De grote BBQ thread

@nestorius , klopt!

Ja, ik zou zeggen dat het zeker wel mogelijk is, maar wel afhankelijk van hoe proper de roosters en de schaal is, en wat je erop maakt.
Ik heb van de week nog gebarbecued, en toen zag ik toch een redelijke rookontwikkeling bij het opstarten naar 300°. Maar dat was dus omdat hij niet erg proper was (de schaal was smerig zelfs, van afgelopen marinade de vorige keer, vergeten :( ). Anders is de rookontwikkeling erg beperkt.

Na die opstart was het trouwens weer gewoon oké. Met grillen nog niet echt een probleem gehad. Maar op de tafel zonder dampkap zou ik het toch niet doen.

Edit: Ik maak op uit je post dat je er nog geen hebt? Mispak je niet aan hoe groot hij is. Ik weet niet of hij op mijn aanrecht past onder de dampkap, als het deksel openstaat.
Ik heb hem inderdaad nog niet gekocht. Aangezien het geen klein toestel is klaarblijkelijk zal ik in de winkel eens de afmetingen moeten nemen met deksel open. Ik ging er van uit dat deze wel onder de dampkap zou passen maar best eens checken 🙂
 
Wat zijn zoal toffe desserts om te maken op de bbq ?
Banaan-rum


HatefulMeatyBedlingtonterrier-size_restricted.gif
 
Over Carmans/Van Zon gesproken ... Die accepteren geen particuliere klanten meer, toch niet in Beerse. Particulieren die een klantenkaart hebben gelukkig wel. Particuliere webshops zoals Gustor lijken me een pak duurder.
In Beringen wel maar je moet een kaartje vragen bij de balie (Van Zon).
 
Iemand nog tips waarmee je 'braadworsten/hot dogs' kan pimpen?

Al geen pimpen meer, maar dit blijft een epic recept (imo): https://www.gezondaantafel.nl/recepten/hoofdgerecht/chili-cheese-dogs/


Waar halen jullie kwaliteit houtskool? Tuincentra? Aanbod in de Aveve viel hier vorig keer tegen op dat vlak. Ik vind het onnozel om zoiets online te bestellen, maar bij gebrek aan alternatief..

Over online shoppen gesproken: iemand aanraders om online uw vlees te bestellen? Ik wil Iberico Fingers in huis halen, maar dat kan ik in de buurt niet vinden.

Volgende keer bij Van Engelandt eens kijken of ze dat ook niet hebben.
 
Laatst bewerkt:
Merci voor de inspiratie!

Al geen pimpen meer, maar dit blijft een epic recept (imo): https://www.gezondaantafel.nl/recepten/hoofdgerecht/chili-cheese-dogs/


Waar halen jullie kwaliteit houtskool? Tuincentra? Aanbod in de Aveve viel hier vorig keer tegen op dat vlak. Ik vind het onnozel om zoiets online te bestellen, maar bij gebrek aan alternatief..

Over online shoppen gesproken: iemand aanraders om online uw vlees te bestellen? Ik wil Iberico Fingers in huis halen, maar dat kan ik in de buurt niet vinden.

Volgende keer bij Van Engelandt eens kijken of ze dat ook niet hebben.
Ziet er inderdaad goed uit!

Ik koop altijd briketten. Houtskool brandt te snel op naar mijn gedacht. Het prijsverschil is te weinig groot imo.

Door ze te vervangen door burgers? :unsure:
Haha, mijn voorkeur gaat ook uit naar burgers. Maar 't is voor iemand anders.
 
Ik gebruik meestal ook briketten, maar om de BBQ echt heet te stoken (bv. voor een steak af te grillen), heb ik toch liever houtskool.
 
Ik gebruik meestal ook briketten, maar om de BBQ echt heet te stoken (bv. voor een steak af te grillen), heb ik toch liever houtskool.
Dan gebruik ik de combo. Op zich briketten voor de hapjes en als het hoofdgerecht steak is, er nog wat kolen op kappen. Dan wordt het echt gloeiend heet.
 
Ik gebruik uitsluitend houtskool, werkt voor mij top. Meestal van het merk grill au bois, soms eens iets anders als ik eens in een andere winkel ben.

@ns_man van welke regio ben je? Kwestie van je toch niet naar de andere kant van het land te sturen?
 
Dan gebruik ik de combo. Op zich briketten voor de hapjes en als het hoofdgerecht steak is, er nog wat kolen op kappen. Dan wordt het echt gloeiend heet.

Ik doe exact hetzelfde, werkt super.

Maar houtskool in de buurtwinkels is hier echt rommel helaas. Altijd kleine brokjes die niet top branden.
 
Ik heb hier een zak Kamado Joe Big Block staan. Waanzinnig wat voor stukken daar in zitten, had er onlangs eentje die een beetje kleinder was dan een volleybal. Dat is er dan ook weer een beetje over natuurlijk, maar voorlopig wel content van. Wel heel duur dus ik hou die zak voor mijn low en slow cooks.
Voor "gewoon" gebruik moet ik nog wat experimenteren met merken...
 
Ik doe exact hetzelfde, werkt super.

Maar houtskool in de buurtwinkels is hier echt rommel helaas. Altijd kleine brokjes die niet top branden.
Das echt pure brol.
Die Weber premium is ook niet slecht maar meestal is onderste ook kleine braggel.
Gebruik dat om men kamado/grill mee uit te stoken.
 
Ik heb hier een zak Kamado Joe Big Block staan. Waanzinnig wat voor stukken daar in zitten, had er onlangs eentje die een beetje kleinder was dan een volleybal. Dat is er dan ook weer een beetje over natuurlijk, maar voorlopig wel content van. Wel heel duur dus ik hou die zak voor mijn low en slow cooks.
Voor "gewoon" gebruik moet ik nog wat experimenteren met merken...
Die kamado joe big blocks zijn imo dan weer overdreven, voor menig kamado zijn ze gewoon veel te groot en is er eigenlijk geen meerwaarde die de prijs rechtvaardigt.
 
Terug
Bovenaan