De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Hoe weet jij juist dat jouw remlichten aangaan? Je ziet die toch zelf niet?
Ik rijd sinds kort ook elektrisch en heb het mij al vaak zitten afvragen op autosnelweg of die remlichten nu soms ongewild aangaan of niet bij lossen pedaal en wanneer je de wagen dan merkbaar meer voelt vertragen.
Wanneer er wordt geremd (zacht of hard) bij one pedal drive zullen de remlichten aangaan. Verschillende autoverkopers hebben mij dat verteld tijdens mijn zoektocht.

En ergens logisch ook, 't zou proper zijn anders. Je kan nooit genoeg anticiperen op een remmende wagen waarbij de remlichten niet aan springen.

In de binnenstad? Als je 30 hebt gehouden en achter fietsers bent blijven rijden, geen probleem.
Op de ring? Dat is toch het ene rood licht na het andere dus snelheid kan je daar ook al niet halen :).
Je hebt ook nog mogelijkheid tot boetes uit de zone waar autoverkeer tussen 11u en (ik denk) 18u niet toegelaten is en nog een boel enkele richting straten die niet altijd even duidelijk zijn voor gelegenheidsbezoekers 🤓

Worden er op de E17 tussen Kruisem en Deerlijk en omgekeerde richting wietdampen gelost of zo? Of wat verklaart anders de wekelijkse accidenten op dit quasi kaarsrechte stuk autosnelweg?

Ik denk: bumperkleven aan 120 km/u op het linker rijvak, in combinatie met nul anticiperen, nog wat auto's op het middenvak die blindelings opschuiven naar het linker vak. Dat is mijn inschatting nadat ik die route een paar jaar bijna dagelijks gedaan heb.

Je hebt ook nog mogelijkheid tot boetes uit de zone waar autoverkeer tussen 11u en (ik denk) 18u niet toegelaten is en nog een boel enkele richting straten die niet altijd even duidelijk zijn voor gelegenheidsbezoekers 🤓
Juist ja, al vergeten. Al meermaals iemand richting een boete zien rijden als ik tijdens de middagpauze ga wandelen.

Weer zo iemand die 3 meter van het rood licht stopt waardoor hij buiten de lus staat. Na 3 cycli voor de andere richtingen en continu rood voor ons had hij het nog altijd niet door, de chauffeur achter hem is moeten uitstappen, op zijn raam tikken en teken doen van dichter bij de streep te stoppen.

En het is nu niet dat dat een uitzonderlijk korte lus is of een speciaal kruispunt, ik heb daar al zeker 100 keer gestaan (zelf als eerste of in een rij) en nog nooit dat voorgehad.

Degene die de verkeerslichten op de ring rond Mechelen en verder moet echt een sadist pur sang zijn met rood als favoriete kleur, denk ik.
Zonder zwanzen vanop de ring tot in Battel net voorbij de oprit E19 naar Antwerpen heb ik 6x voor een rood licht gestaan. Dat is een traject van nog geen 3 km.

Ook in het terugrijden aan het kruispunt met de Kazerne Dossin passeren. Aan die lichten rood krijgen terwijl er helemaal niks uit de zijstraat komt. Niks, nada, nul de botten. Al het verkeer op die ring moet daar stoppen voor niks.
Hetzelfde aan deze lichten. Verkeer in beide richtingen heeft rood licht. Er komt helemaal niks van die straat links.

Degene die de verkeerslichten op de ring rond Mechelen en verder moet echt een sadist pur sang zijn met rood als favoriete kleur, denk ik.
Zonder zwanzen vanop de ring tot in Battel net voorbij de oprit E19 naar Antwerpen heb ik 6x voor een rood licht gestaan. Dat is een traject van nog geen 3 km.

Ook in het terugrijden aan het kruispunt met de Kazerne Dossin passeren. Aan die lichten rood krijgen terwijl er helemaal niks uit de zijstraat komt. Niks, nada, nul de botten. Al het verkeer op die ring moet daar stoppen voor niks.
Hetzelfde aan deze lichten. Verkeer in beide richtingen heeft rood licht. Er komt helemaal niks van die straat links.
Dat is "by design". De "groene golf" noemen ze dat.

Jammer genoeg wel op zijn Belgisch, aan elk licht is het groen, jammer genoeg voor de zijstraten.

Jaren geleden had ik quasi dagelijks hetzelfde voor op de baan Dendermonde-Lokeren. Om 5u s'ochtends, 23u s'avonds, telkens quasi alleen op de baan (zeker in het weekend), en ELK licht sprong op rood als ik naderde. Als je na elk rood licht normaal, maar vlot optrok tot 90km/h (de limiet op die baan) stond je gegarandeerd elke keer voor het rood.

Na een tijd was ik het zo beu dat ik toen het aan 1 licht groen werd plankgas gaf en optrok tot 120km/h.
Dan kon ik mooi door het groen rijden mits uithollen/remmen aan de lichten want flitspaal.

Dat is "by design". De "groene golf" noemen ze dat.

Jammer genoeg wel op zijn Belgisch, aan elk licht is het groen, jammer genoeg voor de zijstraten.

Jaren geleden had ik quasi dagelijks hetzelfde voor op de baan Dendermonde-Lokeren. Om 5u s'ochtends, 23u s'avonds, telkens quasi alleen op de baan (zeker in het weekend), en ELK licht sprong op rood als ik naderde. Als je na elk rood licht normaal, maar vlot optrok tot 90km/h (de limiet op die baan) stond je gegarandeerd elke keer voor het rood.

Na een tijd was ik het zo beu dat ik toen het aan 1 licht groen werd plankgas gaf en optrok tot 120km/h.
Dan kon ik mooi door het groen rijden mits uithollen/remmen aan de lichten want flitspaal.
Roeselare exact hetzelfde, rij je daar de toegelaten snelheid heb je aan letterlijk elk licht rood, extreem frustrerend vooral omdat het telkens op oranje springt als je er 100m vandaan bent.

Weer zo iemand die 3 meter van het rood licht stopt waardoor hij buiten de lus staat. Na 3 cycli voor de andere richtingen en continu rood voor ons had hij het nog altijd niet door, de chauffeur achter hem is moeten uitstappen, op zijn raam tikken en teken doen van dichter bij de streep te stoppen.

En het is nu niet dat dat een uitzonderlijk korte lus is of een speciaal kruispunt, ik heb daar al zeker 100 keer gestaan (zelf als eerste of in een rij) en nog nooit dat voorgehad.
Hoh, ik vind dat een moeilijke. 3 meter is nu ook niet zo veel hé. Hier hebben we dat ook, en die lus ligt zodanig kort dat je echt aan de streep moet staan. Afhankelijk van het type wagen (dicht bij de grond of hoog) is het soms comfortabeler om het licht in de gaten te houden van iets meer afstand.

Ik kan goed begrijpen dat oma van 83 jaar daar niet meteen bij stilstaan en denkt dat de lichten defect zijn. Fool proof moeten ze dat maken imo, niet gaan verwachten dat iedereen weet hoe dat systeem werkt.

Uiteraard niet het geval als je 10 meter achter de streep gaat staan é.

Hoh, ik vind dat een moeilijke. 3 meter is nu ook niet zo veel hé. Hier hebben we dat ook, en die lus ligt zodanig kort dat je echt aan de streep moet staan. Afhankelijk van het type wagen (dicht bij de grond of hoog) is het soms comfortabeler om het licht in de gaten te houden van iets meer afstand.

Ik kan goed begrijpen dat oma van 83 jaar daar niet meteen bij stilstaan en denkt dat de lichten defect zijn. Fool proof moeten ze dat maken imo, niet gaan verwachten dat iedereen weet hoe dat systeem werkt.

Uiteraard niet het geval als je 10 meter achter de streep gaat staan é.

Bij sommige kruispunten met bv. enkel lichten die hoog hangen, zou ik het nog kunnen snappen - en dan nog zou elke chauffeur na 3 keer geen groen te krijgen toch een vermoeden moeten krijgen dat hij te ver staat? Maar aan dit kruispunt lag het toch echt aan die chauffeur.

Andere ergernis vanochtend: auto's in de andere richting die een tractor voorsteken en op mijn vak komen, en gewoon in een treintje blijven voorsteken zodat ik serieus moet afremmen om er niet frontaal op te zitten. Op een baan waar je een paar kilometer lang rechte stukken hebt, dus meer dan genoeg mogelijkheden om veilig in te halen wanneer er geen tegenliggers zijn.

in Lokeren ook dikwijls en in de meeste gevallen op het uiterst linkse vak en meestal enkele meters na de oprit. My guess: combinatie van camions die uitwijken naar het middenvak om voertuigen van de oprit op de snelweg te laten en dan het linkervak waar men liefst zo dicht mogelijk op elkaar rijdt en dan nog auto's van het middenvak die persé die camion willen inhalen en uitwijken naar het linkervak, ook al hebben ze maar juist genoeg plaats (of iemand links die nog rap dat gat wil dichtrijden waar iemand in kan invoegen, want o wee als we ne seconde verliezen)
Richting Gent?

De E17 draait daar licht naar rechts en op sommige momenten is dat dan (onbewust?) aanpassen van snelheid bij een meer laagstaande zon. Dat vertraagt daar altijd, zelfs zonder drukker verkeer.

Richting Gent?

De E17 draait daar licht naar rechts en op sommige momenten is dat dan (onbewust?) aanpassen van snelheid bij een meer laagstaande zon. Dat vertraagt daar altijd, zelfs zonder drukker verkeer.
ja, is altijd richting Gent. 's morgens staat de zon wel achter hen, dus dat kan het niet echt zijn of misschien dat ze niks zien in hun spiegel.
't is ook stom want een aantal kilometer verder staan ze sowieso in file. 't is daar bijna elke morgen file van aan Destelbergen (misschien verder, maar ik kom daar de baan op richting Lokeren) en dat voor een heel eind, soms 3/4 van dat traject tot lokeren.

Ik denk dat als ik voor een rood licht sta en ik kan de voorste zie ik 1/3 tot 1/2 te vroeg zie stoppen. Ik heb dat ook al in een auto van de rijschool gezien. Begeleider zei er zelfs niks op... triestig.

IMG-0079.jpg

Geen woorden voor. Begrijp niet hoe dom je kan zijn. Uiteraard schade aan onze Audi ...

De asfalt is op heel wat plaatsen echt in heel slechte staat en dat dan nog op verschillende plekken waar er nog niet zo lang geleden een nieuwe laag of zelfs volledig nieuwe weg geplaatst is.
De kwaliteit van het werk is tegenwoordig toch echt heel slecht.

Als je in Brussel van het Meiserplein richting Van Praet gaat (Lambertmonlaan), zijn ze daar aan het werken. Hierdoor heb je twee smalle rijstroken, die aan de kruispunten dan uitgesplitst worden in drie rijstroken zodat er een voorsorteerstrook(je) is voor links af te draaien.

Maar, typisch Brussel misschien: die tijdelijke gele wegmarkering is op sommige plaatsen niet duidelijk, en in het donker helemaal niet. De originele witte natuurlijk wel. Dus dat is daar altijd gokken welke markering mensen gaan volgen, en zowat elke keer heb je wel iemand die rechtdoor blijft gaan (en zo van rijstrook verandert) i.p.v. mee te volgen.

Als je in Brussel van het Meiserplein richting Van Praet gaat (Lambertmonlaan), zijn ze daar aan het werken. Hierdoor heb je twee smalle rijstroken, die aan de kruispunten dan uitgesplitst worden in drie rijstroken zodat er een voorsorteerstrook(je) is voor links af te draaien.

Maar, typisch Brussel misschien: die tijdelijke gele wegmarkering is op sommige plaatsen niet duidelijk, en in het donker helemaal niet. De originele witte natuurlijk wel. Dus dat is daar altijd gokken welke markering mensen gaan volgen, en zowat elke keer heb je wel iemand die rechtdoor blijft gaan (en zo van rijstrook verandert) i.p.v. mee te volgen.

Dat is precies een klassieker in & rond Brussel. Hetzelfde op de A201 (afrit van de R0 richting Evere), daar zitten zelfs gele vakken bij die gewoon verdwijnen. Recipe for disaster...

in Lokeren ook dikwijls en in de meeste gevallen op het uiterst linkse vak en meestal enkele meters na de oprit. My guess: combinatie van camions die uitwijken naar het middenvak om voertuigen van de oprit op de snelweg te laten en dan het linkervak waar men liefst zo dicht mogelijk op elkaar rijdt en dan nog auto's van het middenvak die persé die camion willen inhalen en uitwijken naar het linkervak, ook al hebben ze maar juist genoeg plaats (of iemand links die nog rap dat gat wil dichtrijden waar iemand in kan invoegen, want o wee als we ne seconde verliezen)
vanmorgen dus bijna zo'n accident gezien. Kerel die camion die op het middenvak wil inhalen, dus voegt hij aan een lager tempo dan die links toch in in een tussenruimte van ne meter of 2 in. Die erachter mocht vol in de remmen.
Ook ne motard die voorbijstak tussen auto's op het linker en middenvak en dat tegen 120km/h.
En ik maar op het gemakske tuffen aan 100 op het rechtervak :p Ik ben toch ne saaie chauffeur :rofl:

Carwash, nadien auto stofzuigen, 20 plaatsen. Niemand.
Pipo 1 komt naast mij staan en zet al zijn portieren open. Kort er na pipo 2 aan de andere kant, ook al de deuren open. Opnieuw, 20 vrije plaatsen.

Ik rij terug naar 't werk. Iemand schiet de baan op vanaf een parkeerplaats. Ik claxonneer. Meneer maakt van zijnen tak.

Even verder, zone 30, gatplakker. Speedpedelec, visorke, handschoentjes en alles. Ik moet stoppen. Wurmt zich tussen geparkeerde auto's rechts en mijn wagen. Maakt van z'n beer.

Aankomen op parking werk. Die van HR staat over de streep op mijn parkeerplek, want parkeren blijkt een grote uitdaging te zijn. Ik kan er niet in wegens geen ruimte genoeg om uit te stappen.

Ik verwacht elk moment een cameraploeg die tevoorschijn springt 'welcome on MTV's boiling point!'.

De asfalt is op heel wat plaatsen echt in heel slechte staat en dat dan nog op verschillende plekken waar er nog niet zo lang geleden een nieuwe laag of zelfs volledig nieuwe weg geplaatst is.
De kwaliteit van het werk is tegenwoordig toch echt heel slecht.
Idd, na deze winter is het echt erg. Bijna overal is het wegdek sterk verslechterd.

Terug
Bovenaan