De energiethread

De gemiddelde beyondgamer zal niet bankroet gaan. De rijksten onder ons hebben zonnepanelen op hun dak liggen. De meeste armeren onder ons (waaronder ikzelf), houden de prijzen in het oog en hebben wel geanticipeerd op de hogere prijzen. Allé ja, dat hoop ik toch.

Maar de lagere middenstand, zeker diegenen die nog huren ipv een eigen woonst hebben en net te veel verdienen om van het verhoogd sociaal tarief te kunnen genieten .. wil je dan niet bankroet gaan, dan moet je straks tijdens de winter de verwarming gewoon 'uitzetten', lichten uit, alles met de hand doen en mag je elke dag het hele jaar lang alleen nog maar boterhammekes met spijs eten, .. veel geluk aan die mensen.

Ik kan in deze uitzonderlijke tijden, begrijpen als straks iemand die amper 2000€ bruto verdient, doodleuk zijn ontslag indient, en gaat stempelen, omdat dit meer opbrengt. :unsure:
Yup.
Ronduit schandalig dat sociaal tarief bv word toegepast op mensen puur omdat ze in een sociale woning zitten.
Tweeverdieners in een goedkopere sociale woning aan sociaal tarief.
Terwijl alleenstaanden of koppels met 1 inkomen op de privé huurmarkt volle pot kunnen betalen, echt slecht kom ik ervan.
Politiekers moesten zich echt maar dan ook echt schamen, apenland.

In Duitsland 2€c per kWh inderdaad. Maar ik kan het artikel van HLN niet lezen, zie ze hier wel bekwaam om ook nie verder te lezen als "oh 500€ per gezin, deal"
Men spreekt in België nog helemaal nergens over. HLN rook makkelijke clicks en heeft de mening van "experts" gevraagd. Meer is er op dit moment echt niet aan de hand. Maar het is hen dus duidelijk gelukt om sensatie te maken en clicks te ronselen.

Gasturbine voor Nord Stream 1 staat nog altijd in Duitsland

Ik begin nu toch zelf te denken dat we massaal in een politiek spelletje beland zijn om van het russisch gas af te geraken. Ik ben zo gestopt met roken, cold turkey style.

Ik begin nu toch zelf te denken dat we massaal in een politiek spelletje beland zijn om van het russisch gas af te geraken. Ik ben zo gestopt met roken, cold turkey style.
Gestopt met roken door uw turbine in Duitsland te parkeren? 😅

Nee, het is vrij duidelijk dat de hoge energieprijzen een rechtstreeksg gevolg zijn van de jarenlange politieke spelletjes aan weerskanten van het Oekraine conflict.
Iets met poking the bear.

Niet dat de oorlog rechtvaardig is op eender welke manier.
Maar om het geopolitieke spel niet te zien dat er momenteel gespeeld wordt met als hoofdrolspelers de Oekraiense bevolking en het Russische leger, waarbij heel Europa er als bijstander actief in meegezogen wordt, dan ben je toch wel blind hoor.
Alleen al het rechtstreekse voordeel voor de Amerikaanse gas- en wapenindustrie, alsook het voordeel voor landen als India die nu goedkoper gas kunnen aankopen is gewoon een rechtstreeks gevolg van het afzien van de Oekraiense bevolking.

Laatst bewerkt:
Alleen al het rechtstreekse voordeel voor de Amerikaanse gas- en wapenindustrie, alsook het voordeel voor landen als India die nu goedkoper gas kunnen aankopen is gewoon een rechtstreeks gevolg van het afzien van de Oekraiense bevolking.

Landen als India?

India heeft geinvesteerd in LNG-terminals en haalde een van de hoogste utility rates ter wereld (de terminals waren bijna constant aan het importeren, in tegenstelling tot Europa waar je af en toe eens een tumbleweed kon tegenkomen op een LNG-terminal) door een combinatie van long-term en spot LNG aankopen.
Wat betreft de long-term contracten hadden ze onder andere cargo's via GM&T, de trading-tak van moederbedrijf Gazprom. GM&T is nu, als subdivisie van Gazprom Deutschland, de facto in handen van de Duitse overheid en kan zijn verplichtingen niet meer nakomen aangezien moederbedrijf Gazprom de banden heeft verbroken met Gazprom Deutschland. Tweede element is dat bepaalde LT-contracten een vaste schadevergoeding stipuleerden bij niet-levering. En laat door de ongeziene prijsexplosie, die schadevergoeding nu goedkoper uitvallen dan het verschil tussen de gecontracteerde prijs en de spot-prijs. Resultaat: bepaalde bedrijven leveren geen cargo's meer, betalen de schadevergoeding, en halen winst door het gas in Europa te lossen en hier te verkopen.
Wat betreft de short-term contracten is India gewoon geen competitie voor de ontwikkelde landen. En dan houden de kapitaalkrachtige Aziatische kopers (vooral Japan) zich nog afzijdig op de markt.
India heeft geen pijpleidingen naar Rusland. Voornamelijk China importeert Russisch gas. En dat doen ze aan prijzen die lager zijn dan de marktprijzen, maar nog altijd een veelvoud van de marktprijs van 1 of 2 jaar geleden. 'Goedkoper gas' is een relatieve term wanneer we het vorig jaar zouden bestempeld hebben als 'zot duur gas'.

De wereldwijde productie ligt nu lager dan voorheen. Europa probeert z'n aankopen op peil te houden en heeft daar tientallen en misschien zelfs honderden miljarden euro's voor over. India, Pakistan, Bangladesh,...maar ook een aantal Zuid-Amerikaanse landen, zijn collateral damage in Europa's onstilbare dorst naar gas.

Vanaf 09/22 veranderd mijn vast contract (Comfy) automatisch naar volgende prijzen voor 1 jaar vast:

Elek: 0,30/Kwh - 0,21/Kwh injectie (0,45/Kwh all-in)
Gas: 0,14/KwH

Momenteel staat OptiFix 2 jaar vast aan:
Elek: 0,51/Kwh - 0,30/Kwh injectie
Gas: 0,23/KwH

Vebruik:
Elek: 1.600 Kwh - 2.500 Kwh injectie
Gas: 7.500 Kwh

Yup.
Ronduit schandalig dat sociaal tarief bv word toegepast op mensen puur omdat ze in een sociale woning zitten.
Tweeverdieners in een goedkopere sociale woning aan sociaal tarief.
Terwijl alleenstaanden of koppels met 1 inkomen op de privé huurmarkt volle pot kunnen betalen, echt slecht kom ik ervan.
Politiekers moesten zich echt maar dan ook echt schamen, apenland.

Ik lees nergens dat iedereen met een sociale woning er recht op heeft?
Enige wat ik zie waar MOGELIJKS sociaal tarief geldt, zijn sociale woonblokken waar 1 gasketel de verwarming voor elk appartement voorziet, dus waar je zelf niet kan kiezen om de thermostaat lager te zetten om een persoonlijk lager verbruik te hebben.

Vanaf 09/22 veranderd mijn vast contract (Comfy) automatisch naar volgende prijzen voor 1 jaar vast:

Vebruik:
Is het injectietarief bij Comfy vast? Want bij optifix is dat variabel.

Ik lees nergens dat iedereen met een sociale woning er recht op heeft?
Enige wat ik zie waar MOGELIJKS sociaal tarief geldt, zijn sociale woonblokken waar 1 gasketel de verwarming voor elk appartement voorziet, dus waar je zelf niet kan kiezen om de thermostaat lager te zetten om een persoonlijk lager verbruik te hebben.
Grootste deel van sociale woonblokken hebben een gemeenschappelijke gasketel.
Staat trouwens nergens dat sociale woningen, huizen met name, niet onder het sociaal tarief vallen ( ben er vrij zeker van dat dit zo is), enkel dat appartementen een gemeenschappelijke ketel moeten bezitten

Laatst bewerkt:
Grootste deel van sociale woonblokken hebben een gemeenschappelijke gasketel
Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog klopt de stelling van jou niet. Want de tienduizenden (als het geen honderdduizend + is) in een sociale woning die een individuele ketel hebben maar geen recht hebben op sociaal tarief omdat ze netjes uit werken gaan, zijn volgens jouw oorspronkelijke stelling wel een bende profiteurs. Ondanks dat ze niet kunnen genieten van het sociaal tarief.

Is het injectietarief bij Comfy vast? Want bij optifix is dat variabel.
Volgende paragraaf staat in ons contract:

Tariefformule voor de vergoeding van geïnjecteerde energie (indien op u van toepassing) (excl. BTW):
Index (excl. BTW): Belpex = 219,10 €/MWh; Dag (dagmeter) = 0,1007 x Belpex - 1,0500; Dag (dag- en nachtmeter) = 0,1097 x Belpex - 1,0500; Nacht = 0,0748 x Belpex - 1,0500;
Vermelde bedragen zijn afgerond. Uw tarief wordt maandelijks geïndexeerd.

Wat kan ik hieronder verstaan? Dat het minimum tarief 219,10/Mwh of 0,219/Kwh is en het hoger kan uitlopen door de index?

Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog klopt de stelling van jou niet. Want de tienduizenden (als het geen honderdduizend + is) in een sociale woning die een individuele ketel hebben maar geen recht hebben op sociaal tarief omdat ze netjes uit werken gaan, zijn volgens jouw oorspronkelijke stelling wel een bende profiteurs. Ondanks dat ze niet kunnen genieten van het sociaal tarief.
Das uw conclusie, die mensen mogen het hebben. Gaat erom dat het systeem weer toegepast word op z’n Belgisch. Net zoals die verlaging naar 6%, ook weer zon populistische beslissing die zowel de juiste als de verkeerde personen treft

Volgende paragraaf staat in ons contract:

Tariefformule voor de vergoeding van geïnjecteerde energie (indien op u van toepassing) (excl. BTW):
Index (excl. BTW): Belpex = 219,10 €/MWh; Dag (dagmeter) = 0,1007 x Belpex - 1,0500; Dag (dag- en nachtmeter) = 0,1097 x Belpex - 1,0500; Nacht = 0,0748 x Belpex - 1,0500;
Vermelde bedragen zijn afgerond. Uw tarief wordt maandelijks geïndexeerd.

Wat kan ik hieronder verstaan? Dat het minimum tarief 219,10/Mwh of 0,219/Kwh is en het hoger kan uitlopen door de index?
Voor zover ik er iets van ken (wat niet veel is :p), is de belpex iets dat continu (frequentie weet ik niet) fluctueert aan de hand van de internationale prijzen.
En uit je contract kan ik afleiden dat het injectietarief gebaseerd is op de belpex. Dus die wordt elke maand herberekend op basis van de belpex.

Voor zover ik er iets van ken (wat niet veel is :p), is de belpex iets dat continu (frequentie weet ik niet) fluctueert aan de hand van de internationale prijzen.
En uit je contract kan ik afleiden dat het injectietarief gebaseerd is op de belpex. Dus die wordt elke maand herberekend op basis van de belpex.
Goeie vraag eigenlijk… misschien kan iemand anders duiding geven?

Wordt inderdaad geïndexeerd maar de vraag is kan het dalen en onder de opgegeven 0,21€KwH gaan? (Niet dat ik het verwacht met de huidige trend)

Goeie vraag eigenlijk… misschien kan iemand anders duiding geven?

Wordt inderdaad geïndexeerd maar de vraag is kan het dalen en onder de opgegeven 0,21€KwH gaan? (Niet dat ik het verwacht met de huidige trend)
Dat kan zeker.

Gewoon de formule gebruiken om het te berekenen aan de hand van de maandelijkse Belpex. Kan die wel niet zo meteen vinden, de spot wel: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx

Ik ben benieuwd naar de nieuwe tarieffiche van september, maar 40 cent per kwh injectievergoeding lijkt me toch goed mogelijk. :love2:

Vebruik:
Iemand een mening? 1 jaar vast veranderen naar 2 jaar vast desondanks de hogere prijs?

Ach ja, laat ons nog maar wat langer niet doortastend reageren...

Ondertussen is er dan over de grens Borselle.
Ouder dan onze oudste reactoren.
Men heeft enkel gezocht naar waterstofvlokken op selectieve delen van het reactorvat.
Verlengd zonder inspraak van de buurlanden (weet je nog hoe België daar voor veroordeeld is en dat als excuus wordt gebruikt door onze politiekers).
België, het land waar onze politiek niets kan. Hoeveel keer dat er al is gezegd dat iets juridisch niet kan waarna een ander land het gewoon negeert en doet.

Ach ja, laat ons nog maar wat langer niet doortastend reageren...

Nu ja eerst was het ook totaal onmogelijk volgens Engie om Doel 4 en Tihange 3 nog langer open te houden.
En dan kan het plots weer wel.

Zoveel signalen langs alle kanten.

Nu ja eerst was het ook totaal onmogelijk volgens Engie om Doel 4 en Tihange 3 nog langer open te houden.
En dan kan het plots weer wel.

Zoveel signalen langs alle kanten.
Moet het gewoon nemen zoals het is. Logisch dat management zegt dat dit onmogelijk is. Als je zegt dat het geen probleem is, dan kun je ook niet de hoofdvogel vragen in de onderhandeling met de Croo en Tinne om die verlengingen er toch door te duwen.

Toch spijtig dat de draaiboeken of afspraken voor een eventuele verlenging nu niet gewoon klaarliggen of voorbereid waren toen ze er in december 2021 achter gevraagd hadden dat ze het moesten weten... Ach ja, de beer gaat zijn vel nu dus duur verkopen.

Terug
Bovenaan