De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat dit niet gekend is... En tegelijk weer niet, de keren tellende dat ik op de buitenste band afgesneden werd door iemand die van het binnenvak een afrit neemt.
Nog iets dat niet gekend is (of niet gevolgd wordt), is dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft op oprijdend verkeer. Daar staan geen uitzonderingen bij, dwz dat wie wil oprijden, ook moet wachten op diegene op de binnenste rijstrook, ook al wil je zelf de buitenste rijstrook nemen.
Wat op zich ook logisch is, als jij aan je afrit komt en 15m eerder komt er een auto de rotonde opgereden, zit je met een gevaarlijke situatie.

Nog iets dat niet gekend is (of niet gevolgd wordt), is dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft op oprijdend verkeer. Daar staan geen uitzonderingen bij, dwz dat wie wil oprijden, ook moet wachten op diegene op de binnenste rijstrook, ook al wil je zelf de buitenste rijstrook nemen.
Wat op zich ook logisch is, als jij aan je afrit komt en 15m eerder komt er een auto de rotonde opgereden, zit je met een gevaarlijke situatie.
Is dat niet duidelijk doordat er (quasi?) altijd haaientanden staan, waardoor je altijd voorrang moet geven aan iedereen?

Is dat niet duidelijk doordat er (quasi?) altijd haaientanden staan, waardoor je altijd voorrang moet geven aan iedereen?
Voor jou en mij wel, maar ik zie toch heel regelmatig mensen die oprijden omdat ze toch niet naar de middelste rijstrook gaan terwijl daar wel iemand is.

E313, BMW reed op hoge snelheid linker rijstrook, kilometers malen. Ineens smijt een VW Golf zich van de rechter naar de linker rijstrook voor die bmw. Die reageert en klaxoneert en doet teken met zijn grootlicht, naar mijn mening te begrijpen. Hoe reageert de bestuurder van de golf? In zijn achteruitkijkspiegel kijken en vertragen tot 90-95km/u en af en toe efkes remmen tussendoor :unsure:

Op die momenten wou ik dat ik mandaat had om volk uit het verkeerd te halen. Sire, geef me een blauw zwaailicht.

Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat dit niet gekend is... En tegelijk weer niet, de keren tellende dat ik op de buitenste band afgesneden werd door iemand die van het binnenvak een afrit neemt.
Is dat nu iets dat werkelijk zo frequent voorvalt? Kan mij niet herinneren wanneer ik dat de laatste keer heb voorgehad. Ik heb dan wel een assertieve/vlotte (geen agressieve) rijhouding.

Waar ik me elke dag wel mateloos aan stoor is het oneigenlijk gebruik van de buitenband (dwz op de buitenband rijden maar niet de volgende afslag nemen). Dat icm met geen richting aangeven bij het verlaten van het rondpunt is echt om te kotsen want dat stremt onnodig de vlotte doorstroming van het verkeer.

Misschien spendeer jij meer tijd op de buitenband dan strikt nodig waardoor je dat probleem regelmatig voorhebt?

Is dat nu iets dat werkelijk zo frequent voorvalt? Kan mij niet herinneren wanneer ik dat de laatste keer heb voorgehad. Ik heb dan wel een assertieve/vlotte (geen agressieve) rijhouding.

Waar ik me elke dag wel mateloos aan stoor is het oneigenlijk gebruik van de buitenband (dwz op de buitenband rijden maar niet de volgende afslag nemen). Dat icm met geen richting aangeven bij het verlaten van het rondpunt is echt om te kotsen want dat stremt onnodig de vlotte doorstroming van het verkeer.

Misschien spendeer jij meer tijd op de buitenband dan strikt nodig waardoor je dat probleem regelmatig voorhebt?

De vraag was niet op mijn gericht, maar op sommige ronde punten (bv. aan Aalter) is dat bijna dagelijkse kost. Gelukkig niet dagelijks bij mij, maar bij drukker verkeer sta je daar wel een tijdje aan te schuiven met zicht op alle stoten die op dat dubbele rond punt gebeuren.

Ik sluit me trouwens 100% aan bij jouw ergernis over mensen die niet pinken bij het verlaten van een rond punt, dat is absoluut een dagelijkse pest.

Vrachtwagen A rijdt 90 km/u. Vrachtwagen B wil die voorbijsteken. En rijdt 91 km/u. Om nadien 90,5 km/u verder te bollen.

En zo ontstaan files.

E313, BMW reed op hoge snelheid linker rijstrook, kilometers malen. Ineens smijt een VW Golf zich van de rechter naar de linker rijstrook voor die bmw. Die reageert en klaxoneert en doet teken met zijn grootlicht, naar mijn mening te begrijpen. Hoe reageert de bestuurder van de golf? In zijn achteruitkijkspiegel kijken en vertragen tot 90-95km/u en af en toe efkes remmen tussendoor :unsure:

Op die momenten wou ik dat ik mandaat had om volk uit het verkeerd te halen. Sire, geef me een blauw zwaailicht.
Ge moet maar eens iemand op een heel slechte dag tegenkomen en die achtervolgt u gewoon en verbouwt uw voorgevel aan het eerste rode licht. Sommige mensen zouden er baat bij hebben om heel af en toe even terug wat angst en schaamte te kennen.

Ik rijd met de fiets op het fietspad op de hoofdbaan. Ik moet ietsjes verderop rechts afslaan. Een auto staat daar te wachten om af te slaan om de hoofdbaan. Ik doe teken dat ik rechts ga afslaan, zodat hij weet dat ik daar niet rechtdoor ga (dan moest hij mij voorrang verlenen), dus dat hij gerust de baan kan oprijden als hij kan. Ik ben daar dus bezig af te slaan en die hoek te nemen, duiken daar ineens 4 jongens op twee fietsen met heel dikke banden op (een soort fatbikes? Ik had het alleszins nog nooit gezien en heb even moeten google'n). Die kwamen van ergens achter die auto vandaan en rijden daar ineens maar zomaar heel snel naar links, daar dus waar ik bezig was met af te slaan.
Het is niet dat ik met zo een grote hoek afsla, verre van, maar nu moest ik ineens toch wel heel goed zien dat ik er niet tegen zat. En ik kon ze niet zien alvorens ik de hoek nam, dus voor mij was dat toen heel onverwachts.

In 't vervolg dan best ook niet meer klagen over wielertoeristen op de rijbaan.
Dat mag wettelijk vanaf 15 wielertoeristen he. Alleen als het er minder dan 15 zijn, zijn ze verplicht op het fietspad te rijden. ;)
(En volgend jaar is dat vanaf 10 wielertoeristen = Nieuwe wegcode)

Snap ook niet waarom velen dat gevaar ook zo gaan opzoeken. Als ik op een groot tweevaksrondpunt 'linksaf' moet, begin ik met op de binnenste strook te rijden en probeer ik al tussen afslag 2 en 3 naar het rechtervak te gaan.
Sommige rotondes zijn daar ook gewoon te klein voor.

Hier bijvoorbeeld. Ik neem hier altijd 't binnenste vak (als ik van Gent kom) om de afslag richting De Pinte te nemen, dus de derde vanwaar je oprijdt. Alleen komt het grootste deel verkeer uit richting Deinze. Daar is bijna geen plek om tussen 2de en 3de naar de buitenste rijstrook te gaan. Ik probeer dat wel, maar daar al veel mensen gehad die toch oprijden komende vanuit Deinze. Dat is een beetje onnozel, want dan moet je vroeger je pinker opzetten maar dan denken ze dat je afslaat richting Deinze en rijden ze ook op. En dat is nog compleet los van mensen die op dat moment op de buitenste band rijden (hoewel dat er minder zijn aangezien de meesten dus richting Deinze rijden), waar je natuurlijk ook op moet letten op dat moment.

Ik neem (bijna) altijd de binnenste band want dat doe ik altijd op een rotonde als ik de derde afslag moet hebben, en je kan daar vaak ook gewoon oprijden terwijl er rechts een file is. Maar iedere keer als ik op daar rijd, vervloek ik toch die hele rotonde :D

Sinds zone 30 in Meerhout rijden de wielertoeristen niet meer op de baan, maar op het fietspad. Hallelujah!

Helaas ook met zoveel mogelijk naast elkaar en roepend naar de trage fietser, wandelaar, want het voetpad pakken ze natuurlijk ook mee om de auto's voorbij te steken.

Sinds zone 30 in Meerhout rijden de wielertoeristen niet meer op de baan, maar op het fietspad. Hallelujah!

Helaas ook met zoveel mogelijk naast elkaar en roepend naar de trage fietser, wandelaar, want het voetpad pakken ze natuurlijk ook mee om de auto's voorbij te steken.
Misschien toch ook eens denken aan een samenscholingsverbod voor wielertoeristen.

Vandaag ook weer zo'n wannabe Tom Boonen in zijn pakje die het nodig vond om in het midden van de rijweg te rijden terwijl er 2 meter naar rechts een fietspad lag.
Waarsschijnlijk niet naar de zin van meneer want er lag hier en daar een stukje grind denk ik.
Dat kan je niet hebben he met zo'n schone vélo.
Dan maar gewoon de rijweg op en het verkeer blokkeren he.
Eens geclaxxoneerd en meneer keek eens en stak dan maar zijn middelvinger op. Waarom zijn die gasten zo bloedirritant?

Een Peugeot 2008 die ik mee heb als vervangwagen. Slechtste wagen waarmee ik ooit al heb gereden. Zelfs in een Toyota Aygo had ik meer rijplezier.

Vandaag ook weer zo'n wannabe Tom Boonen in zijn pakje die het nodig vond om in het midden van de rijweg te rijden terwijl er 2 meter naar rechts een fietspad lag.
Waarsschijnlijk niet naar de zin van meneer want er lag hier en daar een stukje grind denk ik.
Dat kan je niet hebben he met zo'n schone vélo.
Dan maar gewoon de rijweg op en het verkeer blokkeren he.
Eens geclaxxoneerd en meneer keek eens en stak dan maar zijn middelvinger op. Waarom zijn die gasten zo bloedirritant?
Is in principe ook niet toegestaan dus eigenlijk ben jij ook in fout.
Enkel bij gevaarlijke situaties mag dit en ik neem aan dat een fietser nu niet echt een gevaarlijke situatie is.

Is in principe ook niet toegestaan dus eigenlijk ben jij ook in fout.
Enkel bij gevaarlijke situaties mag dit en ik neem aan dat een fietser nu niet echt een gevaarlijke situatie is.
Klopt, maar het is wel begrijpelijk in zo'n geval. Natuurlijk hangt het af van hoe je claxonneert. Eens kort om te laten weten dat je aankomt tegenover langdurig agressief claxonneren. Ik ben sinds kort weer wat aan het fietsen (moet voor revalidatie :unsure: ) en ik besef nu eigenlijk hoe weinig je hoort afkomen achter u door de rijwind.

Ja, maar hij claxonneerde omdat die fietser in de weg reed he, niet omdat hij inhaalt. :p
Het claxonneren van multiboxer is begrijpelijk (en geen enkele agent zou er boete voor schrijven), maar we gaan niet beginnen met dingen verdraaien om het volgens het boekje wettelijk te maken he?

Ja, maar hij claxonneerde omdat die fietser in de weg reed he, niet omdat hij inhaalt. :p
Het claxonneren van multiboxer is begrijpelijk (en geen enkele agent zou er boete voor schrijven), maar we gaan niet beginnen met dingen verdraaien om het volgens het boekje wettelijk te maken he?
Het is met de haren getrokken idd. Maar als je een fietser wil voorbij steken die in de weg rijdt lijkt het mij perfect oké om te claxxoneren. (soms hebben ze het niet door dat je achter ze rijdt)

Je moet dan wel een vriendelijke 'Tut' doen ipv 'TUUUUUUUUUT' :unsure:

Terug
Bovenaan