Aanpak van de gas- en energiecrisis

Precies of mensen kunnen niet rekenen… kom op eh seg..
Toch ook weer een maatregel waar veel te lang over nagedacht is en zo ridicuul dat ze groot is.

Als de overheid niks moet, waarom moet deze dan geld krijgen ? Politiekers worden betaald door de bevolking om een dienst, met name beleid te voeren waarvoor mensen stemmen.

Niet iedereen heeft het geld om aan energiebesparende maatregels te spenderen, krijgt een firmawagen, of kan alles met de fiets doen. Het feit dat de overheid nu een hoop extra geld verdient op de kap van mensen, dan mag je als burger verwachten dat de overheid daar iets mee doet om het houdbaar te houden.

Dat minder energie verstoken de oplossing is akkoord, maar je dient de mensen daarvoor tijd te geven. Bij onvoorziene omstandigheden dien je als overheid begrip te tonen voor de situatie.
De overheid doet toch vanalles, maar voor sommige is het gewoon nooit genoeg en moeten ze altijd meer doen precies.

Je factuur is NU hoog dus je moet niet je tijd nemen om alles eens te overlopen. Je kan gewoon je verwarming lager/uit zetten en bepaalde zaken laten. Prioriteiten stellen noemt dat en keuzes maken.
En inderdaad er zijn veel mensen die dit niet kunnen, en vele van die zullen al enorm veel steunmaatregelen krijgen.

Je kan dit nu uitbreiden naar wie er net buiten valt, maar dan staat de volgende groep die hier net buiten valt al klaar van "Ella en wij dan?"

Wij behoren trouwens ook maar tot de middenklasse hoor, dus ge moet niet denken dat ik dit leuk vind hoor..
Wij zijn 6 jaar geleden begonnen met een gezamelijk! Gezinsinkomen van 3200€, en hebben telkens keuze gemaakt. Mijn vriendin heeft mij ook vaak gevloekt en gegrommeld hoor, maar door die keuzes toen en ook nog gaande weg kunnen we nu wel nog steeds comfortabel leven zonder grote zorgen.
T zal nie voor iedereen kunnen, maar vele die nu aant klagen zijn hadden andere keuzes kunnen maken en ietske verder kijken dan hun neus lang was maar tis altijd YOLO! En de rest mag er voor opdraaien

Zelf blijf ik deels buiten shot door de stijgende prijs: Beide hebben we een tankkaart en vorig jaar hebben we zonnepanelen zelf geplaatst op onze woning. Vorig jaar ook een 20 jaar oude ketel vervangen door een condensatieketel. Allemaal zaken die gewoon op het lijstje stonden van prio's aangezien ik wel wat af weet van de energiemarkt door mij huidig werk en ik dus wist dat dit goeie investeringen waren.

Ik ben dus wel heel benieuwd wat wij nog zullen verbruiken op het vlak van gas ivm de nieuwe ketel.

Verder vind ik het vaag dat hier een groep mensen wordt verweten dat ze de extra energie kosten aan hunzelf te danken hebben omdat ze voorgaand niet hebben geïnvesteerd in wat ik bijvoorbeeld heb gedaan. Uiteindelijk was dit best een grote investering voor ons, die grotendeels beperkt is gebleven doordat ik veel zelf heb uitgevoerd. Echter wordt er vergeten dat eerst en vooral niet alle mensen deze investering zomaar kunnen doen, of zelf de kennis hebben om dit uit te voeren. Diezelfde groep is nu dus ook het grootste slachtoffer van de stijgende energieprijzen.

Als we dan toch een schuldige willen aanduiden in dit verhaal, kijk ik toch eerder naar de europese leiders die uiteindelijk de keuze hebben gemaakt om hun energie te halen bij onbetrouwbare staten. Dit komt 'ons' nu duur te komen staan. Zelfvoorzienend zijn is iets waar ik altijd al mee bezig ben geweest, maar het lijkt dat onze leiders dit hoofdstuk hebben gemist.

Hier de programmas en temperaturen serieus aangepast, toch al duidelijk resultaat merkbaar.
y6pA0GG.jpeg

De regering had voor de corona pandemie al geen geld. Tijdens corona vele tientallen miljarden euro steun gegeven.
Nu weer dikke steun voor de stijgende energieprijzen?
Jezus christus, diegene die voor FOD werken en die cijfers zien moeten ondertussen toch lijkbleek wegtrekken?

Ik vind dus niet dat we altijd bij de overheid moeten aankloppen als het tegen zit. Die bedragen aan schuld dat zich opstapelen zijn om van te duizelen. En vroeg of laat zal zal de situatie niet meer recht te trekken zijn.
Voor zover ik weet is België een gemengde markteconomie: vrije markt met dosis overheidsinmenging dus. De overheid moet ervoor zorgen dat de prijzen van basisproducten betaalbaar blijft. Er moet geen steun worden gegeven maar als ze niet ingrijpen zou de stijgende energieprijs we 's jobs kunnen gaan kosten.

De politici moeten sneller handelen. We vragen geen extra steun.... We vragen de efficiënte inzet van instrumenten die de prijs beïnvloeden zoals BTW, accijnzen en taksen. Dat hoeft hen niets extra te kosten om de prijsstijging minder zwaar te maken voor de andere actoren uit de economische kringloop (bedrijven en gezinnen). Nu is het een echte praatbarak... Veel heen en weer gezwets, iedereen lijkt het eens te zijn maar toch voelen we aan de pomp niets. Voor dat mag je gerust bij de overheid aankloppen! Ik vraag geen tankkaart op hun kosten he.

Laatst bewerkt:
Via de app van tado, je kan regelmatig uw verbruik ingeven, plus houdt rekening met aantal uren dat er verwarmd wordt.
Mja,

Komt dat doordat jij iets gedaan hebt of komt dat doordat het nu mooier/warmer weer is waardoor uw ketel minder moet opspringen.
Noch zien wij hier nu juist wat jij gedaan hebt om uw verbruik te doen zakken :p.

Mja,

Komt dat doordat jij iets gedaan hebt of komt dat doordat het nu mooier/warmer weer is waardoor uw ketel minder moet opspringen.
Noch zien wij hier nu juist wat jij gedaan hebt om uw verbruik te doen zakken :p.
Omdat ik alles stuk kouder gezet heb en minder lang verwarmen, zoals ik daarjust al, zei. Verbruik is vergeleken met zelfde periode vorig jaar.

Ik vind het best ironisch dat we volgens de overheid minder afhankelijk moeten worden van Russisch gas.
De alternatieven: olie uit het midden oosten en zonnepanelen uit China? Dat zijn zeker de meest stabiele regio's...

Vandaag zei De Croo nog dat de zakken van de overheid niet oneindig diep zijn. Raar dat het wel zo lijkt te zijn als het over ontvangen van inkomsten uit die prijsstijging.

Ik vind het best ironisch dat we volgens de overheid minder afhankelijk moeten worden van Russisch gas.
De alternatieven: olie uit het midden oosten en zonnepanelen uit China? Dat zijn zeker de meest stabiele regio's...

Vandaag zei De Croo nog dat de zakken van de overheid niet oneindig diep zijn. Raar dat het wel zo lijkt te zijn als het over ontvangen van inkomsten uit die prijsstijging.

Van de zonnepanelen kan je dat mss minder zeggen.
Van gas en olie hebben we constante aanvoer nodig en het is een verbruiksartikel.
Zonnepanelen moet je niet constant vervangen.

Heb een paar pagina's gelezen hier. Sommigen zien het precies wel allemaal heel eenvoudig (doe je auto weg, ga dichter bij het werk wonen, iedereen kon kiezen wat hij/zij wilde studeren, ...).

De gemiddelde poster op dit forum zal wel een normaal IQ hebben en meestal ook geen al te slecht verdienende job.

Maar ik denk dat sommigen hier niet beseffen hoe goed ze het wel hebben.
Voor de alleenstaande bandarbeider die misschien een 1400 euro verdient en een bescheiden woning huurt gaat het allemaal zo simpel niet zijn zenne. En zo zijn er veel in België hoor.

Heb een paar pagina's gelezen hier. Sommigen zien het precies wel allemaal heel eenvoudig (doe je auto weg, ga dichter bij het werk wonen, iedereen kon kiezen wat hij/zij wilde studeren, ...).

De gemiddelde poster op dit forum zal wel een normaal IQ hebben en meestal ook geen al te slecht verdienende job.

Maar ik denk dat sommigen hier niet beseffen hoe goed ze het wel hebben.
Voor de alleenstaande bandarbeider die misschien een 1400 euro verdient en een bescheiden woning huurt gaat het allemaal zo simpel niet zijn zenne. En zo zijn er veel in België hoor.
Bandarbeider verdient meer dan 1400€ netto. Of je moet halftijds werken natuurlijk. Maar dat heb ik buiten beschouwing gelaten.

Zelfs het startloon van 1750€ bruto is nog altijd 1650€ netto. En dus de volle 250€ hoger dan het door u vermelde loon.
Al geef ik u gelijk dat het allemaal niet makkelijk is.

Geef in die laatste zelfs eens het minimumloon voor een hulparbeider bij een betonindustrie (dan heeft die 2570€ bruto en 1850€ netto). Ok dat is geen loon van 2 - 3k. Maar het is wel ver af van de door u vermelde 1400€.
De maatregelen van het verleden (oa. taxshift en de werkbonus) hebben de verloning die jij in gedachten hebt toch serieus veranderd hoor.

En dan hebben we nog niet gesproken over de index die al geweest is en die eraan komt. Ja ik weet dat gaat niet alles oplossen, maar het is wel beter dan het nikske dat je in andere landen als werknemer in die categorie te slikken krijgt. Of anders gezegd, je kunt niet verwachten dat alles in uw schoot geworpen wordt, je gaat toch ook wel zelf een beetje moeite moeten doen. Er wordt nl. al enorm veel rekening gehouden met de zwakkeren zodanig dat die ook mogelijkheden hebben en krijgen. En daarvoor klagen mensen nu al dat het allemaal veel te veel geld kost. Zwijg stil als elke scheet moet gedekt worden door de overheid.

Biden is volop bezig Amerikaans olie en gas te promoten.
Zodat de (ondertussen iets minder vervuilende) shale-oil kan geëxporteerd worden en ook hun gas.
Of het zoveel groener is weet ik niet ?

Het is ook ironisch dat men er geen problemen mee heeft goede maatjes te zijn met de saudies en andere naburige landen , waar mensenrechten dode letter zijn, slavernij normaal is, en holebi’s loslopend wild zijn.

Of waar men journalisten vermoord en hen oplost in zuur.
Cfr journalist Jamal Khashoggi

WK voetbal in Qatar? No problem! Even een symbolische actie tegen slavernij, maar show must go on!
Ook de politici zullen er zijn.

Biden is volop bezig Amerikaans olie en gas te promoten.
Zodat de (ondertussen iets minder vervuilende) shale-oil kan geëxporteerd worden en ook hun gas.
Of het zoveel groener is weet ik niet ?

Het is ook ironisch dat men er geen problemen mee heeft goede maatjes te zijn met de saudies en andere naburige landen , waar mensenrechten dode letter zijn, slavernij normaal is, en holebi’s loslopend wild zijn.

Of waar men mensen vermoord in het buitenland en hen oplost in zuur.
Is nu eenmaal logisch. Had de kwestie niet in onze achtertuin gelegen maar had Rusland bij wijze van spreken deze actie ondernomen in de richting van een bufferland naar China of Indië toe. Dan hadden de meesten, ik incluis, eens geshrugged en gewoon doorgegaan met ons leven.

Nu is die aandacht er gewoon doordat het nu toch allemaal wel dichtbij begint te komen zunne.

Is nu eenmaal logisch. Had de kwestie niet in onze achtertuin gelegen maar had Rusland bij wijze van spreken deze actie ondernomen in de richting van een bufferland naar China of Indië toe. Dan hadden de meesten, ik incluis, eens geshrugged en gewoon doorgegaan met ons leven.

Nu is die aandacht er gewoon doordat het nu toch allemaal wel dichtbij begint te komen zunne.
En omdat de duitsers hun goedkoop gas kwijt zijn en de Polen liefst geen grens delen met Rusland. Voor europa is er wel redelijk wat invloed hoor :)

Tis wel al een week volop zon geweest he
De trend van 15-20% daling doet zich al voor sinds ik de, veranderingen gedaan heb, is nu Just de laatste paar dagen dat het misschien meer richting 20% ipv 15 gegaan is.
Trouwens nog maar een dag of 3-4 dat het veel warmer is.

Wel 2 verschillende dingen in die screenshot, bovenaan die grafiek is een vergelijking met vorige maand, onderaan het percentage is vergeleken met dezelfde
Periode een jaar geleden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan