De grote BBQ thread

Een paar flessen Stroh op de tafel en klaar... Geen dure gas fles nodig. :unsure:

Hier zitten de beefribs net in de folie, de bark zag er om te smullen uit. Helaas zal dat door de folie straks wel wat minder zijn.

Wanneer zo'n Kettle al 4u stabiel aan +-115 brandt, vraag ik me toch af waarom ik ooit een kamado nodig heb :biglaugh:
Je kan je vlees ook na het uitpakken nog een half uurtje op de bbq gooien om je bark terug wat uit te drogen.

Ben ondertussen aan het wachten op een droge/zonnige dag wanneer ik thuis kan werken en het relatief rustig is op het werk om dan de eerste keer ooit low & slow te proberen op de nieuwe MT.

Ik vermoed dat het ‘geheim’ van temp control zit in het weten met hoeveel brandende briketten je moet starten en hoeveel je er bv in je snake legt?
Als je een afdak hebt, niet wachten op droog en zonnig weer. In de winter vind ik het zelfs leuker dan in de zomer.

M'n snake leg ik altijd per 4 briketten. 2 op de bodem en 2 erop. En zo helemaal in een halve cirkel of meer. Dan 4-5 briketten aansteken en aan het uiteinde leggen. In het midden zet ik altijd alu bakjes met daarin een grondje water. Dat houdt uw temperatuur ook wat stabieler. Op die manier heb ik nooit echt problemen, ook voor periodes van 16 uur. Temperatuur blijft altijd netjes stabiel.

Voor quick&easy gebruik ik die ook. goed alternatief op de homemade bun.
Homemade buns, dat heb ik nog nooit gedaan.

Heb je voor minion geen diffuser plate nodig?

Nee werkt perfect door alles op een hoop te gooien aan de achterkant van de Q. Het is wel een techniek die vooral in de Smokey Mountain werd toegepast maar gaat perfect in een Kettle.

Enige verschil met de manier van Noskos is dat ik de start kooltjes aan één kant gooi. Als je ze verspreid gaan de temperaturen iets te hoog voor echt low & slow.

Homemade buns, dat heb ik nog nooit gedaan.
imho 10 keer belangrijker dan het vlees, toch zeker bij een smash(cheese)burger.

Van zodra je vrij vet rundsvlees hebt is het eigenlijk helemaal ok. 80/20 is nergens te vinden, pre-ground is het eerder 90/10... De miserie van vetvrije beesten in belgië hé, je moet al iets exotischer gaan qua ras.

Of zelf malen natuurlijk, maar met witblauw heb ik toch steeds "mindere" ervaringen.

Voor de buns:
https://www.joshuaweissman.com/post/burger-buns

imho 10 keer belangrijker dan het vlees, toch zeker bij een smash(cheese)burger.

Van zodra je vrij vet rundsvlees hebt is het eigenlijk helemaal ok. 80/20 is nergens te vinden, pre-ground is het eerder 90/10... De miserie van vetvrije beesten in belgië hé, je moet al iets exotischer gaan qua ras.

Of zelf malen natuurlijk, maar met witblauw heb ik toch steeds "mindere" ervaringen.

Voor de buns:
https://www.joshuaweissman.com/post/burger-buns
Moh! Ik volg Joshua al jaren op FB, nog voor die 'bekend' werd.

Ik was altijd content van die brioche broodjes in de Spar. Maken zelf gemaakte dan nog eens zo'n groot verschil? Ik zal dat in 't korte eens proberen sie. Zalig.

Pizzadeeg maken, buns,... misschien toch eens tijd om een keukenrobot aan te schaffen. Wat kost een degelijk model? Kwestie van niet altijd heel de keuken tot een oorlogszone om te bouwen.

Wat kost een degelijk model? Kwestie van niet altijd heel de keuken tot een oorlogszone om te bouwen.
Ik heb een Bosch MUM (incl. vleesmolen), dat is zeker niet het beste model, maar dat ding maakt toch al jaren deeg zonder problemen. Je ziet 'm wel wat torderen op het moment dat het deeg vaster wordt :D

Mocht ik nu een nieuwe kopen, koop ik sowieso een kitchenaid, desnoods tweedehands.

En ja, die broodjes zijn echt een gamechanger.

Laatst bewerkt:
Ik heb een Bosch MUM, dat is zeker niet het beste model, maar dat ding maakt toch al jaren deeg zonder problemen. Je ziet 'm wel wat torderen op het moment dat het deeg vaster wordt :D

Mocht ik nu een nieuwe kopen, koop ik sowieso een kitchenaid, desnoods tweedehands.

En ja, die broodjes zijn echt een gamechanger.
Alright! Die Bosch zal meer dan voldoende zijn. Voor ne keer op ne weg ik dat nodig zal hebben.

Die broodjes zijn ook mijn go to recept.
Ik heb hier een Kenwood. Die gaat ak wel wat jaren mee.
Je kan daar een vleesmolen voor kopen ook, dan kan je meteen de burgers zelf maken.
Als vlees gebruik ik meestal goedkoop soepvlees en wat vet dat ik van andere stukken trim (ik vries dat altijd in).

Ik wou net deze vraag stellen ze :D

Mix je verschillende vet restjes of hou je "soort per soort"?
Ik mix eigenlijk altijd. Heb zo een paar ikea zipzakjes steken. Zowel varken als rund, veel verschil geeft dat niet... Wel niet te veel vet in een keer door de molen duwen want die slibt dan soms dicht.

Vrijdag pork belly burnt ends maken. Laatste keer dat ik dat probeerde was gewoon in de oven met ca. 500 gram gerookt buikspek dat ik vond in Colruyt. Daar volstond het om de blokjes drie uur lang met bbq-saus in een afgedekte schotel te laten sudderen in de oven, maar nu gaat het om natuurspek. Dus eerst een twee- of drietal uur roken met wat kersenhout, nadien drie uur in een afgedekte schotel leggen met saus en roomboter en dan terug zonder aluminiumfolie om te karameliseren.

Met die gerookte spekblok van Colruyt heb ik eerder eens een poging gedaan om dat 3-2-1 klaar te maken, maar het eindresultaat was te droog. Gerookt spek is al voor een stuk "cured", dus mocht de eerste stap overgeslagen worden. De BBQ-saus zal een mengeling zijn van hoisin, Smokey Black Jack (Albert Heijn), ketjap, mosterd en misschien nog wat extra chilipoeder voor de pittigheid.

:drool:

Ik heb deze thread totaal niet gelezen, ik hoop dat jullie gewoon mij met dit 1e vraagje kunnen helpen
Wat is een gemakkelijke manier om zo een vuil BBQ-rooster te kuisen?

2,5 uur de pork belly burnt ends gerookt ... holy fuck dat is al boterzacht ... zo meteen in een schotel doen met boter, bbq-saus, sojasaus, chipotle en kinnekessuiker. Afdekken met aluminiumfolie en verder laten garen. En dan nog een half uurtje laten karameliseren.

2,5 uur de pork belly burnt ends gerookt ... holy fuck dat is al boterzacht ... zo meteen in een schotel doen met boter, bbq-saus, sojasaus, chipotle en kinnekessuiker. Afdekken met aluminiumfolie en verder laten garen. En dan nog een half uurtje laten karameliseren.
Ffffuuuuu ...

Dat was lekker!

Terug
Bovenaan