De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

't Was pertang al dagen op voorhand aangekondigd.
Als je dan toch op de baan komt , zie dan tenminste dat je winterbanden hebt of blijf thuis als je geen idee hebt hoe te rijden in deze omstandigheden.
Bwaa, ik rijd gans het jaar door met all seasons en heb overal met een normale snelheid kunnen rijden. Dat getreuzel ligt meer aan de chauffeur hoor.

Vanaf dan MOET het, maar er staat niet dat het in andere omstandigheden niet mag.

Anyway, ik steek die ook niet aan als ik het niet nodig acht, maar ik begrijp gewoon niet zo goed wat daar irritant aan kan zijn.
Het is zowat mijn #1 frustratie op de weg, hoeveel mensen mistlichten aanzetten zonder dat het nodig is.

Ik vermoed dat het ook afhangt van persoon tot persoon, toen een maat van mij meereed en ik daarover een rant afstak vond die de mislichten totaal niet storend.

Zo lang de voorruit en voorste zijruiten vrij zijn is het voor mij al meer dan voldoende.
Met een gesloten bestelwagen heb je verder naar achter immers ook geen ruiten om door te kijken.
Ik doe de sneeuw ook altijd van mijn dak.
In alle eerlijkheid deed ik dat vroeger niet, tot er eens een groot pak over mijn voorruit naar beneden donderde en ik geen steek meer zag op drukke baan. Sindsdien riskeer ik dat niet meer.

Is dat zo? Ik zie niet direct in hoe je grip zou verliezen door te traag te rijden.
Het is moeilijk uit te leggen. Misschien is het niet echt minder grip ??

Ik heb er gisteren (tot mijn spijt) uren in moeten rijden en als ik te traag begon te rijden slipte ik meer en verder door. Vooral heel stil rijden, stoppen aan een rood licht en opnieuw optrekken over ijsplekken op 'rechte stukken' was een dooddoener. (En natuurlijk ook door scherpe bochten rijden) Als ik iets sneller reed had ik dat probleem op de rechte stukken alvast veel minder.

Misschien is dat ook omdat je bij echt megatraag rijden je gewoon onnatuurlijk rondrijdt, minder vlot en geforceerd begint te rijden en je daardoor onbewust meer fouten begint te maken ?? Who knows, maar gewoon niet TE snel maar wél vlot doorrijden werkte het beste voor mij.

Het was toch echt een evenwichtsoefening gisteren. Een kunstwerkje. Dus ik kan goed begrijpen dat mensen in de gracht staken. Gemakkelijk rijden was het niet.

Laatst bewerkt:
Het is moeilijk uit te leggen. Misschien is het niet echt minder grip ??

Ik heb er gisteren (tot mijn spijt) uren in moeten rijden en als ik te traag begon te rijden slipte ik meer en verder door. Vooral heel stil rijden, stoppen aan een rood licht en opnieuw optrekken over ijsplekken op 'rechte stukken' was een dooddoener. (En natuurlijk ook door scherpe bochten rijden) Als ik iets sneller reed had ik dat probleem op de rechte stukken alvast veel minder.

Misschien is dat ook omdat je bij echt megatraag rijden je gewoon onnatuurlijk rondrijdt, minder vlot en geforceerd begint te rijden en je daardoor onbewust meer fouten begint te maken ?? Who knows, maar gewoon niet TE snel maar wél vlot doorrijden werkte het beste voor mij.

Het was toch echt een evenwichtsoefening gisteren. Een kunstwerkje. Dus ik kan goed begrijpen dat mensen in de gracht staken. Gemakkelijk rijden was het niet.
Bedoel je niet gewoon dat je meer moest versnellen en vertrekken in lagere versnelling? Want ik begrijp ook totaal niet wat je anders zou kunnen bedoelen met "meer en verder doorslippen" door trager te rijden.

Laatst bewerkt:
Als je dan toch op de baan komt , zie dan tenminste dat je winterbanden hebt of blijf thuis als je geen idee hebt hoe te rijden in deze omstandigheden.
Ik heb deze voormiddag een madammeke voorbij gestoken dat tegen 7km/h aan het rijden was... Die werd dus ook voorbij gestoken door fietsers...

Bedoel je niet gewoon dat je meer moest versnellen en vertrekken in lagere versnelling? Want ik begrijp ook totaal niet wat je anders zou kunnen bedoelen met "meer en verder doorslippen" door trager te rijden.
Het beste is gewoon een constante snelheid kunnen aanhouden. Zodat je niet constant moet wisselen tussen verschillende snelheden.

Omwille van die reden heb ik mij gisteren ook deels achter een camion gezet op de snelweg, zo kon ik quasi altijd een constante snelheid aanhouden en heb je op rechte stukken geen enkel probleem. Ik denk dat ik links van mij meerdere keren dezelfde auto ben voorbijgereden en vice versa. :unsure:

Uit stilstand optrekken is in dit weer ook gewoon kak.

Het beste is gewoon een constante snelheid kunnen aanhouden. Zodat je niet constant moet wisselen tussen verschillende snelheden.

Omwille van die reden heb ik mij gisteren ook deels achter een camion gezet op de snelweg, zo kon ik quasi altijd een constante snelheid aanhouden en heb je op rechte stukken geen enkel probleem. Ik denk dat ik links van mij meerdere keren dezelfde auto ben voorbijgereden en vice versa. :unsure:

Uit stilstand optrekken is in dit weer ook gewoon kak.
Ja dat bedoel ik dus, hij zegt dat trager voor meer doorslippen zorgt, maar dan denk ik eerder dat bij dat trager rijden hij meer remt, versnelt, stopt, vertrekt, ... Deze morgen ook door de sneeuw naar het werk gereden, op zomerbanden dan nog, en dat viel eigenlijk goed mee zo lang je dus niet sterk probeert te versnellen en overal heel traag vertrekt.

Ja dat bedoel ik dus, hij zegt dat trager voor meer doorslippen zorgt, maar dan denk ik eerder dat bij dat trager rijden hij meer remt, versnelt, stopt, vertrekt, ... Deze morgen ook door de sneeuw naar het werk gereden, op zomerbanden dan nog, en dat viel eigenlijk goed mee zo lang je dus niet sterk probeert te versnellen en overal heel traag vertrekt.
Klopt.

Ik heb een keer wat bruusker geremd en toen schoof ik direct een paar meter door. Beste is gewoon al 'pompend' remmen eigenlijk.

Gewoon vertrekken in 2e of toch zeer snel van 1e naar 2e :thumb:
Klopt.

Ik heb een keer wat bruusker geremd en toen schoof ik direct een paar meter door. Beste is gewoon al 'pompend' remmen eigenlijk.
Dat en op je motor remmen (dus wel meer anticiperen en afstand houden).

Ik verwacht toch (in navolging van de elektrische fiets) dat we nog wat gaan zien ene keer de oudere chauffeurs de overstap naar een EV maken 😅

Zonet moeten stoppen om voorrang van rechts te verlenen aan 2 oudjes met een iX3. Aan hun gezicht - en het feit dat ze zichzelf tot 2x toe bijna een whiplash bezorgen - bleek toch dat ze het direct beschikbare (en hoeveelheid) vermogen niet gewoon zijn en de gas/stroom echt niet kunnen doseren.

Van een oude ketel met 60pk naar ene van +200 moet je natuurlijk wennen..

Ik doe de sneeuw ook altijd van mijn dak.
In alle eerlijkheid deed ik dat vroeger niet, tot er eens een groot pak over mijn voorruit naar beneden donderde en ik geen steek meer zag op drukke baan. Sindsdien riskeer ik dat niet meer.
Goed punt ja, het dak doe ik meestal ook wel, zeker als er vrij veel sneeuw op ligt.
Maarvde achterste zijruiten en de achterruit, daar begin ik niet aan.

Goed punt ja, het dak doe ik meestal ook wel, zeker als er vrij veel sneeuw op ligt.
Maarvde achterste zijruiten en de achterruit, daar begin ik niet aan.

Achterruit doe ik zelf juist wel, ik wil zien wat er achter mij gebeurt. Ik heb al altijd een simpele raamwisser in mijn koffer liggen, zolang het geen aangevroren ijs is maar sneeuw, gaat dat er in een kwestie van seconden af.

deze morgen ook weer na mijn nachtshift: 2 km vertraagd verkeerd voor de afrit Gent/Kortrijk, maar meneer rijdt met een Polestar, dus die moet hem er op't laatste moment tussenwringen. dan denk je, die maakt zijn keuze afrit kortrijk, ik moet naar Gent, dus ik wil er voorbij, beslist die toch ineens dat hij in Gent moet zijn, en rijdt hij mij bijna van de baan.

om dan bij vrije baan 50km/u verder te rijden :wallbash:

Achterruit doe ik zelf juist wel, ik wil zien wat er achter mij gebeurt. Ik heb al altijd een simpele raamwisser in mijn koffer liggen, zolang het geen aangevroren ijs is maar sneeuw, gaat dat er in een kwestie van seconden af.
Dat is u goed recht.
Ik ben echter gewoon van met camionetten te rijden waarbij de enige mogelijkheid om naar achter te kijken de buitenspiegels zijn.
In de auto heb ik ook nog een achteruitrijcamera, dus zie met de auto al meer danet de camionet.

Daarstraks reed ik op de N3 hier in Sint-Truiden, richting het vernieuwde kruispunt aan de Montenakenweg (aan de BFV).
Ik had groen en mocht dus doorrijden, net voor ik het kruispunt op rij zie ik plots een auto van rechts het kruispunt op rijden en linksaf slaan.
Als ik 2 seconden eerder was geweest of net iets sneller had gereden, dan was dat gegarandeerd fout afgelopen.

Wat is dat tegenwoordig toch met mensen die door het rood rijden? Aan elk kruispunt waar er geen flitspalen staan moet je oppassen voor mensen die door het rood rijden wanneer jij groen hebt.

Corrigeer mij gerust als ik het fout heb, maar mensen zijn toch verplicht om hun stoepgedeelte sneeuwvrij te maken? We zijn ondertussen al zaterdag en ik zal niet overdrijven wanneer ik zeg dat zeker de helft van de huizen hun stoepkant nog vol sneeuw/ijs ligt.

Ik wandel hier dagelijks minstens 1x met de hond maar op de grote baan hier na ben ik op de rest ben de straten quasi genoodzaakt om op de baan te gaan wandelen. En als ik dan even op de stoep van de grote baan moet wandelen moet ik telkens goed oppassen dat ik nergens uitschuif.

Ik zie ook geregeld dat mensen hun pad naar hun deur perfect sneeuwvrij hebben gemaakt, maar om dan even enkele meters van hun stoep mee te doen is blijkbaar te veel gevraagd? Beetje egoïstisch imo.

Idd.
Hier in de wijk kan je zo ook op 1 hand tellen.
En diegene die ik het ergens anders zie doen heb die smijten dan alles op de rijbaan,lekker veilig.

Terug
Bovenaan