De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Heb zo een onderhoudscontract waar de verlichting mee inzit.
Of verzekering. "Oeps paaltje niet gezien" :unsure:
Grapje hé, wil niemand aanzetten tot oplichting van zijn verzekering

Met een onderhoud kunnen ze wel niets meer doen aan de kapot licht denk ik ?
Garantiecontract dan misschien ?

Of verzekering. "Oeps paaltje niet gezien" :unsure:
Grapje hé, wil niemand aanzetten tot oplichting van zijn verzekering

Met een onderhoud kunnen ze wel niets meer doen aan de kapot licht denk ik ?
Garantiecontract dan misschien ?
Had begrepen dat er alles inzat behalve banden. Zelfs slijtage aan de lederen zetels bvb. Weet het zelf ook niet meer juist zou het eens moeten bekijken. 't contract zelf is duur genoeg allesinds dus ik mag hopen dat dat er ook zou inzitten.

En sommige koplampen schijnen veel te hard. Paar weken geleden in het donker terug naar huis aan het rijden, lang stukje rijweg. Ik zie in de verte ne wagen waarvan ik een eed durfte te doen dat zijn grootlichten aan stonden, en mij al aan het verblinden was. Ik doe zelf even mijn grootlichten kort aan om te signaliseren dat de zijne aan staan. Hij begreep de boodschap, en toonde meteen dat ik verkeerd aannam door met 2 zonnen te flashen. Toen hij voorbij reed zag ik hem nog zijn hand opsteken om "sorry voor de felle lichten" te gebaren.
Dat heeft vooral te maken met de hoek waarin de lampen schijnen. Sommigen hebben hun gewone lichten ingesteld om net mijn acheruitkijkspiegel te raken.

Dat heeft vooral te maken met de hoek waarin de lampen schijnen. Sommigen hebben hun gewone lichten ingesteld om net mijn acheruitkijkspiegel te raken.

Ook hoe dicht ze achter je rijden, heeft invloed. Ik let daar 's nachts wel op, je ziet goed genoeg tot waar je lichtbundel komt als je achter iemand rijdt, dan laat ik liever een paar meter extra tussen zodat ik niet in die zijn achteruitkijkspiegel kan schijnen.

En sommige koplampen schijnen veel te hard. Paar weken geleden in het donker terug naar huis aan het rijden, lang stukje rijweg. Ik zie in de verte ne wagen waarvan ik een eed durfte te doen dat zijn grootlichten aan stonden, en mij al aan het verblinden was. Ik doe zelf even mijn grootlichten kort aan om te signaliseren dat de zijne aan staan. Hij begreep de boodschap, en toonde meteen dat ik verkeerd aannam door met 2 zonnen te flashen. Toen hij voorbij reed zag ik hem nog zijn hand opsteken om "sorry voor de felle lichten" te gebaren.
Dat heb je wanneer de lichten slecht afgesteld staan en dus te hoog schijnen, dan gaan die je verblinden en ga je soms denken dat het de grote lichten zijn terwijl het toch gewoon de dimlichten zijn.
Het is dus niet dat de lampen op zich te hard schijnen, maar gewoon slecht afgestelde lichten.

Ook hoe dicht ze achter je rijden, heeft invloed. Ik let daar 's nachts wel op, je ziet goed genoeg tot waar je lichtbundel komt als je achter iemand rijdt, dan laat ik liever een paar meter extra tussen zodat ik niet in die zijn achteruitkijkspiegel kan schijnen.
Hoe dicht ze ook achter u zitten, dimlichten van de auto achter je mogen nooit in je spiegel schijnen, tenzij ze niet goed (te hoog dus) afgesteld zijn.

Ik denk vandaag mijn meest frustrerende 10km gereden

4km achter een tractor aan 50km/u in een zone 70 en niet voorbij kunnen
3.5km achter zo'n Manitou aan 18-22km/u in zone 50-70 en door wegenwerken, gigantische file achter

Dan in het centrum op mijn rijvak 3 vrachtwagens (pomp & 2 betonmixers), kan ik er eindelijk langs en kom ik bijna aan de laatste vrachtwagen komt er links ene van de parking van de aldi mijn richting uitgereden (die had alleen links gekeken en niet recht dus zag niet dat ik op zijn rijvak zat) Daar staat ge dan bumper aan bumper
Nog gesticuleren dat hij achteruit moet, ja duh ik heb 4 auto's achter mij

Wel grappig. Ene op een scooter die een nieuwe strijkplank had gekocht en die dus rechtop tussen zijn voeten had staan en er zo half langs moest hangen om iets te zien

Net omgekeerd. Hoe groter de afstand tussen jou en je voorligger, hoe hoger die lichtbundel komt.

Net omgekeerd. Hoe groter de afstand tussen jou en je voorligger, hoe hoger die lichtbundel komt.
Die lichtbundel staat gemiddeld 1.25 graden naar beneden gericht tegen over horizontaal. Als die goed afgesteld staan gaat de lichtbundel dus nooit hoger komen naarmate je er verder van komt.

Die lichtbundel staat gemiddeld 1.25 graden naar beneden gericht tegen over horizontaal. Als die goed afgesteld staan gaat de lichtbundel dus nooit hoger komen naarmate je er verder van komt.
Ja maar dan kan die sowieso nooit in de achteruitkijkspiegel schijnen.
Of je moet al een monstertruck rijden waarvan de koplampen hoger liggen dan de achteruitkijkspiegel van je voorligger :p

Ja maar dan kan die sowieso nooit in de achteruitkijkspiegel schijnen.
Of je moet al een monstertruck rijden waarvan de koplampen hoger liggen dan de achteruitkijkspiegel van je voorligger :p
Ja klopt, maar ik doelde op je statement dat hoe verder je komt hoe hoger de lichtbundel komt, is precies omgekeerd.

Ja klopt, maar ik doelde op je statement dat hoe verder je komt hoe hoger de lichtbundel komt, is precies omgekeerd.
Maar ik ging van die situatie uit dat die verkeerd afgesteld staan, want anders zou je nooit in de achteruitkijkspiegel kunnen schijnen (tenzij je koplamp ongelofelijk hoog gepositioneerd staan, of je auto overbeladen is).

Maar ik ging van die situatie uit dat die verkeerd afgesteld staan, want anders zou je nooit in de achteruitkijkspiegel kunnen schijnen (tenzij je koplamp ongelofelijk hoog gepositioneerd staan, of je auto overbeladen is).
Op die manier kan ik je wel volgen. Bij belading heb je natuurlijk nog soms een manuele verstelling. Maar volgens mij weet de overgrote meerderheid niet hoe dit te gebruiken.

Hoe dicht ze ook achter u zitten, dimlichten van de auto achter je mogen nooit in je spiegel schijnen, tenzij ze niet goed (te hoog dus) afgesteld zijn.

Daar had ik nog niet over nagedacht, instinctief heb ik altijd de gewoonte gehad om zo'n afstand te houden. Misschien dat het helpt om verblinding via de buitenspiegels (als die nog niet automatisch dimmen) te voorkomen :)

Mensen die het nodig vinden om bochten af te snijden. Die volle witte lijn op de weg is daar met een reden geschilderd...
Een van mijn grootste ergernissen. Je rijdt soms achter iemand die voor elke bocht inhoudt, om toch nog niet in z'n vak te kunnen blijven, zelfs als er tegenliggers zijn, presteren er veel over het ander vak te gaan. Niets meer dan pure, gevaarlijke, onkunde is dat.
Met de camion bleef ik dan altijd volledig links in mijn vak, maar met de auto durf ik dat niet altijd, sommigen hebben het totaal niet door en zouden gewoon frontaal op u rijden.
Er is voor mij geen enkele geldige reden om dat te doen ook, als je uw bocht niet kunt nemen in je eigen vak, dan rij je gewoon te snel voor je capaciteiten of de situatie.

Een van mijn grootste ergernissen. Je rijdt soms achter iemand die voor elke bocht inhoudt, om toch nog niet in z'n vak te kunnen blijven, zelfs als er tegenliggers zijn, presteren er veel over het ander vak te gaan. Niets meer dan pure, gevaarlijke, onkunde is dat.
Met de camion bleef ik dan altijd volledig links in mijn vak, maar met de auto durf ik dat niet altijd, sommigen hebben het totaal niet door en zouden gewoon frontaal op u rijden.
Er is voor mij geen enkele geldige reden om dat te doen ook, als je uw bocht niet kunt nemen in je eigen vak, dan rij je gewoon te snel voor je capaciteiten of de situatie.
Dat is dus hier : https://www.google.be/maps/@50.8259...4!1sPDT75bqNMaqGonXdt09wuw!2e0!7i13312!8i6656

Die bocht is zelfs niet zo scherp, maar ik moet heel vaak uitwijken naar rechts en over die richel heenrijden wanneer er daar een tegenligger rijdt. Het is dus echt onkunde of gebrek aan concentratie

Terug
Bovenaan