De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Dat is toch ook al verleden tijd hoor. Duitsers rijden echt niet meer zoals ze vroeger reden, maar blijkbaar blijft de reputatie lang hangen.

Ah dat zou kunnen. Laatste keer dat ik de autobahn nam was 2019 ergens, toen klopte het in ieder geval wel.

Maar over het algemeen zijn er veel asociale chauffeurs in België. Ooit een Brits/Russische collega gehad, die letterlijk aan mij vroeg: "wtf is wrong with Belgian drivers, are you all crazy?" :rofl:Elke keer dat hij door België moest rijden zag hij mensen waanzinnige manoeuvres doen :unsure: Anekdote, maar bon, ik heb toch steeds dezelfde indruk als ik dan eens in het buitenland rijdt. Al zijn bv. de Fransen ook niet veel beter...

Ik zie niet in waarom die Gene die reglementaire snelheid rijdt zou moeten gehinderd worden door mensen die perse sneller willen rijden. Die kunnen evengoed efkes gas lossen, terwijl de andere misschien een eind vast zit achter nen camion anders bv. Ik trek mij geen kloten aan van te rap rijders, zij willen rapper rijden, ik ben niet geacht rekening te houden met mensen die de regels niet volgen. En ik rijd 126 op teller.

Ik denk vaak bij het opdraaien van een drukke straat waar het zone 30 is dat ik perfect zou kunnen opdraaien indien iedereen aan de reglementaire snelheid zou afkomen. Maar in realiteit rijdt iedereen daar 50 en is het dus toch niet mogelijk op de tijdsspanne die ik heb.
Idem met andere zones waar een hardrijder zijn snelheid verkeerd kan ingeschat worden.
Dus in die situatie houdt ge maar beter wel rekening met diegene die te rap willen rijden...

Ah dat zou kunnen. Laatste keer dat ik de autobahn nam was 2019 ergens, toen klopte het in ieder geval wel.

Maar over het algemeen zijn er veel asociale chauffeurs in België. Ooit een Brits/Russische collega gehad, die letterlijk aan mij vroeg: "wtf is wrong with Belgian drivers, are you all crazy?" :rofl:Elke keer dat hij door België moest rijden zag hij mensen waanzinnige manoeuvres doen :unsure: Anekdote, maar bon, ik heb toch steeds dezelfde indruk als ik dan eens in het buitenland rijdt. Al zijn bv. de Fransen ook niet veel beter...
Ik zie tegenwoordig meer bange chauffeurs die storen dan die zotte manoeuvres (die er uiteraard ook nog zijn). Maar die zotte dingen zie ik eigenlijk overal.
De Fransen kan ik eigenlijk nog mee leven (in Frankrijk zelf, hoe ze hier rijden is soms absurd). Die doen gewoon hun ding, slaat vaak op niet veel, maar die gaan zelden lastig doen als je zelf iets vreemd uithaalt of eens in hun weg rijdt.

Een Brit of Rus moeten eigenlijk niet veel zeggen, de eerste rijden continu in de weg en de tweede zijn ook niet bekend als veilige chauffeurs. :unsure:

Ik denk dat het voor buitenlanders hier gewoon veel te druk is en je vaak snel moet denken. Waar zij hun drukke punten hebben, afgewisseld met rustige afstanden, is het hier van de ene kant tot de andere van het land continu druk. Je hebt eigenlijk geen tijd om even te bekomen. Wij zijn dat al gewoon, maar als buitenlander kan ik me wel voorstellen dat het soms "wtf" is als je een paar uur door ons land moet.

In mijn gat plakken op ne meter van mijn auto terwijl ik 55 rijd waar ik 50 mag. Beginnen zwalpen en flikkeren daarbovenop, maar wel geen inhaalmanoeuvre doen wanneer het haalbaar is. Sommigen hebben toch serieus wat lef als ze veilig achter hun stuur zitten.

Plottwist: de jonge man in kwestie moest op dezelfde parking zijn zoals mij. Ik vond het al vreemd dat hij plots meer en meer afstand begon te nemen naarmate we de parking naderden. You better back that shit up als je zo'n toeren uithaalt. Plots was hij zich totaal niet meer bewust van wat hij had uitgestoken toen ik hem erop aansprak.

Aléja, aanspreken, bedreigen, intimideren,... 't is allemaal hetzelfde hé.

In mijn gat plakken op ne meter van mijn auto terwijl ik 55 rijd waar ik 50 mag. Beginnen zwalpen en flikkeren daarbovenop, maar wel geen inhaalmanoeuvre doen wanneer het haalbaar is. Sommigen hebben toch serieus wat lef als ze veilig achter hun stuur zitten.

Plottwist: de jonge man in kwestie moest op dezelfde parking zijn zoals mij. Ik vond het al vreemd dat hij plots meer en meer afstand begon te nemen naarmate we de parking naderden. You better back that shit up als je zo'n toeren uithaalt. Plots was hij zich totaal niet meer bewust van wat hij had uitgestoken toen ik hem erop aansprak.

Aléja, aanspreken, bedreigen, intimideren,... 't is allemaal hetzelfde hé.
Je kan wel genieten van het feit dat die persoon vermoedelijk een tweetal minuten haast in zijn broek scheet.

Ik hing zelf achter iemand die tergend traag reed op het linkerbaanvak en die weigerde rechts te gaan. En mijn vriendin vroeg: "Waarom blijft ge daar zo kalm bij?" :unsure:

Maarja wat zijt ge er mee? Knipper hooguit even twee keer met uw lichten voor het geval de persoon voor u gewoon aan het dagdromen is en als ze dan niet opzij gaan... Mjah deal with it. Wat gaat ge doen? Dwars door de persoon rijden? Beetje zwalpen en boos worden en dan zo zelf misschien ergens tegenaan kletsen? Door als een dolle wolf uw stuur onder te schuimen gaat die persoon toch niet opzij.

Leuk is anders soms natuurlijk, maar het is het ook niet waard om daar écht kwaad van te worden.

Laatst bewerkt:
Je kan wel genieten van het feit dat die persoon vermoedelijk een tweetal minuten haast in zijn broek scheet.

Ik hing zelf achter iemand die tergend traag reed op het linkerbaanvak en die weigerde rechts te gaan. En mijn vriendin vroeg: "Waarom blijft ge daar zo kalm bij?" :unsure:

Maarja wat zijt ge er mee? Knipper hooguit even twee keer met uw lichten voor het geval de persoon voor u gewoon aan het dagdromen is en als ze dan niet opzij gaan... Mjah deal with it. Wat gaat ge doen? Dwars door de persoon rijden? Beetje zwalpen en boos worden en dan zo zelf misschien ergens tegenaan kletsen? Door als een dolle wolf uw stuur onder te schuimen gaat die persoon toch niet opzij.

Leuk is anders soms natuurlijk, maar het is het ook niet waard om daar écht kwaad van te worden.
Volledig correct. Maar ik vind dat er een verschil is tussen u ergeren aan iemand die trager rijdt o.i.d. en één of andere pipo die u in gevaar brengt.

Ik ga me niet snel opjagen als ik moet wachten of trager rijden voor iemand. Als je daarentegen het lef hebt om op 1 meter van mijne bumper te komen hangen zwalpen en op die manier een gevaarlijke situatie creëert, dan wint het duiveltje op de schouder het van de engel.

Zo dacht er ooit es ene dat het ok was om mij te couperen op een ringweg omdat ik een vrachtwagen blijkbaar te traag ingehaald had terwijl ik al 10 km/u te snel reed. Alle toesmijten om een accident te vermijden. Volgende afrit moet meneer met vriendin er ook af. Omdat ik geclaxonneerd had stapte hij uit. Ik ga nooit vergeten wat die dus doodserieus zei tegen mij: 'Weetje gij wat mijne BMW kost in vergelijking met uwen auto?'. Dat terwijl hij kop aan kop kwam te staan met mij. Like wtf doet dat er zelfs toe in die situatie.

Ik ben er 100% zeker van dat hij zo'n toeren in de eerste jaren niet meer zal geprobeerd hebben.

Edit: ik spreek over 10 jaar geleden. Sinds ik getrouwd ben en kinderen heb zal ik dergelijke toestanden altijd proberen te vermijden. Maar er zit een limiet op.

Doet me hier aan denken, geniaal:

Iemand die op de E17 bijna tot stilstand afremt op het middenvak, terwijl op alle 3 de rijvakken aan 100 à 120 km/u gereden wordt. Want ah ja, ze moesten persé nog de afrit hebben dus dan smijten ze maar alles dicht om niet een afrit verder te moeten af rijden. Het soort mensen dat zich beter verslikt had in de cornflakes waar ze hun rijbewijs bij gekregen hebben.
En op het rechter rijvak was er nog een hoop ruimte, dus letterlijk een paar seconden vroeger nadenken was voldoende geweest om veilig te kunnen afrijden. Gelukkig konden de 2 auto's erachter tijdig remmen en was het geen al te druk ochtend verkeer, geen bumper-aan-bumper treintje zoals op andere stukken.

Andere, mildere ergernis vandaag: auto die zich 3 verkeerslichten na elkaar op het linkervak zet, naast een schoolbus en elke keer trager weg is dan die bus. Dat is gewoon moedwillig andere mensen die wél weten dat een gaspedaal rechts zit en niet in het dashboardkastje, verhinderen van het linker rijvak te gebruiken waar het voor dient. En niet omdat hij ergens linksaf moest, die lichten liggen al een paar kilometer uit elkaar en ook de kilometers erna bleef hij op de hoofdbaan rijden. Gelukkig na bijna 10 kilometer een recht stuk waar je mocht voorsteken, en hem én die bus in 1 keer voorbij... zonder Louis CK taferelen :tongue:

Edit: ik spreek over 10 jaar geleden. Sinds ik getrouwd ben en kinderen heb zal ik dergelijke toestanden altijd proberen te vermijden. Maar er zit een limiet op.
Je moet maar 's op de verkeerde vallen... Ene die zijn BMW gaat verdedigen met een baseball knuppel of zo...

10 jaar geleden ben ik getuige geweest van een heel zwaar geval van verkeersagressie. De aanleiding van het conflict heb ik niet gezien maar vanuit de tegengestelde richting (was op een rond punt) zag ik een man liggen en een andere met zo'n Stihl bosmaaier. Eén van de voertuigen was zo'n oranje camionette met open bak waar allerhande gerief in lag. De dader stond dan ijzig kalm een sigaret te roken, zijn kompaan was wel de eerste zorgen aan het geven. Ik belde de hulpdiensten en die wisten me te vertellen dat er al heel veel mensen hadden gebeld, terwijl het echt wel even duurde eer er ook effectief mensen gingen helpen. Wij zaten daar allemaal gewoon stil in de auto, angstig omdat we niet wisten of die dader zijn bosmaaier terug zou bovenhalen... Ondertussen lag het slachtoffer op de weg in een plas bloed.

Sindsdien, nog 's een geval van verkeersagressie meegemaakt en iemand die me uitdaagde om uit de auto te komen. Deed ik niet. No way, kalm blijven, de politie bellen en doorrijden van zodra het kan. Je verhaal gaan halen - terecht of onterecht - bij iemand anders kan wel 's heel nare gevolgen hebben.

Je moet maar 's op de verkeerde vallen... Ene die zijn BMW gaat verdedigen met een baseball knuppel of zo...

10 jaar geleden ben ik getuige geweest van een heel zwaar geval van verkeersagressie. De aanleiding van het conflict heb ik niet gezien maar vanuit de tegengestelde richting (was op een rond punt) zag ik een man liggen en een andere met zo'n Stihl bosmaaier. Eén van de voertuigen was zo'n oranje camionette met open bak waar allerhande gerief in lag. De dader stond dan ijzig kalm een sigaret te roken, zijn kompaan was wel de eerste zorgen aan het geven. Ik belde de hulpdiensten en die wisten me te vertellen dat er al heel veel mensen hadden gebeld, terwijl het echt wel even duurde eer er ook effectief mensen gingen helpen. Wij zaten daar allemaal gewoon stil in de auto, angstig omdat we niet wisten of die dader zijn bosmaaier terug zou bovenhalen... Ondertussen lag het slachtoffer op de weg in een plas bloed.

Sindsdien, nog 's een geval van verkeersagressie meegemaakt en iemand die me uitdaagde om uit de auto te komen. Deed ik niet. No way, kalm blijven, de politie bellen en doorrijden van zodra het kan. Je verhaal gaan halen - terecht of onterecht - bij iemand anders kan wel 's heel nare gevolgen hebben.
Technisch gezien is dat nietmeer verdedigen dan, maar aanvallen hé, nie ? :)
Muggenziften i know

Technisch gezien is dat nietmeer verdedigen dan, maar aanvallen hé, nie ? :)
Muggenziften i know
Ik denk niet dat de primaat met de baseball knuppel, bosmaaier of whatever... heel doordacht gaat nadenken over verdediging / aanval. Da's blinde agressie, doen en dan - misschien - nadenken over de gevolgen. Dat is het mij niet waard om er 's eentje de les te gaan spellen hoor.

Is dat dat geval die dan uitgebreid in het nieuws geweest is? Die man is z'n been of voet kwijt, neen?

In alle gevallen was ik 'de verkeerde' waarop ze botsten. Ook te maken gehad met wapens en allerhande, maar ik deinsde daar niet voor terug, ik nam zelf een. Maar goed, zoals ik zei is dat +10 jaar geleden.

Wat niet wil zeggen dat ik zomaar op mijne kop ga laten schijten.

Is dat dat geval die dan uitgebreid in het nieuws geweest is? Die man is z'n been of voet kwijt, neen?

In alle gevallen was ik 'de verkeerde' waarop ze botsten. Ook te maken gehad met wapens en allerhande, maar ik deinsde daar niet voor terug, ik nam zelf een. Maar goed, zoals ik zei is dat +10 jaar geleden.

Wat niet wil zeggen dat ik zomaar op mijne kop ga laten schijten.

Klinkt herkenbaar alleszins.

Laten passeren idd.

In brussel ook eens zo'n geval meegemaakt waarbij 2 oostblokkers in een afgereden bmw een camionette klemreden op het linkervak van de e40. Er was al wat gedoe aan vooraf gegaan op de Keizer Karellaan, maar die 2 parkeerden hun auto dus voor die camionette en gingen dan met z'n twee aan het bestuurdersportier sleuren (uiteraard was die op slot). Ik stond daar vlak achter, en had toen een erg officieel uitziende kaart aan mijn voorruit met een groot wapenschild en rode diagonale band (die gewoon diende voor de parking op mijn werk). Toen ik eens claxoneerde en ze die kaart zagen, excuseerden ze zich met gebaren en kropen ze rap weer in hun auto om weg te stuiven :coolbrows:.

Laten passeren idd.

In brussel ook eens zo'n geval meegemaakt waarbij 2 oostblokkers in een afgereden bmw een camionette klemreden op het linkervak van de e40. Er was al wat gedoe aan vooraf gegaan op de Keizer Karellaan, maar die 2 parkeerden hun auto dus voor die camionette en gingen dan met z'n twee aan het bestuurdersportier sleuren (uiteraard was die op slot). Ik stond daar vlak achter, en had toen een erg officieel uitziende kaart aan mijn voorruit met een groot wapenschild en rode diagonale band (die gewoon diende voor de parking op mijn werk). Toen ik eens claxoneerde en ze die kaart zagen, excuseerden ze zich met gebaren en kropen ze rap weer in hun auto om weg te stuiven :coolbrows:.
Ik heb zo'n +4 kaart liggen van Uno op m'n dashboard. Ze zitten ook al snel terug in hun auto als ze dat zien.

Ik stak gisteren rond 19:30 de straat over op een zebrapad aan het Citadelpark in Gent. Aankomende taxichauffeur vertraagde sterk, maar toen hij vlakbij was probeerde hij mij aan te rijden en hij vond dat blijkbaar zeer geestig. Wanneer wordt dergelijk schorem van de weg gehaald?

Ja, ik kan een paar uur op het politiekantoor doorbrengen voor een pv, maar zonder bewijs of getuigen wordt dat toch weer geseponeerd.

Absoluut niet. Maar als jij naar links wilt kijk je in je spiegel, komt er iemand snel af dan hou je even in (als jij 120 gaat en die voor je 115 is dat even gas lossen tenzij je ook al in zijn gat zit) en voeg je pas in als je dit veilig en zonder hinderen kan doen.
Dit slaat nergens op hè. De enige moment dat je u moet inhouden is als er een auto op het linkervak al vrij dicht genaderd is, waardoor je hem effectief hindert ongeacht zijn snelheid. Echter als er iemand in de verte afkomt mag je perfect invoegen. Of die nu veel te snel rijdt of niet boeit geen reet.

Zolang jijzelf dan aan 120 aan het voorbijsteken bent, kan er toch echt geen sprake zijn van 'asociaal gedrag', want maximumsnelheid.

Kleine ergernis:
Bestuurders die voor een rood licht stoppen maar 5 meter afstand houden tot hun voorligger. En wanneer ik er dan achter sta rijden ze ineens die 5 meter dicht.

Uiteraard niet heel erg he, maar ik denk dan: waarom? En 'zou ik nu gewoon blijven staan tot het groen wordt, of rij ik dat gat ook even dicht' :unsure:

Dit slaat nergens op hè. De enige moment dat je u moet inhouden is als er een auto op het linkervak al vrij dicht genaderd is, waardoor je hem effectief hindert ongeacht zijn snelheid. Echter als er iemand in de verte afkomt mag je perfect invoegen. Of die nu veel te snel rijdt of niet boeit geen reet.

Zolang jijzelf dan aan 120 aan het voorbijsteken bent, kan er toch echt geen sprake zijn van 'asociaal gedrag', want maximumsnelheid.

Vergelijk het eens met een straat indraaien die een zone 30 is.
Indien je een auto ziet afkomen die 30 rijdt en je nog voldoende tijd hebt om in te draaien dan doe je dat.
Indien diezelfde auto 50 per uur zou rijden heb je die ruimte misschien niet.
Maar ga je het dan toch doen omdat die wagen daar eigenlijk maar 30 mag rijden?

Vergelijk het eens met een straat indraaien die een zone 30 is.
Indien je een auto ziet afkomen die 30 rijdt en je nog voldoende tijd hebt om in te draaien dan doe je dat.
Indien diezelfde auto 50 per uur zou rijden heb je die ruimte misschien niet.
Maar ga je het dan toch doen omdat die wagen daar eigenlijk maar 30 mag rijden?
Ik wel. :unsure:
Als die andere zich aan de regels houdt, moet hij niet remmen, dus "meh".

Terug
Bovenaan