De energiethread

Advocaat van de duivel maar de regering kon in principe geen kernenergie plan B hebben.
Het parlement, wat een volledig onafhankelijk orgaan is in de staatsinrichting van België bevoegd voor wetgeving, heeft bepaald dat die centrales dicht moeten.
Het is niet aan de uitvoerende macht om wetten te maken tenzij hen de bevoegdheid wordt gegeven of gedelegeerd.

Nu terug naar de realiteit. Al onze "pro-kernenergie" partijen waren aan het wachten tot TVdS (of all people) een wetvoorstel maakt zodat zij in het parlement (tegen 10k de maand) zoals aapjes op ja kunnen klikken en op tv te komen verkondigen hoe ze het land hebben gered.

Ik stel u voor. De persoon die het laatste 10 jaar meer voor kernenergie gedaan heeft dan alle partijen samen. Tinne Van der Straeten -> https://news.belgium.be/nl/wijziging-van-de-wet-over-de-kernuitstap

Daden > Twitter

Edit: en dan ook nog eens een kutwet die er alle kantjes van afloopt waardoor het grondwettelijk hof dit gemakkelijk kan afschieten.

Laatst bewerkt:
Had het aan Van der Straeten gelegen dan gingen alle reactoren dicht zoals gepland.
De druk werd gewoon te groot en de situatie te erg volgens de andere partijen dat Groen niks anders kon doen. Toevallig is Van der Straeten bevoegd ervoor maar het is zeker niet onder haar impuls dat de verlenging is gekomen.
Maar bevoegdheden zijn bevoegdheden.

Gratis zonnepanelen op je dak, en in ruil afstappen van het sociaal tarief voor elektriciteit: dat is het aanbod dat CD&V wil doen aan mensen met een verhoogde tegemoetkoming. Want het sociaal tarief is “een blinde subsidie voor energieconsumptie”, belastinggeld dat we beter kunnen steken in “structurele oplossingen”.
Uitdeelpolitiek

Gelukkig liggen de zonnepanelen voor het oprapen

Ik heb toch even de kalender gecheckt of het niet 1 april is... Gratis zonnepanelen voor mensen die vaak niet werken, geen of weinig belastingen betalen en nu reeds energie krijgen aan een spotprijs tov de marktprijs... dat laatste moeten ze dan wel opgeven, oh nee... hoe bedenken ze het? Misschien nog een thuisbatterij en een elektrische wagen erbovenop cadeau doen als we toch bezig zijn...

Uitdeelpolitiek

Gelukkig liggen de zonnepanelen voor het oprapen
Mja, wel goedkoper op lange termijn zou ik denken... als dat vrijwillig is zou ik toch expliciet neen zeggen, aangezien mijn gasfactuur niet zakt door zonnepanelen...

1 miljoen gezinnen, laat ons zeggen een kostprijs van 6000€ per gezin. 6 miljard euro. Kostprijs van sociaal tarief is dacht ik op dit moment elk jaar 2 miljard. Terugverdientermijn van 3 jaar voor de overheid.

Mja, wel goedkoper op lange termijn zou ik denken... als dat vrijwillig is zou ik toch expliciet neen zeggen, aangezien mijn gasfactuur niet zakt door zonnepanelen...

1 miljoen gezinnen, laat ons zeggen een kostprijs van 6000€ per gezin. 6 miljard euro. Kostprijs van sociaal tarief is dacht ik op dit moment elk jaar 2 miljard. Terugverdientermijn van 3 jaar voor de overheid.
Op voorwaarde dat die mensen weten hoe je correct gebruikt maar van zonnepanelen.
Uiteraard geef je zo ook niet de aanzet dat ze wat minder zouden verbruiken
Je gaat zonnepanelen uitdelen voor 20jaar terwijl de mensen nu een sociaal tarief krijgen. Een aanmoediging om nog wat te gaan werken dan
Wat gaat de stroomprijs nog geven in de toekomst ? de terugverdientijd kan opeens veel langer worden ook
Gelijk je zegt het gas probleem is hier nog niet mee opgelost

En er zijn gewoon niet voldoende zonnepanelen + omvormers

Allé nu zal ik nog wat gaan werken want ik moet komende winter wel vollepot voor stroom en gas betalen + ik ontvang offertes voor zonnepanelen rond de 8000€. Gewoon omdat ik werk ?

Op voorwaarde dat die mensen weten hoe je correct gebruikt maar van zonnepanelen.
Uiteraard geef je zo ook niet de aanzet dat ze wat minder zouden verbruiken
Je gaat zonnepanelen uitdelen voor 20jaar terwijl de mensen nu een sociaal tarief krijgen. Een aanmoediging om nog wat te gaan werken dan
Wat gaat de stroomprijs nog geven in de toekomst ? de terugverdientijd kan opeens veel langer worden ook
Gelijk je zegt het gas probleem is hier nog niet mee opgelost

En er zijn gewoon niet voldoende zonnepanelen + omvormers

Allé nu zal ik nog wat gaan werken want ik moet komende winter wel vollepot voor stroom en gas betalen + ik ontvang offertes voor zonnepanelen rond de 8000€. Gewoon omdat ik werk ?
Ik zie niet in wat dit ermee te maken heeft ? Het standpunt was :

1) ze zullen zonnepanelen aanbieden aan mensen met sociaal tarief
2) hierdoor verliezen die mensen hun sociaal tarief
3) dit is goedkoper op lange termijn, aangezien je ipv 2 miljard per jaar, als je al die panelen in 1 jaar gezet krijgt (wat niet lukt, deuh) dat je na 1 jaar nog 0 betaalt voor het sociaal tarief.

Zij betalen dan dezelfde prijs als jij en ik voor energie. Als zij niet correct omgaan met zonnepanelen, dan is dat niet mijn probleem... zij draaien dan op voor de kostprijs. En je bent er zoals je zelf zegt 20 jaar vanaf... dus 20 jaar ga je geen sociaal tarief meer betalen.

Ik zie de voordelen als dat effectief de afspraak is. Het klopt dat iemand anders die moet gaan werken dat voordeel niet krijgt, maar de kans is ook klein dat diegene die moet gaan werken ook een sociaal tarief krijgt. Dit lijkt mij persoonlijk dan een veel betere deal voor ons werkenden die de volle factuur mag betalen (en dus ook die van hen), terwijl je de kost niet enkel verdeelt over de werkenden maar ook kunt smeren over mensen die hun inkomsten uit een ander potje halen dan arbeid.

Kortom als dat echt echt echt de afschaffing betekent van het sociaal tarief. Dan zegt mijn belastingsbetalende portefeuille onmiddellijk. Aangezien ik nu echt niet happy wordt van de jaarlijkse factuur van enerzijds het sociaal tarief en anderzijds het continu uitbreiden ervan. En ik liever dat systeem zo snel mogelijk eruit wil.

Al mag er ook eens gekeken worden naar de attributie van het sociaal tarief op basis van de inkomstenstromen die iemand heeft. Al zullen "misbruiken" hierin waarschijnlijk wel serieuze uitzonderingen zijn.

Edit : daarnaast niemand heeft iets gezegd over de capaciteit van die zonnepaneelinstallatie hé. Je vlamt daar gewoon de goedkoopste omvormer van 2.5-3kva met 8 paneeltjes van 400W op een dak en op naar de volgende. Dat kost geen 8k hoor.

Laatst bewerkt:
Ik zie dit ook wel als een duurzame oplossing.
Eénmalig grote kost op je nemen om nadien geen sociaal tarief meer aan te bieden aan deze mensen.
Sociaal tarief heeft in sé niks met verbruik te maken. Als ze ondanks de zonnepanelen nog altijd zulke hoge energiekosten hebben wegens te hoog verbruik dan moet je hen ook niet meer bijstaan deze kosten te dekken maar hen leren besparen op energieverbruik.
Volgens mij is het op langere termijn een grote besparing ALS je die sociaal tarief niet meer geeft.

Ik zie niet in wat dit ermee te maken heeft ? Het standpunt was :

1) ze zullen zonnepanelen aanbieden aan mensen met sociaal tarief
2) hierdoor verliezen die mensen hun sociaal tarief
3) dit is goedkoper op lange termijn, aangezien je ipv 2 miljard per jaar, als je al die panelen in 1 jaar gezet krijgt (wat niet lukt, deuh) dat je na 1 jaar nog 0 betaalt voor het sociaal tarief.

Zij betalen dan dezelfde prijs als jij en ik voor energie. Als zij niet correct omgaan met zonnepanelen, dan is dat niet mijn probleem... zij draaien dan op voor de kostprijs. En je bent er zoals je zelf zegt 20 jaar vanaf... dus 20 jaar ga je geen sociaal tarief meer betalen.

Ik zie de voordelen als dat effectief de afspraak is. Het klopt dat iemand anders die moet gaan werken dat voordeel niet krijgt, maar de kans is ook klein dat diegene die moet gaan werken ook een sociaal tarief krijgt. Dit lijkt mij persoonlijk dan een veel betere deal voor ons werkenden die de volle factuur mag betalen (en dus ook die van hen), terwijl je de kost niet enkel verdeelt over de werkenden maar ook kunt smeren over mensen die hun inkomsten uit een ander potje halen dan arbeid.

Kortom als dat echt echt echt de afschaffing betekent van het sociaal tarief. Dan zegt mijn belastingsbetalende portefeuille onmiddellijk. Aangezien ik nu echt niet happy wordt van de jaarlijkse factuur van enerzijds het sociaal tarief en anderzijds het continu uitbreiden ervan. En ik liever dat systeem zo snel mogelijk eruit wil.

Al mag er ook eens gekeken worden naar de attributie van het sociaal tarief op basis van de inkomstenstromen die iemand heeft. Al zullen "misbruiken" hierin waarschijnlijk wel serieuze uitzonderingen zijn.
20% van de bevolking krijgt een sociaal tarief, daar zitten ook werkende bij om te beginnen.
Heel veel van die mensen huren een huis/appartement
Als je daar zonnepanelen op legt komen die dus op de eigendom van de verhuurder (die het waarschijnlijk niet nodig heeft?). Die die mensen ook gewoon na een jaar kan buiten shotten.

In de winter gaan uw zonnepanelen amper voldoende opwekken dus dat gaan die mensen ook niet kunnen betalen op het eind van de rit
En hoeveel zonnepanelen leg je ? Voor hun verbruik te dekken onder het sociaal tarief (waar niet op een kWh moesten kijken ? Pak je het gemiddelde naar gelang het aantal bewoners ? of knal je gewoon het dak vol zodat ze zeker ook voldoende injectievergoeding krijgen (dat zou het helemaal afmaken)
Wat doe je met grote appartementsblokken waar er eigenaars zijn die geen recht hebben of sociaal tarief en andere die huren wel ?

Als iemand dan uit het put kruipt en zijn leven terug opbouwt, een job vind die deftig betaald dus geen recht meer zou hebben op sociaal tarief, die mag dan ook gewoon gratis die zonnepanelen 15j blijven gebruiken of pak je het terug af ?
We kunnen anders ook nog de isolatie gratis schenken.

Inderdaad, wat met de mensen die buiten het sociale tarief vallen? De volle pot blijven betalen voor hun eigen energie én dan ook nog daarnaast eens sparen voor hun zonnepanelen/warmtepomp? Ik heb geïnvesteerd in een deftig geïsoleerde woning, mijn beloning? 21% BTW waar ik de lening nog altijd van af betaal.

Je gaat overheidseigendom leggen op daken van andere eigenaren (of ze er nu zelf wonen of verhuren) en bovendien is die elektriciteit vooral nuttig als er ook een warmtepomp op aangesloten kan worden op termijn... Gaan we ook nog die genieters van het sociale tarief hun woning gratis gaan isoleren? Of hun dak renoveren als het te oud is voor zonnepanelen? Wat als die verkopen/verhuren en de nieuwe eigenaars zijn kapitaalkrachtiger? Wie bepaalt de waarde van die (intussen meer versleten) zonnepanelen installatie?

Dit idee is van de pot gerukt. Beter de criteria voor dat sociale tarief terug beperken en/of een quotum op hoeveel je onder dat tarief mag verbruiken.

20% van de bevolking krijgt een sociaal tarief, daar zitten ook werkende bij om te beginnen.
Heel veel van die mensen huren een huis/appartement
Als je daar zonnepanelen op legt komen die dus op de eigendom van de verhuurder (die het waarschijnlijk niet nodig heeft?). Die die mensen ook gewoon na een jaar kan buiten shotten.
Dus voorzie je in de wetgeving, dat bij vertrek van de huurder en het is niet opnieuw een huurder die recht op het sociaal tarief heeft, dat de eigenaar het kostprijsverschil betaalt aan de overheid. Aangezien dit sowieso zou kunnen gezien worden als een meerwaarde voor de eigenaar.
Voor problemen zijn er oplossingen die je kunt ontwikkelen. Je moet gewoon goed de problemen inventariseren en daarvoor een oplossing / wettelijke piste in uw wetgeving schrijven.

In de winter gaan uw zonnepanelen amper voldoende opwekken dus dat gaan die mensen ook niet kunnen betalen op het eind van de rit
Et alors ? Het sociaal tarief graviteert ook naar die hoge prijzen. Die ze dan ook niet kunnen betalen. Ook al is de stijging afgetopt tot 20% op jaarbasis dacht ik. Maar dat probleem gaat hen ook raken hoor, zeker als Decroo gelijk krijgt met zijn dit is een fenomeen dat nog 5 - 10 jaar gaat duren...

Dan zullen ze dus minder moeten verbruiken. Kortom de opmerking dat het sociaal tarief geen rem op het verbruik zet of mensen hiermee doet besparen wordt ook aangepakt.

En hoeveel zonnepanelen leg je ? Voor hun verbruik te dekken onder het sociaal tarief (waar niet op een kWh moesten kijken ? Pak je het gemiddelde naar gelang het aantal bewoners ? of knal je gewoon het dak vol zodat ze zeker ook voldoende injectievergoeding krijgen (dat zou het helemaal afmaken)
Gewoon voor het gemiddeld elektriciteitsverbruik van een gezin zou ik zeggen. 8 * 400W aan panelen. Rest, tire ton plan.

Wat doe je met grote appartementsblokken waar er eigenaars zijn die geen recht hebben of sociaal tarief en andere die huren wel ?
Op de VME kan men een beslissing maken. Ofwel plaatst men voor iedereen het respectievelijk aantal zonnepanelen en de eigenaren betalen het. ofwel wordt enkel voor de huurders met het sociaal tarief het dak voorzien van de voor hen benodigde zonnepanelen. Rest zie 1ste vraag.

Als iemand dan uit het put kruipt en zijn leven terug opbouwt, een job vind die deftig betaald dus geen recht meer zou hebben op sociaal tarief, die mag dan ook gewoon gratis die zonnepanelen 15j blijven gebruiken of pak je het terug af ?
We kunnen anders ook nog de isolatie gratis schenken.
Je zou gerust conform het principe van bij een sociale woning een bepaalde kost ervoor kunnen laten aanrekenen in de toekomst. Als dat kan voor het bepalen van huur voor een sociale woning in functie van uw inkomen, zal dat ook wel kunnen voor die zonnepanelen zeker als je niet meer aan de regels voldoet voor het sociaal tarief? Lijkt mij ook niet direct iets te zijn dat het werken dan gaat tegenhouden... als je ineens 5-25€ per maand zou moeten gaan betalen ervoor.

Inderdaad, wat met de mensen die buiten het sociale tarief vallen? De volle pot blijven betalen voor hun eigen energie én dan ook nog daarnaast eens sparen voor hun zonnepanelen/warmtepomp? Ik heb geïnvesteerd in een deftig geïsoleerde woning, mijn beloning? 21% BTW waar ik de lening nog altijd van af betaal.
Ik heb geïnvesteerd in een geïsoleerde woning met zonnepanelen en een warmtepomp. Wat maakt dat uit? En ik heb ook geen recht op een sociaal tarief, logisch ook. Het sociaal tarief bestaat. En zoals gezegd indien ik geen sociaal tarief meer moet toestaan ook voor gas, dan liever een dak met zonnepanelen laten uitrusten dan het sociaal onlogische sociaal tarief blijven in stand houden. Zijn er mogelijks betere opties, ja... maar uiteindelijk is zo'n voorziening als sociaal tarief ook niet meer als een vorm van brood en spelen. Ergo een apeasementpolitiek omdat onrust bij een categorie die niets te verliezen heeft... mij als eigenaar van een deftig geïsoleerde woning met zonnepanelen en warmtepomp niet echt op het gemak zou voelen. En daar heb ik als werkende dan aan de andere kant toch weer iets voor over...

Ook al heb ik dat enkel kunnen doen doordat ik als een pater heb geleefd 10 - 15 jaar ervoor. Of dat ik nu nog altijd als een semi - pater leef... dat boeit die mensen dan geen fluit hoor...

Je gaat overheidseigendom leggen op daken van andere eigenaren (of ze er nu zelf wonen of verhuren) en bovendien is die elektriciteit vooral nuttig als er ook een warmtepomp op aangesloten kan worden op termijn... Gaan we ook nog die genieters van het sociale tarief hun woning gratis gaan isoleren? Of hun dak renoveren als het te oud is voor zonnepanelen? Wat als die verkopen/verhuren en de nieuwe eigenaars zijn kapitaalkrachtiger? Wie bepaalt de waarde van die (intussen meer versleten) zonnepanelen installatie?
Zie hoger.
Waarde kan gewoon een pure verdeling over een termijn van 10 of 20 jaar zijn. Hoef je geen degressieve of andere vorm van waardevermindering aan te koppelen.

Dit idee is van de pot gerukt. Beter de criteria voor dat sociale tarief terug beperken en/of een quotum op hoeveel je onder dat tarief mag verbruiken.
Doe dat en de maand erop staat Brussel op zijn kop... Ik had liever nooit zoiets als een sociaal tarief gehad. Al zou ik zo'n hervorming ook wel kunnen begrijpen... maar dat krijg je er met groen, PS en voorruit in de federale regering gewoon nooit door. Dus doe je iets anders wat wel een haalbare kaart zou kunnen zijn binnen die groep... en zonnepanelen voorzien daar denk ik wel dat PS en vooruit wel zouden kunnen zien zitten, en groen ziet daar absoluut dan geen graten in. Lijkt mij dat CD&V heeft rekening gehouden met de haalbaarheid van het voorstel binnen de meerderheid.

@Renegadexxripxx als er al sowieso 20% van de gezinnen recht op heeft (binnenkort misschien nog meer) kan je toch nog moeilijk van een sociaal tarief spreken.

De solidariteit stopt ook ergens natuurlijk.

Voor elk probleem of vraag is er inderdaad wel een antwoord, maar welke instantie gaat dat allemaal controleren en opvolgen ?

De enige manier om minder te betalen is voor iedereen gewoon hetzelfde en heel simpel. Minder verbruiken

@Renegadexxripxx als er al sowieso 20% van de gezinnen recht op heeft (binnenkort misschien nog meer) kan je toch nog moeilijk van een sociaal tarief spreken.

De solidariteit stopt ook ergens natuurlijk.

Voor elk probleem of vraag is er inderdaad wel een antwoord, maar welke instantie gaat dat allemaal controleren en opvolgen ?

De enige manier om minder te betalen is voor iedereen gewoon hetzelfde en heel simpel. Minder verbruiken

Om eerlijk te zijn, maakt het percentage dat er recht op heeft eigenlijk niet uit. Al is dat 90% dat daar recht op heeft. Het probleem dan is echter dat er geen geld is om het te betalen... of dat die resterende 10% al lang vertrokken is.

Dat het een verkeerd signaal was om die uitbreiding te doen, daar geef ik u in gelijk. Maar aan de andere kant... verwacht je nu echt van een groen ecolo, PS en SP dat die gaan zeggen tegen de arme dutskes of arm schaapjes ja trek uw plan. Wees realistisch... dat is nooit het geval. Terwijl eigenlijk, met de werkbonus, de progressieve belastingstarief het allemaal al redelijk belachelijk begint te worden dat ze ooit zo'n sociaal tarief hebben voorzien - waarbij dat sociaal tarief dan ook nog eens niet wordt gegeven in functie van een curve maar alles of niets is...

Dus als ik dan zoals gezegd 6 miljard moet betalen om eindelijk van die volledige nonsens van een sociaal tarief af te zijn voor minstens 20 jaar. Dan zeg ik, onmiddellijk waar teken ik ?

En laat ons eerlijk zijn, voor iedereen gewoon hetzelfde en heel simpel bestaat in niets. Niet in de indexaties, niet in de pensioenen, niet in de sociale huurwoningen, sociale koopwoningen, en ga zo maar door. Dus hoe je denkt dat gedaan te krijgen... met een systeem dat van stemmen krijgen afhangt. Ik zie het niet.

Wil je dat, dan moet je een autocratische technocratie aanduiden. En dan zal dat ook wel weer zijn eigen nadelen hebben. We hebben wat we hebben, en we gaan in functie daarvan een oplossing moeten voorzien rekening houdende met de aanwezige meerderheid en regering en het feit dat men in de toekomst opnieuw verkozen wil geraken. 20% van de bevolking, waarvan het grootste gedeelte waarschijnlijk wel op SP, vooruit, groen of ecolo gaat stemmen hun voordeel afpakken terwijl die nu in die regering zitten en zeggen tire ton plan. Dat geloof je toch zelf niet ?

Waarom denk je dan ook dat je van die belachelijke balonnetjes als prijsplafonds, nieuwe nucleaire taksen heffen, winsten afnemen om u 770€ te laten minder betalen vandaan komen. Terwijl ik de haalbaarheid daar quasi nihil van inschat... juist ja... enkel voor de stemmen en omdat een boodschap trek uw plan, verbruik gewoon wat minder hen niet in dank gaat afgenomen worden. Terwijl puur rationeel dit de enigste haalbare oplossing is. Mensen zijn nu eenmaal emotionele wezens... zeker in het stemlokaal.

Wat gaan ze dan doen? Zonnepanelen leggen op ongeïsoleerde daken en/of daken met asbestleien? Dit slaat nergens op.
Trek de premies of belastingsvermindering op isolatie de hoogte in. Of verstreng die dakisolatienorm. Een verplichte R-waarde van 0,75 is gewoon letterlijk 10x te weinig.
Eerst isoleren en dan pas technieken toepassen is zowat een basisregel die tegenwoordig vlot genegeerd wordt.
Ik zie mensen informeren naar een warmtepomp wiens huis nog geen gevelisolatie of deftig schrijnwerk heeft. Dat ze dan van de gas af zijn, maar bijgevolg een gigantische elektriciteitsfactuur gaan hebben wordt over het hoofd gezien.
Ons dramatisch energiebeleid van van de voorbije decennia komt nu als een gigantische boemerang terug in ons gezicht, en we kunnen alleen maar hopen dat het niet te veel pijn gaat doen.

Wat gaan ze dan doen? Zonnepanelen leggen op ongeïsoleerde daken en/of daken met asbestleien? Dit slaat nergens op.
Trek de premies of belastingsvermindering op isolatie de hoogte in. Of verstreng die dakisolatienorm. Een verplichte R-waarde van 0,75 is gewoon letterlijk 10x te weinig.
Eerst isoleren en dan pas technieken toepassen is zowat een basisregel die tegenwoordig vlot genegeerd wordt.
Ik zie mensen informeren naar een warmtepomp wiens huis nog geen gevelisolatie of deftig schrijnwerk heeft. Dat ze dan van de gas af zijn, maar bijgevolg een gigantische elektriciteitsfactuur gaan hebben wordt over het hoofd gezien.
Ons dramatisch energiebeleid van van de voorbije decennia komt nu als een gigantische boemerang terug in ons gezicht, en we kunnen alleen maar hopen dat het niet te veel pijn gaat doen.

Die problemen los je niet op met isolatie hé. Een nieuw dak kost een stuk meer dan 6000€ en is ook een pak arbeidsintensiever als om de 2 dagen 2 techniekers een volgend dak te laten uitrusten met zonnepanelen. Net zoals een woning voorzien van isolatie ook arbeidsintensiever is.

En voor asbestleien kun je nog wel oplossingen voorzien. Al is dat natuurlijk ook niet structureel als je 5 jaar later uw dak moet vernieuwen... maar ik zie mij nu ook niet juichen om even 100k€* 1 miljoen gezinnen via belastingsgeld te gaan geven in ruil voor geen sociaal tarief...

Naast het feit dat ze dan hun elektriciteitsfactuur, niet de verwarmingsfactuur drukken moet je ook kijken naar het feit dat ze hierdoor de groene energieobjectieven halen die ons door europa zijn opgelegd waardoor we die boetes niet meer dienen te betalen omdat we daar tekort schieten. Dus opnieuw win - win. Je moet het dan ook eerder in kader daarvan zien, quick - win's die niet allesomvattend zijn of het probleem ten gronde oplossen. Maar voor het probleem ten gronde is er geen geld... en dat gaan mensen dan maar zelf moeten doen...

Dat mensen idiote beslissingen nemen en denken goedkoper af te zijn door niet te isoleren maar met elektrische vuurtjes te verwarmen of door een warmtepomp van 10k te steken om hun energieprijs met 200€ te laten zakken... tsja er zijn nu eenmaal idioten zeker...

PS: verplichte dakisolatienormen zijn zever in pakjes, aangezien die voor eigenaren geen invloed hebben. Niemand kan een eigenaar verplichten om zijn dak te isoleren. En voor verhuurders is dat iets wat je kan doen, maar op korte termijn wreekt zich dat. Al kan ik er perfect achterstaan op lange termijn (al zijn er al kleine stappen genomen daar). Men heeft gewoon de private verhuurder niet willen verboffen om voor een investering van 100k te zetten waarvoor ze 23,8 jaar nodig hebben voordat ze met de eventuele hogere huur pas break even draaien (veronderstelling 350€ extra huur kunnen vragen per maand) - meeste verhuurders verkopen dan nog liever die panden...

Tjah, wij mogen onze voorgevel niet langs de buitenkant isoleren hier in de straat :(

Terug
Bovenaan