De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ja, maar je beweert ook dat ze effectief op borduren rijden.
En dat lijkt mij eerder een mening te zijn gevormd door je blinde haat voor hen, dan dit echt een feit is.

Het nodigt er toe uit, en bijgevolg zal het ook vaker gebeuren. Logica, ondersteund door dagdagelijkse praktijk.

Mensen hebben er zelfs een spreekwoord voor uitgevonden: de gelegenheid maakt de dief.

Kijk maar eens naar de hoeveelheid premium SUV's er op onze wegen rondrijden.
Denk je echt dat ze die kopen om de hoge zit, terwijl ze die auto's lelijk zouden vinden?
Kan jij dan eens objectief aantonen dat het gros van de SUV rijders hun SUV lelijk vinden?

1) Je kunt een auto ook voor een andere reden kopen dan zijn schoonheid, maar hem ook niet lelijk vinden. Daartussen zit nog wel een verschil. Een auto voor dagdagelijks gebruik wordt ook zelden gekocht met als eerste criterium de schoonheid. Wie de luxe heeft om een auto puur op schoonheid te kunnen kopen, die neigt meestal naar het tegengestelde van een SUV: namelijk de vloeiende, aerodynamische lijnen van een sportwagen.
2) Dus jij poneert een stelling en ik moet het tegendeel bewijzen? Nou.

De Q7 is niet de gemiddelde SUV op onze wegen.
Een A6 is dan ook niet de gemiddelde "niet-SUV" op onze wegen.

En jij stelt dus vast dat enkel SUV rijders in een gat invoegen op de snelweg?

Het gaat niet om "enkel", maar om "vaker". Maar ook pick-up trucks en camionetten wagen zich daar vaker aan. Is ook logisch hé, die mannen kunnen blijven anteciperen op het voorgaande verkeer. Wanneer je daarentegen achter een blikken muur zit, is dat levensgevaarlijk en moet je je laten afzakken.

Wist je trouwens dat alle inspanningen op vlak van emissiereducties in de transportsector teniet worden gedaan door de populariteit van SUV's en pick-up trucks?

Maar soit, dat zijn weer van die ongemakkelijke waarheden die niet mogen verteld worden waarschijnlijk. I rest my case, voor eventjes. Tot ik mij er weer eens aan erger.

1) Je kunt een auto ook voor een andere reden kopen dan zijn schoonheid, maar hem ook niet lelijk vinden. Daartussen zit nog wel een verschil. Een auto voor dagdagelijks gebruik wordt ook zelden gekocht met als eerste criterium de schoonheid. Wie de luxe heeft om een auto puur op schoonheid te kunnen kopen, die neigt meestal naar het tegengestelde van een SUV: namelijk de vloeiende, aerodynamische lijnen van een sportwagen.
Wacht even dit is toch wel serieus kort door de bocht. +/- ELKE auto groter dan die heel kleine stadswagentjes zijn goed voor het dagdagelijks gebruik van +/- elke belg. Dus voorbij dat is het gewoon smaak.

Het gaat niet om "enkel", maar om "vaker". Maar ook pick-up trucks en camionetten wagen zich daar vaker aan. Is ook logisch hé, die mannen kunnen blijven anteciperen op het voorgaande verkeer. Wanneer je daarentegen achter een blikken muur zit, is dat levensgevaarlijk en moet je je laten afzakken.
Heb je daar cijfers van of is dit buikgevoel omdat je dingen overdreven vaststelt door een blijkbaar diepgegronde haat?

Allez jongens, omdat het mac-bc is zitten jullie maar de tegenovergestelde standpunten te verdedigen tot het idiote af?

Als je wat autostradekilometers maakt, ervaar je toch zelf dat er proportioneel vaker een suv/pick-up/camionette in uw gat komt rijden op de linkerrijstrook dan een gewone sedan? De chauffeurs van die 1e groep zitten hoger en kunnen makkelijk enkele auto's voor hun uit kijken en anticiperen op eventuele opstroppingen. Maar ondertussen kleven ze wel in uw gat.

En als er een camionette nog net voor mij in schiet op de linkerrijstrook, sakker ik ook wel eens omdat je dan veel meer geconcentreerd moet letten voor remmingen in het verkeer die je pas later opmerkt bij gebrek aan zicht. Je kan niet altijd op 1-2-3 terug de nodige afstand aanhouden.

Maar SUVs zullen populair blijven met onze grijze bevolking, geplaagd door rugpijn en stijve heupen. Veel kan je daar niet aan veranderen.

Het nodigt er toe uit, en bijgevolg zal het ook vaker gebeuren. Logica, ondersteund door dagdagelijkse praktijk.

Mensen hebben er zelfs een spreekwoord voor uitgevonden: de gelegenheid maakt de dief.
Ja daarom dat er zo veel dieven rondlopen als je eens een duur object in je auto laat liggen...
Er zitten er wel tussen, maar daarom wordt het gros van de bevolking niet opeens dief omdat de gelegenheid er is.
Idem voor de SUV rijders.
2) Dus jij poneert een stelling en ik moet het tegendeel bewijzen? Nou.
1) Weet je eigenlijk hoeveel een Audi Q7 kost? Daar koop je ook een sportwagen met aerodynamische lijnen voor hoor. Er zijn nu eenmaal mensen die liever een SUV hebben.
Of denk je dat de mensen met de Rolls Royce SUV, of Lamborghini SUV geen geld hebben om een sportwagen te kopen? :D
2) Jij was de eerste die een stelling maakte die mij ongeloofwaardig leek en waar ik graag een objectieve bron van zou zien.
Want je bent je stellingen echt aan het maken vanuit een overduidelijke haat naar SUV en pick-up rijders toe. Nuance is er niet meer in je stellingen.

Als je wat autostradekilometers maakt, ervaar je toch zelf dat er proportioneel vaker een suv/pick-up/camionette in uw gat komt rijden op de linkerrijstrook dan een gewone sedan? De chauffeurs van die 1e groep zitten hoger en kunnen makkelijk enkele auto's voor hun uit kijken en anticiperen op eventuele opstroppingen. Maar ondertussen kleven ze wel in uw gat.
Goh hier is het mac-bc die roeptoetert dat het SUV's zijn. Elders roepen ze dat het Audi's zijn, nog elders roepen ze dat het BMW's zijn, ...
Gatplakkers heb je in alle soorten en maten. En als je een bepaald type of merk haat, ga je meer letten op wat die verkeerd doen, waardoor je verkeerdelijk gaat denken dat dat type/merk de overgrote groep is die die dingen doet.

Goh hier is het mac-bc die roeptoetert dat het SUV's zijn. Elders roepen ze dat het Audi's zijn, nog elders roepen ze dat het BMW's zijn, ...
Gatplakkers heb je in alle soorten en maten. En als je een bepaald type of merk haat, ga je meer letten op wat die verkeerd doen, waardoor je verkeerdelijk gaat denken dat dat type/merk de overgrote groep is die die dingen doet.
Met deze ga ik niet akkoord, camionetten en suv’s gaan sneller dichter/te dicht rijden zonder daarom doelbewust in je gat te plakken.

Mensen die je echt aan de kant willen duwen kan je dan weer minder een lijn in trekken, daar zijn ze vermoedelijk proportioneel vertegenwoordigd.

Wacht even dit is toch wel serieus kort door de bocht. +/- ELKE auto groter dan die heel kleine stadswagentjes zijn goed voor het dagdagelijks gebruik van +/- elke belg. Dus voorbij dat is het gewoon smaak.
Klopt, maar niet met elke auto kun je die vervelende borduur oprijden om het dichtste bij de schoolpoort te kunnen staan natuurlijk. Om het maar even met een boutade te zeggen.

Ik rij op een rechte baan. In tegengestelde richting komt een madammeke aan. Die begint plots op mijn vak te rijden. Die blijft op mijn vak rijden. Komt recht op mij af. Baan van 50/u, en eigenlijk een heel lang stuk blijft die recht op mij af rijden.

Uiteindelijk beginnen toeteren, niets. Gelukkig kon ik rechts afwijken (soort van parking), mevrouw schrok zich een bult. Was bezig op haar gsm. HEEL DAT STUK.

Achter wat ik enkele weken geleden ben tegengekomen begint het mij nog meer op te vallen hoeveel mensen bezig zijn met hun gsm achter het stuur. Niet normaal.

Allez jongens, omdat het mac-bc is zitten jullie maar de tegenovergestelde standpunten te verdedigen tot het idiote af?

En als er een camionette nog net voor mij in schiet op de linkerrijstrook, sakker ik ook wel eens omdat je dan veel meer geconcentreerd moet letten voor remmingen in het verkeer die je pas later opmerkt bij gebrek aan zicht. Je kan niet altijd op 1-2-3 terug de nodige afstand aanhouden.

Maar SUVs zullen populair blijven met onze grijze bevolking, geplaagd door rugpijn en stijve heupen. Veel kan je daar niet aan veranderen.
SUVs vallen eigenlijk goed mee vind ik zelf. Ik heb de laatste jaren redelijk wat kilometers afgelegd en ik rijd zelf heel hoffelijk. Ik rijd doorgaans vlotjes door, maar ik zorg er altijd voor dat ik nooit iemand hinder. Ik zal ook zelden in iemand zijn achteruitkijkspiegel gaan hangen, simpelweg omdat ik dat één van de meest gevaarlijke acties vind in het verkeer. Als ik al 5km achter een of andere mongool hang die niet naar rechts wil zal ik wel eens een beetje benaderen, maar that's it. Een flits met de lichten en een tuut zijn veel efficiënter. Ook al krijgt ge daarna zo een gefrustreerde ziel die dan met zijn lichten knippert naar u alsof ge zijn moeder hebt afgeslagen, ondanks dat hij ongeveer 6 uur langs links heeft gereden aan één stuk op een baan met 3 rijvakken.

Verder vallen enkele profielen op als linksrijders.

Alle scenario's hebben als basis oftewel een voorligger die mijzelf tegenhoudt, maar die ik gewoon een inhaalbeweging laat uitvoeren op zijn eigen snelheid. Oftewel komt iemand zodanig schandalig snel zodat ik voor een zeldzame keer niet tijdig naar opzij kon gaan. De usual suspects bij mij zijn :

1. Een Brusselse jongeman met een prul aan zijn spiegeltje, liefst agressief gebarend en zigzaggend over de weg. Muziek luid genoeg om op te vallen op de autosnelweg. Als ik vrij baan heb lanceer ik mijn eigen raket even en ga ik naar rechts weer. Wanneer ze dan hun Duitse luxewagen of Golf van 2006 bijna hebben opgeblazen om mij in te halen wanneer ik 3km verderop weer aan mijn doodnormale cruisesnelheid zit op het rechterbaanvak zullen ze eens heel cool naar mij kijken.

2. Jongedame in een 1-reeks. Gezichtje naar beneden elke 10 seconden, af en toe even zwalpen. Over het algemeen een rijgedrag waar ik zweterige pollekes van krijg. Die nemen mij ook soms aan als een fictieve uitdaging, een beetje zoals het type persoon hierboven, terwijl ik eigenlijk religieus mijzelf gewoon lanceer naar mijn cruise control snelheid en verder kan het me geen reet schelen of iemand sneller of trager rijdt dan mij. Soms vind ik dat wel lollig en trap ik even 5 seconden op de staart en daarmee basta, maar dan schiet dat kind voorbij tegen 220 om zich vervolgens op de afrit te gooien op een manier die ooit eens fataal gaat aflopen voor iemand. Vrijdag was het eentje die 11 jaar oud leek in een elektrische Mercedes. Die heeft ongeveer 7 keer geprobeerd om langs rechts voorbij te steken terwijl het verkeer gewoon écht niet sneller kon. Zet gewoon uw ACC aan en kalmeer eventjes.

3. De man in de monovolume die hij met veel tegenzin heeft gekocht. Ik rijd zoals gezegd tegen een deftig, toch niet onverantwoord tempo. Maar als ik tegen een rotvaart word ingehaald is het vaak een monovolume. Ik zie het vaak reeds in mijn ooghoek wanneer ik een oprit voorbij rijd. Dan begeeft zo een Ford S-Max of whatever zich waanzinnig agressief in het verkeer door zichzelf in kleine gaatjes te smijten en mensen de pas af te snijden. En dan weet ik dat ik al snel die persoon in mijn gat ga krijgen. In mijn achteruitkijkspiegel is het dan steeds weer hetzelfde tafereel. Brave huisvader uiterlijk, maar oftewel een blik in zijn ogen alsof ie iemand gaat vermoorden of achteruitgezakt in zijn stoel en met alle hoop op een fijn leven uit het raam gesmeten. Zich door het verkeer begevend met een misplaatste nonchalance, vermoedelijk hopende dat één van die foefkes eindigt met een 10-tonner die over zijn bakje schroot rolt, zodat de nachtmerrie eindelijk ten einde komt.

Maar bon, ik zou ook slechtgezind zijn als ik mijn fijne wagen moest inruilen omdat mijn vrouw té vruchtbaar is gebleken na onze twee wél gewenste kinderen. Dan zit ge daar. 35 jaar oud, uw haarlijn is wat afgezakt naar uwe nek, uw werk trekt op niks en dan gaat uw vrouw ook nog eens zeggen dat ge uw wagen moet verpatsen en een monovolume moet kopen in de plaats. Want anders hebben we niet genoeg plek wanneer we naar de camping in Spanje rijden met een vechtende kroost op de achterbank. Ge gaat op Google een beetje zoeken naar wat er allemaal beschikbaar is in die klasse en ge komt het ene na de andere lelijk strijkijzer tegen. En die prijs valt vaak ook nog eens tegen. Arme venten. Vatten vol frustratie. En dan eindigt dat schuimbekkend in mijn achteruitkijkspiegel, of zoals gisteren : steekt iedereen voorbij via de pechstrook om dan vervolgens 30 meter verder in de volgende voorligger zijn reet te gaan zitten. Knap gedaan.

Honorable mention : Jonge gasten in eender welke Seat hatchback. Seat badge, veel te strak kapsel zichtbaar, kutmuziek aan't dreunen, raampje open zodat iedere kan horen hoe cool ze zijn. Dan weet ik wat voor vlees ik in de kuip heb 9/10 keren. Dat is doorgaans ook regelrecht tuig. Een jaar geleden zag ik zo een typeke op de ring van Antwerpen van baanvak wisselen door énorm ostentatief aan zijn stuur te snokken. En dan maar tussen het verkeer zwalpen gelijk op die filmpjes uit Dubai waar zo 3-4 gesluierde gekken in een auto zitten te schreeuwen tegen elkaar. En dat is haast nooit met een echte Cupra ofzo, die rijden eigenlijk net heel vaak rustig. Telkens is het met een kut motorisatie.

Laatst bewerkt:
Ik rij op een rechte baan. In tegengestelde richting komt een madammeke aan. Die begint plots op mijn vak te rijden. Die blijft op mijn vak rijden. Komt recht op mij af. Baan van 50/u, en eigenlijk een heel lang stuk blijft die recht op mij af rijden.

Uiteindelijk beginnen toeteren, niets. Gelukkig kon ik rechts afwijken (soort van parking), mevrouw schrok zich een bult. Was bezig op haar gsm. HEEL DAT STUK.

Achter wat ik enkele weken geleden ben tegengekomen begint het mij nog meer op te vallen hoeveel mensen bezig zijn met hun gsm achter het stuur. Niet normaal.
Een echte plaag. Misschien moeten ze maar eens regelen dat de politie die dure iPhone in beslag mag nemen om verbeurd te laten verklaren.

Nog een laatste waarom SUV's voor asociale egoïsten zijn: ze worden ook gebruikt om tractorsluizen mee te omzeilen.
Dat is misschien ook gewoon de boer/loonwerker die zich dient te verplaatsen naar een veld?

De populaire, compactere SUVs genre Ford Kuga, Renault Captur, Toyota Yaris Cross, Peugeot 2008, BMW X1 etc. hebben helemaal niet voldoende bodemvrijheid om zomaar een tractorsluis te gaan omzeilen.

Omdat dit deeltje me wel even interesseerde: nee, dat is het inderdaad niet, maar een A6 is toch echt heel veel frequenter dan een Q7 hoor.
Ik heb de verkoopcijfers van België niet meteen, maar in NL worden er VEEL meer A6'en verkocht dan Q7's en zelfs dan Q5's (beide ruwweg de helft van de verkopen van de A6). Enkel de kleinere SUV's bij Audi, de Q2 en Q3, verkopen beter dan de A6.

De situatie in België zal daar weinig aan verschillen of nog meer in het nadeel van de Q7 zijn, aangezien dit soort wagens vaak op de zaak worden gekocht en de Q7 al even geen fiscaal vriendelijke versie meer heeft terwijl Q5 en A6 dat wel hebben. Ik verwacht dat de A6 dus veelvouden verkoopt van de Q7 in België.

Dus als het gaat over "gemiddeld verkocht" is de vergelijking A6 vs Q5 in BE veel relevanter dan A6 vs Q7.

Gewoon een sidenote - zonder me verder te mengen in het debat.

Dat is misschien ook gewoon de boer/loonwerker die zich dient te verplaatsen naar een veld?

De populaire, compactere SUVs genre Ford Kuga, Renault Captur, Toyota Yaris Cross, Peugeot 2008, BMW X1 etc. hebben helemaal niet voldoende bodemvrijheid om zomaar een tractorsluis te gaan omzeilen.

In mijn ideale SUV-vrije maatschappij, zouden boeren en loonwerkers dan ook de enigen zijn met een SUV-pasje waarmee ze in de SUV-winkel hun SUV kunnen kopen. Weliswaar met grote belettering vanachter: "SCHAADT DE GEZONDHEID VAN U EN UW NAASTEN!".

In mijn ideale SUV-vrije maatschappij, zouden boeren en loonwerkers dan ook de enigen zijn met een SUV-pasje waarmee ze in de SUV-winkel hun SUV kunnen kopen. Weliswaar met grote belettering vanachter: "SCHAADT DE GEZONDHEID VAN U EN UW NAASTEN!".
Om dan, als mac-bc zijnde, een jaar later zelf een SUV als bedrijfswagen te nemen.
Of al vergeten hoe uw kruistocht tegen de bedrijfswagen is afgelopen? :lol:

Terug
Bovenaan