JorisBlack
Well-known member
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.
Op dit moment zorgt het feit dat je extra belastingen moet betalen voor fossiele brandstoffen ervoor dat de niet fossiele brandstoffenmarkt zich makkelijker een positie in de markt kan uitkerven.
Die je indien dat verschil zou weggewerkt worden door het feit dat je die extra belasting weg haalt, dat je een extra subsidie zou moeten in leven roepen om mensen aan te moedigen om de energieomslag te laten maken.
Op die manier zou je het dan ook als subsidie kunnen bekijken natuurlijk. Een subsidie moet niet altijd een som geld zijn die je geeft, dat kan ook gewoon een andere belastingspercentage zijn.
Maar de algemeen gekende vorm is nu eenmaal het feit dat de overheid een zak geld geeft als je iets doet wat zij willen dat je doet
Niet dat het er veel toe doet, maar een belastingsverlaging gelijkstellen met een subsidie toont toch aan hoe het gesteld is in België.
Dat is alsof elke keer jij een brood koopt bij de bakker je aan mij 15% van dat bedrag moet geven.
En het jaar erna 30%. Het jaar erna 50%.
En dan zeg ik: ah dit jaar moet ge mij maar 40% geven. Ja dat is een subsidie voor u. Graag gedaan

.