Hier is het budget 800 per maand voor boodschappen (food en non food) + broodjes, lunch etc (2 volw + 1 kind 2j).
Daarnaast 1200 euro voor sporadische aankopen (apotheek, dokter, vrije tijd, kleine restaurants, parking, kapper, online aankopen, decoratie, huis, kleding...)
We hebben ook een aparte kostenpost voor de vaste kosten (alle verzekeringen (brand, fam, schuldsaldo, overlijden), onroerende voorheffing, mutualiteit, netflix tv, E/G/W, afval). Dit komt op 630 euro per maand. Alle jaarlijks terugkerende kosten zitten hier in, is eigenlijk een soort provisie rekening die we dan gebruiken om de factuur te betalen wanneer ze binnenkomt.
Gezin hier: 2 + 3 kinderen
Mijn buikgevoel zegt dat de wekelijkse shopping naar de Colruyt tussen de 150 en 200 euro ligt. Maar ik denk dat we bijna elke maand een week skippen wegens een vriezer die vol zit met overschotten en een frigo vol overschotten die opgewerkt moeten worden. Dus zal ergens rond de 600 euro Colruyt per maand liggen. Edit: gecheckt in Xtra app - gemiddelde de voorbije 6mnd was 580 - dus goed ingeschat.
Verder ga ik 2x of 3x per week naar de lokale bakker/slager/broodjeszaak (geen idee wat ze eigenlijk echt zijn, ze hebben brood en beleg en broodjes en koeken en zo, maar geen vlees om te bakken). Dat zal iets van 100 per maand of zo zijn.
En dan nog de buurt superette achter de hoek waar ik binnenga als ik iets tekort heb. Maar daar kom ik maar paar keer maand, dus pakt 50 euro of zo.
En dan nog een maandelijkse kruidvat of ibood of whatever bestelling met pampers of shampoo of zo.
Alles samen zal < 1000 euro zitten.
Madam stort 1000 en ik 1500 op de gemeenschappelijke rekening. Daar komt nog 500+ kindergeld bij. En dan nog 2 x ~200 MC en daar wordt alles mee betaald. Hypotheek ~1750, water (50 per maand), gas (50 per maand), elektriciteit (~0, leve zonnepanelen), internet (70), boodschappen (zie hierboven ~750), verzekeringen, whatever. Om de zoveel maand is het geld op (als we vb een reis boeken of zo) en dan storten we er elk eens 1000 of 2000 bij en dan gaan we verder. Die 1000 + 1500 is organisch gegroeid. Vroeger was het minder, maar op den duur moesten we om de 3mnd bijstorten, dus hebben we het maar beetje verhoogd. Rinse and repeat.
Letten niet echt op de aankopen in de Colruyt. Maar probeer wel wat de seizoenen te volgen. Als je asperges wil eten in december betaal je 2 euro per asperge en ze trekken op niks. Idem met tomaten of aardbeien of meloenen. En er wordt hier elke dag vers gekookt. De meeste gerechten zijn relatief goedkoop. Behalve de wekelijkse gelakte zalm met aspergepunten zijn de meeste gerechten redelijk goedkoop aangezien die kinderen hier verder alleen maar puree, kip met rijst en curry, spaghetti, macaroni, zelfgemaakte pizza eten. Met biefstuk of zo moet ik niet afkomen, want dat blijft liggen.