De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

De plaatsen waar je op de weg moet zou je eigenljk met een speed pedelec (en bromfiets klasse b) moeten rijden als met een moto. Je plaats opeisen en zorgen dat je gezien wordt. De meeste kruipen tegen de kant en dan creer je gewoon plaats voor de auto' s om je rakelings voorbij te rijden terwijl je meestal bijna even snel gaat.
Op smalle stukken waar de snelheid max 30 of 50 is doe ik dat al met een gewone velo. Anders zijn er genoeg zotten zie rakelings langs u scheuren. Ik ga ook geen km's voor een auto rijden natuurlijk, dan ga ik wel even aan de kant zodra de auto vertraagd is, maar op korte stukjes of drukke plekken ga ik toch sowieso mijn plek opeisen. Als automobilist blijf ik op zo'n plekken ook steevast achter een fietser, ook al rijdt die tegen de kant, ik ga er wel voorbij als ik genoeg tussenafstand kan nemen.

Ik zie de schoonheid toch niet in zo'n safari wagen.
Gohja, smaken zeker? De G is samen met de Defender een auto die hier sowieso nog de oprit moet sieren. Ik hou wel van dat vierkante. Ik heb toen de V90 werd voorgesteld zelfs nog snel het laatste model V70 met 5 cilinder gekocht enkel om het model. Dat die motor niet meer te verkrijgen was in de V90 was uiteraard mooi meegenomen (in de V70's na de voorstelling van de V90 werden de 5 cilinders trouwens ook al weggehaald).

Duidelijk een ergernis van chauffeurs die denken dat de openbare weg een racebaan is..
Maar ik moet wel zeggen dat ik onder de indruk ben van die Mercedes G klasse.
Ik ga er even vanuit dat ze daar toch minstens met 100km/h tegen die vrachtwagen reden.. Met zowat elke normalere auto waren ze dood geweest.
Ik hoor mac-bc vanuit de shadow realm roepen.

Ik snap hm nie :unsure:

Dan heb je nog nooit met een speed-pedelec gereden. Sommige zouden je gewoon van de weg rijden omdat ze vinden dat je als "fietser" op het fietspad hoort. Terwijl je op een fietspad dubbel gebruik gewoon niet op mag bv.
Ja idd.

Sorry ik was niet geheel duidelijk.
Ik fiets dus, daar waar het kan en mag, op de rijbaan.
Helaas zijn er nog steeds mensen die denken dat ze agent moeten spelen en vaak al roepend u van de baan wensen te rijden.
Op heel mijn fietsroute, 30km, fiets ik dan nog maar een stuk van pakweg 2km op de rijbaan "en" daar is het dus ook zo een gedeeld fiets/voetgangers pad.
Echt goed bezig jongens.

Nu heb je daar ook lichten...
Het is dus al eens voor gevallen dat er weer iemand "boos" was en me praktisch van de baan Reed, beetje verder stond meneer voor het rode licht.
Ik er naast en vriendelijk op zijn raampje geklopt of hij even een gesprek wilde voeren.
Veel anders dan ; "fietspad dit blaf blaf blaf" en "fietspad dat blaf blaf blaf" komt daar niet uit...

Of een vrachtwagenchauffeur die van zijne tak maakt (tegenligger) dat ik op fietspad moet (daar waar het ook zelfs niet mag, en ik mag/moet op de rijbaan) en zelf vervolgens los door het rood rijd met zijn 20tonner... Echt, echt proficiat.

Of zoals deze avond.
Jongedame op scooter steekt me voorbij en ze is mijn voorwiel nog niet gepasseerd of ze moet de straat rechtsaf in... Daar gingen mijn remblokken en het rubber van mijn banden.
Ik fiets elke dag 60km, ik kan boeken schrijven ondertussen.

Pas op, ik vergis me ook soms nog wel eens, ik ben niet heilig.
En van collega fietsers/speed pedelec rijders heb ik ook al stoten gezien hoor.

Wat zou hij te zeggen hebben over gehuurde G-klasses met bepaalde rijstijl? :unsure:
Daar zijn de commentatoren bij HLN ook achter gekomen ondertussen.
Gehuurde ketel van +200 000€ , overdreven snelheid , geen rijbewijs en onder invloed van drugs. :coolbrows: Say no more.
Er zijn er zelfs die beweren dat de bestuurder van de G-classe volledig in z'n recht is.
Nu ja , ik was er niet bij maar ik verheug me nu al op de vervolgcommentaren op HLN.

Edit ; hoe gaat de verzekering bij zo'n gevallen eigenlijk te werk?
Is dat de verzekering van de verhuurfirma die de centen gaat terughalen bij de bestuurder en wat als die geen nagel heeft om aan z'n gat te krabben? En dan nog zonder rijbewijs. Hoe kan die kerel dan zelfs een wagen huren ? Of gehuurd op iemand anders z'n naam en die kan nu de rest van z'n leven alles gaan betalen aan 100€/maand.
Iemand die in verzekeringen zit hier ?

Laatst bewerkt:
Gisterenochtend goed verschoten en ik was meteen klaarwakker.

Rond twintig voor 4 op de E40. Amper verkeer natuurlijk op dat uur en we zijn bijna aan de afslag richting E40/E19, de afslag naar de ring dus. Helemaal rechts rijden drie vrachtwagens achter elkaar, die ook de afslag moesten nemen. Ik zet mij al goed op voorhand op de rijkstrook links ernaast want er was toch voor de rest niemand in de buurt. Op het moment dat ik aan het achterste van die laatste camion ben pinkt hij ineens naar links en komt hij ook quasi binnen de twee tellen naar links op mijn rijstrook. Ik verschiet mij natuurlijk een bult en uit een reflex wijk ik over de volle lijn uit naar de linkse rijstrook van mij (afslag richting Wallonië). Uit een soortpaniekreactie heb ik dan gas bijgegeven om die camion rap genoeg voorbij te steken om mijn afslag niet te missen, weer over de volle lijn dus. Achteraf gezien had ik beter mijn gas losgelaten en me op een afstand van die camion gehouden.

Enkele tellen later komen we op dat stuk waar je op dit moment maar 70 mag rijden. Ik rijd daar rustig 75 CC of zo en ik zie ineens die camion links van mij weer voorbijsteken tegen zijn normale snelheid. Wat een idioot.

Deze ochtend op het stuk E40 van Kraainem/Sint Stevens Woluwe richting de verschillende tunnels onder de Auguste Reyerslaan in Brussel een situatie meegemaakt waar een vrouw in een oude peugeot 2008 zonder reden (in mijn ogen toch) graag een accident wou veroorzaken.
Ze was zich van geen kwaad bewust.

Situatie: De E40 splitst daar op een gegeven moment op in 2 baanvakken voor de linkse tunnel en wat baanvakken rechts voor de rechter tunnels. Op die splitsing stond er een lichte vrachtwagen stil omdat die te laat nog besliste om toch naar rechts te gaan..
De auto achter die lichte vrachtwagen moest dus remmen en stond even stil op het rechtse vak van de 2 vakken die naar de linkse tunnel gingen.

So far so good. Ik had dat al van ver gezien en liet rustig mijn gas los, maar in principe moet je hiervoor niet vertragen, want het linkse vak van de 2 vakken die naar de linkse tunnel gingen was gewoon vrij.

De madam in de peugeot voor mij zag de situatie schuin rechts voor haar (vrachtwagen en wagen stil op het rechtervak) en besloot om bijna een volledige noodstop (van 120km/h naar 50km/h) uit te voeren, terwijl op haar vak voor haar NIEMAND was. Ze kon dus gewoon doorrijden zonder gevaar!!!

Ik reed gelukkig op een veilige afstand van haar en kon dus tijdig remmen. Ik snap dat er gevaar is op de baan rechts van je, maar daarvoor moet je toch niet extra gevaar creeren door alles dicht te gooien, terwijl er op je vak GEEN verkeer/gevaar aanwezig is.

Ik ben er daarna toch eens gaan naast rijden en gekeken, maar ze bleef stoïcijns vooruit kijken in de verte. Ik hoop ergens dat ze doorhad dat haar actie alleen maar voor extra onnodig gevaar zorgde. Als je gevaarlijke situaties niet goed kan inschatten, dan laat je je best vervoeren door een taxi/bus/trein. Je hoort dan niet op de openbare weg thuis.

Laatst bewerkt:
Ik krijg dus het schijt van mijn remmen. Nieuwe remblokken. Die remmen 'piepen' enorm wanneer ik traag afrem. Aanschuiven in de dorpskern, ik ben precies een tram. De ene dag is het er, de andere dag veel minder.

Garagist steekt het op Audi, dat zou een gekend probleem zijn. Heeft de remblokken wat bij geschuurd ofzo. Dan was het een week of 2 weg. Nu is het terug.

Iemand tips?
Ik hoop ten zeerste dat hij niet uw remmen heeft bijgeschuurd :p, dan zou ik in elk geval een andere garagist zoeken. Dat komt door het trillen van remblokken, in uw remsysteem zitten bepaalde onderdelen om dit tegen te gaan (vulplaatjes).
Als ze dezelfde remblokken hebben geplaatst, hebben die diezelfde vulplaatjes en is de plaatsing dus niet goed gedaan.

Autokeuring, komaan jongens afspraak om 8:15, ik kom hier aan, 5 wagens voor mij. Bende idioten.

De VSV vraag van vandaag was of je voorrang moest geven aan een voertuig dat de snelweg wil oprijden en nog op de oprit zit.

8.993 personen hebben tot nu toe deze vraag beantwoord. 4.270 (47%) hadden hem juist.

:wtf:

Dat het slecht gesteld is met de algemene kennis van de verkeersregels weten we allemaal, maar dit is toch wel heel erg.

Autokeuring, komaan jongens afspraak om 8:15, ik kom hier aan, 5 wagens voor mij. Bende idioten.
Ik maak altijd afspraak om 7u00, dan ben je de eerste. In de praktijk sta je ook 5e-6e-7e in de rij en men zegt er niets van. Zolang je op de juiste dag gaat, lijkt het goed te zijn. Ik stond de laatste keer achter een madam die trots verkondigde dat ze om 10u moest gaan, maar er al om 7u stond omdat ze moest gaan werken. Ja madam, ik moet ook gaan werken om 8u, vandaar dat ik een afspraak heb om 7u. Asociale gans.

De VSV vraag van vandaag was of je voorrang moest geven aan een voertuig dat de snelweg wil oprijden en nog op de oprit zit.

8.993 personen hebben tot nu toe deze vraag beantwoord. 4.270 (47%) hadden hem juist.

Dat het slecht gesteld is met de algemene kennis van de verkeersregels weten we allemaal, maar dit is toch wel heel erg.
Ik zie dit wel vaker gebeuren dat mensen op die oprit er zomaar vanuit gaan dat ze op de linkerbaan maar moeten opschuiven naar links of wat remmen om hun er tussen te laten.

Belachelijk gedrag idd. Ik zorg er altijd voor dat ik naar links opschuif als het kan. Maar zelfs al kan ik naar links en ik zie dat het een lange oprit is, dan blijf ik gewoon rechts rijden en kunnen ze perfect achter me aansluiten.

Maar dan komen we tot het probleem: mensen willen te vaak meteen hun manoeuvre uitvoeren (vaak nog aan een lage(re) snelheid), terwijl er nog voldoende ruimte en tijd is. Voorrang verlenen kan soms moeilijk zijn..

De exacte vraag is of je bij sterk vertraagd verkeer auto's die de snelweg opgereden komen voorrang moet verlenen.
(Sterk vertraagd verkeer. De auto’s rechts willen invoegen op de autosnelweg. Moet je hen voorrang verlenen?)

Ik begrijp dus wel dat er heel wat mensen zijn die dan aan ritsen gaan denken, terwijl dat in die situatie dus niet van toepassing is.
Maar ik had ook niet gedacht dat er zoveel mensen zouden zijn die dat fout gingen hebben.
Anderzijds, als ik zie hoeveel mensen het fout hebben bij andere vragen, dan denk ik soms dat er heel wat mensen (kinderen) zonder rijbewijs ook gewoon op die vragen antwoorden.

Ik maak altijd afspraak om 7u00, dan ben je de eerste. In de praktijk sta je ook 5e-6e-7e in de rij en men zegt er niets van. Zolang je op de juiste dag gaat, lijkt het goed te zijn. Ik stond de laatste keer achter een madam die trots verkondigde dat ze om 10u moest gaan, maar er al om 7u stond omdat ze moest gaan werken. Ja madam, ik moet ook gaan werken om 8u, vandaar dat ik een afspraak heb om 7u. Asociale gans.
Zo heeft het systeem van afspraken idd geen nut meer.
Mogen ze gerust streng tegen optreden en gewoon 3u laten wachten.
Mooi gevalletje ; "ik ben meer als de rest".

De exacte vraag is of je bij sterk vertraagd verkeer auto's die de snelweg opgereden komen voorrang moet verlenen.
(Sterk vertraagd verkeer. De auto’s rechts willen invoegen op de autosnelweg. Moet je hen voorrang verlenen?)

Ik begrijp dus wel dat er heel wat mensen zijn die dan aan ritsen gaan denken, terwijl dat in die situatie dus niet van toepassing is.
Maar ik had ook niet gedacht dat er zoveel mensen zouden zijn die dat fout gingen hebben.
Anderzijds, als ik zie hoeveel mensen het fout hebben bij andere vragen, dan denk ik soms dat er heel wat mensen (kinderen) zonder rijbewijs ook gewoon op die vragen antwoorden.
Het was handig geweest als de antwoorden waren:
- Nee
- Ja want je moet voorrang geven
- Ja want je moet ritsen

Als het merendeel van de foute antwoorden, antwoord 3 was geweest, had ik het nog niet zo erg gevonden. Aangezien het toch om sterk vertraagd verkeer gaat.

- Nee
- Ja want je moet ritsen

Als het merendeel van de foute antwoorden, antwoord 3 was geweest, had ik het nog niet zo erg gevonden. Aangezien het toch om sterk vertraagd verkeer gaat.
Imo is dat ook de meest hoffelijke oplossing en in praktijk doen veel mensen dat ook. Dus als de vraagstelling zo is, kan ik wel leven met dat antwoord (ook al is het fout :p )

Deze ochtend op E40 richting Gent vanuit Aalter was het vrij druk, zit er op het derde vak een witte bestelwagen (genre VW Caddy) met sirene en blauwe verdoken zwaailichten die echt in iedereen zijn gat zit te rijden terwijl die allemaal wel hun best doen om aan de kant te gaan, wat bij druk verkeer helaas niet altijd even vlot gaat.

Ik vraag mij af wat dat was, bij een anonieme wagen denk ik niet onmiddellijk aan een bestelwagen en ik heb ook nog nooit politie zo hard mensen van de baan zien proberen rijden.

- Nee
- Ja want je moet ritsen

De antwoordkeuzes waren.
- Ja, maar pas aan het einde van de invoegstrook
- Ja, aan het einde van de invoegstrook moet je voorrang verlenen aan 1 auto
- Nee, maar het is wel hoffelijk.
De eerste 2 zijn fout, maar ze verwijzen duidelijk naar het ritsen.

Terug
Bovenaan