https://gocar.be/nl/autonieuws/legaal/dit-moet-je-doen-als-een-kruispunt-vol-staat-11874907

Jij maakt hier eigenlijk geen al te goede indruk met je kennis van de wegcode hoor. Je lijkt me echt een chauffeur waaraan ik me zou ergeren.

Ik doe dat ook soms, stoppen voor een groen licht hier . En dan heb je inderdaad mensen die beginnen te claxonneren. :headshake:

Zucht.

Stoppen als je het kruispunt zou vastzetten is een hele andere situatie hè. Dan ga ik nie claxoneren.

Je rijdt een rotonde op ja, dan laat ik geen 3 auto's lengte nee, want dan geraak ik er nooit op.

Maar gewoon stoppen uit hoffelijkheid of omdat jij je eigen regels hebt uitgevonden hoort gewoon niet thuis in het verkeer als je daarmee gevaarlijke situaties gaan creëren.
Dat is niet te vergelijken met jou voorbeeld voor het groen stoppen.

En ik blijf claxoneren bij elke auto die onterecht stopt aan een oversteekplaats waar fietsers geen voorrang hebben. Daar mag jij je nog heel lang aan ergeren, maar volg gewoon de regels 😒

Zucht.

Stoppen als je het kruispunt zou vastzetten is een hele andere situatie hè. Dan ga ik nie claxoneren.

Je rijdt een rotonde op ja, dan laat ik geen 3 auto's lengte nee, want dan geraak ik er nooit op.

Maar gewoon stoppen uit hoffelijkheid of omdat jij je eigen regels hebt uitgevonden hoort gewoon niet thuis in het verkeer als je daarmee gevaarlijke situaties gaan creëren.
Dat is niet te vergelijken met jou voorbeeld voor het groen stoppen.

En ik blijf claxoneren bij elke auto die onterecht stopt aan een oversteekplaats waar fietsers geen voorrang hebben. Daar mag jij je nog heel lang aan ergeren, maar volg gewoon de regels 😒
Het is toch niet verboden om voorrang te verlenen waar dat niet verplicht is.

Lastig voor ongeduldige mensen misschien maar niet verboden of tegen de regels.

Laatst bewerkt door een moderator:
Passeer gisterenavond rond elf uur halftwaalf een vernieuwde brug. Die is perfect gemaakt voor twee auto's die elkaar passeren, zelfs een gewone tracteur en een wagen is geen probleem. Alleen was er vlak na de gewone tracteur ene achter die eens zo breed was en echt vlotjes nen halve meter over de middenlijn kwam, al goed dat ik deftige reflexen had door naar rechts uit te wijken op het fietspad (dat vrij was) want anders hadden we los op elkaar gezeten (en ik had er nu niet bepaald super uitgekomen tegen zo'n gevaarte), puur gevaar op de baan om over die brug te rijden met die machine... .

Het lijkt alsof niemand dat weet. Ik heb hier al verschillende keren gepost over de R4 afrit Mariakerke. Dat is daar net hetzelfde. Als je bij groen niet doorrijdt omdat het kruispunt vast staat krijg je direct getoeter.
Als er dan 1 autolengte ruimte vrij komt rij je door, en de 5 achter u ook. Tot zover het nut van uw inzicht.

Het is toch niet verboden om voorrang te verlenen waar dat niet verplicht is.

Lastig voor ongeduldige mensen misschien maar niet verboden of tegen de regels.
Als er geen ander verkeer achter u zit doet ge wat ge wilt.
Voor de rest zou het leuk zijn moest je gewoon de voorrangs regels volgen zoals ze er zijn en niet a la minute doen waar je zin in hebt, anders kunnen die regels gewoon de vuilbak in

Terug
Bovenaan