De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Vorige week zelf een ergernis geweest.
T kruispunt met lichten. Ik zie rechts van me een groene bol oplichten en vertrek. De bus achter mij begint te claxonneren. Ik sla linksaf en merk dat die niet volgt. Blijkbaar door het rood gereden.

Van't weekend nog eens gepasseerd en er is één verzachtende omstandigheid: er is inderdaad een apart licht om links af te slaan. Er zijn er zelfs twee: ééntje boven de rijstrook en ééntje aan de overkant vd baan. Die aan overkant werkte niet en ik stond te ver om het licht boven me te zien.

Is dat ook niet een hiaat in de verkeerswet? Een bol is unidirectioneel, dus impliceert dat je naar links mag. Of zijn verkeerslichten met pijlen prioritair?

Is dat ook niet een hiaat in de verkeerswet? Een bol is unidirectioneel, dus impliceert dat je naar links mag. Of zijn verkeerslichten met pijlen prioritair?
In Brussel heb je nu wel meer van die kruispunten waar de "bol" voor rechtdoor is en er een aparte pijl is om af te slaan. Ook al meer dan een keer gezien hoe een chauffeur die niet oplet/de buurt niet kent gewoon vooruit rijdt wanneer het algemeen licht op groen staat. Hier bijvoorbeeld:

Nu, ik vermoed dat er wel iets in de wegcode staat over hoe je op een voorsorteervak niet naar het verkeerslicht rechts moet kijken maar naar hetgene dat jouw richting aangeeft ofzo, anders heb je heel wat kruispunten die onwettelijk zijn.

In Brussel heb je nu wel meer van die kruispunten waar de "bol" voor rechtdoor is en er een aparte pijl is om af te slaan. Ook al meer dan een keer gezien hoe een chauffeur die niet oplet/de buurt niet kent gewoon vooruit rijdt wanneer het algemeen licht op groen staat. Hier bijvoorbeeld:

Nu, ik vermoed dat er wel iets in de wegcode staat over hoe je op een voorsorteervak niet naar het verkeerslicht rechts moet kijken maar naar hetgene dat jouw richting aangeeft ofzo, anders heb je heel wat kruispunten die onwettelijk zijn.

"wanneer de cirkelvormige driekleurige verkeerslichten samen met de pijlvormige verkeerslichten zijn opgesteld, dan gelden de pijlvormige verkeerslichten voor de bestuurders die rijden in de aangeduide richting."

Gelukkig maar, het zou nogal een soep zijn anders

Geen hiaat.

Artikel 61.1.
het rode licht, het vast oranjegeel licht en het groene licht mogen respectievelijk vervangen worden door één of meer rode, oranjegele of groene pijlen. Deze pijlen hebben dezelfde betekenis als de lichten maar het verbod of de toelating is beperkt tot de richtingen die door de pijlen aangegeven worden;

Als het ronde licht op groen staat, maar de pijl in de richting die jij wil nemen staat op rood, wordt het doorrijden nog steeds verboden door die pijl.

Verder hebben we nog artikel 62.4.
2. De driekleurige pijlvormige verkeerslichten worden boven de rijstroken of rechts geplaatst.
Zij mogen links worden herhaald alsmede links aan de andere kant van het kruispunt.

Dat wil dus zeggen dat als de pijl wel degelijk boven of rechts van de rijstrook aanwezig was, deze pijl ook de enige is die je moet en mag volgen.

Mijn voorligger die in dezelfde richting reed als ik. Ik reed rechts, hij reed links. We waren niet in de UK 🤷‍♂️ Verder nog wat zwalpen, constant vertragen en versnellen, ...
Waren het werken en had hij misschien een pijltje gemist dat ie naar het andere rijvak moest gaan? :tongue:

Als het door werken tijdelijk éénrichtingverkeer is geworden waarbij rechts (het normale rijvak aldus) de werken zijn en links dan het rijvak is waar je moet rijden (en rechts is nog berijdbaar) + het is niet verlicht. Dan kan ik nog wel begrijpen dat je plots verkeerd rijdt vooraleer je doorhebt van: Fuck!
--> En ja zo'n toestanden heb ik al regelmatig voor gehad dat het soms niet even duidelijk is. Bij werken zijn ze regelmatig nonchalant.

Maar in de meeste scenario's moet je dat toch kunnen vermijden se.

Hey @Remake ter info: Ik heb persoonlijk bij werken nog nooit de foute weg gekozen hé. :D

Maar ik kan mij voorstellen dat een bestuurder in bepaalde scenario's mogelijks even in de fout kan gaan. Zeker als je ergens onbekend bent en de signalisering niet erg duidelijk is.

Ik rijd al 32 jaar rond en je wil niet weten wat je soms mee maakt lol.

(Bijvoorbeeld in een éénrichtingsstraat op het einde van die straat plots een verbordbordje: Markt!
Of onlangs nog ne leuke: Ik ging naar de tandarts in Berlaar. Ik kom een dik uur later naar buiten en ineens is die straat afgesloten en stond de straat vol met volk. En mocht je daar dus niet meer zijn met de wagen. :biglaugh: --> Wist ik veel er waren geen waarschuwingen of bordjes. Ineens hadden ze dat dus afgebakend)

Laatst bewerkt:
Zou er iemand me kunnen helpen met het volgende te retrofitten?

Een knopje in het dashboard - als ik er op druk dan klapt er een ledscherm naar beneden aan de achterruit met in koeienletters: ‘GE MOOGT HIER 70, TRUT!’

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Mask

Een knopje in het dashboard - als ik er op druk dan klapt er een ledscherm naar beneden aan de achterruit met in koeienletters: ‘GE MOOGT HIER 70, TRUT!’

Alvast bedankt!

Mask

Mjah, de achterruit, dan ben je er al voorbij he!
Heb je zo'n twijfelende taffelaar dan liever voor je de volgende keer? (aan 62 ofzo, kwestie dat je er moeilijker voorbij kan)

Mjah, de achterruit, dan ben je er al voorbij he!
Heb je zo'n twijfelende taffelaar dan liever voor je de volgende keer? (aan 62 ofzo, kwestie dat je er moeilijker voorbij kan)
Een dagelijkse uitspraak van mezelf, tegen een leerling, die hier ook al wel eens gepasseerd is: "Je hebt de idioot liever voor je, dan achter je".
In dit geval is een traagrijder veel minder erg dan een bumperklever.

Sowieso - bumperkleven is het allerhatelijkst. Maar inhalen doe ik wel zodra het kan/mag

En met meer dan 500 paarden onder de kap, kan het meestal :unsure:

Alvast bedankt!

Mask
Koop ik ook direct, maar dan met de tekst: Ik ga hier achterwaarts mijn garage inrijden.

Ik rem op tijd af, pink naar rechts en rijd stapvoets mijn poort voorbij tewijl ze opengaat.
1/2 blijft toch kleven zodat ik niet kan inparkeren.

Gisteren en vandaag met de fiets naar kantoor en weer de nodige ergernissen:
- Gisterochtend twee trezen die het ganse fietspad innamen met 2. Ik weet niet of ze mij wel of niet hadden zien aankomen wan het was nog donker maar voor de zekerheid dan toch maar eens gebeld. Het voorbijsteken kon natuurlijk weer niet zonder de nodige opmerking te krijgen 'jaja, we hadden het wel gezien'. Dan maar cynisch m'n duim omhoog gestoken,
- Jaagpaden e.d.: waarom wandelt niet iedereen gewoon rechts? Alé, ik heb dat toch altijd zo geleerd. Nee, enkelen wandelen mooi langs, andere pipo's langs links. Kun je niet goed passeren met de fiets. Als dat een straat is zonder voet- of fietspad begrijp ik dat je links gaat. Maar op een simpel jaagpad of wandelpad waar geen auto's komen....
- De gemeente Willebroek waar een gloednieuw stuk fietspad al anderhalve maand is onderbroken want verzakking omwille van de gloednieuwe (!) riolering. Ongelooflijk,
- Spookrijdende fietsers met een brede kar zodat je helemaal opzij kan.

- Jaagpaden e.d.: waarom wandelt niet iedereen gewoon rechts? Alé, ik heb dat toch altijd zo geleerd. Nee, enkelen wandelen mooi langs, andere pipo's langs links. Kun je niet goed passeren met de fiets. Als dat een straat is zonder voet- of fietspad begrijp ik dat je links gaat. Maar op een simpel jaagpad of wandelpad waar geen auto's komen....
Op een jaagpad moet je ook links wandelen:

Oops, my bad. Weer wat bijgeleerd dan!

Wandelen zonder voetpad is altijd aangeraden om links/tegen het verkeer in te wandelen.
Ik wil de fietser recht in de ogen kunnen kijken als die mij aanrijdt :p.

Je leert dat ook wel in landen waar ze geen voetpaden hebben dat je het gevaar wilt zien aankomen :p.

Op de E17 vanochtend een Prius die precies vond dat 5-10 meter de ideale tussenafstand is als je 100 à 120 km/u rijdt.
Ook constant zig-zaggen, elke keer dat iemand 20 meter tussen liet op een ander vak, daarin springen, gas bijgeven en proberen een auto voorbij te steken. En dan zijn mensen verwonderd dat er daar zoveel kettingbotsingen gebeuren, vooral op het linker rijvak.

Totale winst over 10 kilometer: 3 auto's. :rolleyes:

Terug
Bovenaan