De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ja, geen schade berokkenen is wel een voorwaarde. Anders trek ik mijn sympathie terug in.

Maar iets afwasbaar kan toch niet erg zijn voor een SUV? Die worden toch gebruikt om elke dag door het slijk te rijden op onze talloze onverharde wegen hier in Vlaanderen? Dat was toch de reden waarom ze 4x4 nodig hebben, hoog op hun poten staan, brede wielkasten, ...?! Die extra vlekken ga je nooit zien tussen al dat slijk, daar ben ik van overtuigd. ;)

De tijd dat een SUV meer kost dan een andere wagen ligt toch al meer dan 10 jaar achter ons dacht ik? Daarenboven werden ook geen dure sportwagens geviseerd ofzo. Heeft dus niets met kostprijs of jaloezie te maken. Alleen met de veiligheid van alle weggebruikers.
Ge blijft van andermans goed af, zo simpel ist. Afwasbaar, niet afwasbaar doet er allemaal niet toe. Afblijven

Wat is een dure "sportwagen" in jou ogen ? Een X5 van 100.000€ is geen dure wagen ?
Volgende keer ketchup smeren op de huizen van mensen in de buiten, t zal ze leren gedecentraliceerd te gaan wonen!

Er zijn andere manier genoeg zonder met uw handen aan andermans eigendom te komen.

De laatste jaren zijn er steeds meer kleinere SUV's op de markt gekomen, dus er zijn evengoed heel wat SUV's die lichter zijn dan sedans. Dat hoeft dus al geen argument meer te zijn om alle SUV's dan maar te gaan bekladden.

Het punt van impact kan wel meespelen bij zwakke weggebruikers. Maar daar zou je dan bvb. ook kunnen kiezen voor wagens met bepaalde veiligheids- en detectiesystemen die de bestuurder helpen dat te vermijden. Dus ook geen reden om zomaar alle SUV's te gaan bekladden...

Uiteraard kan je aan elke SUV een zekere "score" gaan geven, en zal de ene slechter zijn dan de andere. Maar de SUV wordt in het algemeen wel gekenmerkt door allerlei zaken die de veiligheid van andere weggebruikers op het spel zetten.

Bovendien creëert het een (door mezelf reeds lang voorspeld) sneeuwbaleffect.
Ge blijft van andermans goed af, zo simpel ist. Afwasbaar, niet afwasbaar doet er allemaal niet toe. Afblijven

Wat is een dure "sportwagen" in jou ogen ? Een X5 van 100.000€ is geen dure wagen ?
Volgende keer ketchup smeren op de huizen van mensen in de buiten, t zal ze leren gedecentraliceerd te gaan wonen!

Er zijn andere manier genoeg zonder met uw handen aan andermans eigendom te komen.

Tgoh, als het regent word ik ook regelmatig natgespat door auto's. Ik loop daar ook niet voor te janken.

Het is gewoon een perfect te begrijpen uiting van onmacht als zwakke weggebruiker tegen steeds hogere, bredere, zwaardere, akoestisch geïsoleerdere stalen bakken die steeds meer plaats gaan innemen en die steeds meer potentieel hebben om gewoon los over beschermende weginfrastructuur te rijden zoals verkeersdrempels, trottoirs, etc. Om jouw woorden te gebruiken: die SUV's moeten daar ook gewoon afblijven.

Een X5 is vooral een mottige auto. Er zijn vast duurdere (sport)wagens te vinden in Gent-centrum waar niets mee gebeurd is. Het is dus geen jaloezie.

Niet echt een ergernis op de weg, maar ik erger mij aan de jaarlijkse verkeersbelasting.
Ik ben aan het kijken voor een tof autootje voor er bij, euro 3, paar duizend euro.
Blijkt dat die jaarlijkse verkeersbelasting niet zakt naarmate de auto ouder wordt. En je wordt ook nog eens op CC inhoud belast, dat je auto nu 1liter is met 150co2 uitstoot of 2liter is met 150co2 uitstoot zou toch geen zak mogen uitmaken?
Waar slaat die belasting nu op :wallbash:
Oude wagens worden zo echt keihard de markt uitgeprijsd. Je zit al met extra onderhoudskosten er aan. En dan de belachelijke LEZ die voor enorme waardevermindering zorgt...
Ik ben echt zo blij dat ik genoeg verdien om dat wel aan te kunnen, maar iemand die elke euro 2x moet omdraaien wordt toch echt keihard gekloot door de overheid.
Tzal er naar uitzien dat ik ipv paar duizend euro het dubbele zal betalen eerder om een euro 4 wagen te hebben die wat minder kost aan belasting.
En over wat voor iets hebben we het dan? Is Euro 3 niet al heel oud? Ik heb eens een simulatie gedaan voor een Golf 1.6 benzine uit 2005 (wat mij een auto lijkt die zeker "binnen bereik" is met een beperkt budget) en kom op +/- 200 BIV en 300 jaarlijkse belasting. Ik ga niet beweren dat dat goedkoop is, maar toch ook niet onoverkomelijk?

Uiteraard kan je aan elke SUV een zekere "score" gaan geven, en zal de ene slechter zijn dan de andere. Maar de SUV wordt in het algemeen wel gekenmerkt door allerlei zaken die de veiligheid van andere weggebruikers op het spel zetten.

Tgoh, als het regent word ik ook regelmatig natgespat door auto's. Ik loop daar ook niet voor te janken.

Het is gewoon een perfect te begrijpen uiting van onmacht als zwakke weggebruiker tegen steeds hogere, bredere, zwaardere, akoestisch geïsoleerdere stalen bakken die steeds meer plaats gaan innemen en die steeds meer potentieel hebben om gewoon los over beschermende weginfrastructuur te rijden zoals verkeersdrempels, trottoirs, etc. Om jouw woorden te gebruiken: die SUV's moeten daar ook gewoon afblijven.

Een X5 is vooral een mottige auto. Er zijn vast duurdere (sport)wagens te vinden in Gent-centrum waar niets mee gebeurd is. Het is dus geen jaloezie.
Aan ter platen in Gent rijden er een paar G klasses rond, das er toch over voor int stad? Idem met die range rovers.
Waarmee ik niet de actie wil goedkeuren...

Aan ter platen in Gent rijden er een paar G klasses rond, das er toch over voor int stad? Idem met die range rovers.
Waarmee ik niet de actie wil goedkeuren...
Een G-klasse is er nooit over, maar er altijd boenk op. Ongeacht de situatie. Op de hoogte na is dat zelfs niet zo extreem groot als je gaat vergelijken met grotere breaks (E, A6, 5, V70/V90, ...). Op die laatste komt er nooit kritiek.

Dus nu gaat ge een natuurlijk verschijnsel (regen) vergelijken met iets besmeuren?
Gij kunt ook tussen de regendruppels doorlopen ? Want zonder auto zou ge niet worden ?

Ik kan ook perfect met mijn gewone sedan vlotjes over een verkeersdrempel rijden hoor en hoevaak rijden auto's over het trottoir?

Maar dit is op geen enkele manier ook maar een reden om iemand anders zijn eigendom te beschadigen dus nee geen perfect te begrijpen uiting.

Hoe vaag kan je blijven met "in het algemeen" en "allerlei zaken"?

Rapporten tonen net aan dat het verschil tussen SUV's en sedans steeds kleiner geworden is overheen de tijd. Kom dan eens af met concrete info aub.

En ja ik erger mij ook aan SUV's die mijn zicht beperken. Dan neem ik wat meer afstand van mijn voorligger, zucht ik eens, en dat passeert dan weer.

Dus nu gaat ge een natuurlijk verschijnsel (regen) vergelijken met iets besmeuren?
Gij kunt ook tussen de regendruppels doorlopen ? Want zonder auto zou ge niet worden ?

Neen, ik heb het dan over opspattend water van vuile plassen. Dat beschadigt mijn fiets en kleren niet, maar maken ze wel vuil. Zoals ketchup op uw carrosserie dus eigenlijk.

Ik kan ook perfect met mijn gewone sedan vlotjes over een verkeersdrempel rijden hoor en hoevaak rijden auto's over het trottoir?

Chance dat dat lukt, het zou anders maar triestig zijn. Punt is dat je daar met een SUV sneller kan over rijden en ze dus geen nut meer hebben.
Hoe vaak rijden auto's over het trottoir en andere weginfrastructuur en weginrichting?
- Gewone auto's? Weinig.
- Brede lompe SUV's? Veel.

Maar dit is op geen enkele manier ook maar een reden om iemand anders zijn eigendom te beschadigen dus nee geen perfect te begrijpen uiting.

Welke eigendom werd dan wel beschadigd?

Hoe vaag kan je blijven met "in het algemeen" en "allerlei zaken"?

Rapporten tonen net aan dat het verschil tussen SUV's en sedans steeds kleiner geworden is overheen de tijd. Kom dan eens af met concrete info aub.

"Rapporten" tonen ook aan dat de gemiddelde auto-grootte steeds verder stijgt en dat dit met de SUV-hype nog verder is toegenomen. Dat is heel concrete info.
Andere rapporten tonen aan dat de impact van een SUV op een zwakke weggebruiker véél dodelijker is dan met een gewone wagen. Met name door de hogere impactzone op het lichaam word je op vitalere delen van het lichaam geraakt EN heb je meer kans om onder de wagen terecht te komen i.p.v. op de capeau.

En ja ik erger mij ook aan SUV's die mijn zicht beperken. Dan neem ik wat meer afstand van mijn voorligger, zucht ik eens, en dat passeert dan weer.

Dat is inderdaad de luxe die je hebt als je met de auto rijdt: eens zuchten en dat passeert weer.
Als je daarentegen bijna-doodervaringen hebt met de fiets, dan passeert dat jammer genoeg niet zo snel. Dan sta je daar met uw vrolijk fietsbelleke.

En over wat voor iets hebben we het dan? Is Euro 3 niet al heel oud? Ik heb eens een simulatie gedaan voor een Golf 1.6 benzine uit 2005 (wat mij een auto lijkt die zeker "binnen bereik" is met een beperkt budget) en kom op +/- 200 BIV en 300 jaarlijkse belasting. Ik ga niet beweren dat dat goedkoop is, maar toch ook niet onoverkomelijk?
Ik was aan het kijken naar een BMW 3 E46 van begin de jaren 2000. Daar betaal je rap 500 euro jaarlijkse verkeersbelasting voor.
Dus op een 4tal jaar tijd heb je die auto dubbel betaald aan belasting alleen.
Ga ik naar de E90 kijken (generatie nieuwer) dan is die belasting al maar de helft meer.
Chance dat dat lukt, het zou anders maar triestig zijn. Punt is dat je daar met een SUV sneller kan over rijden en ze dus geen nut meer hebben.
Hoe vaak rijden auto's over het trottoir en andere weginfrastructuur en weginrichting?
- Gewone auto's? Weinig.
- Brede lompe SUV's? Veel.
Kan je dat eens staven met bewijs? Want je blinde haat tegen SUV's is echt wel belachelijk hoor.

Dat is inderdaad de luxe die je hebt als je met de auto rijdt: eens zuchten en dat passeert weer.
Als je daarentegen bijna-doodervaringen hebt met de fiets, dan passeert dat jammer genoeg niet zo snel. Dan sta je daar met uw vrolijk fietsbelleke.
Jama, ik moet wel zeggen, in Leuven in elk geval zoeken de fietsers het héél vaak zelf op he. Overal tussen en over fietsen, geen rekening houden met wegmarkeringen en borden. 't Kan twee kanten uit he :D ik weet niet hoe dat in Gent is, maar in Leuven kan je het niet op de auto steken

Vanmorgen in bebouwde kom. Ik zie in tegenovergestelde richting een Opel afkomen die volledig op mijn weghelft rijdt. Ik begin wat te vertragen en die blijft komen. Ik kom tot stilstand en faar eens, die blijft komen. Uiteindelijk beginnen claxonneren en die trekt een meter of 20 voor hij frontaal op mij knalt zijn stuur over in een schrikreactie. Ge kunt nooit raden wat die in zijn hand vasthad. :sarcastic:

Vanmorgen in bebouwde kom. Ik zie in tegenovergestelde richting een Opel afkomen die volledig op mijn weghelft rijdt. Ik begin wat te vertragen en die blijft komen. Ik kom tot stilstand en faar eens, die blijft komen. Uiteindelijk beginnen claxonneren en die trekt een meter of 20 voor hij frontaal op mij knalt zijn stuur over in een schrikreactie. Ge kunt nooit raden wat die in zijn hand vasthad. :sarcastic:
zijn stuur :thinking:

:woohoo: :woohoo:

"Rapporten" tonen ook aan dat de gemiddelde auto-grootte steeds verder stijgt en dat dit met de SUV-hype nog verder is toegenomen. Dat is heel concrete info.
Auto's algemeen worden groter inderdaad. Maar de laatste jaren zijn net de kleinere, lichtere SUV's ook populair geworden (wegens meer aanbod en betaalbaarheid). Dat is dus tegenstrijdig met wat jij vertelt.
Andere rapporten tonen aan dat de impact van een SUV op een zwakke weggebruiker véél dodelijker is dan met een gewone wagen. Met name door de hogere impactzone op het lichaam word je op vitalere delen van het lichaam geraakt EN heb je meer kans om onder de wagen terecht te komen i.p.v. op de capeau.
Klopt, en dat vind je dus een voldoende reden om maar elke SUV dan te gaan besmeuren?
Je bent niet de enige die fietst hoor. Mij is in ieder geval nog nooit iets opgevallen op de fiets dat typerend zou moeten zijn voor een SUV.

Auto's algemeen worden groter inderdaad. Maar de laatste jaren zijn net de kleinere, lichtere SUV's ook populair geworden (wegens meer aanbod en betaalbaarheid). Dat is dus tegenstrijdig met wat jij vertelt.
Vandaag nog in pol&act gereageerd op hetzelfde onderwerp. Destijds op 9lives ook. Mijn post wordt wel telkens toevallig niet gelezen door de anti-suv club.
Hun argumenten zijn steevast de grootte, maar als je een SUV gaat vergelijken met een break, die niets fout doet in diezelfden hun ogen, is de SUV meestal zelfs kleiner. Zelfs de langste G-klasse, toch een uit de kluiten gewassen 4x4, is korter dan een premium break. En qua breedte is het verschil miniem.

Ge blijft met uw poten van andermans gerief af, we zitten hier niet in de parenclub.

Ik wil mac-bc wel eens zien reageren als iemand zijn voertuig beklad. Al is het ‘maar’ ketchup en een verwijderbare sticker. Ge komt daar aan uw auto nadat ge een hectische ochtend hebt gehad en een of andere klotesos op een fiets van 1942 heeft een bus ketchup over uw auto gesmeten.

Kei ludiek.

Een goeie actie benadeelt niemand en zet de mensen toch tot nadenken.

En daarnaast, welke halve gare heeft echt last van het feit dat SUVs op de baan rijden? Daar lig ik nu echt eens geen enkel moment van wakker. Als iemand graag met zo een tank over de baan dendert is dat zijn keuze he.

Zone 30 in Leuven is toch echt absurd, zelfs hier is het nu zone 30 :wtf:
Nu dat aangeschreven staat als een van de beste steden om te bezoeken moet dat ook niet veel harder gaan he.

brussels-hop-on-hop-off-bus-600x394.jpg

Terug
Bovenaan