De Gitaarthread

Weet wel dat dit aan de academie niet anders is. Daar zit je ook nooit alleen op een uur. Toen ik destijds met sax begon zaten wij zelfs met 4 op 1 uur ingeboekt, krijg je maar een kwartier :/
Ja en nee, ik heb afgelopen jaren echt individueel les gekregen. Dit jaar is het inderdaad in een groepje, maar met onderlinge toestemming van alle deelnemers. Mijn nieuwe gitaarleraar heeft op voorhand gevraagd of dat ok was.

Dus navragen is de boodschap? :)

Even een vraagje voor de techneuten onder de gitaristen hier:

Zelf speel ik al zeer lang gitaar, echter heb ik nog nooit 'aan de binnenkant' gesleuteld. Recent heb ik een Epiphone Les Paul Standard (bouwjaar 2007) in mijn bezit gekregen. Ik besef dat dit geen pareltje van een gitaar is maar de gitaar heeft wel grote sentimentele waarde. Helaas is de electronica stuk (de neck pickup is niet meer te horen, schakelaar kraakt, ...) maar voor de rest is de gitaar nog wel in zeer goede staat.

Welnu zou ik graag de gitaar 'in ere herstellen'. Dit laten doen bij een professional kost echter al gauw meer dan de gitaar waard is. Daar ik wel kan solderen dacht ik om zelf te proberen de gitaar nieuw leven in te blazen. De bridge pickup is door de vorige eigenaar reeds vervangen. Wat ik zou willen doen:

- Electronica volledig vervangen
- Neck pickup vervangen
- Schakelaar vervangen

Is dit aan te raden voor iemand die zulks nog nooit heeft gedaan? Welke tips kunnen jullie geven? En waar, wie, wat moet ik kopen qua electronica?

Ik weet: Google is je vriend, maar daar raadt men al vlug 'kits' aan die bv. enkel te verkrijgen zijn in de USA. Vandaar dat ik even navraag bij de vaderlandse spelers.

Welnu zou ik graag de gitaar 'in ere herstellen'. Dit laten doen bij een professional kost echter al gauw meer dan de gitaar waard is. Daar ik wel kan solderen dacht ik om zelf te proberen de gitaar nieuw leven in te blazen. De bridge pickup is door de vorige eigenaar reeds vervangen. Wat ik zou willen doen:

- Electronica volledig vervangen
- Neck pickup vervangen
- Schakelaar vervangen

Is dit aan te raden voor iemand die zulks nog nooit heeft gedaan? Welke tips kunnen jullie geven? En waar, wie, wat moet ik kopen qua electronica?

Ik weet: Google is je vriend, maar daar raadt men al vlug 'kits' aan die bv. enkel te verkrijgen zijn in de USA. Vandaar dat ik even navraag bij de vaderlandse spelers.

disclaimer : ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd en heb weinig kennis van electronica.
(kenners gelieve mij te corrigeren/aan te vullen)

Van wat ik gelezen heb links en rechts door de jaren heen:
- welk budget heb je? pickups komen in allerlei prijsklasses van €20 tot sky is the limit bij wijze van spreken
- welk type/muziekgenre pickup zoek je? actief/passief? Humbucker, P90, multi-functioneel,...?
- welke brugpickup zit er reeds in? niet elke combinatie van brug en nek pickup gaat zomaar goed werken
- daarop volgend, de keuze voor de potentiometers heeft ook een invloed (250k vs 500k) op de output/helderheid van je signaal

Ik denk dat de onderdelen wel goed te krijgen zijn, ik zie op Thomann.de al twee categoriën met pickups en potentiometers.

Ik besef dat dit geen pareltje van een gitaar is maar de gitaar heeft wel grote sentimentele waarde.
Als dit instrument jou inspireert om te spelen dan is het wel een parel, ongeacht economische waarde of wat iemand anders mogelijk denkt.
Vandaar dat ik eerder geneigd ben om je toch door te verwijzen naar een luthier. Ik weet uiteraard niet waar je woont, dus dit is een long-shot:
Gitaar reparatie.be <-- regio Mechelen, en hij heeft een prijslijst voor dit soort werken online staan. Ik ben heel tevreden van het onderhoud dat Lieven al aan mijn gitaren heeft gedaan vroeger.

disclaimer : ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd en heb weinig kennis van electronica.
(kenners gelieve mij te corrigeren/aan te vullen)

Van wat ik gelezen heb links en rechts door de jaren heen:
- welk budget heb je? pickups komen in allerlei prijsklasses van €20 tot sky is the limit bij wijze van spreken
- welk type/muziekgenre pickup zoek je? actief/passief? Humbucker, P90, multi-functioneel,...?
- welke brugpickup zit er reeds in? niet elke combinatie van brug en nek pickup gaat zomaar goed werken
- daarop volgend, de keuze voor de potentiometers heeft ook een invloed (250k vs 500k) op de output/helderheid van je signaal

Ik denk dat de onderdelen wel goed te krijgen zijn, ik zie op Thomann.de al twee categoriën met pickups en potentiometers.

Als dit instrument jou inspireert om te spelen dan is het wel een parel, ongeacht economische waarde of wat iemand anders mogelijk denkt.
Vandaar dat ik eerder geneigd ben om je toch door te verwijzen naar een luthier. Ik weet uiteraard niet waar je woont, dus dit is een long-shot:
Gitaar reparatie.be <-- regio Mechelen, en hij heeft een prijslijst voor dit soort werken online staan. Ik ben heel tevreden van het onderhoud dat Lieven al aan mijn gitaren heeft gedaan vroeger.
Zonder kennis van zaken zou ik er zelf ook niet meteen aan beginnen, toch niet aan een instrument met sentimentele waarde.
Bij Lieven uit Mechelen ben je aan het juiste adres. Een mens met vakkennis en liefde voor de gitaar. Ik heb er onderhoud en reparatie op goedkopere en duurdere gitaren laten doen, en je krijgt het instrument altijd terug in een betere setup dan die van de fabriek. Herstellingen of ombouwen zijn altijd degelijk gedaan en "lasting".

Ik heb zelf op zijn aanraden ooit in een Vintage V100 de Wilkinson laten veranderen naar Rockinger exemplaren (Cream Team aged) en die klinken extreem goed. https://www.rockinger.com/en/parts/...nger/510/rockinger-cream-team-pickup-set?c=81

Klinkt eerder als de schakelaar die wat "sloppy" is geworden.

Plaatje opendoen vanachter, en met een kleine schroevendraaier die twee halve maantjes wat naar binnen duwen.

61bKM7aA7iL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg

Ik speel (of probeer) nu al een paar jaar, begonnen in corona door een Jackson dinky + line6 spider te kopen van een maat.

Daarna overgestapt op een Spark amp en daarna een Boss Katana. Maar bij beiden blijf ik het te veel gedoe vinden en betrap mezelf telkens op meer prutsen met app/pc om de tone te vinden die ik zoek dan echt te spelen/oefenen.

Lang zitten youtuben en rondsurfen (bv ook equipboard.com als slechte invloed) heeft me keuze/gok doen maken om een 1x12 cab + head te kopen.

Via 2ehands een Harley Benton cab met Celestion V Type op de kop kunnen tikken. En als amp is het een EVH 5150III LBX-Stealth geworden.

Als bedroom player zou dit een killer amp voor rock/metal moeten zijn, die op aanvaardbare volumes ook nog goed presteert.

Ben benieuwd wat dit zal geven... 🤞

Maar bij beiden blijf ik het te veel gedoe vinden en betrap mezelf telkens op meer prutsen met app/pc om de tone te vinden die ik zoek dan echt te spelen/oefenen.

Ik ben daarmee gestopt en gewoon een eigen sound ontwikkeld. Af en toe prutst ik wel eens, maar meeste van de tijd ben ik wel content van wat ik hoor.

Voor de katana is er een oplossing om eenvoudig, zonder de amp te verplaatsen, aan je geluid te werken. Je hebt enkel een Airstep nodig en een bluetooth verbinding, vervolgens nog de gratis floorboardFX software. Dan kan je eenvoudig aan je sound werken zonder dat ding weer naar je computer te sleuren.

Probeer vooral te genieten van het spelen :)

Ik ben daarmee gestopt en gewoon een eigen sound ontwikkeld. Af en toe prutst ik wel eens, maar meeste van de tijd ben ik wel content van wat ik hoor.

Voor de katana is er een oplossing om eenvoudig, zonder de amp te verplaatsen, aan je geluid te werken. Je hebt enkel een Airstep nodig en een bluetooth verbinding, vervolgens nog de gratis floorboardFX software. Dan kan je eenvoudig aan je sound werken zonder dat ding weer naar je computer te sleuren.

Probeer vooral te genieten van het spelen :)
Die FxFloorBoard vind ik enorm moeilijke software, nog erger dan Tone Studio :D

En ik heb een airstep + die librarian app, maar omdat mn amp(s) naast computer staan deed ik toch altijd alles qua bediening via de pc.
Dus nu weer analoog met een paar pedalen en dan zien we wel of die katana verkocht wordt of blijft. Is een MK1 ook dus al een ouder beestje

Amp geleverd vandaag en klinkt super amai :love2:

Zoon 6 jaar zijn eerste gitaarles. Nothing Else Matters alsof het niets is 😉

Zoon 8 jaar volgt al even gitaarles

Zoon 10 jaar doet drumles

Mijn basgitaar van onder het stof gehaald en samen zitten jammen. Ik ga mijn bass skills toch mogen upgraden als ik mee wil blijven. 😂

Ik heb dus al even nieuwe setup met EVH LBX ampje en een 1x12 cab. High gain setup, en veel lawaai op red channel zonder nog maar een gitaar aan te sluiten.

Heb nu een basic noise gate gekocht (sonicake noise wiper, geen eigen send/return) en als die in de send/return van amp zit dan valt het reuze mee. De rest van mijn pedalen (tuner - metalzone - turbo distortion) zit gewoon na gitaar op de input.

Alleen heb ik een loop/drum pedaal ook. Hang ik die na de pedalen, maakt die zelf ook lawaai (precies getik). Dat is weg als ik hem na de gate in send/return steek maar dat is volgens mij ook niet de ideale plaats..?

tl;dr pedalen volgorde 🙈

Hmm de volgorde van de pedalen …… Maar uiteindelijk draait het erom dat jij het geluid krijgt waar je op zoek bent . Dus af en toe zal je de regels aan je hol moeten lappen .
Experimenteer er op los en plaats de pedalen op de meest onlogische plekken . Je zult versteld staan van de schit die je er mee creeet .:crazy:

Over pedalen gesproken, ik vroeg mij af of de grotere webwinkels meedoen met de Black Friday hype?
Ik mag mijn eigen kerstcadeau uitzoeken en ben daarom wat aan 't rondsnuffelen naar een nieuw pedaal.
Meer specifiek een pedaal waarmee ik een noot of akkoord oneindig kan laten sustainen, zoals de EHX Freeze of TC Electronics Infinite Sampler.

Om mij voor te bereiden heb ik nu reeds prijzen opgeschreven van verschillende webwinkels, maar ik betwijfel of het echt zin heeft.
Het zou mij enorm verbazen moesten er echte kortingen komen op zo'n dure marchandise :biglaugh:

Op software heb ik wel reeds kortingen gevonden in vorige jaren:
- Guitar Pro 8 met dubbele kortingscode (een code van justinguitar bleek te cumuleren met hun black friday sale)
- Bias FX 2 (Positive Grid) basispakket van VST plugins met amps en pedalen (die staat trouwens nu ook in promo)
- Reaper (DAW) dacht ik ook, maar ben niet zeker

Ik heb dus al even nieuwe setup met EVH LBX ampje en een 1x12 cab. High gain setup, en veel lawaai op red channel zonder nog maar een gitaar aan te sluiten.

Heb nu een basic noise gate gekocht (sonicake noise wiper, geen eigen send/return) en als die in de send/return van amp zit dan valt het reuze mee. De rest van mijn pedalen (tuner - metalzone - turbo distortion) zit gewoon na gitaar op de input.

Alleen heb ik een loop/drum pedaal ook. Hang ik die na de pedalen, maakt die zelf ook lawaai (precies getik). Dat is weg als ik hem na de gate in send/return steek maar dat is volgens mij ook niet de ideale plaats..?

tl;dr pedalen volgorde 🙈
Waarom zou je in godsnaam nog een Metal Zone op die amp aansluiten?

Terug
Bovenaan