De gezinsboekhouding

Dat is anno 2026 wel extreem weinig, 4-5 euro per dag?

2 volw 2 kleuters is hier rond 800-900. We letten op prijzen en promoties maar met de jaren toch wat lifestyle creep: al eens wat duurdere kazen, fruit, chocolade, koffie etc., producten waar een hogere prijs vaak hogere kwaliteit betekent. Nog een baby enkel poedermelk nog eens 100 euro.

Bij voeding vind ik lifestyle creep best een logische keuze zolang je het je kan permitteren. Ok, je kan echt gek gaan en waanzinnige prijzen per kg betalen, daar zou ik zeker ook de grens trekken - maar bij veel voeding merk je toch al snel in de smaak of de samenstelling waarom iets goedkoop is. Liever een kleinere portie goed vlees dan met water ingespoten rubber :)

Al zijn er ook uitzonderingen: ik heb al tientallen koffies geprobeerd en nog geen enkele redelijk geprijsde (lees: niet van boutique koffiebranders aan 3x of meer de prijs, maar wel quasi alle merken die ik in de supermarkt kan vinden voor dagelijks gebruik) gevonden die ik beter vind dan de "groene" van AH, die in verhouding best goedkoop is.

Als single zit ik rond de €250 per maand schat ik, ik hou dat niet apart bij van restaurantbezoeken die het beeld wat vertekenen, dus het is een inschatting.

Hier is het budget 800 per maand voor boodschappen (food en non food) + broodjes, lunch etc (2 volw + 1 kind 2j).

Daarnaast 1200 euro voor sporadische aankopen (apotheek, dokter, vrije tijd, kleine restaurants, parking, kapper, online aankopen, decoratie, huis, kleding...)

We hebben ook een aparte kostenpost voor de vaste kosten (alle verzekeringen (brand, fam, schuldsaldo, overlijden), onroerende voorheffing, mutualiteit, netflix tv, E/G/W, afval). Dit komt op 630 euro per maand. Alle jaarlijks terugkerende kosten zitten hier in, is eigenlijk een soort provisie rekening die we dan gebruiken om de factuur te betalen wanneer ze binnenkomt.

Gezin hier: 2 + 3 kinderen

Mijn buikgevoel zegt dat de wekelijkse shopping naar de Colruyt tussen de 150 en 200 euro ligt. Maar ik denk dat we bijna elke maand een week skippen wegens een vriezer die vol zit met overschotten en een frigo vol overschotten die opgewerkt moeten worden. Dus zal ergens rond de 600 euro Colruyt per maand liggen. Edit: gecheckt in Xtra app - gemiddelde de voorbije 6mnd was 580 - dus goed ingeschat.

Verder ga ik 2x of 3x per week naar de lokale bakker/slager/broodjeszaak (geen idee wat ze eigenlijk echt zijn, ze hebben brood en beleg en broodjes en koeken en zo, maar geen vlees om te bakken). Dat zal iets van 100 per maand of zo zijn.

En dan nog de buurt superette achter de hoek waar ik binnenga als ik iets tekort heb. Maar daar kom ik maar paar keer maand, dus pakt 50 euro of zo.

En dan nog een maandelijkse kruidvat of ibood of whatever bestelling met pampers of shampoo of zo.

Alles samen zal < 1000 euro zitten.

Madam stort 1000 en ik 1500 op de gemeenschappelijke rekening. Daar komt nog 500+ kindergeld bij. En dan nog 2 x ~200 MC en daar wordt alles mee betaald. Hypotheek ~1750, water (50 per maand), gas (50 per maand), elektriciteit (~0, leve zonnepanelen), internet (70), boodschappen (zie hierboven ~750), verzekeringen, whatever. Om de zoveel maand is het geld op (als we vb een reis boeken of zo) en dan storten we er elk eens 1000 of 2000 bij en dan gaan we verder. Die 1000 + 1500 is organisch gegroeid. Vroeger was het minder, maar op den duur moesten we om de 3mnd bijstorten, dus hebben we het maar beetje verhoogd. Rinse and repeat.

Letten niet echt op de aankopen in de Colruyt. Maar probeer wel wat de seizoenen te volgen. Als je asperges wil eten in december betaal je 2 euro per asperge en ze trekken op niks. Idem met tomaten of aardbeien of meloenen. En er wordt hier elke dag vers gekookt. De meeste gerechten zijn relatief goedkoop. Behalve de wekelijkse gelakte zalm met aspergepunten zijn de meeste gerechten redelijk goedkoop aangezien die kinderen hier verder alleen maar puree, kip met rijst en curry, spaghetti, macaroni, zelfgemaakte pizza eten. Met biefstuk of zo moet ik niet afkomen, want dat blijft liggen.

Ik houd het niet bij, zou mentaal te zwaar zijn denk ik - net terug van vishandel: 4 x Noordzeetong, 2kg mosselen en een bokaal haringfilet: 97 € aub

Dit is ons gezinsbudget aan supermarkt + discounts (kruidvat, ...) per maand

2026 € 832,47
2025 € 886,84
2024 € 864,33
2023 € 842,35
2022 € 852,16
2021 € 846,28
2020 € 773,59
2019 € 723,88
2018 € 699,10
2017 € 838,67
2016 € 732,78
2015 € 909,93
2014 € 830,21
2013 € 644,66
2012 € 636,27
2011 € 539,08
2010 € 529,59
2009 € 370,83
2008 € 205,58

Gezinssamenstelling is veranderd in 2010 (kind1) en 2014 (kind 2). Verder eigenlijk geen veranderingen en vreemd genoeg ook niet echt noemenswaardig aan het bedrag van eten sinds een jaar of 5. We kopen ook niet echt bewust veel goedkoper ofzo. Enige wat wel voor 2025 een verschil akn maken is dat we een 20-tal dagen langer dan normaal op verlof gingen.

Werden jullie vroeger als kind of jongvolwassene betrokken in de “gezinsboekhouding”?

Mijn ouders zijn nu beide met pensioen maar ik zou geen flauw idee hebben over hun eigen boekhouding. Ik weet niet hoeveel mijn ouders precies verdienden, hoeveel pensioen ze krijgen, wat er op de rekeningen staat etc. Moet ook wel zeggen dat ik er nooit naar gevraagd heb.

Vandaar wel interessant om het dan van anderen op een anoniem forum te kunnen lezen en wat te reflecteren. Maar het blijft toch een onderwerp dat niet zomaar openlijk onder vrienden of familie helemaal open en bloot besproken wordt. Wat ik ergens wel jammer vind.
Hier redelijke toegang, amar aangezien mijn pa bankier was, kan hij ondanks zijn leeftijd (74) nog goed mee. Met de dochter (16) deel ik wel al wat (loon, deel investeringen), die kan verstandig met de info om. De zoon zit nog iets meer in dromenland maar krijgt ook al wel wat mee qua ruwe cijfers (hoeveel is onze woning waard, wat zit er van leningen op, hoe lang betaal je af, ...).

Hier redelijke toegang, amar aangezien mijn pa bankier was, kan hij ondanks zijn leeftijd (74) nog goed mee. Met de dochter (16) deel ik wel al wat (loon, deel investeringen), die kan verstandig met de info om. De zoon zit nog iets meer in dromenland maar krijgt ook al wel wat mee qua ruwe cijfers (hoeveel is onze woning waard, wat zit er van leningen op, hoe lang betaal je af, ...).

Hier zijn de discussies tussen de 5-jarige tweeling soms als volgt.

Ik heb hier 10 euro (nvdr: een muntje van 10 cent).
- Eeeuuuh, daar kun je een auto mee kopen !!
En ook een huis denk ik
- Papaaaaaaaaaaaaaaa, kunnen we hier een huis mee kopen ?
< Niet echt >
- Oooooh, zijn wij dan arm ?
Kom, we gaan munten zoeken om papa te helpen
<2 h later >
- We hebben nog 4 euro's gevonden (nvdr: 3 roste centen en een plastieken munt uit een spel)

Terug
Bovenaan