De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Gisterenavond rijd ik op de E40 richting Brussel en er was weer eens een middenvakrijder. Ik haal deze vervolgens in op strook 3 en aangezien het redelijk hard regende ga ik dan niet direct na mijn manoeuvre terug naar rechts, maar ik wacht dan altijd een seconde of 10 of zo. Op het moment dat ik uiteindelijk terug naar rechts wilde gaan, komt er vanuit het niets uit de achtergrond een voertuig met Franse nummerplaat die mij vervolgens gelijk een zot langs rechts voorbijsteekt :wtf: Gelukkig had ik het juist op tijd gezien.

Mijn ergernissen bijna perfect samengevat. Tijdens de spits heb ik er niet zoveel last van, gezien iemand die wat treuzelt quasi geen invloed heeft op mijn verplaatsingstijd, de baan zit toch vol. Maar tegenwoordig om pakweg 21u savonds op lege N-wegen, is er nog IEMAND in Vlaanderen die gewoon de maximumsnelheid (die al niet geweldig hoog ligt) kan rijden ipv 50-55 in zone 70?
En als je dan legaal inhaalt is het eens met de pharen trekken, optrekken en in mijn gat plakken of nog erger optrekken tijdens mijn inhaalmanoeuvre (overtreding 3de graad!)- veelal in het geval van de korte lontjes bij bepaalde origines.
Kunnen evengoed autochtoonse oudere mensen zijn, naar mn ervaring hiermee, meestal mannen van 55+ die hun rijbewijs nog uit de sjieklettebak hebben gekregen maar doen alsof ze het allemaal beter weten desondanks ze nooit maar 1 minuut rijles gevolgd hebben noch rijexamen en theorie examen afgelegd hebben.
Ze zouden beter iedereen met zo'n rijbewijs veprlicht theorie en praktijk moeten laten afleggen, en eens boven een bepaalde leeftijd verplicht medisch onderzoek zoals ze in Spanje doen met ouderen.
De fratsen en extreem gevaarlijke manoeuvres dat ik soms zie met van die gepensioneerde mensen zijn niet meer met m'n handen en voeten te tellen.

Kunnen evengoed autochtoonse oudere mensen zijn, naar mn ervaring hiermee, meestal mannen van 55+ die hun rijbewijs nog uit de sjieklettebak hebben gekregen maar doen alsof ze het allemaal beter weten desondanks ze nooit maar 1 minuut rijles gevolgd hebben noch rijexamen en theorie examen afgelegd hebben.
Ze zouden beter iedereen met zo'n rijbewijs veprlicht theorie en praktijk moeten laten afleggen, en eens boven een bepaalde leeftijd verplicht medisch onderzoek zoals ze in Spanje doen met ouderen.
De fratsen en extreem gevaarlijke manoeuvres dat ik soms zie met van die gepensioneerde mensen zijn niet meer met m'n handen en voeten te tellen.
Juist ter info: praktijkexamen bestaat sinds 1977 (theorie sinds '69), dus das 46 jaar. Ik denk niet dat ge op uw tiende al uw rijbewijs mocht afhalen. Ik denk dat je zelfs 21 moest zijn. Dus die zijn allemaal al minstens +67.
En +55 is nog geen gepensioneerde he.

Voor de rest akkoord. Ik vind zelfs voor mijn leeftijd (47j.) het geen slecht idee om een opfriscursus te verplichten. Ik heb m'n rijbewijs bijna 30 jaar. (Op m'n 30ste wel nog voor motorrijbewijs gegaan en ik was er zo door).
Vanaf hogere leeftijd mag imo ook gepeild worden naar zicht, reactievermogen en kennis.

Okido. Twijfelgeval hier, don´t shoot me.
Ik wil deze afrit nemen op een baan waar het normaal 2 rijvakken is. Meest rechtse rijvak nu is uiteindelijk de afrit.

Mag ik, als ik hierop voorsorteer om de afrit te nemen, de camions die op dat moment in het midden rijden langs rechts voorbij? Neen toch?

En onlangs zat ik op dezelfde autosnelweg (Hasselt naar Leuven), en het was een typische zondag met veel accordeonverkeer (120 rijden, afremmen naar 90, stukje traag, terug 120) terwijl er geen enkele reden toe was.
Ik reed rechts, en links reden een hoop idioten die plots alles moesten toeslaan omdat het linkse vak vol zat en het rechtse (waar ik reed) was leeg. Probleem was dat ik perfect 120 kon rijden terwijl ze links maar 100 reden en niemand naar rechts uitweek.

Mijn passagier beweerde bij hoog en laat dat dit file was en ik dus voorbij mocht op rechts. Maar ondanks de achterlijke chauffeurs op het linkervak klopt dit toch niet. Of wel?

Sorry voor de wazige uitleg :unsure:

Ik wil deze afrit nemen op een baan waar het normaal 2 rijvakken is. Meest rechtse rijvak nu is uiteindelijk de afrit.
Mag ik, als ik hierop voorsorteer om de afrit te nemen, de camions die op dat moment in het midden rijden langs rechts voorbij? Neen toch?
Je mag rechts inhalen.

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Dat bord met Wilsele op is een F15.

Vorige week op de A19 een bejaarde IN de middenberm gezien. Die was een poging aan het doen om zich tussen die betonblokken en een opgehoogde middenberm te manoeuvreren om zo terug op de autostrade te komen in de andere richting.

Niet veel later gaf mijn gps een melding van een spookrijder op jawel...de A19.
Op dat moment zijt ge al ver voorbij het punt dat ge uw rijbewijs moest gaan inleveren.

Okido. Twijfelgeval hier, don´t shoot me.

En onlangs zat ik op dezelfde autosnelweg (Hasselt naar Leuven), en het was een typische zondag met veel accordeonverkeer (120 rijden, afremmen naar 90, stukje traag, terug 120) terwijl er geen enkele reden toe was.
Ik reed rechts, en links reden een hoop idioten die plots alles moesten toeslaan omdat het linkse vak vol zat en het rechtse (waar ik reed) was leeg. Probleem was dat ik perfect 120 kon rijden terwijl ze links maar 100 reden en niemand naar rechts uitweek.

Mijn passagier beweerde bij hoog en laat dat dit file was en ik dus voorbij mocht op rechts. Maar ondanks de achterlijke chauffeurs op het linkervak klopt dit toch niet. Of wel?

Sorry voor de wazige uitleg :unsure:
In beide gevallen mag je inhalen.
Het zou anders op een aantal plaatsen in België nogal gortige problemen geven, bijvoorbeeld E19 van Antwerpen richting Brussel.
Op drukke momenten (niet de allerdrukste) gaan de rechtse rijvakken richting viaduct Vilvoorde bijna altijd een héél stuk vlotter dan de linkse richting Namen/Luik.
Links stilstaand/stapvoets en inderdaad rechts soms mogelijk van100km/h te rijden.
Moest je daar dan rechts niet inhalen (wanneer je effectief richting viaduct moet), dan staat heel de E19 geblokkeerd en heb je daar twee lege rijvakken.

Spijtig genoeg heb je dan ook veel chauffeurs die richting Namen moeten, die vertikken om aan te schuiven, en dus rechts rijden tot vlak voor waar de autostrade splitst in de hoop dat ze er links kunnen tussen ritsen.
Echter lukt dit niet altijd en dan gaan ze gewoon stilstaan op het linkse van de twee rechtse vakken tot er iemand ze wil tussenlaten, wat gevaarlijke situaties creëert, daar op dat vak waar ze stilstaan dikwijls al lange afstand gewoon 100km/h kan gereden worden, een stilstaande wagen is dan levensgevaarlijk!

Laatst bewerkt:
Spijtig genoeg heb je dan ook veel chauffeurs die richting Namen moeten, die vertikken om aan te schuiven, en dus rechts rijden tot vlak voor waar de autostrade splitst in de hoop dat ze er links kunnen tussen ritsen.
Echter lukt dit niet altijd en dan gaan ze gewoon stilstaan op het linkse van de twee rechtse vakken tot er iemand ze wil tussenlaten, wat gevaarlijke situaties creëert, daar op dat vak waar ze stilstaan dikwijls al lange afstand gewoon 100km/h kan gereden worden, een stilstaande wagen is dan levensgevaarlijk!
Een gelijkaardige situatie heb je 's morgens op drukke momenten op de E40 richting Leuk, afrit Haasrode. Dan is er een lange file voor die afrit terwijl het op de snelweg zelf wel vlot gaat. Dan heb je dus ook wel veel chauffeurs (2 a 3 per minuut) die de lange file voorbij rijden en dan hopen om zich ergens verderop er wel in te kunnen wringen. In het slechtste geval komen ze dus stil te staan op de rechterrijstrook van de snelweg waar de vrachtwagen aan 90km/h komen aangereden. Ik heb er nog geen ongelukken zien gebeuren, maar op een dag gaat het toch eens prijs zijn.
Het vreemde is: ik heb daar op 20 jaar tijd nog NOOIT politie op zien controleren (terwijl het een toch een vrij voorspelbaar fenomeen is). (Wel staan ze soms aan de afrit zelf om te controleren of niemand een illegale U-turn maakt. Ok, ook goed dat ze dat controleren, maar die U-turn is brengt geen (of heel weinig) gevaar met zich mee, dat gedrag op de snelweg wel).

Laatst bewerkt:
Mag je, wanneer je hier uiterst rechts rijdt, eigenlijk rechts inhalen?
klik
is dat niet hetzelfde als hierboven aangegeven:

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

9c1752b655d18becf962d3de3feb6d952d1009ea.png
F13
1c2400698c0e5d3ec8e199af7c19673441311d4d.png

--------------
Nice, met bovenstaande op te zoeken, kwam ik ook dit tegen:
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

Dus ik ben blijkbaar zelfs niet in fout als ik links rij daar in Lokeren (als de drukte het rechtvaardigt, maar aangezien het daar altijd druk is, ... )

is dat niet hetzelfde als hierboven aangegeven:

9c1752b655d18becf962d3de3feb6d952d1009ea.png
F13
1c2400698c0e5d3ec8e199af7c19673441311d4d.png

--------------
Nice, met bovenstaande op te zoeken, kwam ik ook dit tegen:
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

Dus ik ben blijkbaar zelfs niet in fout als ik links rij daar in Lokeren (als de drukte het rechtvaardigt, maar aangezien het daar altijd druk is, ... )
Dit is het bord

Had je voor de Oosterweelwerken ook voortdurend op de E17 richting Antwerpen. Bestuurders die de linkse voorsorteerstrook richting E34 gebruikten om de file richting Kennedytunnel te skippen, vooral zeer aangenaam als je voorligger om die reden quasi tot stilstand komt terwijl er een camion in je gat zit.
Ongelooflijk dat zo'n zaken geen prioriteit zijn om te controleren, het komt zo vaak voor en is zeer gevaarlijk.

Een gelijkaardige situatie heb je 's morgens op drukke momenten op de E40 richting Leuk, afrit Haasrode. Dan is er een lange file voor die afrit terwijl het op de snelweg zelf wel vlot gaat. Dan heb je dus ook wel veel chauffeurs (2 a 3 per minuut) die de lange file voorbij rijden en dan hopen om zich ergens verderop er wel in te kunnen wringen. In het slechtste geval komen ze dus stil te staan op de rechterrijstrook van de snelweg waar de vrachtwagen aan 90km/h komen aangereden. Ik heb er nog geen ongelukken zien gebeuren, maar op een dag gaat het toch eens prijs zijn.
Het vreemde is: ik heb daar op 20 jaar tijd nog NOOIT politie op zien controleren (terwijl het een toch een vrij voorspelbaar fenomeen is). (Wel staan ze soms aan de afrit zelf om te controleren of niemand een illegale U-turn maakt. Ok, ook goed dat ze dat controleren, maar die U-turn is brengt geen (of heel weinig) gevaar met zich mee, dat gedrag op de snelweg wel).
Die afrit twijfel ik ook soms wanneer ik nu net op de afritstrook moet gaan :laugh:

Ik rij s´ ochtends wel regelmatig richting Leuven, en de afrit (andere kant) daar kan ook levensgevaarlijk zijn. Heb al geweten dat ze daar enkele honderden meters voor de afrit op de pechstrook stonden aan te schuiven. Heel die omgeving is tijdens de spits een grote merde.

Vroeger begon ik te werken om 7 uur, nu pas om 8 of om 9. Heb me dat (qua verkeer) al heel vaal beklaagd. En de Tiensesteenweg zit, na aanpassing van de lichten, helemaal vast.

Mijn traject is tegenwoordig:
Via de steenweg: 12 kilometer: 40 tot 60 minuten als je pech hebt.
Via de autostrade: 26 kilometer: 20 tot 25 minuten.

Een voetganger die zonder te kijken heel rustig (lees tergend traag) oversteekt aan het rondpunt aan het pleintje in Heist (géén zebrapad waar ze overstak en ook geen drempel). Ik stop aldus en ik ben al zeker 10 sec aan het wachten. Ineens schrikt ze op en ziet ze mij staan.

Begint ze ineens te brullen (zo luid dat ik het hoorde vanuit mijn wagen) dat ik ne schelen aap ben en ik beter uit mijn doppen moet kijken. :sarcastic:

Heu wat had ze dan graag gehad dat ik deed? Er zijn maar twee mogelijkheden he. Stoppen en geduldig wachten zoals ik dus deed OF haar gewoon overhoop rijden. :tongue:

Gisterenochtend ook op een baan die ik passeer door de industriezone. Om kwart voor 7 's ochtends dus nog goed donker. Rijdt er daar ook een fietser op die baan met geen enkele verlichting of zelfs geen fluohesje. Ik snap dat echt niet. Door een industriezone, waar er regelmatig verschillende vrachtwagens passeren.

Gisteren tussen Gent en Kortrijk een halve zot in een witte camionette met vreemde nummerplaat. Vloog over de pechstrook aan zeker tegen de 170 per uur met stukken plastiek van de pechstrook die in de lucht vlogen. Om dan alles en iedereen af te couperen naar het 3de vak.
Scheelde maar een paar cm of de auto voor me zat er los op.

Een paar honderd meter verder stond er iemand op de pechstrook iets vast te maken op zijn aanhangwagen. Had die 200 meter dichter gestaan dan vloog die idioot er vol tegen.

Dan een eind verder een idioot aan het bumperkleven op het 3de vak terwijl ik voorbij aan het steken ben. Vliegt dan ook voorbij nadat ik ingevoegd ben om dan na een paar km hem terug tegen te komen aan nog geen 100 km/u met zijn hoofd helemaal naar beneden op zijn gsm bezig.

Gisteravond pépé die op dit kruispunt erin slaagt om te gaan spookrijden. Er zijn veel onoverzichtelijke kruispunten, maar dit toch niet...

100m later stond hij langs de kant om een 180° bocht te doen over de gearceerde middenstrook.

Op een bepaald moment moet je toch beseffen dat je een gevaar op de weg vormt en niet meer in staat bent om zelf te rijden.

Daarstraks moest ik links afslaan. Maar iemand snelt mij net op dat moment nog langs links voorbij en wil mij er niet meer tussen laten. Ik denk: Ach mijn eigen schuld. Ik ben te laat dat kan gebeuren, dan rijd ik rechtdoor en keer ik wat later weer om.

Knalt hij plots terug naar rechts en moest ik zwaar remmen want meneer moest dus rechtdoor. Hij moest dus helemaal niet naar links :frown:

Hij zal gedacht hebben: Die pipo vertraagt te hard naar mijn goesting (logisch want ik moest naar links afslaan en dat zijn voorsorteerstroken) ik knal hem nog snel langs links voorbij.

Laatst bewerkt:
En ik rijd niet als een idioot, echt niet. Ik rij de maximum niet flitsbare snelheid. Ik ga ook niet gaan gatplakken, fahren of toeteren.
Ik kan me grotendeels vinden in uw betoog maar dit vind ik echt wel een kromme redenering.
Ge gaat bewust sneller rijden dan toegelaten en ge veegt dat onder de mat met "ik word toch ni geflitst". Dan zijn er veel die een pak trager dan u gaan rijden hoor en zit je uitetaard met een pak meer "treuzelaars" waar aan je je gaat ergeren. Terwijl zij niet fouts doen maar jij wel.

Terug
Bovenaan