De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Afgelopen weekend met mijn venture 50 banden was het ook op het limietje (zeker bergaf). Een WTB Raddler is wel vrij grippy en rolt toch nog redelijk snel op harde ondergronden
Ik heb niet al te veel vertrouwen in mijn eigen stuur-/daalcapaciteiten maar ik ben vorige weekend eigenlijk geen enkele keer in de problemen gekomen met de Schwalbe G-One Bite 45mm die standaard mee komen met de Grizl zitten. Ik heb mijn fiets 1 keer een heel klein beetje voelen schuiven op één van die steile kasseihellingen maar daar gaan andere gravelbanden wrs niet beter mee omgaan.

De enige keer dat het even spannend was, was die afdaling waar die Audi helemaal links op de baan reed... maar dat had weinig met de banden te maken :tongue:

Andere banden gingen mij ook niet rechtgehouden hebben daar waar ik de grond gekust heb hoor. Ik wist op het moment dat ik mijn spoor koos al dat het fout zou gaan. De gnarly afdaling daar net voor stelde 0 probleem, om dan 100m verder op het vlakke tegen dek te gaan. Faut le faire.

Ik heb niet al te veel vertrouwen in mijn eigen stuur-/daalcapaciteiten maar ik ben vorige weekend eigenlijk geen enkele keer in de problemen gekomen met de Schwalbe G-One Bite 45mm die standaard mee komen met de Grizl zitten. Ik heb mijn fiets 1 keer een heel klein beetje voelen schuiven op één van die steile kasseihellingen maar daar gaan andere gravelbanden wrs niet beter mee omgaan.

De enige keer dat het even spannend was, was die afdaling waar die Audi helemaal links op de baan reed... maar dat had weinig met de banden te maken :tongue:
#tuckmode

Ik heb ervaring met de gierigheid van KBC ;)
En had eens dat verschil gehoord in prijs tussen beide, daarmee kon je heen cassette kopen dus lijkt me vreemd (of ze hebben dat nog niet door dat kan ook).

Maar gemoedsrust? Ketting en cassette vervangen is echt poepsimpel hoor

Heb de fiets uiteindelijk besteld mét onderhoudscontract nadat ik nog wat extra korting heb kunnen krijgen. Wel eens gevraagd aan mijn lokale fietsboer hoe dat precies zit voor die vervanging. Zei dat ze van KBC verplicht zijn om er de originele stukken op te zetten. En dat als ze toch nog niet aan vervanging toe zouden zijn, hij ze mij gewoon zo mee zou geven zodat ik ze alleszins heb liggen voor wanneer het wel het geval zou zijn.

Dit weekend wordt de fiets verder in mekaar gestoken, volgende week zou ik hem mogen ophalen. Spannend, lang geleden dat ik nog naar een aankoop heb uitgekeken. Dacht dat ik immuun was geworden voor de kleine geneugden des levens sinds mijn dochter geboren is. :unsure:

Leuk als je een groepset van sram of ekar hebt.
Maar met 11-speed GRX toch vaak een grote stap in versnelling.
Valt wel mee, zo'n ramp is dat allemaal niet. Een standaard 11-42 cassette trekt het over het algemeen wel.
Ik heb de idee dat deze diverge de pinarello van het gravel zal worden.....

Leuk als je een groepset van sram of ekar hebt.
Maar met 11-speed GRX toch vaak een grote stap in versnelling.
Bij een 2x kan je je de vraag stellen wat de gemiddeld rijder moet doen met een 48 buitenblad? Of zelfs 46.
46x19 aan 90rpm is dik 29 per uur, 46x17 net geen 33 per uur. Hoe courant gaat de gemiddelde gravelrijder de kronen 11 tem 17 gebruiken?

Uiteraard hangt alles van je gebruik op. Gravelen kan betekenen met een grote groep aan 30 per uur langs één of ander kanaal fietsen of singletracks opzoeken met veel hoogtemeters. Voor mezelf zie ik alvast niet in wat ik met een 46 voorblad moet doen laat staan 48.

Bij een 2x kan je je de vraag stellen wat de gemiddeld rijder moet doen met een 48 buitenblad? Of zelfs 46.
46x19 aan 90rpm is dik 29 per uur, 46x17 net geen 33 per uur. Hoe courant gaat de gemiddelde gravelrijder de kronen 11 tem 17 gebruiken?

Uiteraard hangt alles van je gebruik op. Gravelen kan betekenen met een grote groep aan 30 per uur langs één of ander kanaal fietsen of singletracks opzoeken met veel hoogtemeters. Voor mezelf zie ik alvast niet in wat ik met een 46 voorblad moet doen laat staan 48.
Ligt ook sterk aan uw eigen fitness natuurlijk. En op welk terrein je rijdt. Maar als we spreken over lichte gravel dan is het zeker geen unicum dat er sneller dan 30km/h wordt gereden. Op een flanders gravel zijn er stukken waar je boven de 40km/h gaat gaan. Dus dan zit je met een 46 al tegen de limiet aan.

Een gravelfiets is voor velen ook gewoon een multi-purpose fiets die 50/50 weg en off-road zal bereden worden. Ik zie persoonlijk dan wel het voordeel in van twee voorbladen te hebben.

Ligt ook sterk aan uw eigen fitness natuurlijk. En op welk terrein je rijdt. Maar als we spreken over lichte gravel dan is het zeker geen unicum dat er sneller dan 30km/h wordt gereden. Op een flanders gravel zijn er stukken waar je boven de 40km/h gaat gaan. Dus dan zit je met een 46 al tegen de limiet aan.

Een gravelfiets is voor velen ook gewoon een multi-purpose fiets die 50/50 weg en off-road zal bereden worden. Ik zie persoonlijk dan wel het voordeel in van twee voorbladen te hebben.
Ik ben te lui om na te kijken wat er standaard op de Grizl ligt maar ik had mijn kleinste vittesse meer dan nodig op de Gravel Ride van vorige week. Maar als ik hier in de buurt rijdt waar alles quasi vlak is zijn er evengoed stukken waar je ruim boven de 30kph kan ook als de wind goe zit.

Ik ben te lui om na te kijken wat er standaard op de Grizl ligt maar ik had mijn kleinste vittesse meer dan nodig op de Gravel Ride van vorige week. Maar als ik hier in de buurt rijdt waar alles quasi vlak is zijn er evengoed stukken waar je ruim boven de 30kph kan ook als de wind goe zit.
Dat is een 46/30.
Lijkt me dus wel een mooie vertanding die je dan hebt. Je kan de limiet bereiken van die 46, maar dat zal niet heel vaak zijn.
Maar met een 40 vanvoor en 10-44 ga je ook wel overal boven geraken. Maar de sprongen tussen elk verzet zijn dan wel al groot waardoor het niet altijd makkelijk is om een mooie flow te houden. Je gaat dan soms van net iets te zwaar naar ineens veel te licht gaan.
Misschien allemaal geen heel grote problemen, maar toch iets om bij stil te staan.

Van 11 tem 21 zijn de kroontjes exact dezelfde tussen een 11-34 grx en 10-44 Sram. Pas als je snelheid onder de 20 per uur zakt ga je naar die grotere stappen, wat bergop sowieso minder een probleem is.

Aangezien je een kleiner voorblad heb zit je met een 1x dus zelfs met iets kleinere stappen bij snelheden tussen 20 en 45 per uur.

Nieuwe stad als uitvalsbasis, dat wil dus ook zeggen: nieuwe "zuidelijke speeltuin". Vandaag eens via de veldwegen naar Nijvel gereden om eens te zien wat de mogelijkheden zijn tot gravel in die regio, toch ook weer een geheel ander landschap als het gebied tussen Leuven en Waver. Ook veel meer steile klimmetjes en venijnige afdalingen, afgeklokt op 1050hm over 86km zonder er bewust naar te zoeken.

DsuDtKmmLSa5_XYXl9G4giQYbuwT35wABs5Nu8vlloc-2048x1536.jpg

kXxNlZpm-NfU5UN9xkLv1-8QNpGo2idRNYndOino-pU-2048x1536.jpg

FGASoTfD6viAvGWN6NkGMe4ojP8MDUPKme_VRG4-Qds-1536x2048.jpg

Terug
Bovenaan