De Gitaarthread

Hebt gij eigenlijk een manier op uwzelf op te nemen, Jules? Kwil het ook wel eens zien. Hehe. Ik blijf het trouwens tof vinden hoe gij blijft doorgaan en vorderingen maken. Ik weet nog toen ge hier jaren geleden begon. Velen beginnen maar weinigen volharden dus is echt tof om te lezen. ^_^
Ik leg mijn gsm voor mijn speaker en neem op en stuur dat dan door via whatsapp. Mss moet ik is ne soundcloud ofzo aanmaken, kwaliteit is denk ik wel ok. Somehow word ik wel altijd zenuwachtig als ik aant opnemen ben en speel ik wel iets slordiger dan wanneer het gewoon ik op mijn kamer is

Ok , heb plezier, ontwikkel een eigen stijl of het nu mooi of smerig (smerig :love: ) klinkt doet er niet toe , een kopie , van een kopie , van een kopie , ……….. , zijn er al genoeg .

Ik leg mijn gsm voor mijn speaker en neem op en stuur dat dan door via whatsapp. Mss moet ik is ne soundcloud ofzo aanmaken, kwaliteit is denk ik wel ok. Somehow word ik wel altijd zenuwachtig als ik aant opnemen ben en speel ik wel iets slordiger dan wanneer het gewoon ik op mijn kamer is
Daar bent ge zeker niet alleen in. Red light fever heet dat. :) Wanneer ge op een podium staat is dat ook zo.

Eigenlijk moet ge dat gewoon verwachten en oefenen tot ge goed genoeg zijt om zelfs met die zenuwen nog steeds foutloos te spelen.

@Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield ; Ik ben ook wel geïnteresseerd in je opname :)

Hoe lang speel je ondertussen ?

Zelf even een update: Ondertussen een drietal weken de elektrische gitaar vast en waar ik in het begin nog 50/50 elektrisch/akoestisch speelde is het ondertussen 90/10. De action op mijn akoestische gitaar is veeeeeeeeeel te hoog merk ik nu. Ik snap nu zelfs niet hoe ik daar een F-akkoord uit krijg.

Zaken die ik nu leer:
- Fretboard
- Blues licks
- Dertigtal liedjes (Beatles, Green Day, RHCP, Radiohead, ...) Het bekendere werk dus.
- Fingerstyle (Yesterday, Auld Lang Syne, Minuet, Stairway To Heaven, ...)

Ook echt content van die Boss Katana MKII en de Yamaha Pacifica. Misschien omdat ik niet beter weet :tongue:

@Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield ; Ik ben ook wel geïnteresseerd in je opname :)

Hoe lang speel je ondertussen ?

Zelf even een update: Ondertussen een drietal weken de elektrische gitaar vast en waar ik in het begin nog 50/50 elektrisch/akoestisch speelde is het ondertussen 90/10. De action op mijn akoestische gitaar is veeeeeeeeeel te hoog merk ik nu. Ik snap nu zelfs niet hoe ik daar een F-akkoord uit krijg.

Zaken die ik nu leer:
- Fretboard
- Blues licks
- Dertigtal liedjes (Beatles, Green Day, RHCP, Radiohead, ...) Het bekendere werk dus.
- Fingerstyle (Yesterday, Auld Lang Syne, Minuet, Stairway To Heaven, ...)

Ook echt content van die Boss Katana MKII en de Yamaha Pacifica. Misschien omdat ik niet beter weet :tongue:
Ondertussen bijna 4 jaar bezig en vooral tijdens de lockdowns echt veel bezig geweest. Als je graag Green Day speelt zeker eens iets van de Ramones proberen (kan perfect met powerchords en anders zoals Johnny met barchords) en qua fingerstyle zeker eens nothing else matters proberen. Zelf speel ik niet zo graag met mijn vingers en zou dat eigenlijk meer moeten doen

73flyk8wu9f81.jpg

Ik ben er 8 maanden geleden toch gewoon opgelegd door de verkoper ?
De action op mijn akoestische gitaar is toch enkele centimeters te hoog ?

Best zelf proberen of toch een expert aanstellen ?

Fuck das hoog. Volgens mij kan die actie enkel aangepast worden door te vijlen aan de kam aan je brug. Dat zou ik uitbesteden, er kan veel misgaan. Ik moet er wel bijzeggen dat ik echt niet handig ben en dus zulke dingen altijd laat doen.

Fuck das hoog. Volgens mij kan die actie enkel aangepast worden door te vijlen aan de kam aan je brug. Dat zou ik uitbesteden, er kan veel misgaan. Ik moet er wel bijzeggen dat ik echt niet handig ben en dus zulke dingen altijd laat doen.
Wat voor kost mag ik verwachten ? Is een gitaar van 200 EUR dus niet veel zin om 100 EUR te besteden aan een aanpassing. Dan pruts ik er liever zelf wat aan :tongue:

Ja ik denk dat je idd iets in die prijsregionen zal mogen verwacht, 50-100 euro. Materiaal is niet nodig, maar wel werkuren.
Je kan het zeker zelf proberen, maar mij lijkt er veel mis te kunnen gaan. Te veel afvijlen waardoor je fretbuzz zal krijgen, intonatie die op niks meer trekt, enz. Ik zou er niet aan beginnen. Hoge actie is wat het is. Ze speelt minder vlot maar ze klinkt wel.
Had je dat niet opgemerkt toen je ze kocht?

Ik ben er 8 maanden geleden toch gewoon opgelegd door de verkoper ?
De action op mijn akoestische gitaar is toch enkele centimeters te hoog ?

Best zelf proberen of toch een expert aanstellen ?
Welke gitaar is het? Dat de actie van je akoestische hoger is dan die van elektrische is niet zo raar. Maar bij veel gitaren kun je ook de trussrod aandraaien, waardoor de kromming van de nek aangepast wordt. Als hij op de 12 bijvoorbeeld heel hoog is, en op de 1 niet, dan zit het probleem vooral daar. Of de brug verlagen, maar meestal lukt dat niet bij akoestische.

De kam uitslijpen zou ik idd niet zelf doen, maar het kan wel. Met een schuurpapiertje.

Als je slim bent tik je de kam er gewoon uit, en schuur je de onderkant op een schuurblokje af.
Klopt helemaal!

Maar Dwight hoeft zich niet noodzakelijk opgelicht te voelen: De actie kan ook veranderen door de omstandigheden. Temperatuur, vochtigheid, trekkracht van de snaren... Ik weet niet waar hij gekocht is, maar kan zijn dat de verkoper het snel ziet en rap ertussen neemt. Maar ik zou durven een zwikje aan de halspen te geven om te zien of het betert.

Elektrische gitaar leren spelen staat al lang op mijn wish-list. Na heel veel lezen en opzoeken kom ik uit bij de yamaha pacifica 112V en boss katana MKII. Een mooie set voor starters en het kost geen fortuin moest blijken dat elektrische gitaar spelen toch niet mijn ding is.

Bij startersgitaren stel ik mij wel de vraag of de lage prijs niet ten koste gaat van speelbaarheid. Want zoals DwightSchrute hierboven schrijft kan een goedkope gitaar (bij hem wel een akoestische) een hoge action hebben. En dat lijkt me nu net wat een starter niet moet hebben. Want hoe moeilijker het is om gitaar te spelen en aan te leren, hoe sneller men ermee stopt.

Dus ik zou gerust wat meer willen geven voor de gitaar zelf. Maar enkel en alleen als ik daar een gitaar voor in de plaats krijgt die veel gemakkelijker speelt. Voor de gitaar zou ik tot de 750€ range kunnen gaan. De yamaha pacifica 112V kost tegenwoordig ergens rond de 300-325€.
Zelf naar de keymusic ofzo gaan om te kijken welke gitaar werkelijk vlotter speelt is geen optie omdat ik nog helemaal niets kan spelen.
Hebben de ervaringsdeskundigen hier aanbevelingen? Ik hoor zowel single coils als humbuckers graag, dus daar niet echt een voorkeur.

Elektrische gitaar leren spelen staat al lang op mijn wish-list. Na heel veel lezen en opzoeken kom ik uit bij de yamaha pacifica 112V en boss katana MKII. Een mooie set voor starters en het kost geen fortuin moest blijken dat elektrische gitaar spelen toch niet mijn ding is.

Bij startersgitaren stel ik mij wel de vraag of de lage prijs niet ten koste gaat van speelbaarheid. Want zoals DwightSchrute hierboven schrijft kan een goedkope gitaar (bij hem wel een akoestische) een hoge action hebben. En dat lijkt me nu net wat een starter niet moet hebben. Want hoe moeilijker het is om gitaar te spelen en aan te leren, hoe sneller men ermee stopt.

Dus ik zou gerust wat meer willen geven voor de gitaar zelf. Maar enkel en alleen als ik daar een gitaar voor in de plaats krijgt die veel gemakkelijker speelt. Voor de gitaar zou ik tot de 750€ range kunnen gaan. De yamaha pacifica 112V kost tegenwoordig ergens rond de 300-325€.
Zelf naar de keymusic ofzo gaan om te kijken welke gitaar werkelijk vlotter speelt is geen optie omdat ik nog helemaal niets kan spelen.
Hebben de ervaringsdeskundigen hier aanbevelingen? Ik hoor zowel single coils als humbuckers graag, dus daar niet echt een voorkeur.
Dat komt nu goed uit want ik heb enkele weken geleden deze combo gekocht :biglaugh:
Ben geen ervaringsdeskundige en heb weinig om te vergelijken maar voor iemand die op dit moment 8 maanden speelt is dat echt een geweldige gitaar en amp. Voelt echt goed gemaakt aan, geluid van de amp is enorm goed voor de prijs. Niet teveel franjes maar wel genoeg om mee te experimenteren.

Die Yamaha kan ik niets over zeggen, maar @DwightSchrute is daar tevreden mee, dus zal zeker wel goed zijn voor een beginner. De amp daarintegen heb ik wel ervaring mee, zeer goede amp en dankzij de 'verborgen' features haal je er mee uit dan je zou denken.

Als beginner zou ik trouwens absoluut geen dure gitaar aanschaffen en zolang je goed opzoek werk doet op youtube, vind je wel bij de grote merken een gitaar die jou aanstaat. Merk wel op dat ook gitaren last hebben van de vele shipping delays..

Een elektrische gitaar valt ook gemakkelijker af te stellen, omdat je daar vaak een volledig instelbare brug hebt, wat je bij een akoestische niet hebt. Yamaha Pacifica zijn echt wel goede startersgitaren, de Squiers van tegenwoordig ook. Boss Katana is eigenlijk ook een no-brainer om te kopen als versterker, want zeer goed, en zeer veelzijdig.

Ik zou eens bij jezelf te raden gaan, en eens oplijsten welke artiesten je een fijne klank vind hebben (of gewoon toffe muziek vind), en dan eens uitzoeken welke instrumenten zij gebruiken. Van de meeste mainstream modellen zijn degelijke budgetopties te vinden (Rickenbacker uitgezonderd). Het heeft weinig zin om op een Stratocaster-achtige gitaar te spelen als pakweg 90% van je favoriete muziek op Les Pauls gespeeld wordt.

Zowel artiesten die stratocaster of les pauls bespelen hoor ik graag. Misschien een lichte voorkeur voor humbuckers.. Maar ik vind het echt niet erg om op een strat te starten en wanneer dat goed lukt nog een gitaar met humbuckers te kopen. Ik vermoed dat niemand daar problemen mee heeft.. ;)

En dat de yamaha pacifica een goede startersgitaar is ben ik ook van overtuigd.
Mijn vraag is als ik 500€ meer uitgeef aan de gitaar, kan ik dan een gitaar bekomen die vlotter bespeelbaar is. Hoe gemakkelijk het gaat bij de start, hoe groter de kans dat ik doorzet. :D Die 500€ extra vind ik dan helemaal niet erg.
En als het mij toch niet bevalt, zal een gitaar van 750€ nog wel waarde hebben voor verkoop. Als men daar nog 500€ voor geeft, is het verschil al gecompenseerd. Want een yamaha pacifica gaat toch niet snel tweedehands gekocht worden omwille van zijn lage prijs.

Maar als 750€ mij alleen een andere sound (betere pick-ups) of mooiere afwerking geeft, dan ben ik inderdaad niet geïnteresseerd om meer uit te geven dan de yamaha pacifica.

Terug
Bovenaan