De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Op een jaagpad moet je ook links wandelen:
Wat in de praktijk ferm ambetant is, want:

Links wandelende wandelaar+ rechts rijdende fietser.
Fietser moet uitwijken om voorbij de wandelaar te fietsen, die naar hem toe wandelt.
Maar er komt ook een fietser af uit de tegengestelde richting.
=>
Fietser & wandelaar moeten stoppen of je knalt op wandelaar. Die wandelaar heeft ook 90% van de tijd niet door dat je niet kan uitwijken omdat er verkeer van achter hem komt.

Als de wandelaar rechts wandelt fiets je er gewoon traag achter tot het kruisende verkeer gepasseerd is.

Fietser moet uitwijken om voorbij de wandelaar te fietsen, die naar hem toe wandelt.
=>
Fietser & wandelaar moeten stoppen of je knalt op wandelaar. Die wandelaar heeft ook 90% van de tijd niet door dat je niet kan uitwijken omdat er verkeer van achter hem komt.

Als de wandelaar rechts wandelt fiets je er gewoon traag achter tot het kruisende verkeer gepasseerd is.
Dat is toch exact hetzelfde als wanneer je met je auto rond een wandelaar wil rijden, maar er een tegenligger is? Links wandelen is gewoon veel veiliger.
Het is ook niet dat je als bestuurder die wandelaar maar in de laatste meters ziet, je kan al vroeger anticiperen als je ziet dat er ook iemand uit de tegengestelde richting komt gereden/gefietst.

Dat is toch exact hetzelfde als wanneer je met je auto rond een wandelaar wil rijden, maar er een tegenligger is? Links wandelen is gewoon veel veiliger.
Het is ook niet dat je als bestuurder die wandelaar maar in de laatste meters ziet, je kan al vroeger anticiperen als je ziet dat er ook iemand uit de tegengestelde richting komt gereden/gefietst.
Ja dat weet ik wel, in gevoel is het alleen awkward om als fietser voor de neus van een wandelaar te stoppen voor kruisend verkeer. In de praktijk kan je als je ver genoeg vooruit kan kijken wel anticiperen.

Waarom is dat veiliger?

Mijn grootste ergernis de laatste tijd: de ondermaatse kwaliteit van het aanduiden van (de afwezigheid van) wegenwerken.

Worden die aannemers eigenlijk nooit gecontroleerd? Komen er eigenlijk nooit flikken langs die plaatsen?
  • Als er effectief werken zijn, en die worden slecht aangeduid: accuut gevaarlijk
  • Als er geen wegenwerken meer zijn, en er staan nog steeds borden dat je plots van 120 km/h naar 70 km/h moet gaan is ook gevaarlijk, maar dan latent en op de lange termijn. Want je neemt alle geloofwaardigheid weg van dergelijke verkeersborden. Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard. Ook het vertrouwen in verkeersborden. Ik erger mij soms aan mensen die zich geen hol aantrekken van de tijdelijke verkeersborden maar je kan het ze bijna niet meer kwalijk nemen als men er zo slordig mee blijft omspringen.

ja en nee

Een wandelaar gaat ook vertragen als er een auto afkomt en zelfs kijken om aan de kant te gaan.
Maar op een jaagpad zie ik wandelaars gewoon boos naar mij kijken als ik voor hun moet vertragen omdat ik wacht op een andere fietser.

Ik ben op een jaagpad echt niet overtuigd van de meerwaarde. Er zijn lopers die sneller gaan dan sommige fietsers, de één moet links, de ander rechts. Als er geen auto's mogen zijn loop ik dan zelf ook rechts.

Omdat je als wandelaar het tegemoetkomend verkeer kan zien aankomen. Dat is ook de reden dat het verplicht is om links te wandelen.

Ah zo, en dat verandert plots wanneer je op een fiets zit? Dus ook alle fietsers moeten maar links beginnen rijden op een baan die gedeeld wordt met auto's? Ah ja, anders "kan je de auto's niet zien komen". :crazy:

Ik heb dat altijd al zo'n rare hersenkronkel gevonden. Gewoon normaal doen en uit uw doppen kijken, dat zou voldoende moeten zijn. Je creëert alleen maar meer verwarring en wederzijdse ergernis. Want in de praktijk zal je aan de ene kant wandelaars hebben die links lopen, de anderen dan weer rechts, ... Keep it simple.

Ah zo, en dat verandert plots wanneer je op een fiets zit? Dus ook alle fietsers moeten maar links beginnen rijden op een baan die gedeeld wordt met auto's? Ah ja, anders "kan je de auto's niet zien komen". :crazy:
Je moet het niet op flessen trekken, je bent intelligent genoeg om door te hebben waarom een wandelaar en een fietser niet hetzelfde zijn in de reglementering. De ene kan zich voor zijn eigen veiligheid vlot even in de berm plaatsen, de andere niet. De ene is een bestuurder, de andere niet, een ene moet verlicht zijn tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, de andere niet.

Ik heb dat altijd al zo'n rare hersenkronkel gevonden. Gewoon normaal doen en uit uw doppen kijken, dat zou voldoende moeten zijn. Je creëert alleen maar meer verwarring en wederzijdse ergernis. Want in de praktijk zal je aan de ene kant wandelaars hebben die links lopen, de anderen dan weer rechts, ... Keep it simple.
En moest iedereen doen wat het reglement zegt, zit je niet met de ene links en de andere rechts.

Je moet het niet op flessen trekken, je bent intelligent genoeg om door te hebben waarom een wandelaar en een fietser niet hetzelfde zijn in de reglementering. De ene kan zich voor zijn eigen veiligheid vlot even in de berm plaatsen, de andere niet. De ene is een bestuurder, de andere niet, een ene moet verlicht zijn tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, de andere niet.

Uiteraard zijn er verschillen, maar je kunt de basisredenering "Dan zie je het verkeer beter afkomen" perfect toepassen op beide situaties. Terwijl er strikt genomen zich geen enkel probleem stelt wanneer iedereen rechts aanhoudt, en een inhaalmanoeuvre maakt indien nodig. Eén basisredenering, die van toepassing is op alle mogelijke situaties.

En moest iedereen doen wat het reglement zegt, zit je niet met de ene links en de andere rechts.

Uiteraard. Maar je bent intelligent genoeg om te beseffen dat mensen ook maar gewoon mensen zijn en niet allemaal Flor Koninckx'en. Wetgeving moet je niet maken van achter uw bureau in een ivoren toren, maar moet je maken van tussen de mensen.

Ik bedoel: je hebt ook stukken autosnelweg waar het verdedigbaar is om 130 km/h te rijden en je hebt andere stroken waar het beter zou zijn om slechts 110 km/h te rijden. Maar omwille van redenen van uniformiteit hebben we beslist dat er overal 120 km/h mag gereden worden op autosnelwegen. Simpel, duidelijk.

Uiteraard zijn er verschillen, maar je kunt de basisredenering "Dan zie je het verkeer beter afkomen" perfect toepassen op beide situaties. Terwijl er strikt genomen zich geen enkel probleem stelt wanneer iedereen rechts aanhoudt, en een inhaalmanoeuvre maakt indien nodig. Eén basisredenering, die van toepassing is op alle mogelijke situaties.

Uiteraard. Maar je bent intelligent genoeg om te beseffen dat mensen ook maar gewoon mensen zijn en niet allemaal Flor Koninckx'en. Wetgeving moet je niet maken van achter uw bureau in een ivoren toren, maar moet je maken van tussen de mensen.

Ik bedoel: je hebt ook stukken autosnelweg waar het verdedigbaar is om 130 km/h te rijden en je hebt andere stroken waar het beter zou zijn om slechts 110 km/h te rijden. Maar omwille van redenen van uniformiteit hebben we beslist dat er overal 120 km/h mag gereden worden op autosnelwegen. Simpel, duidelijk.
Er zijn voor elk type weggebruiker andere regels van toepassing. Plaats op de rijbaan is daar 1 van, en net door de verschillen tussen de types weggebruiker, zit je hier ook met verschillen. Wil je complete uniformiteit in het reglement, moet je elke weggebruiker, ongeacht hoe deze zich verplaatst, dezelfde regels geven, maar daar zit je volgens mij zelf ook niet op te wachten.

Gisteren op de N9 een auto die eerst een hele tijd 50 reed, daar VLAK achter (een paar meter tussen) een Berlingo die het duidelijk op zijn zenuwen kreeg. Proberen inhalen (ging niet, te veel tegenliggers), links hangen op zijn vak, dan rechts hangen een stuk op het fietspad, ...
Die die 50 reed moet het door hebben gehad en ipv naar 70 te gaan en daar te blijven, reed die 70, om dan weer te vertragen naar 50, weer wat te versnellen...

Ik heb dan maar genoeg afstand gehouden want ik zag er nog brokken van komen. De Berlingo moest gelukkig afslaan na een goeie 5 min.

=>

Ik zal meestal links lopen.
Maar op een smal jaagpad of een fietspad in 2 richtingen zal ik ook meestal rechts lopen omwille van bovenstaande.

Idem met een plattelandsweg die maar 1 wagen breed is. Maakt het iets uit naar veiligheid om daar links of rechts te lopen/wandelen?

Fietsers in stad op een fietspad met haaientanden... Maken geen aanstalten om maar te vertragen of kijken niet, fietsen maar gewoon door. Nice 👍
Gelijkaardig, fietsers die voorbij een oversteekplaats zoeven terwijl ze voorrang moeten geven aan overstekende voetgangers.
Niemand kent blijkbaar de regel van zebrapad over fietspad betekent voorrang aan zij op zebrapad, niet 't fietspad.

Gelijkaardig, fietsers die voorbij een oversteekplaats zoeven terwijl ze voorrang moeten geven aan overstekende voetgangers.
Niemand kent blijkbaar de regel van zebrapad over fietspad betekent voorrang aan zij op zebrapad, niet 't fietspad.
Dit. En een ergernis hieraan gelinkt is dat veel automobilisten mij voorrang willen geven terwijl ik met de fiets aan haaientanden sta of over het algemeen geen voorrang heb.
Als er slechts 1 auto op de baan is, is het meestal sneller wanneer die de regels volgt. Meestal zou die al gepasseerd zijn op de tijd die nodig is om volledig stil te staan. En als er auto's van 2 richtingen komen, en de ene stopt, dan moet ik nog altijd wachten tot de andere gestopt is.

Hier in de buurt is een punt op een drukke baan waar automobilisten regelmatig alles dichtgooien om fietsers, die geen voorrang hebben, over te laten. Da's gewoonweg gevaarlijk en ook verwarrend wanneer een auto uit de tegengestelde richting komt. Ik rijd sowieso al minder kort op mijn voorganger dan een groot deel van de chauffeurs (nog een algemene ergernis: veel mensen rijden te kort op hun voorligger), en daar houd ik altijd nog extra afstand voor het geval die voor mij beslist het verkeer zelf te gaan regelen en zo een gevaarlijke situatie te creëren.

Et voilà, vorig jaar gestopt door de politie omdat ik m'n smartphone net aan het opbergen was in het daarvoor bestemde vakje omdat het op de passagierstoel lag... Was niet eens aan het bellen/sms'en/kijken. Ik die nooit de gsm gebruik achter het stuur hebben ze dus natuurlijk dan wel gezien. Ongelooflijk lomp van mij, maar goed, ik aanvaard de straf... Het was trouwens enkele dagen na de controles i.v.m. de campagne gsm/bellen in de auto...

Vandaag het resultaat van de politierechtbank: 15 dagen rijverbod, omgezet naar weekendrijverbod (dus ook feestdagen) + €240 boete + gerechtskosten.
Eens informatief rondgebeld van de griffie tot de uitvoerende diensten die het dan doorgeven aan de wijkagent en pas na de termijn waarin beide OM & ikzelf in beroep kunnen gaan + 1 maand, dus 2 maanden in totaal na het vonnis, krijgt de wijkagent dit op z'n bureau en kan het rijverbod ingaan... Binnen 2 maanden...

Ik wou me vrijwillig aanbieden om dit nu al te starten, maar dat gaat niet. Het is een straf, geen gunstmaatregel... Wel ja, ongeacht of ik het nu of later laat uitvoeren is het een inderdaad een straf. Maar grote 'maar' : Ik vertrek naar 't buitenland en schrijf me uit in de gemeente en zal dus tenzij ik me ooit terug domicilieer in België dat rijverbod nooit kunnen uitvoeren (aldus de medewerkster van de rechtbank).

Terwijl ik elke dag zwalpende bestuurders zie rondrijden met hun smartphone in de hand is dit wel een zure.

Totaal kostenplaatje:
€ 910 advocaat
€ 240 boete
€ XXX gerechtskosten
...

Openstaand portier van mijn vrouw haar wagen (privé en niet meer omnium verzekerd helaas) is aangereden door een uitwijkende wagen terwijl mijn vrouw aan het instappen was. Ze heeft veel geluk gehad dat ze niet geraakt is, maar dit wordt waarschijnlijk een zure.

c1cd598b-e09a-4576-bcd8-1d13f4ffbda5.jpg

Openstaand portier van mijn vrouw haar wagen (privé en niet meer omnium verzekerd helaas) is aangereden door een uitwijkende wagen terwijl mijn vrouw aan het instappen was. Ze heeft veel geluk gehad dat ze niet geraakt is, maar dit wordt waarschijnlijk een zure.
Openstaand is een groot verschil met opengaand.
Hopelijk heeft ze het goed op het aanrijdingsformulier gezet. Openstaand is een voorzienbare hindernis en is de aanrijder in principe in fout, opengaand doet je vrouw het manoeuvre en is zij in fout.
Collega van mij zijn dochter heeft hetzelfde eens voor gehad, maar had op het aanrijdingsformulier gezet dat ze het portier open deed, ipv dat het al open stond. Dat had dus grote gevolgen.

Terug
Bovenaan