De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Wat is er eigenlijk mis met het linker rijvak van Gent naar Antwerpen op de E17?
Om de zoveel meter een een hobbel.

Op Google maps is het min of meer zichtbaar
yGbl09V.png
Dat is letterlijk al meer dan 20 jaar zo. Ik heb dat daar nog nooit anders geweten zelfs.

Weer een geval van iemand die een fout begaat en dan fars doet als ik daar op reageer.
Ik moet hier rechtdoor. Ik neem het linkervak en neem op het rondpunt de binnenste band. Op den buitenste band rijdt een camionette en daar achter ne witte Peugeot. We komen aan den afslag en iedereen pakt dezelfde afslag. Geen probleem zou je denken.

Maar bij het verlaten van het rondpunt zwiept de Peugeot naar links om voorbij de camionette te geraken en kapt mij dus af.
Ik claxonneer en wat krijgen we: breakcheck en ne middenvinger uit het raam.
FFS, rij dan normaal hé.

Ik rijd rond in de Bergstraat in Heist. Staat er een camionette op de weg volledig stil 'met zijn 4 pinkers op' die de eenrichtingsstraat dus grotendeels blokkeert, alsook de parkeerlocatie dewelke ik wilde nemen.

Ik besluit dan maar om hem langs links voorzichtig voorbij te rijden (er was net voldoende plaats) en de parkeerplaats wat verderop te nemen. Ik ben net naast hem of plots geeft ie gas (met nog steeds zijn 4 pinkers op) en kwakt hij nog snel (zijn stuur) naar links waardoor ik alles moest dichtgooien om hem niet te raken. Volgens mij had hij mij niet eens gezien.

Neemt hij ook nog die 2de parkeerlocatie in waardoor ik geen parkeerplaats meer heb. :frown:

Laatst bewerkt:
Weer een geval van iemand die een fout begaat en dan fars doet als ik daar op reageer.
Ik moet hier rechtdoor. Ik neem het linkervak en neem op het rondpunt de binnenste band. Op den buitenste band rijdt een camionette en daar achter ne witte Peugeot. We komen aan den afslag en iedereen pakt dezelfde afslag. Geen probleem zou je denken.

Maar bij het verlaten van het rondpunt zwiept de Peugeot naar links om voorbij de camionette te geraken en kapt mij dus af.
Ik claxonneer en wat krijgen we: breakcheck en ne middenvinger uit het raam.
FFS, rij dan normaal hé.
Technisch gezien bega je ook een fout. Je mag het rond punt niet verlaten vanop de binnenste band en mag je wel vanop de buitenste band het tweede vak oprijden.

Technisch gezien bega je ook een fout. Je mag het rond punt niet verlaten vanop de binnenste band en mag je wel vanop de buitenste band het tweede vak oprijden.
Afaik is daar geen regel voor en moet je voorrang verlenen aan diegene op de buitenste band.

Aangezien hij bij het afdraaien start op rechtse kan ik veilig het linkse nemen en moet ik ook geen voorrang verlenen.

't is wanneer hij door heeft dat em voorbij de camionette moet dat hij naar links komt.

't kan zijn dat ik fout zit maar een snelle Google search bevestigt het wel.

Morgen eens wat uitgebreider zoeken.

Afaik is daar geen regel voor en moet je voorrang verlenen aan diegene op de buitenste band.

Aangezien hij bij het afdraaien start op rechtse kan ik veilig het linkse nemen en moet ik ook geen voorrang verlenen.

't is wanneer hij door heeft dat em voorbij de camionette moet dat hij naar links komt.

't kan zijn dat ik fout zit maar een snelle Google search bevestigt het wel.

Morgen eens wat uitgebreider zoeken.
Daar is zeer zeker een regel voor, je mag enkel de rotonde verlaten van de buitenste band. Zie bv hier.
Als hij vanaf de buitenste band de rotonde wil afrijden op het linkse vak mag dat gewoon en moet jij voorrang geven. Wat niet mag is het rechtse vak oprijden na de rotonde en dan gewoon naar links afkappen.

Jouw link gaat trouwens over de nieuwe verkeersregels die ingaan vanaf volgend jaar.

Voor het eerst eigenlijk echt "kwaad" geweest in het verkeer. Bij het naar huis rijden (van Antwerpen-noord oprit Merksem, de ring op en via de E19 richting Brussel) aan de oprit van Merksem zat ik op de linkerrijstrook waar er moet ingevoegd worden naar rechts. Zit uiteraard potdicht dus wordt er netjes geritst. Rijdt er een k*lf met een Fiat 500 waarvan ik al doorheb dat ze mij niet zal laten invoegen gezien ze letterlijk op 10cm van haar voorligger blijft plakken.

Dan toch wat geprobeerd, niks dus... Eens ferm getoeterd, raam opengedaan en gevraagd of ze niet weet hoe ze moet ritsen. Haar antwoord: "Neje, ritsen, was da?" en dan begon ze wat maniakaal te lachen.

Moest ik niet met de wagen van mijn partner hebben gereden maar met mijn eigen wagen had ik er gewoon tegen geknald potverdekke (uiteraard niet na de feiten maar tijdens, mijn voorrang gepakt als het ware).

Jouw link gaat trouwens over de nieuwe verkeersregels die ingaan vanaf volgend jaar.
Klopt, maar ondanks de titel "Nieuwe verkeersregel om rotondes gemakkelijker te maken" verandert er zo te zien niks.
Voor de 'slechte verstaanders' wordt het wat beter uitgelegd. Of het in de praktijk ook veel verschil gaat uitmaken?

Laatst bewerkt:
Voor het eerst eigenlijk echt "kwaad" geweest in het verkeer. Bij het naar huis rijden (van Antwerpen-noord oprit Merksem, de ring op en via de E19 richting Brussel) aan de oprit van Merksem zat ik op de linkerrijstrook waar er moet ingevoegd worden naar rechts. Zit uiteraard potdicht dus wordt er netjes geritst. Rijdt er een k*lf met een Fiat 500 waarvan ik al doorheb dat ze mij niet zal laten invoegen gezien ze letterlijk op 10cm van haar voorligger blijft plakken.

Dan toch wat geprobeerd, niks dus... Eens ferm getoeterd, raam opengedaan en gevraagd of ze niet weet hoe ze moet ritsen. Haar antwoord: "Neje, ritsen, was da?" en dan begon ze wat maniakaal te lachen.

Moest ik niet met de wagen van mijn partner hebben gereden maar met mijn eigen wagen had ik er gewoon tegen geknald potverdekke (uiteraard niet na de feiten maar tijdens, mijn voorrang gepakt als het ware).
Hoe drukker het wordt, hoe harder die asociale eikels me irriteren. Gelukkig zijn er ook veel mensen die wel weten hoe ze moeten filerijden en ritsen.

Mijn ergernis: de drukte. Een dagje op en af naar Gent is 4 tot 5 uur in de auto zitten. Dat moet mentaal toch uitputtend zijn om dag in dag uit zoveel uren te verschijten aan filerijden?

Daar is zeer zeker een regel voor, je mag enkel de rotonde verlaten van de buitenste band. Zie bv hier.
Als hij vanaf de buitenste band de rotonde wil afrijden op het linkse vak mag dat gewoon en moet jij voorrang geven. Wat niet mag is het rechtse vak oprijden na de rotonde en dan gewoon naar links afkappen.

Ah juist. Dat had ik gisteren gemist met snel te zijn.

Effe de wegcode erbij gehaald en daar komt het woord rotonde teleurstellend weinig voor.
Er staat ook niks in over het verlaten van een rotonde, laat staan over het verlaten van een rotonde met meerdere baanvakken. Dit lijkt me nog het meest van toepassing:
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.

En nogmaals: hij reed er rechts of en stak meteen door naar links: crappy paint schets:

Maar het kan dus wel dat ik een fout begaan heb. Ik heb het destijds zo geleerd en altijd zo gedaan. Misschien dat @Remake zijn licht hier is over kan laten schijnen?

Ah juist. Dat had ik gisteren gemist met snel te zijn.

Effe de wegcode erbij gehaald en daar komt het woord rotonde teleurstellend weinig voor.
Er staat ook niks in over het verlaten van een rotonde, laat staan over het verlaten van een rotonde met meerdere baanvakken. Dit lijkt me nog het meest van toepassing:

En nogmaals: hij reed er rechts of en stak meteen door naar links: crappy paint schets:

Maar het kan dus wel dat ik een fout begaan heb. Ik heb het destijds zo geleerd en altijd zo gedaan. Misschien dat @Remake zijn licht hier is over kan laten schijnen?
Een rotonde ga je in het reglement tegenkomen bij de bepalingen en bij uitzonderingen (niet verplicht rechts te rijden bijvoorbeeld). Voor de rest moeten we uitgaan van de algemene regels. Je mag enkel rechts afslaan vanaf de meest rechtste rijstrook, met uitzondering van als er andere rijstroken ook aangeduid worden om rechts af te mogen of als je voertuig te groot is om de bocht te maken.
Daar van uitgaande moet je idd al net voor het afslaan naar rechts gaan op de rotonde, maar in de praktijk doet niemand dat en zal er enkel bij een ongeval daar over worden gevallen.

Maar dan wat de groene auto doet. We weten al dat je zo rechts mogelijk moet rijden op de rijbaan en we verlaten de rotonde dus de uitzondering valt weg, dan moet die gewoon op de rechter rijstrook rijden. Of hij nu van de rotonde meteen links rijdt, of je nadien afsnijdt maakt niet uit, hij mag dat niet doen.

Dus wat jij doet mag volgens de letter van de wet niet, maar dat vind ik eerlijk gezegd wat muggenziften (examen in Oostende passeert zo'n rotonde en daar wordt van leerlingen verwacht dat men de rode lijn volgt voor vlotter verkeer). Wat de andere doet mag helemaal niet en is verwarrend en gevaarlijk. Dus ik zou mezelf in uw geval toch geen schuld laten aanpraten.

Een rotonde ga je in het reglement tegenkomen bij de bepalingen en bij uitzonderingen (niet verplicht rechts te rijden bijvoorbeeld). Voor de rest moeten we uitgaan van de algemene regels. Je mag enkel rechts afslaan vanaf de meest rechtste rijstrook, met uitzondering van als er andere rijstroken ook aangeduid worden om rechts af te mogen of als je voertuig te groot is om de bocht te maken.
Daar van uitgaande moet je idd al net voor het afslaan naar rechts gaan op de rotonde, maar in de praktijk doet niemand dat en zal er enkel bij een ongeval daar over worden gevallen.

Maar dan wat de groene auto doet. We weten al dat je zo rechts mogelijk moet rijden op de rijbaan en we verlaten de rotonde dus de uitzondering valt weg, dan moet die gewoon op de rechter rijstrook rijden. Of hij nu van de rotonde meteen links rijdt, of je nadien afsnijdt maakt niet uit, hij mag dat niet doen.

Dus wat jij doet mag volgens de letter van de wet niet, maar dat vind ik eerlijk gezegd wat muggenziften (examen in Oostende passeert zo'n rotonde en daar wordt van leerlingen verwacht dat men de rode lijn volgt voor vlotter verkeer). Wat de andere doet mag helemaal niet en is verwarrend en gevaarlijk. Dus ik zou mezelf in uw geval toch geen schuld laten aanpraten.
Dus je mag niet van de rotonde de linker rijstrook oprijden?

Dus je mag niet van de rotonde de linker rijstrook oprijden?
In principe niet, aangezien je rechts moet rijden. Je mag nadien wel meteen naar links gaan om in te halen. In de praktijk wordt dat natuurlijk wel gedaan, zeker als je van de binnenste rijstrook van de rotonde komt.

Hier zijn er ook heel veel die meteen links nemen omdat de weg wat verder opsplitst. Maar eigenlijk zouden die ook rechts moeten afrijden.

In principe niet, aangezien je rechts moet rijden. Je mag nadien wel meteen naar links gaan om in te halen. In de praktijk wordt dat natuurlijk wel gedaan, zeker als je van de binnenste rijstrook van de rotonde komt.

Hier zijn er ook heel veel die meteen links nemen omdat de weg wat verder opsplitst. Maar eigenlijk zouden die ook rechts moeten afrijden.
Dus hebben ze op bijna elke rotonde met meerdere rijstroken ook gewoon afritten gemaakt die je volgens de wegcode niet mag gebruiken.

Dus hebben ze op bijna elke rotonde met meerdere rijstroken ook gewoon afritten gemaakt die je volgens de wegcode niet mag gebruiken.
Eigenlijk wel. Ik heb er nog eens de specifieke regel bij gehaald:

19.2 De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.

Hoe drukker het wordt, hoe harder die asociale eikels me irriteren. Gelukkig zijn er ook veel mensen die wel weten hoe ze moeten filerijden en ritsen.

Mijn ergernis: de drukte. Een dagje op en af naar Gent is 4 tot 5 uur in de auto zitten. Dat moet mentaal toch uitputtend zijn om dag in dag uit zoveel uren te verschijten aan filerijden?
Dat is inderdaad enorm verslechterd, ons kantoor is in vogelvlucht nog geen 500 meter van de oprit van de snelweg hier in Antwerpen, "normaal gezien" was dat 2-3 minuten en we zaten op de ring. Tegenwoordig is dat gewoon aanschuiven de ganse weg tot aan de oprit inclusief oprit. Het ergste dat ik al gehad heb was een half uur aanschuiven vooraleer ik op de ring zat.

Ben eens curieus wanneer de aanpassingen er zullen zijn die dat probleem aanpakken, hoop niet dat het tot 2030 (in realiteit allicht nog wat later) wachten zal zijn.

Ik kan moeilijk de meerwaarde zien om op iemand zijn fouten te wijzen in het verkeer. Ofwel krijg je iemand die zijn hand opsteekt en zich zo excuseert ofwel krijg je wat gebaren, kwade blikken naar uw hoofd.

De feiten zijn toch al gebeurd, door te reageren verlies je zelf de aandacht op het verkeer en focus je op die ene. Meer dan een uiting van frustratie is het dan toch niet.

En dan moet je ook nog zeker zijn dat je gelijk hebt, wat in mijn ervaring toch niet veel niet is.

Deze week een buschauffeur met leerlingenvervoer die mij inhaalt (ik op speedpedelec) in een zone 50. Claxoneert en even langs mij komt rijden en gebaren dat ik op het fietspad moet rijden. Note bene op een weg waar iets ervoor een versperring is van het fietspad en alle fietsers verplicht een stuk op de rijweg moeten rijden.

Ik wordt meestal niet snel gefrustreerd of kwaad op fouten in het verkeer, ik maak ze ook, maar ik wordt wel kwaad van reacties van andere weggebruikers. Doe is gewoon normaal en rij door.

Eerder deze week 's nachts de E40 van Oostende tot Brusselse ring afgereden op terugweg van onze vakantie. Amper verkeer maar daardoor vallen de slechte chauffeurs en margi's direct zoveel harder op.

- Nederlandse camionette die zichtbaar kilometers aan een stuk op de middelste rijstrook blijft plakken en in al die tijd nog geen 5 vrachtwagens heeft ingehaald. Ik spreek over pakweg 10 - 15 minuten dat die in zicht voor mij / achter mij was wegens klein verschil op cruise control. Tijd voor een spelletje het rechtse vak is lava!

- Tesla met Franse nummerplaat die er niet beter op vindt dan tegen pakweg 140km/u tot naast mij te naderen op de middelste rijstrook en er niet beter op vindt dan naast mij dezelfde snelheid aan te houden waardoor ik op een quasi lege snelweg, en met al ruime tijd pinker op, alsnog in de remmen moet voor een vrachtwagen. Steek ik die wat later voorbij langs de linkse rijstrook (want uiteraard deze speelt ook mee met het rechtse vak is lava, nu rijdend tegen 110km/u) en wanneer ik terug naar rechts begin op te schuiven gaat paljas accelereren waardoor we nog bijna een accident hebben op een fucking lege snelweg :sarcastic: Was gebeurd de kanten van Wetteren / Erpe-Mere en was pas aan de aansluiting met de Brusselse ring terug op mijn gemak toen die een andere richting op ging.

- LED / xenon retrofits in een 206 of whatever aftandse bak van early 2000's met nog reflector koplampen is echt een prachtig idee om wat extra licht te brengen aan uw medemens tijdens donkere nachten. :hug:

- 120km/u met allerlei trajectcontroles op dat traject (Waze op Android Auto geeft denk ik zelfs van Jabbeke tot Erpe Mere aan als één groot stuk trajectcontrole) is 's nachts toch echt wel traag op een grote snelweg zoals de E40. De "wegenwerken" in Drongen met al ver daarvoor een snelheidsbeperking van 90 - 70 - en héél lang 50 km/u maken het 's nachts op een lege snelweg (in trajectcontrole?) nog dat tikkeltje belachelijker.

Iemand van de kanten van Putte of zo die kan zeggen waarom er hier 2 keer lichten na mekaar staan? Ik zie echt net nut niet van dat eerste...

Terug
Bovenaan