De Gitaarthread

Even gecheckt en kan inderdaad bijna al mijn gitaren met winst verkopen of minstens voor dezelfde prijs als toen aangekocht :wtf:

Squier FSR Classic Vibe 70s Jaguar Gold Sparkle

over de release date vind ik ook nog niets terug.

Netjes! 500 euro al voor een Classic Vibe, die prijzen gaan ook stevig de hoogte in.
Ik vermoed dat de gouden versie een pak duurder is omdat het een 'FSR' betreft (Factory Special Run indien ik mij niet vergis),
dus een soort van exclusieve/gelimiteerde kleur.

De zwarte versie staat aan €416 : https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/squier-classic-vibe-70s-jaguar-black
Geen idee of er verder nog andere technische verschillen zouden zijn tussen beide modellen.

En wat voor strat is het dan precies?
2 Decennia geleden gemaakt door een luthier die niet onbekend was in het wereldje van de Vlaamse artiesten.
Deze strat is feitelijk een parts-o-caster, gebouwd naar het evenbeeld van een 1962 strat (die onbetaalbaar is) incluis handgewonden pickups van Waalse staaldraad. 'Pat pend' zadels, Kluson stemmechanieken, de Fenderbestickering, het serienummer...alles om je voor de gek te houden. Is het fair? Neen, maar je bent 25 jaar en je ziet deze gitaar op tweedehands verschijnen en...Maar no worries: een kenner haalt deze er zo uit en daarvoor moet je zelfs niet onder de pickguard kijken. Het is meteen de laatste keer dat de luthier dit deed om geen problemen te krijgen met Fender.

Volgens hem hebben de bandleden van Arid deze gitaar uitgeprobeerd en vonden ze 'het beter dan een custom shop'.

Jupla. Nieuwe band gezocht na jaren non-actief. Terug aan het bassen. Pedalboard uitkuisen, wat gerief eruit, nieuw gerief erin. Heb er zin in :clap:

Jupla. Nieuwe band gezocht na jaren non-actief. Terug aan het bassen. Pedalboard uitkuisen, wat gerief eruit, nieuw gerief erin. Heb er zin in :clap:
Nice ! Nog een bassist (en @Mr.Fingers ook, zag ik) dus. Ikzelf ben er ook eentje maar gewoon thuis. In een band spelen is momenteel niks voor mij, heb daar ook te veel anxiety voor. Ik ben weer begonnen met bassen in november 2023 en mijn ondertussen in januari een Vintera 60s Mustang gekocht, wel blij mee. Qua pedalboard ook wat dingen bij gekocht: een tweedehands Boss NS2, een splinternieuwe Sansamp Bass Driver DI, MXR Bass Compressor en een EHX Nano Big Muff. Dus ik heb eigenlijk zowat alle 'cruciale' effectpedalen, met de Nano Big Muff als extraatje.

Wat zat er allemaal op uw pedalboard en wat komt er bij ?

Nice ! Nog een bassist (en @Mr.Fingers ook, zag ik) dus. Ikzelf ben er ook eentje maar gewoon thuis. In een band spelen is momenteel niks voor mij, heb daar ook te veel anxiety voor. Ik ben weer begonnen met bassen in november 2023 en mijn ondertussen in januari een Vintera 60s Mustang gekocht, wel blij mee. Qua pedalboard ook wat dingen bij gekocht: een tweedehands Boss NS2, een splinternieuwe Sansamp Bass Driver DI, MXR Bass Compressor en een EHX Nano Big Muff. Dus ik heb eigenlijk zowat alle 'cruciale' effectpedalen, met de Nano Big Muff als extraatje.

Wat zat er allemaal op uw pedalboard en wat komt er bij ?
Ik speel op een Stingray. Momenteel is de keten: (tuner) --> EHX Bass Big Muff Pi --> Volume (Boss FV-50H) --> Darkglass Microtubes B3K --> Strymon El Capistan --> Boss RV-3

De RV-3 is ter vervanging van een Boss DD-7 en een TC Electronic Hall of Fame. Reverb en delay samen in 1 pedaal voor het gemak. En ik wou zeker een digitale delay houden, omdat de Capistan wel veel low end wegneemt.

De B3K is ter vervanging van een Ampeg Scrambler. Holy :drool: wat een sound. Dit is dé overdrive die ik altijd heb gemist. De Scrambler is niks in vergelijking met dit. Heerlijk wat daaruit komt. Heb hard getwijfeld over de Sansamp trouwens, maar heel blij met mijn keuze. Perfecte 'always on' die gewoon deel uitmaakt van de sound, nu ik wat zwaarder ga spelen.

Ik ben ook gezwicht voor boutique pedaaltjes, dus er komt nog een Walrus Audio Julia bij. Maar in feite staan veel pedaaltjes erop omdat ik ook al graag eens een gitaar vastneem en het bij 1 board wil houden. En voor ambient stuff zijn reverb en delay op bass ook heel cool! Benieuwd hoe de Julia zal klinken op bass, maar die komt er dus in de eerste plaats bij voor gitaar (zelfde met de Capistan).

Compressor heb ik eerlijk gezegd nooit begrepen om te oefenen of live te spelen... Als je wil opnemen natuurlijk wel. Was ooit mijn eerste pedaaltje (buiten tuner), maar heb die vrij snel terug weggedaan.

Als ik nog mag dromen:
Walrus Audio Slö
Chase Bliss Audio Generation Loss
En een P-Bass... ooit...

Na een jarenlange lange pauze heb ik mijn akoestische gitaar terug van onder het stof gehaald en de smaak weer helemaal te pakken. Ga ook terug les volgen om sneller vordering te maken.

Droom nu stilletjes weer van een nieuwe elektrische gitaar (vroeger basic strato gehad). Mijn ogen vallen momenteel op een Telecaster, voornamelijk door zijn veelzijdigheid maar ook de looks ofc.

Mijn budget is rond de €800 - €1000. Welk model van telecaster of andere raden jullie aan (jazzmaster vs telecaster)? Zie door de bomen het bos niet meer. Ging sowieso gaan testen bij Van Moer in Gent . 2ehands ook interessante gitaren te vinden. Maar als semi beginner wat riskant mischien.

Genres: gaat breed van jazz, bossa nova, funk, blues, rock, …

(Heb hier net alle 57pgs gelezen vanuit een strandstoel bedankt voor alle info hier!)

Laatst bewerkt:
Telecaster Custom voor de ultieme veelzijdigheid (die met de humbucker aan de hals).

Jazzmaster is een zeer comfortabele gitaar, en heeft een zeer breed klankenpallet, maar blijft altijd klinken als een Jazzmaster, dus een beetje “neuzig” en met niet heel veel sustain.

ik heb nog een '72 custom telecaster reissue ergens begin 2000 gehad en dat is wel een van de gitaren waarvan ik echt spijt heb dat ik hem weggedaan heb.
nu heb ik nog een nashville telecaster in de collectie zitten en die kan kwa veelzijdigheid ook wel tellen, soort van tele/strat crossover

De Tele is zowat altijd mijn 'forbidden love' geweest... Tsjokvol uren aan versleten met het bekijken van plaatjes op internet en in de gitaarwinkel er verschillende keren even aan geneusd, maar voor één of andere reden nooit in huis gehaald en nu zit ik hier met een resem strats. Prachtige gitaar.

Aaargh, ik ben serieus aan het gassen op de nieuwe PRS sandblasted reeks, en in de VS zijn ze al meer dan een maand te koop. Ik zit hier al een maand 5 keer per dag te kijken of ze in voorraad zijn bij Europese winkels 😭
Heb altijd al een zwak gehad voor swamp ash, vooral als ze de nerven rood kleuren. Heb dan ook bijna 20 jaar geleden al de Gibson Voodoo Les Paul gekocht, en iets later ook de SG:

1724314676894.png
1724314742526.png

Die PRS komt nu in 5 kleuren, maar wil terug voor rood gaan:

1724314781663.png

Heb altijd al een zwak gehad voor swamp ash, vooral als ze de nerven rood kleuren. Heb dan ook bijna 20 jaar geleden al de Gibson Voodoo Les Paul gekocht, en iets later ook de SG:
Op mijn telecaster van 2012 hebben ze iets meer gedaan dan alleen de nerven rood gekleurd :biglaugh:
Eerlijk is eerlijk, Fender vermeldde alleen 'ash' voor het type hout, maar ik heb het even opgezocht en swamp ash is wel het meest voorkomende type van deze houtsoort in de gitaarbouw.

Veel succes met de jacht op die PRS!

preview.jpg

heb hem een bericht gestuurd of hij eventueel open staat voor een ruilvoorstel.
ben zwaar aan het gassen op deze jag, maar ik heb hier al een vintera jag en een japanner uit de 90's, dusja is het dan nog de moeite een inferieur exemplaar te kopen, weliswaar met een prachtige kleur...

Na enkele weken rond te zoeken, heb ik een 2e hands 50s Telecaster Vintera I Blonde gekocht, nagenoeg in nieuw staat.
Samen met een Boss Katana 50 MK3. Met dank aan Mr.Fingers voor het advies!

Momenteel les aan het volgen via Guitar Tricks. Duidelijk en goed gestructureerde lessen, daar had in nood aan.
Als ik wat meer gevorderd ben, zal ik een echte prof zoeken om les te volgen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan