De frituur

Ik zit sinds begin november in het gips met een gebroken enkel. Ik loop de muren op van verveling en frustratie, kan niks anders doen dan heel dagen in de zetel zitten. Zaken als koken of lekker eten voorzien zitten er dus ook niet in. Dus als vorige vrijdag mijn vriendin geheel onverwachts hier mee binnen kwam, werd het me bijna even te veel :love:

1763381240467.jpeg

Ik zit sinds begin november in het gips met een gebroken enkel. Ik loop de muren op van verveling en frustratie, kan niks anders doen dan heel dagen in de zetel zitten. Zaken als koken of lekker eten voorzien zitten er dus ook niet in. Dus als vorige vrijdag mijn vriendin geheel onverwachts hier mee binnen kwam, werd het me bijna even te veel :love:

Bekijk bijlage 45779
Dat is wifey-material, trouw ermee!

Voor de liefhebbers: @TRUMP gaat een derde BG frietmeeting organiseren. Wie wil, kan en mag, kan al meestemmen voor de nieuwe locatie: https://www.beyondgaming.be/threads/frietmeeting-first-bicky-part-iii.38096/page-7
yez!
wel, organiseren is een groot woord, maar in Antwerpen (centrum) ken ik wel enkele adresjes ja, dus moest niemand zich geroepen voelen, kijk ik wel om daar zelf een bier/frietmeeting uit de grond te stampen. Al geef ik natuurlijk de eerste keus aan de aboriginals/locals :)

Indien er anderen zijn die in Limburg of Vlaams Braband/Brussel éne willen organiseren: ook goed. Best in de thread alles bespreken (niet hier) anders wordt het niet meer overzichtelijk.

Ik ben minder actief maar daarom denk ik niet minder aan jullie, beste FRITVETLOVERS!

Hier en daar maak ik wel eens een fotoo'tje om te tonen aan jullie, al vind ik de tijd niet om die te posten.
Bij deze 2 creaties van mijn julientje:

De ene variant is met spicy viandel EN spicy mergueze in 't fritvet. Daarbij oranje BBQ sauzen (2 verschillende types) en stoofvleessaus uiteraard. Als side een verse rundsburger met pepersaus in een brioche bun.

De andere is ene met een viandel, een belcrunch stoofvleessaus en samoerai sause. Bicky cheese als side.

Uiteraard zorgvuldig geselecteerde biertjes die erbij passen.

't Moet niet zijn zoals vorige keer é. Dan was er ene pipo die aan de zijlijn stond te roepen dat het nie kon zijn datr een stukske groen op lag.

1. ge kentr nie van
2. ik ben van adel
3. als ge mijn bestelling niet op krijgt heb je geen recht van spreken

Binnen ier en een paar weken komt mijn Andersonneke op de kaart te staan. Wachtpinten zijn voortaan gratis. En ik krijg ne kroon van den frituurbaas, die ik mag aandoen om binnen te komen.

GENIET VANT WEEKEND

Ahh mannen, ik kijk door al jullie foto´s weer extra uit naar morgen! Want het is al geleden van woensdag dat ik nog in de frituur ben geweest en die frieten van gisteren die thuis zijn gebakken tellen uiteraard niet mee.

Morgen eerst familiale verplichtingen, daarna naar de voetbal en daarna met een paar pinte in m´n kammezole frituur opzoeken :love:

Gisterenavond had het vrouwke goesting in frieten en wie ben ik om daar nee tegen te zeggen. De kleine was nog op dus klokslag 18h naar de frituur vertrokken. Ge weet dat het een goeie frituur is als ge 5 min na opening toekomt op zondagavond en ge staat net niet buiten te wachten want ze staan al me 10 voor u. Soit, ze doen goed voort dus voor mij geen probleem.
Ik kom thuis me ne middel voor mijn vrouw en de kleine en doe de kleine zijn frieten op een bord met zijn frikandel in stukjes.
Kijkt hij met een pruillipje naar mij "ik wil uit het bakje eten". WA. NE.KEREL. Toch goed gekweekt he onze kleine. En het was zijn 2e keer frituur maar. Het ging alleszins goed binnen, ook met stoverijsaus, en ketchup.
Papa eet op het papier uit een bakje, het was moeder die uit het bord mocht eten.

IMG_9671.jpeg

Als ge in een gewone supermarkt identiek dezelfde snack aan 1/3 van de prijs in de frituur kunt kopen, wil dat zeggen dat je als frituur die snack wellicht aan 1/8 van de verkoopprijs kan kopen.

De marges zijn dramatisch, ja. Voor ons. Niet voor de frituur.

Er zijn nergens hogere marges dan in een frietkot.

Nauwelijks voorbereidingswerk, nauwelijks verlies, vaak doenbaar zonder (of met weinig) personeel. Mini locaties, eender waar. Goedkoop meubilair, goedkope inkleding. En vergeleken met eender welke andere horecazaak extreem goedkope apparatuur.

Bekijk bijlage 46045

Als ge in een gewone supermarkt identiek dezelfde snack aan 1/3 van de prijs in de frituur kunt kopen, wil dat zeggen dat je als frituur die snack wellicht aan 1/8 van de verkoopprijs kan kopen.

De marges zijn dramatisch, ja. Voor ons. Niet voor de frituur.

Er zijn nergens hogere marges dan in een frietkot.

Nauwelijks voorbereidingswerk, nauwelijks verlies, vaak doenbaar zonder (of met weinig) personeel. Mini locaties, eender waar. Goedkoop meubilair, goedkope inkleding. En vergeleken met eender welke andere horecazaak extreem goedkope apparatuur.
Een goed draaiende frituur is een goudmijn, dat weet iedereen. Ik snap ook niet waarover die zaagt. Minder marge en dat kan niet zeker?
Ze zwijgt wel even over de prijs van de patatten die in elkaar is gezakt een tijd geleden.

Ik denk wel dat de inrichting van een frituur toch enkele tienduizenden euro zal kosten hoor. Al dat professioneel materiaal kost geld.
EDIT: ik ben zelf eens gaan zoeken en zag deze: https://www.xxlhoreca.com/friteuse-...el-3-deuren-230v-1445x870xh930-1507mm/1011578
Dat valt goed mee, ziet er wel een basismodel uit.

Een goed draaiende frituur is een goudmijn, dat weet iedereen. Ik snap ook niet waarover die zaagt. Minder marge en dat kan niet zeker?
Ze zwijgt wel even over de prijs van de patatten die in elkaar is gezakt een tijd geleden.

Ik denk wel dat de inrichting van een frituur toch enkele tienduizenden euro zal kosten hoor. Al dat professioneel materiaal kost geld.
EDIT: ik ben zelf eens gaan zoeken en zag deze: https://www.xxlhoreca.com/friteuse-...el-3-deuren-230v-1445x870xh930-1507mm/1011578
Dat valt goed mee, ziet er wel een basismodel uit.

Maar daarmee kom je er niet in een goed draaiende frituur
Je hebt dezelfde inrichting nodig voor de vleesjes te bakken.

Heb zelf nog in een frituur gewerkt en op vrijdag stonden wij daar met minstens 4
Dus dat personeel moet ook betaald worden

Maar daarmee kom je er niet in een goed draaiende frituur
Je hebt dezelfde inrichting nodig voor de vleesjes te bakken.

Heb zelf nog in een frituur gewerkt en op vrijdag stonden wij daar met minstens 4
Dus dat personeel moet ook betaald worden
Nee dat begrijp ik. Ik neem aan dat als je een lege ruimte hebt en die moet ombouwen naar een frituur, je toch 75-100k kwijt kan zijn aan alles samen. Inclusief diepvriezen etc.

Mij recht naar de fucking regering stemmen tijdens de volgende verkiezingen boyzz. Kzet da wel recht desnoods me toeken op de bakkes.

Want, chers amis, er hangt onheil in de lucht. Niet de geur van vers gebakken frietjes — neen — maar de doordringende walm van… taksverhoging op frietafhaling. ’t Is om te schreien in de stoofvetten.

Hoe durft men, vraag ik u, hoe dúrft men aan de heilige ritus van “friet mee naar huis” raken? Het is alsof men de vlag van België wil vervangen door de Hollandse. Alsof men de mayonaise wil mengen met yoghurt. Alsof men zegt: “Bestel maar één boulette voor twee.” SMEERLAPPERIJ!

Ik roep de overheid toe:
LAAT ONZE FRIET MET RUST!
De mensen hebben al genoeg miserie: Niels Destadsbader, files, regen, meer regen, Niels Destadsbader, overdebiele centenindex, woekertaksen en Niels Destadsbader. Moeten we daarbovenop nóg meer betalen voor het enige dat ons troost? Voor dat warm zakje geluk dat zelfs op de somberste dag fluistert: “Hier fieu, pak nog ne stoofvleessaas erbij, ’t komt wel goed.”

Ik zeg u, volk van het vet:
Sta op! Verhef uw puntzak!
Verklaar de onafhankelijkheid van de frituurvisline!
Weiger, protesteer, desnoods ketent ge u vast aan de frietkraam zoals ge vroeger deed aan het oud café toen ze het wilden sluiten.

En aan de beleidsmakers zeg ik:
Als gij denkt dat ge met taksen onze frieten gaat afnemen…
dan kent ge duidelijk de Belg niet.
Wij zijn een koppig volk.
Wij laten zelfs ons frituurvet niet verversen als het niet écht nodig is —
laat staan dat we zwijgend toekijken hoe onze frietjes zwaarder belast worden dan onze rug na een verhuis.

Zolang er adem in mij zit, zal ik mij verzetten tegen elke taks die dreigt onze frieten te verzieken.

Getekend,
Befferke
Gruutste bakkes van ’t frituur,
Ridder van den Ranzigen Lepel,
Hoeder van de Heilige Puntzak.

Terug
Bovenaan