De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Mijn ervaring (vnl avondspits) is: eenmaal aan de helling van viaduct sta ik zelden stil, meestal rij ik dat stuk op linker rijstrook vlot 45-50, zeker na de oprit Vilvoorde.

In het weekend rijdt het ook best vlot.

Geen ervaring ochtendspits in die richting.
Ik doe de omgekeerde weg, smorgens richting zaventem. Als je ik niet voor 7u op de brug ben is het rampzalig vanaf de A12 tot halfweg de brug.

Oh boy... een uur gereden over een rit van anders 5 min. Wat is dat toch met Belgen en niet durven rijden als het sneeuwt??? Ik heb zij baantjes genomen waar veel meer lag, remmen getest en met mijn stuur gegooid en als je niet zot deed was het echt veilig hoor.

Oh boy... een uur gereden over een rit van anders 5 min. Wat is dat toch met Belgen en niet durven rijden als het sneeuwt??? Ik heb zij baantjes genomen waar veel meer lag, remmen getest en met mijn stuur gegooid en als je niet zot deed was het echt veilig hoor.
Ge moet ook kunnen rijden he.
Ik ben al lopend gegaan en ben 3 plaatsen gepasseerd waar alles stilstond omdat op een helling de helft niet boven geraakte.

Ik denk dat die vrachtwagen die dwars stond op een brug in Dendermonde en een lijnbus die in de gracht lag dat die ook niet zot deden achter het stuur he…

Weer frustratie omtrent voorrang van rechts. Ditmaal iets wat ik nog nooit heb meegemaakt.

Ik kom aan een kruispunt. Madam in haar X5 komt van links en moet voorrang verlenen aan mij. Maar van rechts komen 2 wagens dus ik moet voorrang verlenen aan hen. Die wagens van rechts moeten linksaf (naast mij) indraaien. Madam in X5 rijdt tot op een meter van mijn wagen waardoor die wagens van rechts dus niet meer kunnen indraaien.

Op dat moment sta ik volledig blok, ik kan niet rechtdoor of naar links, enkel nog naar rechts. Ik moet rechtdoor. Madam zit gebaren te doen van kerel rijdt door vent. Ze wijst ook naar de enige richting die ik nog kan nemen.

Dus madam zet eigenlijk heel den boel toe en denkt dat ik enkel naar rechts kan rijden. Onnozele domme koe.

Ik blijf wachten dus madam vlamt door terwijl ze nee knikt.

Ik ben al lopend gegaan en ben 3 plaatsen gepasseerd waar alles stilstond omdat op een helling de helft niet boven geraakte.

Ik denk dat die vrachtwagen die dwars stond op een brug in Dendermonde en een lijnbus die in de gracht lag dat die ook niet zot deden achter het stuur he…
Dat zijn er dan vaak die vinden dat ze veiliger rijden met zomerbanden dan met winterbanden. :oi22:
Niet op jou, maar algemeen: Het cliché om het op de Belgen te steken, vind ik ook altijd wel onzin. In elk West-Europees land is het hetzelfde hoor, door ons klimaat zijn we daar gewoon niet op getraind.

Ik ben echt blij dat ik de luxe heb met een job waarbij we niet moeten gaan bij sneeuw.

Weer frustratie omtrent voorrang van rechts. Ditmaal iets wat ik nog nooit heb meegemaakt.

Ik kom aan een kruispunt. Madam in haar X5 komt van links en moet voorrang verlenen aan mij. Maar van rechts komen 2 wagens dus ik moet voorrang verlenen aan hen. Die wagens van rechts moeten linksaf (naast mij) indraaien. Madam in X5 rijdt tot op een meter van mijn wagen waardoor die wagens van rechts dus niet meer kunnen indraaien.

Op dat moment sta ik volledig blok, ik kan niet rechtdoor of naar links, enkel nog naar rechts. Ik moet rechtdoor. Madam zit gebaren te doen van kerel rijdt door vent. Ze wijst ook naar de enige richting die ik nog kan nemen.

Dus madam zet eigenlijk heel den boel toe en denkt dat ik enkel naar rechts kan rijden. Onnozele domme koe.

Een basisregel die weinigen kennen zou je denken. Zij moet gewoon de kruising vrijhouden, haar tegenliggers linksaf laten slaan, dan jou laten rijden en dan mag ze met haar grote manieren ook verder.
Onlangs wel gehad dat ik, toegegeven misschien niet zo netjes, op zo'n kruispunt mijn voorrang nam op een Mercedes GLC, dame van middelbare leeftijd heeft wel wat hard moeten remmen, schrok eerst en verontschuldigde zich daarna. Dan steek ik ook gewoon eens mijn hand op, vergezeld van een vriendelijk knikje.

Een basisregel die weinigen kennen zou je denken. Zij moet gewoon de kruising vrijhouden, haar tegenliggers linksaf laten slaan, dan jou laten rijden en dan mag ze met haar grote manieren ook verder.
Onlangs wel gehad dat ik, toegegeven misschien niet zo netjes, op zo'n kruispunt mijn voorrang nam op een Mercedes GLC, dame van middelbare leeftijd heeft wel wat hard moeten remmen, schrok eerst en verontschuldigde zich daarna. Dan steek ik ook gewoon eens mijn hand op, vergezeld van een vriendelijk knikje.
Is dat niet ook gewoon een gevalleke iedereen voorrang geven aan ene en voorrang op de andere waardoor je een cirkel krijgt?
A moet voorrang van rechts geven aan B
B moet voorrang van rechts geven aan C
C moet voorrang geven aan A want verkeer rechtdoor.

Is dat niet ook gewoon een gevalleke iedereen voorrang geven aan ene en voorrang op de andere waardoor je een cirkel krijgt?
A moet voorrang van rechts geven aan B
B moet voorrang van rechts geven aan C
C moet voorrang geven aan A want verkeer rechtdoor.
Dat is een theoretische examenvraag. Tekeningetje hieronder ter verduidelijking van de uitleg.

Het principe gaat er van uit dat 2 voorrang aan rechts moet geven aan 1.
1 moet dan weer voorrang aan rechts verlenen aan 3.
Hoewel 3 de enige is die een manoeuvre maakt, hoeft hij in dit geval geen voorrang aan rechts te verlenen, want er komt daar niemand.
Hierdoor is de volgorde van rijden dus 3 => 1 => 2. Eigenlijk moet je in dit geval de voorrang gewoon bekijken alsof 3 rechtdoor zou rijden.
Het is eigenlijk een praktisch gevolg van regel 12.3.1. Daar wordt in desbetreffend geval enkel gesproken over het voorrang verlenen voor 2 en 1, waardoor 3 er vanonder muist.
In de praktijk zie ik dit eigenlijk wel nog relatief vaak goed uitgevoerd worden.

Moest 3 wel nog een voertuig van rechts zien afkomen, zit je met het recht van de sterkste en als sterkste moet je dan hopen dat die van rechts geen eikel is die een nieuwe voorbumper wil.

COxUQ-8WoAAAD-H.jpg+large-790303.jpg

Laatst bewerkt:
Hier mijn voorrang echt nemen durf ik meestal niet. Ik wacht tot ik ze zie vertragen. Als ik mijn wijk uitrij dan passeert er 1 op 2 die gewoon aan volle snelheid voorbij vlamt.

Hier mijn voorrang echt nemen durf ik meestal niet. Ik wacht tot ik ze zie vertragen. Als ik mijn wijk uitrij dan passeert er 1 op 2 die gewoon aan volle snelheid voorbij vlamt.
Ik normaal ook niet, ik heb geen zin in een nieuwe auto, in recht of niet. Maar het is een zone 30 en je ziet elkaar van 100m ver afkomen. Dan durf ik wel eens mijn neus uitsteken. Volledig couperen ga ik nu ook niet doen, er zijn er in zo'n geval nog genoeg die gewoon rond u rijden omdat ze te koppig zijn om te remmen.
Het is zo'n typische plek waar iedereen de voorrang negeert, maar als je assertief bent, 9 van de 10 chauffeurs wel stopt. Het is dus niet door onwetendheid, maar pure arrogantie.

Dat is een theoretische examenvraag. Tekeningetje hieronder ter verduidelijking van de uitleg.

Het principe gaat er van uit dat 2 voorrang aan rechts moet geven aan 1.
1 moet dan weer voorrang aan rechts verlenen aan 3.
Hoewel 3 de enige is die een manoeuvre maakt, hoeft hij in dit geval geen voorrang aan rechts te verlenen, want er komt daar niemand.
Hierdoor is de volgorde van rijden dus 3 => 1 => 2. Eigenlijk moet je in dit geval de voorrang gewoon bekijken alsof 3 rechtdoor zou rijden.
Het is eigenlijk een praktisch gevolg van regel 12.3.1. Daar wordt in desbetreffend geval enkel gesproken over het voorrang verlenen voor 2 en 1, waardoor 3 er vanonder muist.
In de praktijk zie ik dit eigenlijk wel nog relatief vaak goed uitgevoerd worden.

Moest 3 wel nog een voertuig van rechts zien afkomen, zit je met het recht van de sterkste en als sterkste moet je dan hopen dat die van rechts geen eikel is die een nieuwe voorbumper wil.
Klopt. En hier in de buurt zijn er 2 zo'n kruispunten waar tijdens de spits vanuit elke straat een hele rij staat aan te schuiven. Vreselijk irritant kan ik u zeggen.

Klopt. En hier in de buurt zijn er 2 zo'n kruispunten waar tijdens de spits vanuit elke straat een hele rij staat aan te schuiven. Vreselijk irritant kan ik u zeggen.
Kan ik geloven, dan moet je al weer rekenen op hoffelijkheid van diegene die voorrang moet krijgen. Uiteindelijk lukt dat meestal wel, maar ik kan mij voor zo'n punten al op voorhand opjagen. Je wil het kruispunt niet vastzetten, dus laat wat plek, maar door die plek die je laat rijdt iedereen er maar tussen, en als je dan beslist om toch eens wat dichter te gaan rijden om niet eeuwig vast te staan, moet er toevallig iemand op dat moment die straat in die je daardoor vast zet.

Ik normaal ook niet, ik heb geen zin in een nieuwe auto, in recht of niet. Maar het is een zone 30 en je ziet elkaar van 100m ver afkomen. Dan durf ik wel eens mijn neus uitsteken. Volledig couperen ga ik nu ook niet doen, er zijn er in zo'n geval nog genoeg die gewoon rond u rijden omdat ze te koppig zijn om te remmen.
Het is zo'n typische plek waar iedereen de voorrang negeert, maar als je assertief bent, 9 van de 10 chauffeurs wel stopt. Het is dus niet door onwetendheid, maar pure arrogantie.

Ik ben een paar jaar geleden eens vol in de flank geramd door iemand die in een zone 30 aan 50 km/u haar voorrang van links wou nemen "want ze kende de omgeving, daar telde voorrang van rechts niet". Van arrogantie gesproken...

Dan maar de politie gebeld zodat het aanrijdingsformulier deftig ingevuld werd.

Allemaal goed en wel om het kruispunt vrij te houden. Maar ik heb dus ooit voor gehad dat het kruispunt vrij is maar waarbij plots iemand die al over het kruispunt staat achteruit vlamt waardoor ik alles moest dichtgooien.

Dan rijdt die mens terug door en had ikzelf dus de boel vastgezet want ik was dan al het kruispunt opgereden.

Ik vraag me dan wel af: Ben ik dan wel strafbaar volgens de wet? Ik sta daar dan vast door een actie van iemand anders.

Mensen die geen snelheid kunnen houden. Drie keer haasje over met dezelfde dame in een BWM SUV. Ik reed op CC, dus zij telkens sneller en dan weer trager. Why?
Vorige week ene die chronisch 40 reed waar je 70 mocht rijden om 15u in de namiddag.
Ik geraakte er niet meteen voorbij en we passeren op een bepaald moment een schoolzone. (Het bordje zone 30 brandt)

Knalt die pipo er plots van door tegen ... (het was alvast heel snel). :wtf: Ik weet dat rond dat uur het school uit is maar gelukkig was er nog niemand. Dus dat is echt van de pot gerukt.

True, maar ik heb het hier op de Hundelgemsesteenweg, een baan die heel zachtjes op en neer gaat in 't slechtste geval. Geen brug oid. Ik heb later idd van een collega gehoord dat er auto's waren die niet over bruggen geraakten.

Ivm kruispunten vrij houden: het is bijna verloren moeite. De meesten zijn te dom om dat te snappen. Al verschillende keren mijn beklag gedaan hier over het kruispunt R4-N9 in Mariakerke. Een beetje hoffelijkheid en rijden zoals het hoort zou er voor zorgen dat daar nooit file is vanuit richting Eeklo als je de R4 op wilt draaien richting Gent.

True, maar ik heb het hier op de Hundelgemsesteenweg, een baan die heel zachtjes op en neer gaat in 't slechtste geval. Geen brug oid. Ik heb later idd van een collega gehoord dat er auto's waren die niet over bruggen geraakten.

Ivm kruispunten vrij houden: het is bijna verloren moeite. De meesten zijn te dom om dat te snappen. Al verschillende keren mijn beklag gedaan hier over het kruispunt R4-N9 in Mariakerke. Een beetje hoffelijkheid en rijden zoals het hoort zou er voor zorgen dat daar nooit file is vanuit richting Eeklo als je de R4 op wilt draaien richting Gent.

Dat kruispunt R4-N9 is zo'n herkenbare ergernis! En 's morgens zie je gigantisch veel verkeer dat via binnenbaantjes geleid wordt door Waze om de file aan dat kruispunt te vermijden, allemaal via wegen die eigenlijk totaal niet voorzien zijn op zoveel verkeer.

Wat verder in onze straat wordt gewerkt aan een of andere nutsvoorziening, dus hindernis op de baan en enkele meters moet er op één vak gereden worden. Gisterenmorgen, iets na 7u dus waar ik woon nog volop sneeuwval terwijl er al 5 cm ofzo lag, rij ik daarlangs, aan de kant zonder hindernis. Terwijl ik daar dus al stapvoets op verse sneeuw in de versmalling rijd beslist er van de andere kant maar een idioot in een bestelwagen ook gewoon door te rijden.

Ik zou hem gewoon moeten laten terugrijden hebben, maar gezien ik achteruit kon, en hij een hele file achter zich had (die uiteraard staart aan staart stond want hé er kan nog wel iemand bij) ben ik maar achteruit gereden. Had mijn dochter mee om in de crèche af te zetten en wou op tijd aan de monsterspits beginnen.

Maar echt, wat een boertige lompigheid toch: alles ontregeld door sneeuwval en dan maar gewoon zonder te kijken doorrijden.

Op een dag ga ik eens een mistlichtrijder uit zijn auto sleuren, moorddadig word ik er van.

Ja het is belangrijk om gezien te worden, ja er gebeuren ongevallen in de mist. Nee als ik al kilometers in een treintje achter u rijd, ga ik niet plots vergeten dat ge er zijt en op u in rijden. :angry:

Als je last hebt van. De mistlichten van je voorligger rij je er te dicht op ;)

Terug
Bovenaan