De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Hoewel ik de ergernis begrijp en mij daar ook enorm aan kan opjagen

Maar vrachtwagen moeten niet opschuiven, jij moet voorrang verlenen aan het verkeer op de autostrade, niet omgekeerd
En afhankelijk van het uur mogen die niet opschuiven want dan kan men dat beschouwen als inhalen van een voertuig wat vaak verboden is tussen x en x uur
Uiteraard, mijn ergernis gaat ook niet over die vrachtwagens maar over die taffelaars die 60 rijden op een oprit.
Gevolg van het feit dat ze niet (moeten) opschuiven is dan wel dat je op de pechstrook terecht komt; of erger nog ,dat die voor jou alles dicht gooit, ook al meegemaakt.
Het is echt stuitend hoeveel mensen er rond rijden met nul verkeersinzicht.

En nu ik hier toch ben, ik erger me ook regelmatig aan die 'young professionals' die hebben leren rijden met een Corsa van 75pk (of iets anders wat niet vooruit te branden was) en die nu een firma-EV onder hun gat worden geschoven met 300pk en meer maar daar eigenlijk totaal niet mee kunnen omgaan. Uit zich dan in voor mede weggebruikers heel onvoorspelbaar rijgedrag met bruuske maneuvers, full pull optrekken en weer remmen, ondoordachte inhaalacties...

mensen die voor u rijden en constant licht hun remmen aantikken omdat ze te dicht op die voor hen rijden (of soms zelf zonder reden). Ik hou meestal voldoende afstand, maar mijn reactie is dan toch ook altijd even m'n gas lossen (zonder m'n rempedaal aan te tikken). Maar als ge zo ne kilometer achter iemand hangt, dan stop je ermee omdat je weet dat het vals alarm is, wat het juist gevaarlijker maakt, want remlichten dienen natuurlijk juist om u te waarschuwen. Allez, meestal vergroot ik dan nog wel mijn tussenafstand zodat ik meer reactietijd krijg voor als ze dan toch werkelijk eens stoppen. Maar ik snap zo'n manier van rijden toch niet hoor. Als ge constant moet wisselen tussen uw gas en rempedaal dan weet ge toch dat ge ofwel te dicht zit op die voor u, ofwel ge eigenlijk een slechte rijstijl hebt. Dan probeer je dat toch af te leren?

mensen die voor u rijden en constant licht hun remmen aantikken omdat ze te dicht op die voor hen rijden (of soms zelf zonder reden). Ik hou meestal voldoende afstand, maar mijn reactie is dan toch ook altijd even m'n gas lossen (zonder m'n rempedaal aan te tikken). Maar als ge zo ne kilometer achter iemand hangt, dan stop je ermee omdat je weet dat het vals alarm is, wat het juist gevaarlijker maakt, want remlichten dienen natuurlijk juist om u te waarschuwen. Allez, meestal vergroot ik dan nog wel mijn tussenafstand zodat ik meer reactietijd krijg voor als ze dan toch werkelijk eens stoppen. Maar ik snap zo'n manier van rijden toch niet hoor. Als ge constant moet wisselen tussen uw gas en rempedaal dan weet ge toch dat ge ofwel te dicht zit op die voor u, ofwel ge eigenlijk een slechte rijstijl hebt. Dan probeer je dat toch af te leren?
Hoe weet je zeker dat ze niet gewoon met Adaptive Cruise Control rijden?

Hoe weet je zeker dat ze niet gewoon met Adaptive Cruise Control rijden?
gaan de remlichten dan ook om de 5 meter oplichten? Ik dacht dat die dingen sowieso voldoende afstand houden zodat het niet constant moet afremmen? Deze keer was het op een lange rechte baan van 50km/h.

gaan de remlichten dan ook om de 5 meter oplichten? Ik dacht dat die dingen sowieso voldoende afstand houden zodat het niet constant moet afremmen?
Dat zal ook afhangen van de voorligger. Als die z'n snelheid niet houdt, dan kunnen de remlichten bij ACC wel eens overuren doen.

Dat zal ook afhangen van de voorligger. Als die z'n snelheid niet houdt, dan kunnen de remlichten bij ACC wel eens overuren doen.
ok, maar dan zou die voorligger toch ook zo neig moeten afremmen dat die zijn remlichten constant aangaan?

Anyway, 't is gewoon een ergernis ongeacht wat de oorzaak is. Aan het begin heb je dan ook de reflex om telkens al uw rem aan te tikken en het maakt het moeilijker om in te schatten wanneer het echt nodig is.
Zoals ik al zei: ik los dat dan op door meer tussenafstand te laten, maar het neemt het nut van de remlichten wel weg aangezien het 'alarmerend' effect wegvalt.

Bij alle auto's voorzien van ACC waar ik ooit al mee reed is er zelfs bij de kortst instelbare afstand nog altijd ruim voldoende plaats. Op autostrade kunnen er makkelijk nog 2 auto's tussen. Wat helaas ook vaak gebeurt waardoor ik zelden ACC gebruik.

ok, maar dan zou die voorligger toch ook zo neig moeten afremmen dat die zijn remlichten constant aangaan?
Niet als die geen ACC gebruikt en gewoon zijn gaspedaal lost .
Vroeger had ik ook gewoon cruise control in de auto en om die af te zetten gaf ik gewoon een tikje op het rempedaal en dan bolde de auto uit maar de remlichten gingen wel effe aan maar datering uit .

Bij mijne EV is dat ook dat als ik het gas los , omdat diegene voor mij wat trager gaat rijden omwille van welke reden dan ook dat die gaat regenereren maar dan gaan de remlichten ook automatisch aan en blijven branden ook al raak ik mijn rempedaal niet aan .
Als ik dan versnel gaan ze uit maar als ik dan terug los gaan ze terug aan …das het nadeel van I-pedaal gebruiken .
Heb ook al gehad dat een vrachtwagen dan van kolere begint te flikkeren met zijn lichten soms maar ik kan daar dus niets aan doen .
Is gewoonte te waarschuwen dat ik vertraag (want de auto remt op dat moment op zijne motor ) .

En nu ik hier toch ben, ik erger me ook regelmatig aan die 'young professionals' die hebben leren rijden met een Corsa van 75pk (of iets anders wat niet vooruit te branden was) en die nu een firma-EV onder hun gat worden geschoven met 300pk en meer maar daar eigenlijk totaal niet mee kunnen omgaan. Uit zich dan in voor mede weggebruikers heel onvoorspelbaar rijgedrag met bruuske maneuvers, full pull optrekken en weer remmen, ondoordachte inhaalacties...

Dat geldt in het algemeen wel voor meer EV-rijders: more power = making stupid decisions even faster!

Gestoorde madam in een bronskleurige Dacia Duster vanmorgen in Nieuwpoort. Ik sta aan het rode verkeerslicht om linksaf te gaan, zij komt tijdje later achter mij aansluiten, maar ik had al gezien dat ze vrij vlot kwam aanrijden.
Nu, het wordt groen, ik begin traag te bollen om de tegenligger nog door te laten en sla dan af, in een zone 30. Limiter op 35 gezet en 100m verder moet ik direct weer naar rechts, dus gewoon op 't gemak. Ik zag op dat kort stuk al dat ze op haar stuur aan 't kloppen was, maar bon.
Eenmaal de straat rechts ingedraaid, staan er aan beide kanten auto's geparkeerd en zijn er tegenliggers, dus het is wat uitwijken en inhouden, waarop ze begint te claxonneren, 2cm van mijn achterbumper begint te rijden, weer op dat stuur kloppen...
Ik had de twee kinderen mee, dus geen zin in gedoe, gewoon gestopt en rij er maar rond. Die rijdt dus rond mij met haar toeren in de begrenzer, om dan letterlijk 30m verder haar oprit op te rijden.
Echt W T F man. Kon het toch niet laten om te stoppen naast haar oprit en raam open te doen om te vragen wat er nu precies scheelde. Blijkt dat die met een kind van een jaar of 8 a 10 in de auto zat en de enige respons die ik kreeg was dat ik sneller moet doen. Holy fuck man, hoe kunt ge nu zo zot zijn.

Dacia Duster rijders zijn ook een categorie apart. Ik schakel automatisch over naar high alert als er zo ene in mijn buurt komt rijden.

Ik heb vandaag het ongenoegen gehad om in Mechelen-stad te moeten zijn… Never again. Benieuwd hoeveel boetes ik op die 800m verzameld ga hebben
In de binnenstad? Als je 30 hebt gehouden en achter fietsers bent blijven rijden, geen probleem.
Op de ring? Dat is toch het ene rood licht na het andere dus snelheid kan je daar ook al niet halen :).

Bij mijne EV is dat ook dat als ik het gas los , omdat diegene voor mij wat trager gaat rijden omwille van welke reden dan ook dat die gaat regenereren maar dan gaan de remlichten ook automatisch aan en blijven branden ook al raak ik mijn rempedaal niet aan .
Als ik dan versnel gaan ze uit maar als ik dan terug los gaan ze terug aan …das het nadeel van I-pedaal gebruiken .
Heb ook al gehad dat een vrachtwagen dan van kolere begint te flikkeren met zijn lichten soms maar ik kan daar dus niets aan doen .
Is gewoonte te waarschuwen dat ik vertraag (want de auto remt op dat moment op zijne motor ) .
Hoe weet jij juist dat jouw remlichten aangaan? Je ziet die toch zelf niet?
Ik rijd sinds kort ook elektrisch en heb het mij al vaak zitten afvragen op autosnelweg of die remlichten nu soms ongewild aangaan of niet bij lossen pedaal en wanneer je de wagen dan merkbaar meer voelt vertragen.

Hoe weet jij juist dat jouw remlichten aangaan? Je ziet die toch zelf niet?
Ik rijd sinds kort ook elektrisch en heb het mij al vaak zitten afvragen op autosnelweg of die remlichten nu soms ongewild aangaan of niet bij lossen pedaal en wanneer je de wagen dan merkbaar meer voelt vertragen.
Ik heb de mogelijkheid om op dat schermpje in mijn dashboard een afbeelding van de auto op te roepen waar je de werking van lane assist en uw ACC kan bekijken .
Als ik dan mijne voet van het gaspedaal haal gaan in die afbeelding ook de remlichtjes aan . ;)
Plus heb ook al achter iemand aan moeten rijden die gebruik maakte van i-padeldrive (een ford camionette) en die zijn remlichten gingen ook telkens aan wanneer hij zijn gas loste . (Heb gevraagd wanneer hij zijne rem gebruikt had en die gingen vroeger aan . ;) )
Ook van mensen Diemen moesten volgen de opmerking al gekregen dat ik blijkbaar nogal veel afremde . ;)

(Laat gewoon eens iemand achter uwe auto staan ,versnel en laat uwe pedaal los , die kan dan uw lichten zien aangaan je moet echt niet snel rijden hoor maar I-pedaal moet wel actief zijn (bij mij schakelt die automatisch uit als ik achteruit rij en als ik dan terug voorwaarts rij moet ik minsten 20 kml/u rijden en dan schakelt die weer automatisch aan , is handiger om zo te parkeren . ;) )

Precies de mode tegenwoordig van fietsers om zonder achter zich te kijken vanop het fietspad rechts ineens linksaf te slaan en auto's vlak achter hen te kruisen. Vanochtend 2 zo'n fietsers waarbij de auto voor me hard van 70 naar ~30 moest afremmen om er niet los tegen te zitten; vanavond nog zo'n geval.

op mijn weg naar het werk zijn er ook zo'n paar punten waar ge wekelijks wel wat fietsers kunt omver rijden als ge wilt.
Deze is het ergste. Ze slagen daar rechts af en dan willen ze naar dat fietspad langs het water en dat is ook altijd zonder te kijken een meter of te twee voor het voetpad gewoon de baan op. Sommigen steken nog een hand uit (alsof dat hun rechten geeft) maar er zijn er genoeg die gewoon afdraaien. Gelukkig rijden de meest auto's daar niet snel (en waarschijnlijk is het daar dat ze op anticeperen), maar 't is echt crazy hoe de fietsers zich daar niets van de auto's aantrekken. En 't zijn niet enkel jongeren. Same trouwens met fietsers die al op dat fietspad rechts van het water komen en willen oversteken.
Schermafbeelding 2026-03-16 211543.png

Worden er op de E17 tussen Kruisem en Deerlijk en omgekeerde richting wietdampen gelost of zo? Of wat verklaart anders de wekelijkse accidenten op dit quasi kaarsrechte stuk autosnelweg?

in Lokeren ook dikwijls en in de meeste gevallen op het uiterst linkse vak en meestal enkele meters na de oprit. My guess: combinatie van camions die uitwijken naar het middenvak om voertuigen van de oprit op de snelweg te laten en dan het linkervak waar men liefst zo dicht mogelijk op elkaar rijdt en dan nog auto's van het middenvak die persé die camion willen inhalen en uitwijken naar het linkervak, ook al hebben ze maar juist genoeg plaats (of iemand links die nog rap dat gat wil dichtrijden waar iemand in kan invoegen, want o wee als we ne seconde verliezen)

Terug
Bovenaan