De grote BBQ thread

Je zou denken dat de trend andersom zou moeten gaan, overal duiken er budget kamado merken op. Het verschil met de topmerken zal toch steeds kleiner worden niet?
Het verschil zal misschien kleiner worden maar de prijs zal globaal niet dalen hoor. In 2015 kocht ik mijn primo oval xl voor 1500 euro inclusief drip racks en plate setter. Nu heb je de primo junior voor die prijs. Ook kon je toen een chinese large kamado hebben voor 450 euro (auplex). Nu betaal je voor een chinese large kamado nu een 600 euro. Voorlopig gaan de prijzen enkel maar omhoog, door hogere kostprijs van materiaal en transport. (Containers kosten nu 5 keer meer dan vroeger)

Klopt. Maar ik ken mezelf, kiezen is een heel proces op zich en uiteindelijk eindig ik toch bij een premium merk waar je 2k+ buiten smijt :unsure: dus we gaan ons niet haasten.

Klopt. Maar ik ken mezelf, kiezen is een heel proces op zich en uiteindelijk eindig ik toch bij een premium merk waar je 2k+ buiten smijt :unsure: dus we gaan ons niet haasten.
Alle kom zeg, laat de economie eens draaien. (En liefst nog de plaatselijke, wat imo wel een dingetje is als je ziet waar alles omtrent barbecue eigenlijk gemaakt is, maar dat is een andere discussie)

Voorlopig gaan de prijzen enkel maar omhoog, door hogere kostprijs van materiaal en transport. (Containers kosten nu 5 keer meer dan vroeger)

Dat is inderdaad wel een dingetje, ik vermoed dat de meeste kamado merken ook allemaal made in China zijn? Met uitzondering van Primo dan.

Alle kom zeg, laat de economie eens draaien. (En liefst nog de plaatselijke, wat imo wel een dingetje is als je ziet waar alles omtrent barbecue eigenlijk gemaakt is, maar dat is een andere discussie)
Lokaal sowieso 😁 elkedag-bbq.be is hier vlakbij dus als ik voor KJ of BGE zou gaan is het bij hem, service is 👌

Ben jij dat @BearPils ?

Haha, nee, ik hou mij ver weg van alles wat met wedstrijden te maken heeft.
Dat is ook de reden dat ik nooit proffesioneel kok zou willen zijn, die druk is niets voor mij.
Wel chapeau voor die gasten!

Haha, nee, ik hou mij ver weg van alles wat met wedstrijden te maken heeft.
Dat is ook de reden dat ik nooit proffesioneel kok zou willen zijn, die druk is niets voor mij.
Wel chapeau voor die gasten!

Zo denk ik er ook over! Misschien moet hij wel eens een dorpsfeest houden als ze winnen, kunnen we eens gaan proeven :woohoo:

Was het onlangs geen WK hier in België? Nu WK in de VS?

Hoeveel WK's worden er wel niet gehouden?
In de vs was het het wk KCBS sanctioned, hier in belgie was het WBQA. Het grote verschil is dat je bij KCBS een gestandaardiseerde jurering hebt en verplicht bent in de 4 categorieën bepaalde cut's vlees te gebruiken, verder poogt men ook te jureren op techniek ipv smaak. Bij WQBA ben je meer afhankelijk van de smaak van de jury en mag je binnen de categorieeen gebruiken wat je wil van soort cut.

In de vs was het het wk KCBS sanctioned, hier in belgie was het WBQA. Het grote verschil is dat je bij KCBS een gestandaardiseerde jurering hebt en verplicht bent in de 4 categorieën bepaalde cut's vlees te gebruiken, verder poogt men ook te jureren op techniek ipv smaak. Bij WQBA ben je meer afhankelijk van de smaak van de jury en mag je binnen de categorieeen gebruiken wat je wil van soort cut.
Thx!

Jammer dat hij zegt dat hij z'n smaken zoeter heeft gemaakt om meer Amerikaans te zijn.
In zo'n competitie moet je opvallen en ik denk niet dat door dezelfde smaken te proberen dat het verschil daarin gaat zitten.

Maar voor de rest veel succes aan hen.

Zou nog eens fijn zijn om een nieuw seizoen van Grillmasters te zien, vermits de betere BBQ-ervaring toch opgang begint te maken in het Belgische restaurantwezen. Deze keer misschien dan met een Jord Althuizen ofzo. :unsure: The American BBQ Showdown op Netflix was ook wel fijn om te zien en zou hernomen worden voor een tweede seizoen, maar voorlopig geen nieuws.

The American BBQ Showdown op Netflix was ook wel fijn om te zien en zou hernomen worden voor een tweede seizoen, maar voorlopig geen nieuws.

Die vond ik wat tegenvallen tbh, ik denk zelfs niet dat ik deze uitgekeken heb. Te veel drama en te weinig informatief koken.

Die vond ik wat tegenvallen tbh, ik denk zelfs niet dat ik deze uitgekeken heb. Te veel drama en te weinig informatief koken.
Perfect was het inderdaad niet, maar ik vond de gerechten wel een stuk interessanter dan de Vlaamse grillmasters. Je hebt op Netflix ook Chef's Table BBQ maar de focus lag daar ook heel sterk op human interest.

Iemand een goed recept om een kip klaar te maken op de BBQ?

Gisteren voor de eerste keer beercan chicken gemaakt. Na het roken de kip verder klaargemaakt in de oven. Esthetisch was ons afdak inderdaad wat verouderd. Maar ik heb Mrs. Anderson toch eens laten weten dat ik dat afdek ferm mis. Staan BBQ'n in de regen is niet fijn.

Wel heel lekker resultaat!

Terug
Bovenaan