De frituur

Gisteren terug van skivakantie, na 9u non-stop rijden en niks gegeten dus zonder twijfel direct de frituur binnen gevlamt.

Grote met stoofvleessaus en verse tartaar. Thuis kwakske mayonaise van Pauwels. Viandel special, en een berenpoot. Halve bickey van de vriendin nadien ook nog vlotjes binnen gedraaid.

Gisteren terug van skivakantie, na 9u non-stop rijden en niks gegeten dus zonder twijfel direct de frituur binnen gevlamt.

Grote met stoofvleessaus en verse tartaar. Thuis kwakske mayonaise van Pauwels. Viandel special, en een berenpoot. Halve bickey van de vriendin nadien ook nog vlotjes binnen gedraaid.
Een Legaer'ke gedaan dus...

Ik snap niet goed hoe mensen dagen op voorhand al kunnen weten waar ze zin in hebben en dan al bestellen. Hier is het altijd een uurtje op voorhand bestellen.
Hé? Dagen op voorhand bestellen? Kan dat? Wie zegt dat?

Maja…. Willen we uitrollen? Aka: de hele nederlandstalige gemeenschap overtuigen om een boiler te bestellen?

Dan… moeten we, helaas?, een triestig boilerke nemen jongens. Hoe ambitieus we ook zijn.

Als ik een boulet + ribster + saus bestel ben ik in mijn frituur €7 kwijt. Never gonna happen op den bots.

1 vlezeke (boulet) + saus (peper) + extra (bicky ui) of het heeft geen enkele kans tor slagen.

Met alle respect voor alle Mr.andersons, Beffers en tepels (mijjn snack bij Julien in mijn studententijd)…als niemand het bestelt zijn we aan het zwanzen in de marge.

Ik zweer - en ik zorg opnieuw voor beeldmateriaal - dat ik de volgende keer opnieuw een boiler bestel. Ik hoop dat ik deze keer wél weet wat het is (en dan ook zonder high pitched voice kan babbelen)
Awel poepescheet, ik moet u gelijk geven! 't Moet voor Jan Modaal haalbaar blijven. Niet alleen wat prijs betreft maar ook qua hoeveelheid, anders geraakt het niet van de grond.

Met dat in het achterhoofd ben ik gisteren de frituur binnengestapt. Ik had even een wachtpils nodig om te bekomen van de lange rit. Frituur is op 3 minuten rijden van mijn huis, 't kan al tellen.

Ik vertelde aan de bevriende uitbater dat ik eens iets anders wou proberen. We zijn gestart vanaf een basis Julientje zonder vlees en sauzen. Dus frieten, stoofvleessaus en gedroogde ui. Een boulet (in kleinere stukken!) werd eraan toegevoegd en om wat te experimenteren twijfelde ik om nog een frikandel of ribster toe te voegen. De uitbater raadde me aan om de frikandel er ook bij te kletsen, ribster heb ik apart besteld (uiteraard met als doel te proeven of dit er eventueel toch in zou kunnen). Als saus heb ik gekozen voor warme pepersaus en mammoetsaus. Dan kwam uiteraard de vraag: warme pepersaus bovenop de stoofvleessaus of apart? Uitbater wist me te vertellen dat beiden verrassend goed samengaan, dus ik koos om ze samen te nemen. Dat zag er ongeveer zo uit.

Mijn bevindingen: stoofvleessaus + pepersaus zijn inderdaad verrassend lekker samen. Dat zou ook hét speciale kunnen zijn aan de 'boiler', en de boulet uiteraard. Toch wil ik het eens testen zonder stoofvleessaus. Het betrof overigens een zachte pepersaus en ze was top.

De boulet past er inderdaad ook heel goed bij en de frikandel ook. De ribster on the side was lekker!
Met enkele pinten erbij was m'n maag vannacht ook een boiler, precies zoals het moet.

Het plezante was dat de uitbater volledig mee was in het verhaal. Toeval wil dat zij eind deze maand verhuizen (op 1 minuut van mijn deur) en hij al lachend zei: 'dan kunnen we die van de eerste keer op de kaart zetten onder uwe voornaam?!' Er stond teveel volk om het verhaal van de 'boiler' uit de doeken te doen maar ik zie een opportuniteit! Stel je voor, de eerste frituur waar een 'boiler' effectief op de menu staat. De eer opstrijken met mijne voornaam doe ik niet, zo ben ik niet.

Als laatste heb ik nog een heel expliciet beeld voor jullie. Niet voor gevoelige kijkers dus. Zo ziet een boiler eruit tijdens het eten.

Volgende week volgt het fine-tunen. De mammoetsaus is lekker, maar 't mag iets anders zijn. Had er meer van verwacht in deze combo.

Mijn bevindingen: stoofvleessaus + pepersaus zijn inderdaad verrassend lekker samen. Dat zou ook hét speciale kunnen zijn aan de 'boiler', en de boulet uiteraard. Toch wil ik het eens testen zonder stoofvleessaus. Het betrof overigens een zachte pepersaus en ze was top.
Ik snap de pepersaus, maar da's echt iets wat ze lang niet overal hebben, het moet toegankelijk zijn om ver te verspreiden. Ik zou de ribster er toch eens laten in verwerken al en eens proberen zonder de frikandel/curryworst.

Points for the (very good) effort wel.

Looksauzeke ipv mammoetsaus?

Lokale frituur heeft zo'n gerechtje met stoofvleessaus en een looksausje, en dat is echt zalig.
Klinkt heerlijk, maar ik ben minder fan van look. De smaak is top, maar ik voel mij altijd ambetant de dag nadien op het werk. Daarom dat ik een ribburger (mexicano) ook links laat liggen.

Ik ben een watje, ik weet het.

Ik snap de pepersaus, maar da's echt iets wat ze lang niet overal hebben, het moet toegankelijk zijn om ver te verspreiden. Ik zou de ribster er toch eens laten in verwerken al en eens proberen zonder de frikandel/curryworst.

Points for the (very good) effort wel.
Terechte opmerking. Ik heb het ook aangehaald enkele posts geleden. Maar toen ik gisteren vroeg of ze dat warm ook hadden was de keuze snel gemaakt.

We nemen het mee!

Klinkt heerlijk, maar ik ben minder fan van look. De smaak is top, maar ik voel mij altijd ambetant de dag nadien op het werk. Daarom dat ik een ribburger (mexicano) ook links laat liggen.

Ik ben een watje, ik weet het.
Niemand zou u in dit topic ooit een watje durven noemen hoor.

De looksaus in kwestie noemt ie zelf een "frietlooksaus", en is erg zacht van smaak maar licht pittig (@poeperman weet over wat ik het heb, het Corneelke van de Joeri van de zoutkorrel).

Moest je bij die trouwens het idee van een boilerke pitchen, staat ie er morgen overal mee in de gazet. Dat is gene gewone!

Ik bestel normaal nooit van die combo's, maar ik wil nu wel een uitzondering maken.
Nog geen idee welke dag het deze week wordt, maar ik ga dan een frietje met stoofvleessaus en tartaar, bicky ajuintjes, gesnipperde ajuin, boulet in kleine stukken en een ribster in kleine stukken bestellen.

Voor die koude saus vraag ik mij af of koude curry er bij zou passen in plaats van de tartaar. Of andalouse! Of misschien de gele bickysaus.

Een frituur vinden die consistent is in het bakken van frieten is toch moeilijk te vinden ze.

Hier bij ons in Brasschaat hebt ge gemakkelijk 7 frituren in een omtrek van 5 km en geen enkele die elke week dezelfde frieten bakt.

Soms weken goed gebakken en dan ineens te hard en te kleine stukjes tussen, vreselijk. Met vleesjes kunt ge weinig verkeerd doen dus die zijn overal wel hetzelfde.

Er zijn 2 frituren die er best wel bovenuit steken maar onvriendelijke eigenaars dus daar kom ik enkel uit noodzaak.

Favoriere frituur is op 1 km maar die is jammer genoeg enkel open van do tot zo en wij eten meestal op woensdag frietjes.

Staat er helemaal alleen voor maar fantastisch kerel. Ooit grote bestelling geplaatst van €100 voor familie en we kregen ne koude sixpack jupiler gratis.

Een frituur vinden die consistent is in het bakken van frieten is toch moeilijk te vinden ze.

Hier bij ons in Brasschaat hebt ge gemakkelijk 7 frituren in een omtrek van 5 km en geen enkele die elke week dezelfde frieten bakt.

Soms weken goed gebakken en dan ineens te hard en te kleine stukjes tussen, vreselijk. Met vleesjes kunt ge weinig verkeerd doen dus die zijn overal wel hetzelfde.

Er zijn 2 frituren die er best wel bovenuit steken maar onvriendelijke eigenaars dus daar kom ik enkel uit noodzaak.

Favoriere frituur is op 1 km maar die is jammer genoeg enkel open van do tot zo en wij eten meestal op woensdag frietjes.

Staat er helemaal alleen voor maar fantastisch kerel. Ooit grote bestelling geplaatst van €100 voor familie en we kregen ne koude sixpack jupiler gratis.
Naar welke gaat ge?

Hé? Dagen op voorhand bestellen? Kan dat? Wie zegt dat?

Ik heb hier toch al enkelingen weten vertellen dat ze op donderdag of vrijdag al hun bestelling plaatsten voor zondag. Vind ik heel vreemd.
Heb het even nagekeken voor de 2 frituren hier in't dorp, en daar kan je enkel de dag zelf bestellen binnen de openingsuren (blijkbaar).

Ieder z'n ding zekerstttt

Ik heb hier toch al enkelingen weten vertellen dat ze op donderdag of vrijdag al hun bestelling plaatsten voor zondag. Vind ik heel vreemd.
Heb het even nagekeken voor de 2 frituren hier in't dorp, en daar kan je enkel de dag zelf bestellen binnen de openingsuren (blijkbaar).

Ieder z'n ding zekerstttt

Met de volumes waar hier soms over gesproken worden, moeten ze de frituur misschien op voorhand waarschuwen om extra voorraad in te slaan? :biglaugh:

Als het van de frituur is:

-gewone (middel) friet
-warm boulet
-gackie

En afhankelijk van de frituur een potje stoofvleessaus. Zolang de saus 'vleesachtig' smaakt is het goed. Die smaakloze versies met suiker en/of siroop zijn degoutant.

Als het frieten van 'thuis' zijn:

-curryworst of viandel
-3 eieren kloppen en daar de frietjes in doppen

Was al een maand geleden dat ik naar de frituur ben gegaan omdat ze ziek was.
Ik zag dat "onze Jan" open was, en amai, nog nooit zo snel ergens binnengestapt.

Kleine friet, potje mammoetsaus, bicky burger, gebakken boulet (lekker krokant daar) en een curryworst special met curry ketchup.

Ik zie de klanten voor mij bovenop hun frieten nog een halve meter frieten gestort worden en dat zout erop gekapt worden. Langzaam begon er kwijl te druppelen uit mijn mond. Tot het mijn beurt was, alles werd voorbereid, mijn klein dooske wordt erop gezet, en er werd amper iets van extra friet opgedaan. Mijn lippen trilde en de woorden vlogen er bijna uit "GE GA ER TOCH OOK WA MEER OP DOEN E!?" Ik kon me juist nog bedaren want oef die meter werd er nog opgekapt...

Friet voor den tv, telefoon op stil, tv showke opzetten en relax.

Diegene die enkel van do - zo open is: De Ron(ny)

En anders vroegere Bavo frituur dat nu wordt uirgebaat door Chinezen of die op de Bredabaan (naam ontgaat me even) op 100m van de gb.

De Ron gingen we vroeger ook altijd naar. Die heeft mega goeie dagen, maar ook soms mindere inderdaad. Ik ga halen bij Get Fritti. Beetje autistische uitbater maar dus wel consistent. Of als we bestellen is dat bij Fritmieke in Ekeren. Via de site bestellen en ze komen leveren. En da's echt een goei frituur. Maar als ge wat verder in Brasschaat woont, niet echt een optie.

Laatst bewerkt:
@Wilcao ; om u te troosten.
Ook jammie

Pitstop zonhoven;

images

Terug
Bovenaan