De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Niet direct op de weg, maar wel gerelateerd.
Ik doe mee met de Kleinste verkeersquiz van VSV.
Iedere donderdag één verkeersituatie met een vraag.

Ik erger me aan hoeveel mensen gewoon steeds weer opnieuw foutief antwoorden op die vaak relatief éénvoudige vragen. Vooral wanneer het over de rechten van zwakke weggebruikers gaat.
Soms is er een echt moeilijke vraag bij, of voor een niche van verkeersgebruikers (bvb hoe snel mag een elektrische step) waarvan ik snap dat je het antwoord niet weet. Maar daar zitten dus echt vaak gewone basisvragen in over voorrangsregels
Ik doe daar ook aan mee, en ja dat valt me ook iedere keer opnieuw op.

Niet direct op de weg, maar wel gerelateerd.
Ik doe mee met de Kleinste verkeersquiz van VSV.
Iedere donderdag één verkeersituatie met een vraag.

Ik erger me aan hoeveel mensen gewoon steeds weer opnieuw foutief antwoorden op die vaak relatief éénvoudige vragen. Vooral wanneer het over de rechten van zwakke weggebruikers gaat.
Soms is er een echt moeilijke vraag bij, of voor een niche van verkeersgebruikers (bvb hoe snel mag een elektrische step) waarvan ik snap dat je het antwoord niet weet. Maar daar zitten dus echt vaak gewone basisvragen in over voorrangsregels
Mezelf ook eens ingeschreven daarop. Ik ben daar graag mee bezig met zo'n zaken, nu eens zien of ik het effectief ook kan. :unsure:

Vanmorgen een klojo naast me in zijn volvo die me tegen 70 km/h voorbij ging terwijl hij op zijn GSM aan 't lezen was.

Druk dus : https://www.google.com/maps/@50.927...4!1sM6QLSrYYe7csw1pF1T1bzA!2e0!7i16384!8i8192

Eigenlijk zou je gewoon die wagen moeten in beslag nemen. Dat is ook de enige manier om kleuters te straffen, hun speelgoed afpakken.
Een Volvo rijdt wel vanzelf he!

Maar serieus, groter wordt een ergernis niet dan GSM gebruik in het verkeer. Je kan ze er zo uithalen aan hun rijgedrag.

Deze week 2 boetes in de bus gekregen, en ik kan ze beide categoriseren onder de noemer "pestboetes":

- Geflitst aan (gecorrigeerd) 131km/u op een zaterdagavond in het laat op een lege autosnelweg bij droog wegdek. Ik ben er zeker van dat dit bijdraagt aan veiliger verkeer :unsure:
- Baantje waar er plaatselijk verkeer is. Ik moest daar zijn in een restaurant dat daar gelegen is. Je kan langs 2 kanten die baan in. De kant die ik gekozen had, daar staat sinds kort een camera. Had deze wel gezien, maar ging ervan uit dat dit een soortgelijk systeem zou zijn als bij trajectcontrole en dat men zou monitoren of je binnen een bepaalde tijd aan beide camera's passeert (om te zien of je gewoon doorgaand verkeer was). Blijkbaar dus niet. Staat slechts een camera langs 1 kant, en als je daar passeert heb je het aan uwe rekker. Dacht dat er onder het bord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" hing, maar blijkbaar dus niet :unsure:

De laatste tijd word ik gewoon agressief in de auto. Van een stuk weg waar ik iedere dag rijd hebben ze nu een zone 50 gemaakt. Het probleem is dat de mensen daar al 50 reden toen het daar nog zone 70 was. Nu rijden die dus allemaal tussen de 30 en de 40.

Gisteren reed ik dus ook achter zo iemand die de hele tijd 30 reed. Ik ergerde mij kapot. Het mooi van alles was dat die plots wel gas gaf toen hij zag dat het licht op oranje stond. Die haalde het dus nipt, terwijl ik weer kon wachten.

Vandaag sta ik aan een rondpunt. Ik wacht en plots komt daar iemand af. Wat doet die: die pinkt naar links i.p.v. naar rechts om dat rondpunt af te gaan. Die deed dat dus omdat die 50 meter verder inderdaad naar links moest. Pink dan eerst naar rechts en dan naar links.

131 gecorrigeerd dus effectief 137 waar ge 120 moogt? Nja ik zal niet zeggen dat ik het zelf niet doe, maar als ge geflitst wordt is die boete toch gewoon terecht en helemaal geen pestregel? 😅
Deze week 2 boetes in de bus gekregen, en ik kan ze beide categoriseren onder de noemer "pestboetes":

- Geflitst aan (gecorrigeerd) 131km/u op een zaterdagavond in het laat op een lege autosnelweg bij droog wegdek. Ik ben er zeker van dat dit bijdraagt aan veiliger verkeer :unsure:
- Baantje waar er plaatselijk verkeer is. Ik moest daar zijn in een restaurant dat daar gelegen is. Je kan langs 2 kanten die baan in. De kant die ik gekozen had, daar staat sinds kort een camera. Had deze wel gezien, maar ging ervan uit dat dit een soortgelijk systeem zou zijn als bij trajectcontrole en dat men zou monitoren of je binnen een bepaalde tijd aan beide camera's passeert (om te zien of je gewoon doorgaand verkeer was). Blijkbaar dus niet. Staat slechts een camera langs 1 kant, en als je daar passeert heb je het aan uwe rekker. Dacht dat er onder het bord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" hing, maar blijkbaar dus niet :unsure:

131 gecorrigeerd dus effectief 137 waar ge 120 moogt? Nja ik zal niet zeggen dat ik het zelf niet doe, maar als ge geflitst wordt is die boete toch gewoon terecht en helemaal geen pestregel? 😅
Ik ontken niet dat ik in fout ben hè ;) Alleen denk ik niet dat door daar te staan flitsen op dat tijdstip en die omstandigheden dat dit bijdraagt aan veiliger verkeer. Dus ik plaats het eerder onder de categorie pesten.

Ik ontken niet dat ik in fout ben hè ;) Alleen denk ik niet dat door daar te staan flitsen op dat tijdstip en die omstandigheden dat dit bijdraagt aan veiliger verkeer. Dus ik plaats het eerder onder de categorie pesten.
Het probleem is dat als men het aan de chauffeur gaat overlaten om zijn snelheid en omstandigheden in te schatten er een exponentiële toename gaat zijn van de het aantal ongevallen. Zie corona : het gezond verstand werkt bij een groot gedeelte van de bevolking niet.

Dus worden er regels opgelegd zodat de domste / slechtste chauffeurs zelfs geen ongelukken kunnen veroorzaken, tot frustratie van diegene die deftig kunnen rijden.

Het probleem is dat als men het aan de chauffeur gaat overlaten om zijn snelheid en omstandigheden in te schatten er een exponentiële toename gaat zijn van de het aantal ongevallen. Zie corona : het gezond verstand werkt bij een groot gedeelte van de bevolking niet.

Dus worden er regels opgelegd zodat de domste / slechtste chauffeurs zelfs geen ongelukken kunnen veroorzaken, tot frustratie van diegene die deftig kunnen rijden.
Nu je toch de vergelijking maakt. Zou het dan vergelijken met de discussie destijds of je al dan niet een mondmasker moest dragen als je alleen in het bos zou rondlopen. En ja, het is beter omdat je dan niet moet nadenken over het al dan niet dragen van het mondmasker. Of het zinvol is, is een andere discussie.

Nu je toch de vergelijking maakt. Zou het dan vergelijken met de discussie destijds of je al dan niet een mondmasker moest dragen als je alleen in het bos zou rondlopen. En ja, het is beter omdat je dan niet moet nadenken over het al dan niet dragen van het mondmasker. Of het zinvol is, is een andere discussie.
Dan ga je ook pipo's hebben die niet gaan snappen waarom ze bijeengepakt een mondmasker moeten dragen.

Het is net zoals in het verkeer : ga er van uit dat iedereen rondom u een idioot is, en je vergroot je kansen om veilig thuis te raken :)

Mja ik heb dat in het verleden hier al nog gezegd: men doet dat ook effectief in veel gevallen he. Hoeveel kleinere wegjes waar je dag van vandaag 70 mag liggen vol bochten waar je dat niet kan halen? Bebouwde kom idem, de limiet is daar 50 maar dat rij je uiteraard niet overal want veel situaties lenen zich daar niet toe.

Een ander voorbeeld, maar dan in Duitsland, zijn de ongelimiteerde snelwegen. Dat zonder exponentiële toename van het aantal ongevallen.

Dus men doet nu al veel aanspraak op het gezond verstand van mensen.

Maar, waar ik dan wel weer tegen ben is dat "pestboetes" of iets dergelijks noemen. Ik kan en mag in Duitsland bepalen hoe veilig ik hoe snel kan en doe dat daar dan ook, ik geloof dat ik dat ook in België zou kunnen, maar het mag nu eenmaal niet. En dan doe je daar niet lastig om als je het toch doet en gepakt wordt: de regels zijn nu eenmaal wat ze zijn en dat weet je ook vooraf.

Mja ik heb dat in het verleden hier al nog gezegd: men doet dat ook effectief in veel gevallen he. Hoeveel kleinere wegjes waar je dag van vandaag 70 mag liggen vol bochten waar je dat niet kan halen? Bebouwde kom idem, de limiet is daar 50 maar dat rij je uiteraard niet overal want veel situaties lenen zich daar niet toe.

Een ander voorbeeld, maar dan in Duitsland, zijn de ongelimiteerde snelwegen. Dat zonder exponentiële toename van het aantal ongevallen.

Dus men doet nu al veel aanspraak op het gezond verstand van mensen.

Maar, waar ik dan wel weer tegen ben is dat "pestboetes" of iets dergelijks noemen. Ik kan en mag in Duitsland bepalen hoe veilig ik hoe snel kan en doe dat daar dan ook, ik geloof dat ik dat ook in België zou kunnen, maar het mag nu eenmaal niet. En dan doe je daar niet lastig om als je het toch doet en gepakt wordt: de regels zijn nu eenmaal wat ze zijn en dat weet je ook vooraf.
In Frankrijk heeft een systematische , strenge controle samen met gepaste straffen (rijbewijs met punten) gezorgd voor een fikse daling van het verkeersslachtoffers

Gewoon even de resultaten van de strengere controles op snelheidsovertredingen in Frankrijk (ingevoerd door Sarkozy toen hij Minister van Binnenlandse zaken was)
2002 : 7042 verkeersdoden​
2003 : sterke verhoging van snelheidscontroles - 5731 verkeersdoden​
2006 : 4703 verkeersdoden​

Over een periode van 5 jaar spaarden deze extra controles het leven van 8000 mensen.

Tot in 2002 kon je inderdaad probleemloos tegen 160-200 km/h over de Franse autostrades rijden. Maar de prijs die daar voor betaald werd was erg hoog.

En je haalt dan Duitsland aan, maar in het Verenigd Koninkrijk hebben ze 30% minder doden per 100 000 inwoners dan in Duitsland. Dankzij een strenger beleid. Er sterven jaarlijks meer dan 1000 mensen in het Duitse verkeer omdat men op het gezond verstand van de mensen rekent. Ik vind dat een zeer hoge prijs.

Ik haal Duitsland aan als 1 voorbeeld. Voor de rest gaat je post niet echt in op wat ik zeg, dus weet ik ook niet goed wat ik ermee aan moet. Ik ben niet tegen controles. Ik zeg enkel dat overheden vaak genoeg beroep doen op het gezond verstand, en tenzij in Frankrijk overal snelheidslimieten gelden die in lijn zijn met alle lokale situaties is dat daar ook gewoon zo :)

Ik heb een neef en een schoonzus, 20 jaar / 27 jaar (en zwanger). Allebei doodgereden, eentje op 't fietspad, de andere op een zebrapad.
Twee jonge mensen die gewoon overhoop gereden werden door iemand die dacht dat hij op de plek veilig reed (en de regels overtrad).
Dus neen, gezond verstand is echt geen goed uitgangspunt.

Het ding is, er zijn er die daar 's nachts aan 180 of meer voorbij knallen, en dat kan wel stevig gevaarlijk zijn, al is het maar voor hun eigen (en familie en degelijke wanneer ze iemand moeten begraven).
Dus controle is wel terecht.

Maar vanaf welke snelheid flitsen dan?
Is geen moeilijke hé, de wet zegt 120, en nog 6% technische marge erbij, dus met afronden 128 reële snelheid, voor de meeste wagens 130 of hoger op de teller.

131 gecorrigeerd is net geen 140 met de marge, pakt een 145 op uwen teller...dan moet ge niet sakkeren dat ge een boete hebt hé.
Ik heb ook de (heel) occasionele boete, omdat ik ook net als jij wat te snel durf rijden als het me veilig lijkt, maar ik ga er niet over sakkeren, en het al zeker geen pesten noemen
Mag niet, einde verhaal.
100€ van een miljardair stelen voelt die man ook niet en je doet er per definitie niemand kwaad mee, maar het is even goed stelen!

Ik heb een neef en een schoonzus, 20 jaar / 27 jaar (en zwanger). Allebei doodgereden, eentje op 't fietspad, de andere op een zebrapad.
Twee jonge mensen die gewoon overhoop gereden werden door iemand die dacht dat hij op de plek veilig reed (en de regels overtrad).
Dus neen, gezond verstand is echt geen goed uitgangspunt.

Jezus, verschrikkelijk!

Terug
Bovenaan