poeperman
Well-known member
als het geen Boretti is niet, neeKan dat kwaad dat mijn BBQ buiten staan, in open lucht? Eens hij droog is doe ik er een hoes over.
Maar met hoes erover gewoon buiten in weer en wind? Niet aan te raden zeker?

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
als het geen Boretti is niet, neeKan dat kwaad dat mijn BBQ buiten staan, in open lucht? Eens hij droog is doe ik er een hoes over.

Welke bbq?Kan dat kwaad dat mijn BBQ buiten staan, in open lucht? Eens hij droog is doe ik er een hoes over.
en ook keuze of ik zelf een buitenkeuken maak, iets koop, of gewoon standaard setup met onderstel en zijtafeltjes…Misschien eerst uw budget bepalen en beslissen welke maat je wil.Mijn Weber MT en Spirit II (gas) staan aan de rand van een overkapping en worden bij regen nat. Staan daar al 2-3j, vaker zonder hoes dan met, en daar is niets aan te zien. Kan dus geen kwaad!
Ik zit nog altijd in dubio over welke kamado te kopenen ook keuze of ik zelf een buitenkeuken maak, iets koop, of gewoon standaard setup met onderstel en zijtafeltjes…
Weber Master-Touch GBS E-5750Welke bbq?
Zo ver ben ik alMisschien eerst uw budget bepalen en beslissen welke maat je wil.
Maat sowieso Large, is perfect voor wat ik doe. Medium zou ook lukken maar L geeft toch een tikje meer gemak, ook naar accessoires toe enzo. En brisket enzo op een M lijkt me toch net iets teveel geknutsel.
Gewoon zorgen dat er geen assen meer inliggen. Eventueel uw roosters binnen leggen (dan ben je zeker dat die niet roesten) en uw aspan er af nemen en omgekeerd leggen. Dan heb je zelfs geen hoes nodig. Het plaatstaal van weber is geemailleerd en dat roest niet zo lang het niet beschadigd is.Weber Master-Touch GBS E-5750
Hij staat op een Weber matje en ik heb er een Weber hoesje voor. Schattig hé.
Gewoon zorgen dat je hetgeen op je verlanglijst eens gezien hebt en dan beslissen waar jij je het best bij voelt. Imo is het wat als een auto kiezen. De een neigt meer naar a en de ander naar b maar beiden zullen zijn voor en nadelen hebben. Gewoon zelf de keuze maken naar uw eigen gevoel en niet teveel luisteren naar de fanboys.Zo ver ben ik alMaat sowieso Large, is perfect voor wat ik doe. Medium zou ook lukken maar L geeft toch een tikje meer gemak, ook naar accessoires toe enzo. En brisket enzo op een M lijkt me toch net iets teveel geknutsel.
Budget ja.. ik bbq al jaren en ben er nog altijd zot van en doe het (meer dan) wekelijks dus ik ben bereid los te gaan. Een deftige kamado koop je ook niet elke 5 jaar.
Ik twijfel enorm tussen de KJ Classic 3 of BGE Large. Primo is top voor de oval maar dat hoeft voor mij niet.
De ene week ga ik los voor de KJ, de volgende week voor de BGE… schommelt dus nog. Maar hé, dat is deel van de ervaring zeker
Binnen enkele weken kan ik bij de dealer eens gaan werken met beiden langs elkaar dus ik wacht daar nog even op.
Thx! Ik heb inderdaad al wat 'roest' gemerkt binnenin de aspan omdat ik dat waarschijnlijk te lang laat zitten en dat neemt vocht op.Gewoon zorgen
Gewoon zorgen dat er geen assen meer inliggen. Eventueel uw roosters binnen leggen (dan ben je zeker dat die niet roesten) en uw aspan er af nemen en omgekeerd leggen. Dan heb je zelfs geen hoes nodig. Het plaatstaal van weber is geemailleerd en dat roest niet zo lang het niet beschadigd is.
Ook loopt uw aspan gewoon vol water he als het regent. Het water dat van uw barbecue loopt loopt uw aspan in.Thx! Ik heb inderdaad al wat 'roest' gemerkt binnenin de aspan omdat ik dat waarschijnlijk te lang laat zitten en dat neemt vocht op.
Goed gezien. Maar hij stond voor kort altijd binnen of onder een afdak met hoes over.Ook loopt uw aspan gewoon vol water he als het regent. Het water dat van uw barbecue loopt loopt uw aspan in.
Voila, ik zit echt op een punt dat een lijstje met + en - niet meer werkt denk ik. En objectieve vergelijkingen vinden -zonder fanboys zoals je zegt- is lastig, de ene is niet beter dan de andere uiteindelijk.Gewoon zorgen dat je hetgeen op je verlanglijst eens gezien hebt en dan beslissen waar jij je het best bij voelt. Imo is het wat als een auto kiezen. De een neigt meer naar a en de ander naar b maar beiden zullen zijn voor en nadelen hebben. Gewoon zelf de keuze maken naar uw eigen gevoel en niet teveel luisteren naar de fanboys.

Als je echt een objectieve keuze zou moeten maken moet je gewoon beiden kopen, kwestie van goed te kunnen vergelijken. Maar jammer genoeg krijg je dat thuis moeilijk verkocht.Voila, ik zit echt op een punt dat een lijstje met + en - niet meer werkt denk ik. En objectieve vergelijkingen vinden -zonder fanboys zoals je zegt- is lastig, de ene is niet beter dan de andere uiteindelijk.
Gevoelsmatig neig ik iets meer naar BGE. Bij KJ krijg je wat meer stuff zoals bv de Slo-roller maar ik ben er niet van overtuigd dat dat zo’n meerwaarde biedt. Bovendien kan je die apart kopen en past die op de L mocht ik die echt willen.
BGE is -gelijkwaardig uitgerust- wel al snel zo’n 400€ duurder. Geen dealbreaker maar wel iets om over te denken.
Maar zoals gezegd, ik laat eind november mijn gevoel beslissen, spannend![]()
Die van Victorinox worden vaak aangeprezen voor de goede prijs-kwaliteit.Boston butt zonet getrimd (ik heb echt een veel scherper mes nodig) en met Noskos rub ingesmeerd, morgenvroeg op de Kettle laat maar komen![]()
Als je eens voelt aan de keramiek (binnenkant dome bv) van een BGE voel je dat dat anders is dan bij een KJ of Bastard bv. Voelt gladder/meer gelijk aan. Kleur is ook anders.Ik ben een KJ-fan (zonder er ooit een gebruikt te hebben) maar mijn vrouw doet binnenkort de marketing voor BGE en daar beweren ze veel betere keramiek te hebben dan de anderen (kj incluis)
Ik heb een aantal deftige messen (Porsche Chroma) maar eigenlijk kan je eender welk brolmes vlijmscherp krijgen. Die hebben gewoon vaak een veel lagere hardheid waardoor ze veel sneller bot worden.Die van Victorinox worden vaak aangeprezen voor de goede prijs-kwaliteit.
Ik heb een fileermes van de Ikea (€10), voor de keren dat ik dat nodig heb doet dat perfect zijn job.
, 12j oud, wordt dagelijks gebruikt
Bij de bomma ligt ook nog een molenmesje met een gelijkaardig uiterlijk, ook nog steeds vlijmscherp...Ik heb een aantal deftige messen (Porsche Chroma) maar eigenlijk kan je eender welk brolmes vlijmscherp krijgen. Die hebben gewoon vaak een veel lagere hardheid waardoor ze veel sneller bot worden.
Voor all-day use, mikken op 58HRC, voor de superieure snijervaring >60HRC. Extreme aanrader voor het geld, de Horeca Select messen van Metro. Minder dan €20 en echt wel goeie een goeie balans en snede.
Het volgende mes voor erbij wordt bij mij een Robert Herder santoku. Het merk van de befaamde roestende molenmesjes. Die blijven extreem scherp zonder ze ooit te moeten wetten of slijpen, gewoon omdat ze zo flinterdun worden met de tijd. Botten klieven moet je er natuurlijk niet mee doen.
Van L naar R:
- Robert Herder schilmesje, +30j oud, bijna gehalveerd
- Porsche Chroma Type301, het Njam-mes, 12j oud, wordt dagelijks gebruikt
- Horeca Select santoku, 10j oud, dat was toen €13
- Grand Sharp (chinees) kiritsuke mes, 1j oud, ik wou die vorm eens proberen. Heeft wel iets. €35 dacht ik
![]()
De heften van de goedkope Victorinoxmessen zijn vaak in kunststof en het lemmet loopt niet door tot het einde, dus ik ben er geen fan van, maar je leest wel goeie dingen.