De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ge hebt een van mijn top ergernissen op de Expressweg Zelzate-Antwerpen verwoord, of anders gezegd je bent een beetje m'n ergernis :oi22: Normaal gezien in de spitsuren ook inhaalverbod maar daar trekken ze zich geen kloten van aan.
Dus allemaal camions op rechts, ene begint tergend traag in te halen met achter hem een rij auto's waaronder mezelf die al wat geirriteerd beginnen kijken van hoe lang dat nog gaat duren.
Ge ziet dan ook al van ver aankomen dat minstens 1 van die andere camions op rechts hetzelfde wil doen waardoor ge daar nog veel langer gaat achter hangen. De meeste autobestuurders hebben dat door en houden de afstand wat kleiner (op dat moment rij je 80-90 waardoor dat ook kan) zodat we eerst allemaal kunnen passeren vooraleer de volgende camion aan z'n avontuur begint. Maar dikwijls is er dan ene pipo die zoveel afstand houdt dat de volgende camion kan beginnen inhalen voor we gepasseerd zijn, op zo'n moment kan ik echt m'n stuur beginnen opvreten man :angry:
Maar dat was dus helemaal niet van toepassing bij mij, want ik hield niet "zoveel" afstand waardoor die camion veilig kon inhalen. Als ik niet in de ankers ging, dan duwde die camion mij los tegen de middenberm.

Ge hebt een van mijn top ergernissen op de Expressweg Zelzate-Antwerpen verwoord, of anders gezegd je bent een beetje m'n ergernis :oi22: Normaal gezien in de spitsuren ook inhaalverbod maar daar trekken ze zich geen kloten van aan.
Dus allemaal camions op rechts, ene begint tergend traag in te halen met achter hem een rij auto's waaronder mezelf die al wat geirriteerd beginnen kijken van hoe lang dat nog gaat duren.
Ge ziet dan ook al van ver aankomen dat minstens 1 van die andere camions op rechts hetzelfde wil doen waardoor ge daar nog veel langer gaat achter hangen. De meeste autobestuurders hebben dat door en houden de afstand wat kleiner (op dat moment rij je 80-90 waardoor dat ook kan) zodat we eerst allemaal kunnen passeren vooraleer de volgende camion aan z'n avontuur begint. Maar dikwijls is er dan ene pipo die zoveel afstand houdt dat de volgende camion kan beginnen inhalen voor we gepasseerd zijn, op zo'n moment kan ik echt m'n stuur beginnen opvreten man :angry:
Dus jouw ergernis zijn mensen die zich aan de correcte volgafstand houden ten opzichte van een voorligger?
Vind je dicht op een grote blinde vlek, die een camion is, rijden zelf comfortabel of slim dan?
Aan 80-90kmh moet je 40-45m afstand houden. Dus die afstand kleiner maken, kan niet veilig, ook al beweer jij van wel. Dat is ook de hoofdoorzaak van al die kopstaart-aanrijdingen op de linkerrijstrook, mensen die bang zijn dat er iemand in het gat zal komen dus de tussenafstand gevaarlijk inkorten.

Hopelijk luisterden er gisterennamiddag heel wat chauffeurs naar Radio 1 want het ging over detectielussen aan de verkeerslichten. Toch ook al paar keer gehad dat ik achter iemand stond die te ver van de stopstreep stond en die dus werd overgeslagen.

Dus jouw ergernis zijn mensen die zich aan de correcte volgafstand houden ten opzichte van een voorligger?
Vind je dicht op een grote blinde vlek, die een camion is, rijden zelf comfortabel of slim dan?
Aan 80-90kmh moet je 40-45m afstand houden. Dus die afstand kleiner maken, kan niet veilig, ook al beweer jij van wel. Dat is ook de hoofdoorzaak van al die kopstaart-aanrijdingen op de linkerrijstrook, mensen die bang zijn dat er iemand in het gat zal komen dus de tussenafstand gevaarlijk inkorten.
Snap uw punt, maar da's quasi 3 camions afstand achter een camion die een langere remafstand heeft dan mezelf. Lichtjes overdreven toch?

Snap uw punt, maar da's quasi 3 camions afstand achter een camion die een langere remafstand heeft dan mezelf. Lichtjes overdreven toch?
Afstand houden gaat vooral over reactiesnelheid. Door dat je niets ziet, gaat die nog eens trager zijn, want je kan nergens op anticiperen. Naast het gevaar voor jezelf, veroorzaken de dichtrijders ook nog eens een accordeon-effect achter zich, wat nog gevaarlijker is voor wie volgt.
Die afstand is een dikke 2 camions, dat is echt niet zo ver als je denkt hoor aan die snelheid. De 2-secondenregel, je hebt dat ongetwijfeld al gehoord, zegt voor 80-90 zelfs 44 a 50m afstand. Ik hou voor het gemak de snelheid/2 aan. Dus overdreven vind ik een rare term, het is gewoon hoe er gereden moet worden.

Je zou trouwens ook nog serieus kunnen verschieten van hoe snel een lege vrachtwagen effectief stil staat.

Dan bijkomend, door dat gat met opzet dicht te rijden, zit je zelf eigenlijk voor langere tijd naast een grote camion te rijden, de kans is groot dat je in zijn dode hoek hangt gedurende x-aantal tijd en ook dat lijkt me nooit een briljant plan.

Als fervente (functionele) fietser kan ik in de auto doorgaans veel begrip opbrengen voor fietsers, maar ook ik heb m'n grenzen...

Op de N42 (Astridlaan) in Geraardsbergen stop ik aan een oversteekplaats om een voetganger te laten oversteken. Wanneer de voetganger bijna over is moet hij opzij springen voor een wielertoerist op het fietspad die zijn tempo blijkbaar belangrijker vindt dan de lichamelijke integriteit van de overstekende voetganger. In plaats van zich te verontschuldigen bij de voetganger maakt de fietser nog eens misbaar en rijdt snel door. Ik kan me eventjes niet bedwingen en claxonneer heel kort, waarna de wielertoerist helemaal over z'n rooie gaat, begint te gebaren en te roepen tegen mij. Vervolgens versnelt hij en gooit hij zich zonder scrupules vlak voor mijn auto met de om aan het volgende kruispunt links voor te sorteren richting Muur. Ik wou daar eigenlijk ook linksaf, maar heb wijselijk een andere weg genomen. Als je zo iemand bezig ziet snap je ineens de haat tegen fietsers in het algemeen en wielerterroristen in het bijzonder, al blijven het gelukkig eerder uitzonderingen.

Gisteren toch weer een schoon standje gezien van een totaal incapabele chauffeur.

Baan Geel-Lommel. Voor zij die deze niet kennen: voor het grootste deel 2x 2 rijstroken met middenberm. Dus in principe 120km/u en aan de kruispunten/lichten beperkt tot 90 km/u (al zijn meer en meer gewone stukken daar ook al beperkt tot 90km/u tegenwoordig voor god weet welke reden :sarcastic:)

Rij op een stuk van 120km/u (ben met de moto trouwens) en achter een flauwe bocht zijn er opkomende lichten, dus ik ga al stilaan van het gas. Aan het kruispunt zijn er buiten de 2 rijstroken rechtdoor ook nog eentje links en rechts voor af te slagen met hun eigen pijllicht. Ik kom dus aan en krijg stilaan zicht op de lichten. Ik zie pijl rechts op oranje springen. Er schiet daar een auto uit die rij terug op het baanvak rechtdoor en zet zich dwars over de 2 rijstroken voor rechtdoor (dus versperd compleet de baan) terwijl het rechtdoor nog gewoon groen is. Kerel blijft rustig zo staan :wtf: Gelukkig voor hem kwam er niet direct meer verkeer aan.

Ondertussen is het rechtdoor ook rood geworden. Kerel zet zich in achteruit en "parkeert in" op de rechtse rechtdoor rijstrook. Ik ga op het vak links naast hem staan en loer eens binnen in de auto. Stuur met beide handen stevig op 10u10 vastgrijpend en blik rechtdoor op oneindig.

Ondertussen springt het licht naar rechts terug op groen en kerel geeft plotsklaps vol gas en slaat alsnog rechts af (vanop de rechtdoor rijstrook) en snijdt daarbij een aantal auto's vlak de pas af die aan het afslaan waren :sop:

Ik vraag me oprecht af hoe dat soort mensen aan hun rijbewijs geraken.

Vrouw in een BMW die inhaalt tussen Mol en Lommel, zonder schroom over de arcering van de weg aan het inhalen (mezelf en ander voertuig) , nadien staat ze naast me aan de lichten rustig op haar gsm tokkelend met haar oranje gelakte nagels

Weer een of andere hopeloze chauffeur daarnet op de baan:

Ik zet rustig rechts te rijden op de E314 op CC 110 wanneer ik voorbij word gestoken door een middenvakrijder die ik eerder al langs links was voorbijgestoken. Mevrouw steekt mij voorbij om vervolgens wat later terug trager te beginnen rijden. Ik passeer haar dus opnieuw. Even later hetzelfde liedje: Ze steekt mij weer voorbij om dan vervolgens weer te minderen in snelheid. Ik kreeg het er van op mijn heupen, dus de laatste keer dat we elkaar passeerde doe ik al vragend een gebaar a la "Wat zijn we aan 't doen, madame? Natuurlijk 0,0 besef van haar idiote rijstijl.

Kunnen die mensen nu niet gewoon een constante snelheid aanhouden? Het is niet dat het druk was op dat moment. En om te beginnen al rechts rijden ipv enkel op dat middenvak te vertoeven.

Laatst bewerkt:
Een Hollandse trucker die gisteren Gent onveilig aan het maken was. Ik rij een zone 30 binnen en zie die achter mij invoegen, waarbij hij mijn achterligger afsnijdt, ook al stond er een omgekeerde driehoek voor de vrachtwagen.

Daarna was een zone 30 blijkbaar ook niet goed voor meneer. Hij haalt mij in en blijft daarna zowat 20km te snel rijden door de gehele zone 30. 2 km verder op de R4 staan we wel aan hetzelfde licht.

Ik koop geen biologische melk bij zijn bedrijf in elk geval.

Een Hollandse trucker die gisteren Gent onveilig aan het maken was. Ik rij een zone 30 binnen en zie die achter mij invoegen, waarbij hij mijn achterligger afsnijdt, ook al stond er een omgekeerde driehoek voor de vrachtwagen.

Daarna was een zone 30 blijkbaar ook niet goed voor meneer. Hij haalt mij in en blijft daarna zowat 20km te snel rijden door de gehele zone 30. 2 km verder op de R4 staan we wel aan hetzelfde licht.

Ik koop geen biologische melk bij zijn bedrijf in elk geval.
Elke niet-Hollandse (ex)trucker weet dat de grootste wegpiraten met een gele plaat rijden. Zelf vinden ze zichzelf wel de beste.
Toen we eind juni op terugweg waren van Zweden heb ik ook maar 1x last gehad van een andere weggebruiker en dat was een Hollandse trucker die in de werkzaamheden in Duitsland op de versmalde linkerrijstrook ging inhalen, om na de werken alles en iedereen op te houden door links te blijven.
In mijn 15 jaar als internationaal chauffeur waren de Hollanders en in mindere mate de Duitsers ook de "collega's" waar je last van had. Niet de oostblokkers met hun slechte naam, maar wel diegene die zich verheven voelen.

Dit is weeral een echt topweekend gebleken wat betreft onkunde van sommige Belgische voertuigbestuurders:
  1. Stoppen op het linker vak van een baan met 2 vakken (70 km/h) om rustig te kijken of men toch geen uitrit gemist had.
  2. Rechts afslaan gisterenavond en halt houden op het fietspad en voetpad om dan zonder in de spiegel te kijken meteen 180 graden te draaien, dat scheelde met iemand die voor me reed echt geen hand of die wagen was vol in de flank geraakt. Waanzin, bestuurster heeft op geen enkel moment in de spiegel gekeken en dacht alleen op de weg te zijn.
  3. Op de snelweg van rijbaan wisselen zonder richtingaanwijzers te gebruiken. Ik heb het tellen opgegeven. Hoe groter en duurder de SUV, hoe minder die gebruikt worden.
  4. Werken op de E313 aan de brug voorbij Ranst. 2 linker rijstroken afgesloten, kilometers op voorhand wordt respectievelijk de snelheid verlaagd naar 50 km/u en wordt het rijvak afgesloten met een rood kruis. Toch blijven er mensen rustig 120 km/u rijden en kilometers op de het verboden rijvak rijden. Dat is in mijn ogen geen verstrooidheid maar gewoon puur alle regels aan de laars lappen. Ik vind dat men voor zulke overtredingen gerust het rijbewijs een aantal weken mag afnemen.
    Er was dan ook nog een Peugeot bestelwagen die dacht mij te moeten rammen om alsnog op het laatste nippertje vlak voor de versperring in te voegen. Veel zin om die idioot onder de grond te steken :-D
    En uiteraard nog een buitenlander die tegen 100 km/u op de pechstrook rijdt en iedereen voorbij gaat.
  5. Mercedes met Belgische burger van Noord Afrikaanse origine die de file vlak voor de Kennedy tunnel richting Gent maar niks vindt en plots uit de file komt en alles en iedereen voorbij steekt via de pechstrook en op het allerlaatste punt invoegt alsof er niemand is
  6. Dame die de 7 vrije autolengtes achter mij te weinig vindt om in te voegen en alsnog vlak voor de tunnel er nog tussen wil.
  7. Vrouw die een vrachtwagen voorbij wil steken op de snelweg in Ranst en tegen 80km/h op het linker baanvak komt vlak voor mijn wagen, zonder ook maar 1 moment in de spiegels te hebben gekeken. Toen ze terug een vak naar rechts opschoof na het inhalen bleek ze met een shopping bag bezig op de schoot. 0% awareness van wat er rond haar heen aan het gebeuren was.
De rijkwaliteit gaat zienderogen achteruit.

Het zijn de mensen die weinig doordeweekse rijervaring hebben die nu rondrijden.

Vandaag ook iemand een andere van de weg zien duwen waar je duidelijk zag dat het door niet kijken kwam, iemand die door rood reed op een kruispunt met verschillende lichten voor links en rechtdoor en nog claxonneerde naar mij terwijl ik wel groen had en veel mensen met een rechtervakallergie. En veel rare acties van anderen.

Bij het doordeweekse verkeer kan je vaak wel goed anticiperen op gedrag van de medeweggebruikers.

Een bestuurder voor mij reed +-50 waar je 70 mag.
Daarna reed hij +-35 waar je 50 mag.
Plots vlamde hij er vandoor aan ??? (maar geschat +-50km/u) in zone 30 om ..

1. Met een erg grote kans geflitst te zijn (want hij is voorbij ne flitspaal gereden)
2. Het licht sprong dan natuurlijk nét op rood en hij moest alsnog stoppen zodat ik netjes weer kwam aansluiten. :laugh:
3. Om daarna weer +-35 te rijden waar je 50 mag. Pffttt ...

Are you kidding me? Ik was echt aan het genieten aan de lichten. :tongue: Maar anderzijds ergerde ik mij aan zijn snelheid.

iemand die door rood reed op een kruispunt met verschillende lichten voor links en rechtdoor en nog claxonneerde naar mij terwijl ik wel groen had
Ja echt hé. Ik weet niet wie dezer dagen op de baan is maar veel mensen die nu hier rondrijden zijn toch niet de meest ervaren chauffeurs. :tongue:

Laatst bewerkt:
Jammer genoeg zijn er mensen die zat achter het stuur blijven kruipen en dan meteen een heel gezin de dood injagen.
Hoe is zoiets in vredesnaam mogelijk?

Jammer genoeg zijn er mensen die zat achter het stuur blijven kruipen en dan meteen een heel gezin de dood injagen.
Hoe is zoiets in vredesnaam mogelijk?
"bestuurder al ruim 10 keer veroordeeld, ook voor dronken rijden"

Omdat justitie faalt.

Is mij niet echt duidelijk of hij op het moment van de feiten mocht rijden of niet? Ik vermoed van wel aangezien het er niet instaat?

Hoe dan ook: weer het zoveelste voorbeeld dat justitie een grondige metamorfose nodig heeft.

Zo'n figuur zou wat mij betreft niet meer met de auto mogen rijden hebben.

En dan als oplossing: rijbewijs met punten?

Inderdaad. Justitie faalt en op zich zijn de rechters mee verantwoordelijk.
Rijbewijs met punten zou al veel piraten temperen of eruit halen volgens mij, maar iemand die al meer dan tien keer is veroordeeld en dan gewoon blijft verder doen, gaat ook zonder rijbewijs rijden. Nu gaat hij waarschijnlijk wel een (korte of voorwaardelijke) gevangenisstraf krijgen, maar dat zijn vijgen na pasen.

Rijbewijs met punten zou al veel piraten temperen of eruit halen volgens mij, maar iemand die al meer dan tien keer is veroordeeld en dan gewoon blijft verder doen, gaat ook zonder rijbewijs rijden. Nu gaat hij waarschijnlijk wel een (korte of voorwaardelijke) gevangenisstraf krijgen, maar dat zijn vijgen na pasen.
Klopt, jammer genoeg wel.

Wat mij betreft direct auto verbeurd verklaren indien zo'n figuren vervolgens tegen een controle aanlopen.

Terug
Bovenaan