De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

De overtreffend trap vind ik toch mensen die net omgekeerd doen: links pinken als ze op het rondpunt rijden en stoppen met pinken als ze afslaan. :eek:
Soms doet een wagen dit automatisch. Je pinkt manueel naar links op een rondpunt en net voor je afslaat, wordt dan automatisch door het systeem van je wagen, de pinker al afgezet omdat je op het laatste dan naar rechts zwenkt.

En neen dit is géén Makila grap, dit is echt serieus. Ik vind dit eigenlijk zéér vervelend. Ik let daar altijd op en dan hoor je mijn pinker letterlijk kraken omdat ik het manueel overneem zodat de pinker aan blijft staan.

(En ja ok je kan dit automatisch systeem uitschakelen, maar op de meeste locaties is dit net handig.)

Laatst bewerkt:
Het valt ook weer op hoe slecht sommige hun koplampen hebben staan.

Sommige verblinden u 10 seconden, andere staan richting sterren te schijnen, andere enkel 5cm voor de auto zo laag.

Dat moet toch opvallen als chauffeur hè
(Dat is wel zalig aan die laser lights van BMW, flikker daar 2x mee en ze weten het wel hoor :biglaugh:)

Zelfs met gewone cruise control is dat al (als je bergaf rijdt, en de auto moet zelf remmen).
Zal afhangen van auto tot auto zeker nee? Ik heb gewone cruise control en ik heb nog niet gemerkt dat die zelf remt bergaf. Ik merk gewoon dat die stopt met gas geven en dus wat op de motor remt als ik over de aangegeven snelheid van CC zou gaan. Maar als dat een heel steile bergaf is, zal de auto zonder probleem tot 60+ per uur bollen terwijl CC op 50 staat.

Zal afhangen van auto tot auto zeker nee? Ik heb gewone cruise control en ik heb nog niet gemerkt dat die zelf remt bergaf. Ik merk gewoon dat die stopt met gas geven en dus wat op de motor remt als ik over de aangegeven snelheid van CC zou gaan. Maar als dat een heel steile bergaf is, zal de auto zonder probleem tot 60+ per uur bollen terwijl CC op 50 staat.
Idd niet elke auto heeft CC met remfunctie.
Soms zie je wel eens auto's op de autosnelweg keihard in de remmen gaan niet lang nadat ze net opgereden zijn, ik gok dat dit meestal komt door chauffeurs die CC 'resume' doen terwijl hun CC nog op een veel lagere snelheid staat en dat ze een CC met remfunctie hebben.

Soms doet een wagen dit automatisch. Je pinkt manueel naar links op een rondpunt en net voor je afslaat, wordt dan automatisch door het systeem van je wagen, de pinker al afgezet omdat je op het laatste dan naar rechts zwenkt.

En neen dit is géén Makila grap, dit is echt serieus. Ik vind dit eigenlijk zéér vervelend. Ik let daar altijd op en dan hoor je mijn pinker letterlijk kraken omdat ik het manueel overneem zodat de pinker aan blijft staan.

(En ja ok je kan dit automatisch systeem uitschakelen, maar op de meeste locaties is dit net handig.)
Punt is dat je niet naar links moet pinken op een rondpunt.

Sommige verblinden u 10 seconden, andere staan richting sterren te schijnen, andere enkel 5cm voor de auto zo laag.

(Dat is wel zalig aan die laser lights van BMW, flikker daar 2x mee en ze weten het wel hoor :biglaugh:)

En sommige koplampen schijnen veel te hard. Paar weken geleden in het donker terug naar huis aan het rijden, lang stukje rijweg. Ik zie in de verte ne wagen waarvan ik een eed durfte te doen dat zijn grootlichten aan stonden, en mij al aan het verblinden was. Ik doe zelf even mijn grootlichten kort aan om te signaliseren dat de zijne aan staan. Hij begreep de boodschap, en toonde meteen dat ik verkeerd aannam door met 2 zonnen te flashen. Toen hij voorbij reed zag ik hem nog zijn hand opsteken om "sorry voor de felle lichten" te gebaren.

Punt is dat je niet naar links moet pinken op een rondpunt.
Ja klopt. Links is meestal invoegen op een rondpunt. Mijn excuses.

Je kan dan beter links door rechts vervangen, dat komt véél méér voor, omdat je op een rondpunt eigenlijk steeds rechts afslaat. Ook identiek hetzelfde issue dan hoor. Ik had dat gisteren nog voor.

Nu goed, ik heb liever iemand die zijn pinker opzet en daarna zijn pinker te vroeg terug afzet (manueel of automatisch), dan iemand die helemaal zijn/haar pinker niet opzet.

Laatst bewerkt:

Die lasers gaan niet aan hoor, die gaan enkel aan als hij absoluut niemand detecteert en het pikkedonker is. Kan je zelf niet controleren :p

Die lasers gaan niet aan hoor, die gaan enkel aan als hij absoluut niemand detecteert en het pikkedonker is. Kan je zelf niet controleren :p
Knipperen met de laser grootlichten ?
Je moet die op Automatisch zetten voor hij ze zelf zal activeren zoals jij het zegt

Maar je kan er ook mee flikkeren en gewoon zelf opzetten toch ?
Of zit ik zo mis ? :D

Want als die op automatische stand staan, en je knippert met de grootlichten of zet ze handmatig aan dan springt de automatische stand af en moet je die weer zelf activeren

Je moet die op Automatisch zetten voor hij ze zelf zal activeren zoals jij het zegt

Want als die op automatische stand staan, en je knippert met de grootlichten of zet ze handmatig aan dan springt de automatische stand af en moet je die weer zelf activeren
Ah ik dacht dat de grootlichten niet noodzakelijk de lasers zijn en de lasers bijkomend aanspringen als het écht donker is. Maar kan zijn dat ik dat verkeerd heb begrepen tijdens de uitleg. Ik zou het eens moeten navragen.

Edit: uiteindelijk heb ik €5k ofzo betaald voor een mooi blauw lijntje als je erover nadenkt :unsure:

Dan ga je gewoon met "led"-grootlichten knipperen volgens mij. Die lasers gaan ze écht niet gebruiken om manueel te controleren ;).
Als ge een lamp die 600m ver schijnt in iemand zijn ogen richt, dan mag die wel ff langs gaan bij oogarts, lijkt me.

Ah ik dacht dat de grootlichten niet noodzakelijk de lasers zijn en de lasers bijkomend aanspringen als het écht donker is. Maar kan zijn dat ik dat verkeerd heb begrepen tijdens de uitleg. Ik zou het eens moeten navragen.

Edit: uiteindelijk heb ik €5k ofzo betaald voor een mooi blauw lijntje als je erover nadenkt :unsure:
Nope, want ge hebt die in het innovation pack zitten. Destijds op mijn offerte van 330e gekeken om ze er uit te laten, maar was duurder omdat ge dan dat pakket niet kunt pakken...

Ik denk dat jij dit bedoelde ?
High Beam Assist ondersteunt u in het donker door de verlichting automatisch aan te passen aan de voor- en tegenliggers en voorkomt zo dat andere weggebruikers worden verblind. Bij voldoende straatverlichting wordt automatisch gedimd.

Blauw lijntje + de dagrijlichten zien er anders uit hé :)
2k op een 3reeks terwijl innovationpack toch 9k is.. @anders.
Op een 5reeks in de configurator zit dat in een safetypack ipv innovationpack blijkbaar

Dan ga je gewoon met "led"-grootlichten knipperen volgens mij. Die lasers gaan ze écht niet gebruiken om manueel te controleren ;).
Als ge een lamp die 600m ver schijnt in iemand zijn ogen richt, dan mag die wel ff langs gaan bij oogarts, lijkt me.
Het Adaptive BMW Laserlight schijnt in de laser-grootlichtstand met maximaal 530 m bijna tweemaal verder dan gewone koplampen.

De uitrusting omvat LED-grootlicht met lasermodule, LED-dimlicht, LED-standlichten, LED-dagrijlichten met iconische lichtgeleider als driekwart cirkel, LED-hoekverlichting, LED-bochtverlichting, LED-richtingaanwijzers, Adaptive Headlights en BMW Selective Beam (niet-verblindende High Beam Assist).

Mij is het niet helemaal duidelijk nu als ik zelf de grootlichten aanzet of dit dan die Selective Beam is of gewoon het LED-grootlicht met lasermodule

In ieder geval, als ge ze opzet, ze weten het wel

Ah koopje dus :coolbrows:
Tot er één kapot gaat en ge de rekening krijgt. :eek2:

Nu ja, dat zou wel wat langer moeten leven dan zo'n halogeenlampje van vroeger uiteraard. Maar ik heb toch al een led koplamp en een led achterlicht kapot gekregen. Gelukkig allebei onder garantie.

Tot er één kapot gaat en ge de rekening krijgt. :eek2:

Nu ja, dat zou wel wat langer moeten leven dan zo'n halogeenlampje van vroeger uiteraard. Maar ik heb toch al een led koplamp en een led achterlicht kapot gekregen. Gelukkig allebei onder garantie.
Heb zo een onderhoudscontract waar de verlichting mee inzit.

Terug
Bovenaan