De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ah, een tijd geleden nog de discussie gehad, waarin iemand pertinent overtuigd was dat te traag rijden niet strafbaar is. Ik heb hem dan de wegcode gepresenteerd, maar dan was 50 rijden waar je 70 mag blijkbaar niet abnormaal traag :doh:
Was dat op 9lives? Heb daar ook nog zo'n discussie gevoerd. Om een of andere reden blijven bepaalde mensen overtuigd dat de veroorzaker van zo'n overlast, want dat is het, in hun recht zouden zijn.
Had er vandeweek ook zo een voor me. Overal 30kmh te traag en aan elke rotonde minstens 10 seconden stoppen, ook al zat er niemand op. Dan ook af en toe eens remmen tot 50kmh onder de snelheid, voor het geval er daar net iets zou zijn he. Echt, neem zulk volk eens hun rijbewijs af aub. Dat zijn ook altijd diegene die nooit stoppen aan voorrang aan rechts of een zebrapad want niet gezien, plus nog nooit van een spiegel gehoord hebben en zich rot schrikken als je er plots naast zit om ze in te halen waar dat kan.

Zelfs rechters zijn ervan overtuigd

Was dat op 9lives? Heb daar ook nog zo'n discussie gevoerd. Om een of andere reden blijven bepaalde mensen overtuigd dat de veroorzaker van zo'n overlast, want dat is het, in hun recht zouden zijn.
Had er vandeweek ook zo een voor me. Overal 30kmh te traag en aan elke rotonde minstens 10 seconden stoppen, ook al zat er niemand op. Dan ook af en toe eens remmen tot 50kmh onder de snelheid, voor het geval er daar net iets zou zijn he. Echt, neem zulk volk eens hun rijbewijs af aub. Dat zijn ook altijd diegene die nooit stoppen aan voorrang aan rechts of een zebrapad want niet gezien, plus nog nooit van een spiegel gehoord hebben en zich rot schrikken als je er plots naast zit om ze in te halen waar dat kan.
Nee niet op 9Lives. Deze week had ik ook ene voor mij die een paar keer op zijn of haar rem tikte. Ook echt nergens voor. We reden met het naaldje op de max snelheid dus nog ruime marge om evt geflitst te worden, en hij/zij reed ook gewoon vooraan, niemand er voor.
Ik ben het volledig met u eens dat ze zo mensen hun rijbewijs mogen afpakken. Als je niet durft te rijden, rij dan niet zeg ik.
En als je die dan durft inhalen aan de max toegelaten snelheid, kijken ze soms nog vies ook naar u, alsof gij het gevaar zijt.

In Merelbeke is het bijna dagelijkse kost eigenlijk. 40 rijden in de zone 30, 40 buiten de zone 30, en dan buiten de bebouwde kom optrekken (allez ja optrekken...) naar 50.

Zwijg er mij van. Ik ben nog altijd vies over dit vonnis.

En als je die dan durft inhalen aan de max toegelaten snelheid, kijken ze soms nog vies ook naar u, alsof gij het gevaar zijt.
Idd. Onlangs nog zo een gehad die moest faren omdat ik hem inhaalde. Kerel reed steevast 55kmh op een baan waar je 70 mag (vroeger zonder probleem 90 zelfs). Eerste lang recht stuk zonder tegenligger haal ik die op mijn gemak in, maar dat was blijkbaar onverantwoord.

Ik ben het absoluut niet eens met de vonnis van hierboven. Te traag rijden, 40 waar je 70 mag kan in bepaalde zeker wel gevaarlijke situaties veroorzaken. Ten eerste omdat het de mensen achter je onnodig frustreert en een een gefrustreerde mensen kan al gauw een minder goede beslissing maken: bijvoorbeeld inhalen op een ongunstig moment. Bovendien veroorzaakt het file, zeker tijdens spitsuren.

Traag rijden bijvoorbeeld in een invoegstrook van een autosnelweg is in heel veel gevallen zelfs levensgevaarlijk en zou strafbaar moeten zijn. Het aantal gevaarlijke situaties die ik heb zien onstaat door te traag in te voegen op een snelweg, zijn niet meer te tellen.

Die rechter is gewoon wereldvreemd dat hij zoiets niet inziet.

Traag rijden bijvoorbeeld in een invoegstrook van een autosnelweg is in heel veel gevallen zelfs levensgevaarlijk en zou strafbaar moeten zijn. Het aantal gevaarlijke situaties die ik heb zien onstaat door te traag in te voegen op een snelweg, zijn niet meer te tellen.
Ik ben zo'n "asociale debiel" die in zo'n geval gewoon rechts via de pechstrook inhaalt. Beter dat en invoegen met gelijke snelheid als het verkeer, dan met 30-40kmh trager voor een rijtje vrachtwagens in te voegen. Dat die slak mij een gevaarlijke zot vindt, is zijn probleem.

Ik ben het absoluut niet eens met de vonnis van hierboven. Te traag rijden, 40 waar je 70 mag kan in bepaalde zeker wel gevaarlijke situaties veroorzaken. Ten eerste omdat het de mensen achter je onnodig frustreert en een een gefrustreerde mensen kan al gauw een minder goede beslissing maken: bijvoorbeeld inhalen op een ongunstig moment. Bovendien veroorzaakt het file, zeker tijdens spitsuren.

ik ben er ook niet mee akkoord hoor, maar het is wel zo dat enkel een snelweg een min. snelheid bepaalt. Elke andere baan heeft geen vast bepaalde minimum en kan je dus moeilijk op beboeten. Je hebt wel de hierboven aangehaalde wegcode en imo hinder je anderen ook bij te traag rijden, maar het is moeilijk om een limiet te stellen als er geen objectieve maatstaf is. Iemand die 60 rijdt waar hij 70 mag 'hindert', maar is dat echt verkeershinder? Dikwijls genoeg zo iemand ingehaald om dan uiteindelijk door rode lichten e.d. even snel vooruit te geraken.
Dus hoe vertaal je hinder naar een snelheid? Is 20 km/h trager rijden dan de max. snelheid van 70 of 90 gevaarlijk? Nee toch? Is het echt het verkeer hinderen? Nee, want er is nog altijd een vlotte (maar tragere) doorstroming. Irritant? Ja zeker.
Wat is de wettelijke definitie van hinder? Is die gelijk aan de emotie irritatie?

De enige plaats waar het echt hinderlijk in de zin van gevaarlijk is, is, zoals je aanhaalde, bij het oprijden van een snelweg.

ik ben er ook niet mee akkoord hoor, maar het is wel zo dat enkel een snelweg een min. snelheid bepaalt. Elke andere baan heeft geen vast bepaalde minimum en kan je dus moeilijk op beboeten. Je hebt wel de hierboven aangehaalde wegcode en imo hinder je anderen ook bij te traag rijden, maar het is moeilijk om een limiet te stellen als er geen objectieve maatstaf is. Iemand die 60 rijdt waar hij 70 mag 'hindert', maar is dat echt verkeershinder? Dikwijls genoeg zo iemand ingehaald om dan uiteindelijk door rode lichten e.d. even snel vooruit te geraken.
Dus hoe vertaal je hinder naar een snelheid? Is 20 km/h trager rijden dan de max. snelheid van 70 of 90 gevaarlijk? Nee toch? Is het echt het verkeer hinderen? Nee, want er is nog altijd een vlotte (maar tragere) doorstroming. Irritant? Ja zeker.
Wat is de wettelijke definitie van hinder? Is die gelijk aan de emotie irritatie?

De enige plaats waar het echt hinderlijk in de zin van gevaarlijk is, is, zoals je aanhaalde, bij het oprijden van een snelweg.
Toontje is dus ook een traagrijder en vraagt enig begrip. Anders kan ik niet verklaren waarom Toontje de traagrijders wil verantwoorden.
Qua gevaar is het gemakkelijk terug te kaatsen hoor: je rijdt trager dan toegelaten waardoor andere bestuurders zich gedwongen zien in te halen. Dit is altijd een manoeuvre met enig risico. Rij je de toegelaten snelheid, dan zou dit er niet zijn. Daarnaast zijn bestuurders die onder de snelheid rijden vaak ook diegenen die op voorrangspunten de regels niet kennen en "zo maar iets doen". Gewoon bang om te rijden en denken dat ze traag veilig zijn.

Traag =\= veilig. Integendeel. Die trage bestuurders veroorzaken gevaarlijke situaties en files, die op zich ook nog eens gevaarlijke situaties veroorzaken. Er is geen argument om die bestuurders goed te praten.

Toontje is dus ook een traagrijder en vraagt enig begrip. Anders kan ik niet verklaren waarom Toontje de traagrijders wil verantwoorden.
Qua gevaar is het gemakkelijk terug te kaatsen hoor: je rijdt trager dan toegelaten waardoor andere bestuurders zich gedwongen zien in te halen. Dit is altijd een manoeuvre met enig risico. Rij je de toegelaten snelheid, dan zou dit er niet zijn. Daarnaast zijn bestuurders die onder de snelheid rijden vaak ook diegenen die op voorrangspunten de regels niet kennen en "zo maar iets doen". Gewoon bang om te rijden en denken dat ze traag veilig zijn.

Traag =\= veilig. Integendeel.
Ik rij overal mijn max. behalve op de snelweg, daar rij ik dikwijls maar 105-110 behalve als ik bijv. naar het uiterste linkervak moet om een camion in te halen die een camion inhaalt. Als ik dan zie dat er iemand achter mij komt zal ik altijd versnellen naar 120, dus hou dat smalend 'toontje' maar voor uzelf, aub.
Lees mijn post nog eens goed en probeer nog eens te onderscheiden of ik ze irritant vind of niet.

Ik rij overal mijn max. behalve op de snelweg, daar rij ik dikwijls maar 105-110 behalve als ik bijv. naar het uiterste linkervak moet om een camion in te halen die een camion inhaalt. Als ik dan zie dat er iemand achter mij komt zal ik altijd versnellen naar 120, dus hou dat smalend 'toontje' maar voor uzelf, aub.
Lees mijn post nog eens goed en probeer nog eens te onderscheiden of ik ze irritant vind of niet.
Dat is niet smalend maar bon, ik noem u in algemeen ook Toontje. :unsure:

Volgens mij geen misdaad om 110 te rijden. De tijdswinst aan 120 is miniem. Met de hedendaagse prijzen rijd ik ook rustiger.

Ligt eerder aan de Nederlandse mentaliteit dan aan de snelheid, denk ik.
Neem hier nu in het vlaams gewest alle 90 banen die 70 geworden zijn,
ik weet niet hoe het bij jullie zit maar het agressieve rijgedrag op die wegen lijkt me eens zo erg geworden.
Inhalen (zelfs in bochten), bumperkleven, soms de gevaarlijkste manoeuvres om toch maar wat sneller dan toegelaten te rijden.

Hier in de buurt ook een brede, open toegangsweg die plots van 50 naar 30 km/h wordt gemaakt. Maar 30 km/h op zo'n brede baan voelt zo onnatuurlijk dat ik in slaap val achter het stuur, met allerlei andere dingen begin bezig te zijn, ... En intussen heb ik al ene uit pure frustratie zien inhalen wat tot veel gevaarlijkere situaties leidt dan daar gewoon 50 km/h toestaan.

En die camionchauffeurs mogen het ook eens wat minder beginnen uithangen.

Die gedragen zich tegenwoordig als een pizza delivery guy op een brommertje, maar dan met 30 ton achter hun gat i.p.v. 30 kg en aan 100 km/h i.p.v. aan 25 km/h. Doe eens fucking normaal. Het is niet omdat uw verstand het niet kan halen van de macht der gewoonte, dat je daarom moet denken dat je goed kan rijden.
1) Hou je verdomme aan de snelheidsregels. Zeker waar er wegenwerken zijn. Aan de Oosterweelwerken word ik gewoon constant ingehaald door vrachtwagens wanneer ik aan de maximum toegelaten snelheid rijd. Versmalde rijstroken en af en toe er eens wat over zwalpen? Geen probleem jong.
2) Hou verdomme rechts. Onlangs ene op de Antwerpse ring helemaal links zien rijden voor 1 à 2 kilometer ver. :wtf: :wtf: :wtf: De twee rechtervakken waren niet snel genoeg voor meneer de camionchauffeur. Dat iedereen een vaste snelheid reed omdat het druk verkeer is, en dat veel efficiënter is, daar had hij nog niet bij stilgestaan waarschijnlijk. Je moet daarvoor beroepschauffeur zijn.

Camions en in mindere mate SUV's: uw omvang en uw gewicht zou voor weldenkende mensen een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel moeten met zich meebrengen, niet een bepaald superioriteitsgevoel. Een marginaal durft die twee al eens omwisselen. Opvallend vaak zelfs.

Als je toch maar 40 km/h wilt rijden en niet sneller kan je beter een ligier kopen, daarmee kan je niet sneller.

Het is doorgaans door snel/onaangepast te rijden dat er dodelijke ongevallen gebeuren. Tenzij je natuurlijk de HLN-reacties mag geloven mag geloven:

"Mijn wagen remt dubbel zo snel als een gewone wagen"
"Ik val in slaap aan 120, maar aan 160 blijf ik gefocust"
"In Duitsland rijdt men 200 en er gebeuren minder ongevallen"
" Ik heb winterbanden, dus mag 120 rijden als het sneeuwt"

Het probleem is eigenlijk simpel:

Doorgaans hebben de meeste mensen een te laag IQ om het begrip "kinetische energie" te verstaan. Energie, massa, snelheid, een kwadratisch verloop, wat was dat nu weer?
Nochtans doen de wagens waarmee ze rijden anders vermoeden.

Ah maar wacht, het is België natuurlijk die wagen is niet van hen jongens en meisjes, maar van de leasemaatschappij of de bank.

Je hoeft hier dus helemaal niet slim en vermogend te zijn om met een grote SUV te rijden?
Nee dat klopt, je hoeft gewoon lekker arrogant te doen en een grote bek op te zetten. Dat verklaart waarom de prijs van de wagen niet in verhouding staat tot de herseninhoud van de bestuurder.

Is het moeilijk om met zo een wagen te rijden? Nee, ze hebben alle overbodige componenten uit de wagen gehaald, de versnellingspook is vervangen door een soort draaiknop en we hebben zelf een pedaal weg gelaten, want 2 voeten, 3 pedalen dat ging toch niet. Je hoeft enkel gas te geven en hebt nog 1 hand vrij voor de smartphone.

Ik ben het absoluut niet eens met de vonnis van hierboven. Te traag rijden, 40 waar je 70 mag kan in bepaalde zeker wel gevaarlijke situaties veroorzaken.
Het gevaar zit hem dan altijd in het onaangepast rijgedrag van anderen. Je mag op dezelfde plek ook met een brommobiel op de weg, en die mag ook maar 45 km/h.
Ten eerste omdat het de mensen achter je onnodig frustreert en een een gefrustreerde mensen kan al gauw een minder goede beslissing maken: bijvoorbeeld inhalen op een ongunstig moment.
Dan is dat de fout van die gefrustreerde mensen. Of ben jij ook het type mens die vindt dat een vrouw met een kort rokje de schuldige is van een verkrachting?
Bovendien veroorzaakt het file, zeker tijdens spitsuren.

Dat is dan ook strafbaar, want op de autosnelweg dien je 70 km/h te rijden. en wanneer je iemand voor je ziet die traag invoegt, kan je zelf gewoon afstand houden en daarna versnellen. Zo doe ik dat.
Neen, die rechter doet wat hij moet doen: de wegcode toepassen.

en wanneer je iemand voor je ziet die traag invoegt, kan je zelf gewoon afstand houden en daarna versnellen. Zo doe ik dat.
Alleen is dat wel heel moeilijk. Als die voor je 50km/u rijdt, mag jij al onder de 30km/u rijden om nog genoeg afstand te houden zodat je tijdig kunt optrekken en minimaal 90km/u rijdt tegen het moment dat je wilt invoegen.

Alleen is dat wel heel moeilijk. Als die voor je 50km/u rijdt, mag jij al onder de 30km/u rijden om nog genoeg afstand te houden zodat je tijdig kunt optrekken en minimaal 90km/u rijdt tegen het moment dat je wilt invoegen.
Ik heb nu wel echt niet veel plaats nodig om 90 km/h te rijden met mijn huidige wagen. Ik heb maar 65 meter nodig om van 0 naar 100 km/h te gaan 🤡

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan