De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Racegedrag op de openbare weg, 't is maar waar je trots op bent.

Ik zit ondertussen niet zo heel ver meer van 1 000 000 km afgelegde km, ik heb één bekeuring gehad in heel mijn leven (in 2017, op een plek waar ik dacht 90 te mogen rijden maar dat was veranderd naar 70), en ik ben tot nu toe betrokken bij nul ongevallen.
En voor mij stopt dat accelereren bij 90 km/h hoor. Ik volg het verkeersreglement.

Ik zit ondertussen niet zo heel ver meer van 1 000 000 km afgelegde km, ik heb één bekeuring gehad in heel mijn leven (in 2017, op een plek waar ik dacht 90 te mogen rijden maar dat was veranderd naar 70), en ik ben tot nu toe betrokken bij nul ongevallen.
En voor mij stopt dat accelereren bij 90 km/h hoor. Ik volg het verkeersreglement.
Ondertussen heb je een heleboel gastjes hun machogedrag en asociale rijstijl aangemoedigd en die hebben het waarschijnlijk een pak minder goed gedaan.

Noem je dit racegedrag? Beetje in rechte lijn volgas geven?
Zolang er niet over te hoge snelheden gesproken wordt, zie ik hier echt weinig problemen in.
Tenzij er met zeer performante gespeeld wordt, waarbij je het risico loopt om tractie te verliezen door het vele vermogen, dan wordt het weer een ander verhaal.

Hier al een paar keer zien passeren, maar vandaag toch ook een ergernis geweest.

Zo iemand met een deelauto (was een Cambio, is natuurlijk niet merkgebonden), god man, zo onzeker rijden...Tot het punt dat die echt onvoorspelbaar begon te worden, en je er een veilige afstand moest van houden, beetje zoals iemand van wie je ziet dat hij/zij straalbezopen achter het stuur zit!
Niet pinken, heel onregelmatig versnellen/vertragen, van helemaal links tegen de middellijn tot rechts tegen het fietspad zwalpen, in een dorpsstraat met wagens aan één zijde geparkeerd (maar ruim voldoende plaats om met twee grote wagens vlot te passeren) elke keer er een tegenligger kwam tot stilstand stoppen met meer dan een meter tussen zijn wagen en de geparkeerde auto's langs rechts, zetel zover naar voor dat het stuur bijna tegen de borstkas zat...

Je zag daar echt aan dat die persoon maar een paar keer in een wagen zat per maand, en vermoedelijk voor het starten van het autodelen zéér weinig rijervaring had. De gemiddelde "L chauffeur met een van zijn ouders als begeleider reed zelf zekerder dan die persoon!

Je hebt uiteraard ook mensen met een eigen wagen die slecht rijden, maar in regel gaan die zich toch op veel regelmatigere wijze in het verkeer begeven en bijgevolg veel minder als een tot de max gestresseerde chauffeur gedragen.
Vrijdag middag 3 kwartier aanschuiven op de ring ring Antwerpen, der had zo een Cambio wagentje zich voor ne camion gesmeten waardoor er twee tijdvakken geblokkeerd kwamen te staan.

Typische zever opmerkingen hier op BG dit. Heb jij nog nooit je pedaaltje tot beneden geduwd bij een oprit of weet ik veel wat? Indien niet, probeer het eens. Is niks mis mee.

Typische zever opmerkingen hier op BG dit. Heb jij nog nooit je pedaaltje tot beneden geduwd bij een oprit of weet ik veel wat? Indien niet, probeer het eens. Is niks mis mee.

Neen, dat doe ik niet. Het is onverantwoord rijgedrag en het brengt anderen in gevaar. Is gewoon een kwestie van maturiteit, meer niet.

Neen, dat doe ik niet. Het is onverantwoord rijgedrag en het brengt anderen in gevaar. Is gewoon een kwestie van maturiteit, meer niet.
Hoe is het onverantwoord en gevaarlijk om binnen de snelheidslimieten eens vol gas te geven? Al zeker in het voorbeeld van @Musk op een oprit. Daar is dat zelfs net veiliger dan te taffelen.

Belachelijk hoor. Is weer zo een voorbeeld van 'ik vel m'n oordeel met of zonder context! Zolang ik maar iemand terecht kan wijzen!' de brave ridder van Beyondgaming.

Hoe is het onverantwoord en gevaarlijk om binnen de snelheidslimieten eens vol gas te geven? Al zeker in het voorbeeld van @Musk op een oprit. Daar is dat zelfs net veiliger dan te taffelen.

Dat zit een dezelfde lijn als de parabel van het stoppen voor een rood licht in de woestijn. Het is niet aan de weggebruiker om te oordelen wanneer hij zich wel dan niet aan de regels zal houden.

Je bent ten alle tijden verplicht om je voertuig op de openbare weg in een verantwoorde manier te bedienen en onder controle te houden. Aan maximum vermogen acceleren (en dan zeker met een bijzonder vermogende wagen als een Tesla) valt daar gewoon niet onder.

Kijk, ga eens naast een politiecombi staan aan het rood licht, en doe dat dan eens. Wat denk je dat het resultaat zal zijn.

Belachelijk hoor.
Sterk argument!

Dat zit een dezelfde lijn als de parabel van het stoppen voor een rood licht in de woestijn. Het is niet aan de weggebruiker om te oordelen wanneer hij zich wel dan niet aan de regels zal houden.

Je bent ten alle tijden verplicht om je voertuig op de openbare weg in een verantwoorde manier te bedienen en onder controle te houden. Aan maximum vermogen acceleren (en dan zeker met een bijzonder vermogende wagen als een Tesla) valt daar gewoon niet onder.
Moest het verboden zijn om vol gas te geven met grote vermogens, opnieuw: binnen de snelheidslimieten, had men al lang een maximaal vermogen ingevoerd voor auto's. Waarom zou je je auto niet onder controle hebben als je vol gas geeft? Als dat al teveel is om onder controle te houden, moet je eens nadenken of je wel een rijbewijs waard bent.

Kijk, ga eens naast een politiecombi staan aan het rood licht, en doe dat dan eens. Wat denk je dat het resultaat zal zijn.
Niks, want je doet niks illegaal.

Sterk argument!
Nee, dit is gewoon weer iets heel banaals zo hard uitvergroten dat het lijkt alsof het iets misdadig is om eens even wat gas te geven. Dan mogen er ook geen wagens bestaan met meer dan 100pk he.

Ik haat het zo hard dat van die kleine dingen hier dan opeens een punt van discussie moeten worden omdat er weer iemand met het vingertje moet komen wijzen.

Een Tesla met AWD is volledig onder controle hoor, ook al geef je aardig wat gas. Je brengt absoluut niemand in gevaar.

Moest het verboden zijn om vol gas te geven met grote vermogens, opnieuw: binnen de snelheidslimieten, had men al lang een maximaal vermogen ingevoerd voor auto's. Waarom zou je je auto niet onder controle hebben als je vol gas geeft? Als dat al teveel is om onder controle te houden, moet je eens nadenken of je wel een rijbewijs waard bent.

Niks, want je doet niks illegaal.

Omdat je het risico loopt dat je de controle verliest op de openbare weg. En deel van verantwoordelijk omgaan met je voertuig is dat begrijpen en de zelfbeheersing aan de dag kunnen leggen om dat risico in te perken.

De wetgever kan niet alles inperken. Mijn wagen kan over de snelheidslimiet van de Belgische autosnelweg, daar staat ook geen begrenzer op.

Nee, dit is gewoon weer iets heel banaals zo hard uitvergroten dat het lijkt alsof het iets misdadig is om eens even wat gas te geven. Dan mogen er ook geen wagens bestaan met meer dan 100pk he.

Ik haat het zo hard dat van die kleine dingen hier dan opeens een punt van discussie moeten worden omdat er weer iemand met het vingertje moet komen wijzen.

Een Tesla met AWD is volledig onder controle hoor, ook al geef je aardig wat gas. Je brengt absoluut niemand in gevaar.

Het is vervelend als iemand je erop wijst dat gedrag dat je waarschijnlijk zelf al vertoond hebt niet oké is, maar probeer er toch niet steeds een draai aan te geven om dat te blijven verantwoorden.

Omdat je het risico loopt dat je de controle verliest op de openbare weg. En deel van verantwoordelijk omgaan met je voertuig is dat begrijpen en de zelfbeheersing aan de dag kunnen leggen om dat risico in te perken.
Door binnen de wettelijke limieten eens snel op te trekken op een rechte weg?

De wetgever kan niet alles inperken. Mijn wagen kan over de snelheidslimiet van de Belgische autosnelweg, daar staat ook geen begrenzer op.

Het is vervelend als iemand je erop wijst dat gedrag dat je waarschijnlijk zelf al vertoond hebt niet oké is, maar probeer er toch niet steeds een draai aan te geven om dat te blijven verantwoorden.
Uiteraard heb ik dat gedrag al vertoond, is dan ook absoluut niks mis mee. I'm out.

Laatst bewerkt:
Al eens gedaan.

Op de A12 richting Brussel, waar je recht vanaf het stoplicht wettelijk naar 120 kph mag optrekken.
Rustig moment, bijna lege weg, mooi weer, op ne zondag.

Ik in mijne 330e (292pk, 0-100 in dikke 5.5 sec).
Politie niet in ne combi (zou niet heel eerlijk zijn hé) maar in ne Volvo V90 (320PK T6-R). Stond achter me en had het niet gezien, anders had ik het waarschijnlijk ook niet gedaan!

Politie bleef wat achter (wisten natuurlijk niet dat ik zo snel ging wegschieten), normaal kan die wagen wel bijblijven denk ik.
Aan 123 of zo netjes mijn CC opgeduwd, paar seconden later kwam de politiewagen langzaam voorbij, bijrijder agent stak glimlachend zen duim op, waarschijnlijk indicerend dat ze het OK vonden dat ik netjes aan de max. snelheid reed, mijn plezier uit mijn wagen halend binnen de grenzen wat de wet toelaat.
Om dan nog harder glimlachend plankgas weg te schieten, heeft toch ook wel wat oomph zo ne V90 T6-R ;)

Is toch al een maand of 9 geleden, dus wat lang om er nog een PV'tje van te ontvangen.

Moest ik dit nu gedaan hebben op een druk moment met andere wagens en/of vrachtwagens een korte afstand voor me, met mijn DSC uitgeschakeld zodat ik met piepende banden en veel rook zou kunnen vertrekken, dan zouden ze waarschijnlijk (terecht) anders gereageerd hebben. Maar dat zou ik dan ook nooit doen!

Laatst bewerkt:

.
Met ne Porsche 911 van de jaren 70, of ne Omega Lotus bijvoorbeeld, van lang voordat al die elektronica die je wagen onder controle kan houden erin zat, heb je misschien een punt, dat op de limiet rijden met zulke wagen een (stevig) verhoogd risico inhoudt.

Moderne wagens zoals Tesla's, of mijn 330e G20 kan je zelfs op nat wegdek bijna niet meer uit hun lood slagen, een rechtuit acceleratie op droog wegdek is daar quasi 100% veilig, net zo veilig als 120 rijden....

Ergernis niet meteen, eerder weer een facepalm momentje

Dorpskern, zie een wagen vertrekken/achteruit rijden van een parkeerplaats aan de locale apotheek.

Uiteraard heeft die mens geen tijd of geduld om te wachten dat ik voorbij ben en wilt hij snel zijn manoeuvre uitvoeren.. hij moet de andere richting uit dus mijn rijvak over.
Gewoon wat afremmen en tegen dan is die mens wel weg..

In zijn haast natuurlijk niet ver genoeg achteruit en ook niet voldoende aan dat grote ronde ding voor zijn snuit liggen draaien.
Bijgevolg het moment dat hij hem in vooruit zet en wilt aanzetten moet hij toch terug over de stoep rijden en staan we opeens praktisch snuit aan snuit :wallbash:

Kost me uiteindelijk een paar seconde dus geen ergernis, maar doet toch eens normaal.
Zet u in achteruit en rij achterwaarts en draai aan uw stuur zodat ge op uw/het juiste rijvak staat met uw snuit in de goeie richting OF nog beter Wacht tot aankomend verkeer voorbij is

Gisteren tijdens het naar huis rijden op de ring rond Brussel vertraagde iedereen tot 50-60 km/u.

Oorzaak : een kieken reed volledig links aan pakweg 60 km/u... Ze reed nog met een L, maar toch man. Zo'n stoten uitsteken.

Ne linksen oprit (ja ze bestaan nog) da's quasi volle petrol knallen of accidenten veroorzaken omdat er altijd wel ene persé tegen 140/150 op het linkerbaanvak voorbij die oprit wil vliegen.

A propos als ge binnen de belachelijke meestal max geldende 70km/u controle zou verliezen op een recht wegdek denk ik dat ge best langs het politie bureau zou passeren om uw rijbewijs in te leveren. Het gaat waaschijnlijk niet de enigste kleun zijn die ge dan op de baan doet. Mijn wagen stopt tot 50 km per uur volledig bij het herkennen van een nakende aanrijding. Den dag van vandaag moet ge echt wel iets zwaar mis doen om nog controle te verliezen in droge omstandigheden zoals bijvoorbeeld met kletskoppen rondrijden omdat ge te gierig zijt voor nieuwe banden te kopen of gelijk nen john den ESP uitschakelen omdat ze dat in den tijd op Top Gear gezegd hadden dat ge dat moest doen.

Het gemiddelde accident zit nog altijd in onoplettendheid of onaangepaste snelheid en niet echt in controle te verliezen op een recht stuk bij het optrekken tot de wettelijke snelheid.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan