De energiethread

+ prijzen liggen de helft lager dan een maand geleden op de piek
Actueel 93eur/mwh terwijl het vorige maand 217 was.

Neemt niet weg dat de prijzen nog steeds heel hoog liggen.

De prijzen op de spotmarkt zijn goed gedaald (vooral in UK-BE-FR, veel minder in DE-NL). Maar op de termijnmarkt zijn ze ondertussen verdubbeld.
Gevolg: als we verder kijken dan enkel de eerstvolgende factuur, maar bijvoorbeeld een periode van de eerstvolgende drie jaar nemen, heeft de consument er nog nooit zo slecht voorgestaan.

Ik had hier eerder gepost over hoe enkel demand destruction de stockages in Europa voldoende zou kunnen vullen. Wel, industriele afname zit op het niveau van de eerste corona-lockdown, 9% lager dan vorig jaar. Zet je maar schrap voor de tweede inflatiegolf, deze keer veroorzaakt door een haperende maakindustrie en verminderde landbouwoutput.

Kan ik ergens de prijzen zien van de lange termijnmarkt? Ze lijken toch lager te liggen dan de huidige spotprijzen (of ik kijk fout).

Dit is op conto van de partijen die 20 jaar lang hun kop in het zand hebben gestoken, niet voldoende geïnvesteerd hebben in alternatieven en cruciale beslissingen steeds voor zich uit geschoven hebben. Het nu zuiver op Groen gaan steken is absurd.

Zolang als je uw kerncentrales kunt verlengen is er geen probleem met uw kop in het zand steken.
Het is enkel problematisch wanneer je dit niet meer kunt (of wanneer je het niet doet wanneer men aandringt dat het hoog tijd is om een beslissing te nemen). Dus binnen nu en 20 jaar.

Als er geen duidelijke winnende strategie bestaat voor uw energievoorziening dan is inzetten op een onhaalbare strategie (en ja enkel op hernieuwbare energie inzetten rekening houdende met de benodigde energietransitie is dat, of je moet met ridicule aannames komen als we gaan maar 105 - 110TWh nodig hebben want magische reductie in verbruik) uw eigen in de vernieling rijden.

Dan heb ik liever de realistische strategie van mijn kop in het zand te steken, terwijl we gewoon de kerncentrales weer voor 20 jaar opwaarderen.

Dat koopt ons dan toch weer minstens 10 jaar aan vernieuwingen binnen de verschillende technologische mogelijkheden om dan hopelijk wel met een haalbare strategie te kunnen komen.
En dan, en enkel dan, zou ik openstaan voor een richting in te slaan en daar dan met de consequenties van te leven of dat het op Europees niveau wordt georganiseerd om op die manier energie betaalbaar en verzekerd te houden voor elke burger ipv regionalistisch. Maar zolang dat niet het geval is, lijken mij kerncentrales een onderdeel van de te volgen strategie.

En niet iets wat je eventjes kunt eruitknippen.

Van hoe ver zag je het dan aankomen als je het op groen steekt? Verder dan anderhalf jaar kan dan al niet...
Zo ver dus als de regeringsvorming van De Croo I op 1 oktober 2020? Daarvoor was het dan blijkbaar allemaal troebel en onduidelijk, maar zodra Groen mee aan de macht kwam was het allemaal klaar als een klontje?
Sta me toe dat behoorlijk vreemd te vinden.
Zie hoger. Op het moment dat ze erin kwamen had ik een deja-vu voor ogen van de regering Verhofstad. Met als enig verschil dat het symbool van de kernuitstap een ver van ons bed show is. Nu is dat een voldongen feit waar de bevolking nog lange tijd voor gaat opdraaien.

Een richting kiezen is niet noodzakelijk beter... zeker niet wanneer de volledige theorie achter die richting op drijfzand staat of wanneer je de richting volledig baseert op het dogma : kernenergie foei.

In elke theorie is een onderdeel van risicomitigatie het voorzien van differentiatie. Niet volop inzetten op 1 richting waarvan er nog geen enkele testcase is van een 100% hernieuwbare energiegrid. Zolang dat er niet is, houd ik liefst de opties open en laat ik anderen daar de kastanjes uit het vuur van halen. Dat is altijd al mijn opinie geweest als het over techniek gaat. Ik ben daar conservatief in. Maar dat heeft mij, voorlopig, nog niet geschaad. Misschien minder gebaat, maar daar kan ik mee leven.

Zeker wanneer je het dan ook nog eens faciliteert met geld uit te strooien... ofwel laat je het aan de markt over (en dan hadden we nu ook met de gebakken peren gezeten) ofwel grijp je in, maar dan grijp je niet zodanig in dat je op 1 paard wedt...

Maar hetgeen MIJ het zwaarste tegen de borst stoot, is dat op het moment dat Engie, allez Equans nu, u komt waarschuwen dat het 5 voor 12 is. En je wilt dan TOCH nog inzetten op iets anders terwijl je hen schoffeert door hun waarschuwing in de wind te slaan.
Vind jij het dan raar dat die nu het onderste uit de kan halen ?
Als je op dat moment (eigenlijk al voordat ze de waarschuwing gaven) had samengezeten als onderdeel van de backup van de backup van de backup (zo dacht ik toch dat Tinne het verwoorde)uit te werken en een regeling had opgesteld. Dan acht ik de kans realistisch dat je op dat moment een redelijk voordelige deal had kunnen sluiten.

NU mag je die voordelige deal op uw buik schrijven. Want je hebt u volledig vastgereden... negotiations 101.

Als groen de enigste reden is dat we nu met die consequentie zitten. Terwijl zonder groen er een kernverlenging zo goed als in kannen en kruiken was. Is het dan ECHT onredelijk om de huidige problematiek op GROEN te steken ?
Uiteindelijk is dat de trofee die ze hebben binnengehaald als onderdeel van te regeren. En net zoals dat als dit positief was uitgedraaid zij die pluim op hun hadden kunnen steken, geldt datzelfde verantwoordelijkheidsprincipe ook wanneer het negatief uitdraait.
Dat is nu eenmaal de consequentie van beslissingen te nemen. Iets waar politiekers het tegenwoordig moeilijk mee lijken te hebben.

Kan ik ergens de prijzen zien van de lange termijnmarkt? Ze lijken toch lager te liggen dan de huidige spotprijzen (of ik kijk fout).

En dan naar onder scrollen en vooral producten als cal23-cal24-cal25 bekijken.

De prijzen op de termijnmarkt liggen inderdaad nog altijd lager dan de prijzen nu, maar een verdubbeling van de eerste geeft aan dat niemand nog verwacht dat energie terug goedkoop wordt. Dus voor uw factuur op de lange termijn ziet het er echt niet goed uit.

Als het daarbij blijft ben ik nog redelijk tevreden...
Prijzen met de piek vorige maand zijn gewoonweg onbetaalbaar.

HERE WE GO

PANIEK

De toonaangevende Nederlandse TTF-future voor gas, met levering in mei, koerste op een half uur van 92 euro tot 107 euro. Intussen is de prijs alweer wat gekalmeerd, en schommelt die rond de 100 euro per megawattuur.

Verbruik: 473 m³ tijdens de maanden januari tem maart (Gemiddeld 157 m³ per maand)
Verbruik: 68 m³ tijdens de maand april

Dat ziet er al wat beter uit - ik doe toch ne dikkere trui aan nu dat het niet meer vriest op koudere dagen zoals vandaag, en de verwarming staat nu op +-21 graden ipv +-23 graden.
Ik heb er bewust voor gekozen tijdens de winterperiode niet te kijken naar een centje meer of minder voor de verwarming.
Ik wil tijdens de winter comfortabel en warm zitten.
Daardoor moest ik serieus wat bijbetalen met de afrekening van 6 april.

Nu probeer ik, nu dat het lente is, zo weinig mogelijk de verwarming op te zetten en zo serieus wat te besparen.
Als ik het echt te koud heb, we hebben een elektriek vuurke, en door een goeie zet in september (helaas een minder goeie zet voor gas) betaal ik nu ironisch genoeg minder voor electrische verwarming tov gasverwarming.

Verwarming staat bij mij nu af.

En het is hier 24°C.
We hebben een 17,5 jaar oude hond rondlopen en die moet af en toe wel eens plassen tijdens de nacht.
Vroeger kon je die dan de hele nacht negeren en hem laten wachten tot de ochtend, dan viel ie terug in slaap en .. maar als ik dat nu doe dan ..

Dus ja dan zakt de temperatuur soms wel snel als de schuifraam een paar keer open en toe gaat. :tongue:
+
Uw woning is waarschijnlijk wat recenter en beter geisoleerd ..

Woning (maar recente nieuwbouw),
In de eerste week van april uitgezet.
Hoe krijg je daar 24 graden binnen als de chauffage al een maand uitstaat, het buiten nog niet zo warm geweest is en er ook niet overdreven veel zon is? Als het nu al is door de lichtinval van de zon, is dat in de zomer toch niet doenbaar?

Hoe krijg je daar 24 graden binnen als de chauffage al een maand uitstaat, het buiten nog niet zo warm geweest is en er ook niet overdreven veel zon is? Als het nu al is door de lichtinval van de zon, is dat in de zomer toch niet doenbaar?

Neen, het is niet ideaal in de zomer (eerste jaar was niet te genieten...). Komt grotendeels door de grote glaspartij op het zuiden.

Ik heb na dat eerste jaar, direct gekozen voor geld te geven aan een airco ipv aan screens. Airco was goedkoper en multifunctioneel... Al gebruik ik die in totaliteit nog maar iets van een maximum van 40 dagen op een gans jaar. Vorig jaar, geen al te warme zomer, heb ik die 3 dagen in het geheel opgezet.

Met m'n oost-west richting heb ik gisteren even de verwarming opgezet :unsure:
Rijhuis met nog onbebouwde zuid muur. Zou die wel willen isoleren maar voor het zelfde geld wordt er volgend jaar tegen gebouwd. Al staat die al 20j onbebouwd.

In ieder geval is het al Mei en kunnen we morgen de nieuwe prijzen verwachten. Ben benieuwd.
Bij de V-test zie ik al 12c voor de Gas Optifix 2J. Maar de tariefkaart is nog niet aangepast.
Kan interessant zijn om in te stappen voor sommigen.

Rijhuis met nog onbebouwde zuid muur. Zou die wel willen isoleren maar voor het zelfde geld wordt er volgend jaar tegen gebouwd. Al staat die al 20j onbebouwd.

In ieder geval is het al Mei en kunnen we morgen de nieuwe prijzen verwachten. Ben benieuwd.
Bij de V-test zie ik al 12c voor de Gas Optifix 2J. Maar de tariefkaart is nog niet aangepast.
12c aan 6% btw he

Hoe lang staat uw woning er al?
Als er niet binnen het jaar gebouwd wordt investeren in sandwichpanelen.
De kost daarvan haal je ruim eruit. En kan je vrij vlot 2dehands kopen en terug verkopen.

Hoe lang staat uw woning er al?
Als er niet binnen het jaar gebouwd wordt investeren in sandwichpanelen.
De kost daarvan haal je ruim eruit. En kan je vrij vlot 2dehands kopen en terug verkopen.
Woning staat er nu zo'n 27 jaar denk ik.
Woon er pas in sinds begin dit jaar dus heb nog geen goed zicht op het effectief gasverbruik.

Volgens de vorige bewoners verbruikte ze 'maar' 16.000kwh gas.
'Twas een ouder gepensioneerd koppel dat vaak thuis zat. Dus ik hoop er nog wat onder te zitten.

Zal het zeker eens bekijken.

Dus afschaffen kerncentrales, en ipv gewoon opgepompte olie, is het olie uit fracking.
Lijkt mij nu niet echt milieuvriendelijk.

Ik begrijp de beweegredenen... maar ik vraag mij op dit moment toch af of je niet gewoon beter al de kerncentrales had de mogelijkheid gegeven om te verlengen voor de volgende 20 jaar. Niet de verplichting, gewoon de mogelijkheid.

Dat het gas van Rusland ook niet milieuvriendelijk is, wordt wel precies wat vergeten (of mensen weten het gewoon niet).
Er zijn blijkbaar veel lekken bij het ontginnen van gas in Rusland. En omdat het toch genoeg opbrengt, interesseert het hen niet om die lekken te dichten of om dat gas op te vangen.
Dat heeft ook zijn gevolgen op vlak van milieu.
Misschien globaal gezien minder erg dan fracking, maar zeker geen feit dat we mogen negeren.

We zouden inderdaad beter gewoon naar kernenergie overstappen tot we betere oplossingen hebben.

Terug
Bovenaan