De energiethread

Voila.

Moraal van het verhaal: iedereen heeft kans op waardevermindering. Dan liever een waardevermindering met een maatschappelijk nut zoals een windturbine.
Het heeft enkel 'maatschappelijk nut' voor de mensen die er ver genoeg af wonen. Het is evengoed dik egoistisch om zo te redeneren.

De normen zijn hier helemaal niet streng. Er is om te beginnen al geen afstandsnorm om die dingen in te planten. In Wallonie kunnen ze die turbines niet op minder dan 500 meter van woonwijken plaatsen. Hier is dat geen enkel probleem. Dat is wel degelijk een gigantisch verschil. Er zijn plekken in de wereld waar ze ze gewoon niet durven inplanten onder 1 kilometer van woonwijken (vragen tb gezondheid/overlast). Er is ook helemaal geen draagvlak om ze op minder dan 500 meter in te planten (cfr enquete VREG: 16 procent wil dat. Je praat dus vanuit de minderheid. Als je je dan toch zo democratisch wil opstellen, respecteer dat dan ook). Slagschaduw: ok, in theorie 8 uur per jaar (op het huis, op tuinen en omgeving...geen enkele limiet)(alhoewel dus ook soms overschreden, dus het systeem hapert). Geluid: enkel wat betreft decibel limiet. Het repetitieve karakter is het meest hinderlijke. De gewestweg tussen de turbine en de wijk produceert meer geluid, maar wordt als niet hinderlijk gezien door de wijk. Een repetitief geluid van minder dan 40 dB, daar kan je wel gek van worden. Doe gerust zelf de test. De normen wat betreft dB zijn dan ook nog eens minder streng in de omgeving van industrieparken. Maar guess what: die geven hoegenaamd geen enkele vorm van overlast wat betreft geluid. Ik 'hoor' het zelfs niet dat ik er naast woon. Wat dus ook een rommelargument is.

Het wordt dan nog eens extra geschift omdat het hier gaat over een turbine die gezet is geweest door je eigen lokaal bestuur. Niet één of ander particulier/burgerbeweging. Neen: je eigen gemeentebestuur dat je een hak zet.

Laatst bewerkt:

de-sutter-wil-btw-op-zonnepanelen-naar-minimum-verlagen
-> ergo naar 6% en op termijn naar 0%. Nu nog afwachten wat er effectief doorkomt hieromtrent.

de-sutter-wil-btw-op-zonnepanelen-naar-minimum-verlagen
-> ergo naar 6% en op termijn naar 0%. Nu nog afwachten wat er effectief doorkomt hieromtrent.
Interessant, misschien dat ik dan nog wat paneeltjes bij leg. Alleen zijn de prijzen van de zonnepanelen zelf ook al hard gestegen zeker?

Via via ben ik op de hoogte gebracht van volgende site/app.
Een handige tool om je energieverbruik te analyseren en ook te vergelijken met anderen. Koppelt met héél veel schillende tools zoals Fluvius, Smappee, Solaredge,...

"Zeker in crisistijden als deze vind ik een levensduurverlenging op gronden van bevoorradingszekerheid niet verdedigbaar. Dat kan ons zelfs nog kwetsbaarder maken", aldus Lemke. Volgens haar toont de wereldwijde bezorgdheid om de veiligheid van kerncentrales in Oekraïne op dramatische wijze aan welke mogelijke schade die centrales kunnen aanrichten. "We bevinden ons in een situatie waarin we onze energiebevoorrading zeer snel crisisbestendig moeten maken. Dat moeten we doen door meer in te zetten op hernieuwbare energie."
Ik vind dit een beetje een vreemde reactie/argumentatie. Misschien is het ingezoomd op het risico vs beperkte capaciteit van de kerncentrales. Maar "crisisbestendige hernieuwbare energie" moet toch nog uitgevonden worden vrees ik.

Enerzijds kom je met de huidige implementatie snel in de problemen bij donkere, windstille dagen, en anderzijds komt al het materiaal (zeldzame metalen voor alternatoren in windmoldens en batterijen, halfgeleiders in zonnepanelen) nog steeds uit crisisgevoelige hoeken van de wereld.
Dat Duitsland zijn bruinkool wil blijven afschrapen en opfikken naast het Russisch gas waar ze nu aan vast hangen snap ik dan nog minder...

Onze vriend Biden die ons zijn schaliegas gaat verkopen.
Het is ver gekomen dat we dit ineens zomaar geen probleem meer vinden.
Ze gaan de productie zelfs nog opdrijven.

Op zich, EU, vazal/slaaf van USA.

Onze vriend Biden die ons zijn schaliegas gaat verkopen.
Het is ver gekomen dat we dit ineens zomaar geen probleem meer vinden.
Ze gaan de productie zelfs nog opdrijven.

Op zich, EU, vazal/slaaf van USA.
Blijkbaar zouden er ook serieus wat gaslekken zijn in Rusland, het boeit hen precies weinig, waardoor die oplossing ook echt geen mooie oplossing is.
In Amerika doen ze wel tenminste moeite om alle lekken op te lossen (los van het feit of het hen lukt of niet).

Wat is jouw oplossing, vandaag en nu?
Blijkbaar zouden er ook serieus wat gaslekken zijn in Rusland, het boeit hen precies weinig, waardoor die oplossing ook echt geen mooie oplossing is.
In Amerika doen ze wel tenminste moeite om alle lekken op te lossen (los van het feit of het hen lukt of niet).
De vraag is of dat Amerikaans schaliegas wel het verschil gaat maken. De volumina gas die ik zie circuleren op het internet gaan toch echt wel het gat in de gasaanvoer niet dichten (vind het artikel niet meteen terug). En dit staat dan nog los van de impact op het milieu door het zgn. fracking proces.

Gewoon Russisch gas blijven kopen.
En dat landen zoals Denemarken, ook al hadden ze al niet veel olie-en gas meer, terug licenties uitdelen aan oliemaatschappijen om naar olie en gas te boren.
UK, Noorwegen, Italië: drillen maar!
Dus dan gewoon maar het junkie van Rusland blijven spelen?

Junkie van USA is niet zoveel beter. Integendeel.
We zijn met deze crisis nog wat méér onder de rok van Uncle Sam gekropen met zijn allen.
Integendeel? Ik werk liever samen met gelijkgezinden (het Westen) dan een dictatorschap.
Ik heb vooral bezwaren tegen het milieu aspect van fracking, voor de rest ben ik blij dat we minder van Rusland afhankelijk worden.
En we proberen intussentijd ook zelfvoorzienend te worden met hernieuwbare energie, al zal dat ook nog zijn tijd nodig hebben.

Maar is het zoals @Elosopardo al zegt, het deel dat de US opvangt is jammer genoeg maar een deel van de totale nood.

Junkie van USA is niet zoveel beter. Integendeel.
We zijn met deze crisis nog wat méér onder de rok van Uncle Sam gekropen met zijn allen.
We zijn hoe dan ook al enorm afhankelijk van de US. Zowat onze volledige defensiestrategie is gebaseerd op "hopelijk komt de VS ons helpen als het nodig is", ook qua industrie zijn we enorm met elkaar verweven, dat daar nog een deel gas bijkomst gaat de machtssituatie amper nog veranderen. Maar da's ook niet zo'n probleem, want ondanks de vele kritiek zijn we heel erg gelijkaardig als het over wereldbeeld of belangen gaat. We zijn al lang heel afhankelijk van de VS en los van wat gekrenkte nationalistische gevoelens heeft dat nog nooit echt tot problemen geleid, een conflict zoals met Rusland nu is ondenkbaar met de VS, en als het zover komt dan zal dat gas niet ons grootste probleem zijn.

We hebben nu eenmaal gas nodig. Je kan toch absoluut afhankelijkheid van de USA niet vergelijken met afhankelijkheid van Rusland?
USA is absoluut niet perfect, maar als ik moet kiezen onder welk regime ik wil horen, of waar ik handel wil mee drijven dan weet ik het wel hoor.

We hebben nu eenmaal gas nodig. Je kan toch absoluut afhankelijkheid van de USA niet vergelijken met afhankelijkheid van Rusland?
USA is absoluut niet perfect, maar als ik moet kiezen onder welk regime ik wil horen, of waar ik handel wil mee drijven dan weet ik het wel hoor.
Watch out what you wish for... De Amerikaanse democratie hangt misschien wel met nog meer haken en ogen aan elkaar dan de gemiddelde Europese...

Terug
Bovenaan