De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Wij hebben dat bij ons ook.
Ik zet me altijd uiterst rechts zodat er niemand voorbij kan

Elke keer schrik dat de 1e voorbij gaat en de 2e niet oplet en daardoor los achterop knalt
Dan krijg je weer het probleem zoals in

Dan krijg je weer het probleem zoals in
Oude koeien die er niets mee hebben te zien.
Echt absurd wat er hier weer uitgehaald wordt om rechts voorbijrijden via het fietspad te verantwoorden of om de discussie op een ander spoor te zetten.

Oude koeien die er niets mee hebben te zien.
Het gaat in beide gevallen over links afslaan.

Echt absurd wat er hier weer uitgehaald wordt om rechts voorbijrijden via het fietspad te verantwoorden of om de discussie op een ander spoor te zetten.
Waar verantwoord ik rechts voorbijrijden via het fietspad ?

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan
voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen.

Het gaat in beide gevallen over links afslaan.
Het gaat in het ene geval om een ongeval met iemand die links inhaalt en in het ander geval over bestuurders die rechts via het fietspad voorbijgaan.

Waar verantwoord ik rechts voorbijrijden via het fietspad ?

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan
voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen.

Hier, in je eigen post. Je doet het zelf zeg je.

Je hebt er ook die zeggen dat ze zich beter kunnen concentreren na het drinken van een paar pinten.
De vergelijking tussen iemand die zich concenteert en iemand op de gsm gaat ook niet op natuurlijk, dat weet je zelf ook. Iemand die te snel rijdt en zich concentreert, is nog steeds een hoger risico dan iemand die zich aan de regels houdt terwijl hij zich concentreert. Indien beiden op de gsm zitten te kijken, is alweer de snelrijder het grootste gevaar. Dat is de vergelijking die je moet maken.
Ja natuurlijk, dat is de theorie maar ik heb het hier over een concreet praktijkvoorbeeld.
Ik die versnel van 65 naar 90 (en daarmee perfect de regels volg) tegenover M(v)r. Tuftuf die niet in de gaten heeft dat de snelheidslimiet is gewijzigd wegens afgeleid door smartphone of whatever.

Ja natuurlijk, dat is de theorie maar ik heb het hier over een concreet praktijkvoorbeeld.
Ik die versnel van 65 naar 90 (en daarmee perfect de regels volg) tegenover M(v)r. Tuftuf die niet in de gaten heeft dat de snelheidslimiet is gewijzigd wegens afgeleid door smartphone of whatever.
Daarmee akkoord, maar je had het initieel over te snel rijden natuurlijk.
Zo een schildpad die een eindbord niet ziet of niet weet dat een bord van 90 boven de regel van 70 gaat, is natuurlijk ook extreem storend.

Het gaat in het ene geval om een ongeval met iemand die links inhaalt en in het ander geval over bestuurders die rechts via het fietspad voorbijgaan.
Als je bij het linksaf slaan rechts gaat staan om te vermijden dat ze je rechts (via het fietspad) gaan inhalen, creeer je de situatie waarnaar ik verwees. Dan creeer je de mogelijkheid dat ze je links gaan inhalen, en als het dan komt tot een aanrijding, ben je nog eens in fout ook.

Hier, in je eigen post. Je doet het zelf zeg je.
Sinds wanneer ben ik Letsken?

Als je bij het linksaf slaan rechts gaat staan om te vermijden dat ze je rechts (via het fietspad) gaan inhalen, creeer je de situatie waarnaar ik verwees. Dan creeer je de mogelijkheid dat ze je links gaan inhalen, en als het dan komt tot een aanrijding, ben je nog eens in fout ook.
Die mogelijkheid is er altijd natuurlijk, als je pinker naar links staat en je wijkt iets naar rechts uit ongeacht de reden daarvoor, ziet de achterligger wat je bedoeling is.
Het in fout zijn van dat ander geval heb ik toen al 250x uitgelegd tegen de wil van dat forumlid in. Ongeacht je positie of pinker, moet je je vergewissen bij het afslaan.

Sinds wanneer ben ik Letsken?
Ook geen idee hoe ik jullie door elkaar haalde, daarvoor excuses.

Niet echt een ergernis, maar ik zou morgen naar Knokke-Heist moeten rijden. Ik zie dat er op de N49 nog altijd wordt gewerkt. Als ik het goed gelezen heb, momenteel op 2 plaatsen: hier en hier.

Is er nu veel hinder op die baan? Zowel richting Knokke als richting Antwerpen? Ik zou wel buiten spitsuren vertrekken en terugkomen.

Niet echt een ergernis, maar ik zou morgen naar Knokke-Heist moeten rijden. Ik zie dat er op de N49 nog altijd wordt gewerkt. Als ik het goed gelezen heb, momenteel op 2 plaatsen: hier en hier.

Is er nu veel hinder op die baan? Zowel richting Knokke als richting Antwerpen? Ik zou wel buiten spitsuren vertrekken en terugkomen.
Bij normaal verkeer heb je van die werken alleszins weinig extra last.
Echter morgen wordt blijkbaar een zomerse topdag en dan is die E34 voor sommigen nog meer dan anders een E17 alternatief en kan het drukker zijn dan normaal. Voordeel is wel dat de toeristenstroom meestal trager op gang komt dan de woon-werkstroom.

@Deckard : in elk geval bij die eerste werken regio Damme is er niet echt veel hinder heb ik de indruk. ‘T gaat wel naar 1 vak en maximum 50 km/u maar grote problemen heb ik nog niet echt gemerkt.

Afhankelijk van de drukte en waar je precies moet zijn kan je voor de werken ter hoogte van Maldegem (kruispunt aan Intratuin) nog altijd overwegen via Eede/Sluis rond te rijden.

Als ik in het midden rij op een rond punt en ik wil er af, wie heeft er dan voorrang? Soms rijdt er iemand op de buitenband gewoon snel 'rechtdoor' (blijft op rond punt maar draait dus verder) en moet ik remmen. Klopt dat, heeft de buitenband voorrang? Een soort van voorrang van rechts?

Als ik in het midden rij op een rond punt en ik wil er af, wie heeft er dan voorrang? Soms rijdt er iemand op de buitenband gewoon snel 'rechtdoor' (blijft op rond punt maar draait dus verder) en moet ik remmen. Klopt dat, heeft de buitenband voorrang? Een soort van voorrang van rechts?
Geen voorrang aan rechts, maar voorrang verlenen omdat jij van rijstrook verandert. Je moet het zien alsof je op de snelweg rijdt, als je een rijstrook opschuift, moet je voorrang verlenen aan wie al op de andere rijstrook rijdt.

Snap ook niet waarom velen dat gevaar ook zo gaan opzoeken. Als ik op een groot tweevaksrondpunt 'linksaf' moet, begin ik met op de binnenste strook te rijden en probeer ik al tussen afslag 2 en 3 naar het rechtervak te gaan. Meestal kan dat vrij vloeiend en het is beter dan tot op de laatste meter aan de binnenkant blijven en dan tot stilstand moeten komen omdat je moet gokken wat die aan de buitenkant gaan doen. Heb zo eens een hele nipte gehad met ene die naar rechts pinkte maar toch niet afsloeg.

Bij deze een pleidooi voor meer turborotondes.

Wat mij betreft doen ze beter of turborotonde of enkelvaksrotonde en geen gewone tweevaksrotondes. Blijft toch een soep in ons Belgisch verkeer.
In IJsland heeft verkeer op een tweevaksrotonde dat op het binnenste vak rijdt voorrang op het verkeer op het buitenste vak. Geen idee of dat daar wetgeving of gewoonte is. En het aantal dergelijke rotondes daar kan je ook op een paar handen tellen.

Verder zelfde ergernis als augustus-september vorig jaar: AWV dat weer half Zuid-West-Vlaanderen blok zet met overal afgesloten op- en afritten op de E17 en totaal niet op elkaar afgestemde werken. In combo met bepaalde werken die veel te lang duren t.o.v. het werk dat moet gebeuren. Mocht men in de jaren stillekes aan hetzelfde tempo asfaltwegen hebben aangelegd als het tempo waaraan men nu werkt lag half Vlaanderen waarschijnlijk nog vol met kassei- en aardewegen.

Snap ook niet waarom velen dat gevaar ook zo gaan opzoeken. Als ik op een groot tweevaksrondpunt 'linksaf' moet, begin ik met op de binnenste strook te rijden en probeer ik al tussen afslag 2 en 3 naar het rechtervak te gaan. Meestal kan dat vrij vloeiend en het is beter dan tot op de laatste meter aan de binnenkant blijven en dan tot stilstand moeten komen omdat je moet gokken wat die aan de buitenkant gaan doen. Heb zo eens een hele nipte gehad met ene die naar rechts pinkte maar toch niet afsloeg.

Het leuke zijn de mensen die niet willen voorbijgestoken worden en dan maar de limiet van grip van hun banden gaan testen om je toch maar voor te kunnen zijn.

Ok, dus iedereen die op de binnenband rijdt moet dus goed oppassen :D
Daarom dat je zoveel mensen op de buitenband ziet die toch de laatste afslag moeten hebben

Het is niet de bedoeling om tot stilstand te komen. Gevaarlijk voor achterop komend verkeer. Gewoon een extra rondje maken dan

Terug
Bovenaan