De energiethread

al zijn de gevolgen nog maar enkele decennia geweten
decennia->meer dan anderhalve eeuw:
Vroegste wetenschappelijk artikel dat het verband aangeeft is gepubliceerd in 1856:
Her work was presented by Prof. Joseph Henry at the American Association for the Advancement of Science meeting in August 1856 and described as a brief note written by then journalist David Ames Wells; her paper was published later that year in the American Journal of Science and Arts.[21][22][23][24]
Toch geen kleine pruts die Joseph Henry...
 
Janus plaatste een quote over de gasprijs - de invloed van Rusland (aanbod) en het Europese beleid (green deal).
Twee zaken die zich toch niet op gewestelijk of nationaal niveau afspelen. Voor sommige zijdiscussies moet je het gewoon vanuit een breder plaatje bekijken.
Ik reageer op uw opmerking over het feit dat isoleren een prioriteit zou moeten zijn in het beleid, als antwoord op phate zijn opmerking dat er gewoon geen beleid is.

Beleid in belgie.
 
Wat volgens mij problematisch is in deze leningen is de beperkingen die er op zitten.

Bv. Je wenst een modale zonnepanelen installatie te plaatsen van zo'n €5k. Terwijl je eigenlijk deze middelen niet hebt.

Als je 5k wilt lenen is de maximum duurtijd 36 maanden, renteloos is dat 138,88 EUR. Dit is hoger dan de besparing per maand (zelfs in deze tijden).

Stel dat je deze lening over 10 jaar zou mogen spreiden, dan wordt dit slechts 41,66 euro en zal deze persoon deze meerprijs voor een groot stuk kunnen dekken met de goedkopere elektriciteitfactuur.

Ik snap waarom deze beperking er is, maar in het kader van isolatie/groene energie/... Zou deze een serieus stuk mogen worden opgetrokken naar mijn mening. Zou het voor veel meer mensen bereikbaar maken.
Ik heb een wederopname gedaan van de hypothecaire lening voor oa zonnepanelen + batterij en ik betaal die dus op 20 jaar af aan de bank aan een rente van 1,19%, dus ja die zouden zichzelf moeten terugbetalen...de zon moet wel dringend hoger komen ze liggen er nog maar op sedert begin december, ik ben benieuwd naar de opbrengst als de zon wat hoger zal staan.
 
Allez,


Ons Tinneke kan bij hen ook al gaan aankloppen om de winsten af te romen.
Ja man voor die incompetentie betalen wij dus bakken geld. Tijd voor die hele nest van intercommunalen, energie ministers, oversubsidies en ander krapul op de schop te smijten.

En jan modaal? Die betaalt terwijl de rest loopt te lachen.
 
Het wordt met de dag leuker. Plan b gaat niet voldoende zijn indien plan a niet lukt.

Awel voorzie dan plan c he... Waarin je dan nog andere verlengt indien de verlenging van 2 niet voldoende is. Je had het fanc dat onderzoek al moeten laten uitvoeren.. Al gok ik dat het probleem dan was dat je ze allemaal zou moeten verlengen om die energiezekerheid te garanderen.

Maar dat wil wel zeggen dat je uw werk als minister niet gedaan hebt... Want je wist dat plan A eventueel zou kunnen falen. Het is dan ook uw taak om een alternatief te hebben dat wel voldoende zou zijn. En je wist dat als je kerncentrales zou verlengen dat de toestemming voor subsidies te geven onbestaande is...

Dat dürft men dan een minister noemen die dossierkennis heeft...

Het Laatste Nieuws: Energieminister Van der Straeten: Kerncentrales verlengen volstaat niet voor energiebevoorrading.
 
Met dank aan de sociale media meer dan een jaar na publicatie nog eens op onderstaand stuk gebotst. Herlezen en ondervonden dat +1 jaar later nog steeds dezelfde discussie gaande is. Er is in een jaar dus eigenlijk niks gebeurd.


De energietransitie rekent op een robuuste langetermijnvisie van het beleid. Dat moet meer zijn dan een kortzichtige praatbarak waar het veel te veel gaat over de levensduurverlenging van kerncentrales of het bouwen van gascentrales.

Het is het jaar 2050. De vraag naar stroom is verdrievoudigd. Al het potentieel van hernieuwbare energie is ingezet. Er is massaal veel flexibiliteit om de schommelende productie te verzoenen met de variërende vraag. Dat ambitieuze plan is de uitdaging van de energietransitie.


De vraag naar stroom zal drastisch toenemen. Dat komt omdat veel fossiele toepassingen vervangen worden door niet-fossiele alternatieven. Vaak is stroom dan een evidente keuze. Auto’s worden elektrisch, verwarming gaat van gas of stookolie naar elektrische warmtepompen, staalproductie schakelt van steenkool naar groene waterstof (hetgeen opgeslagen stroom is). Zelfs als je dat allemaal heel efficiënt doet, betekent dat een stroomgebruik van 300 TWh per jaar (terawattuur, tera staat voor 1 biljoen). Vandaag is dat ‘maar’ pakweg 90 TWh.

Als we echt het onderste uit de kan halen, zal hernieuwbare energie daar heel wat van leveren. Zon kan tot 60 TWh gaan, wind tot 80 TWh (als we ook wat aangrenzende territoriale wateren mogen huren). Maar ook dan zijn we er nog niet, en moeten we kijken naar klassieke centrales die zonder CO2-uitstoot werken (gedecarboniseerd fossiel, biomassa, nucleair).

De uitdaging van de energietransitie is astronomisch, en zal zoals een revolutie op relatief korte tijd moeten plaatsvinden.
Als je die brede basis aan hernieuwbare productie hebt, moet je ook heel wat flexibiliteit voorzien, want vaak zullen zon en wind te veel stroom leveren, vaak te weinig. Die flexibiliteit kan je lokaal inbouwen (met batterijen, waterstof en vraagsturing), maar ook op Europese schaal organiseren en via interconnectie verdelen (opslag in waterbekkens zoals in Coo, maar dan op veel grotere schaal in bijvoorbeeld Noorwegen of Zwitserland).

Dat is de energietransitie in een notendop. Die uitdaging is astronomisch, en zal zoals een revolutie op relatief korte tijd moeten plaatsvinden.

Investeerders staan klaar om aan die uitdaging te beginnen, maar missen een stabiel langetermijnkader. Voor dat kader moet het beleid zorgen. In het verhakkelde België liefst gecoördineerd tussen de verschillende niveaus, want sommige taken zijn federaal (kernenergie, wind op zee, capaciteitsmechanisme, transmissie van stroom op hoogspanning), terwijl andere regionaal zijn (stroomtarieven, wind op land, zonnepanelen, distributie op laagspanning, vergunningen voor centrales).

Misverstanden

Maar er zijn ook hardnekkige misverstanden - veelal gevoed door angst voor verandering of politieke agenda’s - die buitensporig veel aandacht krijgen en de transitie belemmeren.

Zowel het sluiten als het openhouden van wat kerncentrales lost het probleem niet op.
Een eerste misverstand komt van de kernuitstap. Laten we duidelijk wezen: zowel het sluiten als het openhouden van wat kerncentrales lost het probleem niet op. Doel 4 en Tihange 3 leveren in het beste geval 15 TWh per jaar. In 2050 staan ze er zelfs helemaal niet meer. Een permanente oplossing bieden die kerncentrales niet, en het tijdelijke soelaas dat ze kunnen bieden is klein in het grote geheel (herinner u de 300 TWh).

Daarom heb ik de kernuitstap - in een plat populistische bui, en tot ergernis van nucleaire supporters - wel eens ‘gerommel in de marge’ genoemd. Daarom komt er vanwege experts vaak weerstand tegen de levensduurverlenging. Niet omdat die centrales ‘slecht’ zouden zijn, maar omdat ze open houden het kwalijke waanbeeld voedt dat daarmee het probleem is opgelost. Not. Not even close.

Tijdelijk middel

Een tweede misverstand betreft de gascentrales. Laten we ook hier duidelijk wezen: het bouwen van gascentrales is niet wenselijk en lost het probleem niet op. Die gascentrales zijn een tijdelijk middel in de transitie, geen doel. Ze dienen niet om de kerncentrales te vervangen, maar om de transitie in goede banen te leiden omdat ze relatief snel gebouwd en flexibel ingezet kunnen worden. Het al dan niet openhouden van twee kerncentrales verandert ook weinig aan de nood aan gascentrales.

Over naar het beleid dus. Ik ben hoopvol bij de start van de frisse federale ploeg. Ik proef daar de drive om te werken aan een langetermijnvisie en om voor een solide beleidskader te zorgen. Ik voel de wil om over het kortetermijngeneuzel heen te stappen om aan het groter geheel te werken. Ik wens iedereen veel succes in het uitwerken van een beleidskader en een constructieve samenwerking met alle partners. Ik ben hoopvol.
 
Laatst bewerkt:
Het wordt met de dag leuker. Plan b gaat niet voldoende zijn indien plan a niet lukt.

Awel voorzie dan plan c he... Waarin je dan nog andere verlengt indien de verlenging van 2 niet voldoende is. Je had het fanc dat onderzoek al moeten laten uitvoeren.. Al gok ik dat het probleem dan was dat je ze allemaal zou moeten verlengen om die energiezekerheid te garanderen.

Maar dat wil wel zeggen dat je uw werk als minister niet gedaan hebt... Want je wist dat plan A eventueel zou kunnen falen. Het is dan ook uw taak om een alternatief te hebben dat wel voldoende zou zijn. En je wist dat als je kerncentrales zou verlengen dat de toestemming voor subsidies te geven onbestaande is...

Dat dürft men dan een minister noemen die dossierkennis heeft...

Het Laatste Nieuws: Energieminister Van der Straeten: Kerncentrales verlengen volstaat niet voor energiebevoorrading.
Wat een gezever zeg. Precies of Tinne van der Straeten al niet meer dan een jaar loopt te zeggen dat de verlenging van de kerncentrales een druppel op een hete plaat is... Het is de NVA en co die u stront in uw ogen hebben zitten wrijven door die verlenging als heilige graal op te werpen.
De absurditeit waarmee mensen alles op Tinne van der Straeten steken is gewoon ridicuul aan het worden. En dan nog de hele tijd neerbuigend spreken over 'ons Tinneke' ook.

op den duur herken je toch echt wie hier effectief het dossier wilt volgen en wie gewoon uit frustratie wat wilt komen kakken op de groenen.
 
Met dank aan de sociale media meer dan een jaar na publicatie nog eens op onderstaand stuk gebotst. Herlezen en ondervonden dan twee jaar later nog steeds dezelfde discussie gaande is. Er is in een jaar dus eigenlijk niks gebeurd.


Mja, zijn punt is toch naast de kwestie? Hij stelt dat de kernuitstap geen punt is... en dan stelt hij dit op basis van het beperkte karakter van wat die kernuitstap inhoudt, ergo (2 centrales -> 15tWh). Maar dat is niet wat een kernuitstap wil zeggen. Een kernuitstap wil zeggen dat je van +/- 50tWh van uw 90tWh gaat naar 0 op korte termijn (of in plan B naar 15tWh). Point barre. En dat in de toekomst je voor uw 300tWh (geëstimeerd nodig in 2050) daar 0 / zilch / zero / noegabollen/... ooit komt van kernenergie.
Dat is wat die kernuitstap wilt zeggen. En dat lijkt mij niet gewoon rommelen in de marge. Dat lijkt mij een zeer belangrijk punt in de discussie.

Vooral wanneer je het dan koppelt aan zijn volgend statement :
1) maximale capaciteit van zonnenergie in België 60tWh -> in de winterperiode, waar uw energiebehoefte zal pieken (verhoogde behoefte door verwarming op elektriciteit binnen die elektrificatie ommekeer) moet je daar dus niet te veel op rekenen
2) maximale capaciteit van Windenergie in België 90tWh (op voorwaarde dat je alles maar dan ook alles wat maar enigste capaciteit heeft hierin volbouwt EN dat je bepaalde wateren zou huren om windparken in te zetten (waarom zou een ander land ons dat verhuren... zij zetten daar gewoon zelf windmolens in en verkopen ons den elektriciteit... maar ok, stel)).

Ik kan daar dus een simpele conclusie uit trekken. Er is geen enkele reden om een kernuitstap te doen. Kernenergie is namelijk geen enkele hinderpaal voor de uitbouw van hernieuwbare energie. Wat men stelde dat de effectieve reden is om uit kernenergie te stappen. Want we gaan namelijk naar 100% hernieuwbare energie. De data die deze persoon aangeeft (en ik ga er vanuit dat die onderbouwd zullen zijn en niet als fake news zullen bestempeld worden) tonen dus perfect aan dat 100% hernieuwbare energie voor ons land nooit een optie is.

De volgende conclusie die ik dan ook trek is dat er geen enkele reden is om dan ook uit kernenergie te stappen of om niet die centrales te verlengen.

Wil ik daarmee zeggen dat met die beslissing dan het probleem is opgelost. Op korte termijn : ja, we zitten niet voor blok. Maar tegen 2050 zeer zeker niet. Want die verlenging gaat wat, maximaal 15 - 20 jaar zijn (en neen, nog verder verlengen gaat niet, dat is technisch niet mogelijk). Wat dus wil zeggen dat er tegen 2035-2042 een effectieve oplossing er moet zijn voor het feit dat die kernenergie eruit is.

En dan kijk ik voor die oplossing NIET naar hernieuwbaar, want ik ga er vanuit dat we daarvoor in de komende 20 jaar vol hebben ingezet op hernieuwbaar zodanig dat we respectievelijk die 60 en die 80-90tWh zullen bereiken terwijl ons verbruik meestijgt wegens de verhoogde elektrificatie waar we ook op inzetten.
Maar wel dat we een oplossing moeten voorzien voor die andere 150tWh (stel 100 tWh in 2035-2040 waar dan 50tWh ingevuld werd met de bestaande kernenergiecentrales) die we nog tekort komen. En als het mogelijk is om die in te voeren, en dat is een aanvaardbare strategie. Ok geen probleem - maar mijn theewater stelt mij dan dat ik persoonlijk liever toch nog iets aan productiecapaciteit dan zou willen achter de hand houden.
Maar daar moet dan wel een oplossing voor voorzien worden. En mij lijkt het dan gewoon dat je voor die oplossing geen taboes stelt. Of dat nu kernenergie is (waarvoor je dan de wetgeving en dergelijke voorziet dat dit mogelijk is om er 1 te bouwen) of andere opties.

En mijn kleine teen zegt mij dan dat diversificatie in energieproductie geen lomp idee is. En dat we in de komende jaren dan ook een deftig regelgevend kader moeten afhebben zodanig dat er in 2026 al kan geevalueerd worden. Maar tegen het moment dat die kerncentrales wegvallen moet er niet alleen een oplossing zijn voor het wegvallen van die 50tWH maar moet je ook een opschaling voorzien tegen 2050 tot aan die nog benodigde 150tWh. Maar je gaat dan wel stabiliteit moeten bieden.

En als uw basis gevolgde tactiek dan toch is van we zetten ons land volledig vol met hernieuwbare energie. Dan lijkt het mij dat je ipv een gascentrale te subsidiëren. Evengoed kunt stellen we subsidiëren onze hernieuwbare energie nog wat meer tot we aan de maximale energie komen dat we hiermee kunnen exploiteren die hogervermelde 90tWh. En laat het nu ook eens zijn dat de levensduur van een windmolen gebaseerd is op draaiuren. Dus als je die af zet, dan stijgt die zijn levensduur... terwijl je 15 jaar wint om uw transitie nu eens goed te doen.

Dat is voor mij de voornaamste reden waarom dat ik tegen de kernuitstap ben. De andere redenen zijn zoals al vermeld dat ik niet houd van taboes. En dat we tijd winnen om nog minstens 5j te wachten omtrent de eerste bevindingen van de SMR's. En als laatste reden, omdat ik houd van diversificatie in uw energiemix.

Maar dat als wij nu geen kernuitstap doen dat we daarmee kunnen besluiten het probleem is opgelost. Ik denk niet dat de meerderheid van de voorstanders van kernenergie of de niet kernuitstap dit denken of daar van uitgaan. En zo lijkt het wel te zijn dat de persoon die deze column heeft gemaakt het deed uitschemeren. En dat is, zoals ik stelde in mijn ogen een te zwaar simplisme van het standpunt.

Wat een gezever zeg. Precies of Tinne van der Straeten al niet meer dan een jaar loopt te zeggen dat de verlenging van de kerncentrales een druppel op een hete plaat is... Het is de NVA en co die u stront in uw ogen hebben zitten wrijven door die verlenging als heilige graal op te werpen.
De absurditeit waarmee mensen alles op Tinne van der Straeten steken is gewoon ridicuul aan het worden. En dan nog de hele tijd neerbuigend spreken over 'ons Tinneke' ook.

op den duur herken je toch echt wie hier effectief het dossier wilt volgen en wie gewoon uit frustratie wat wilt komen kakken op de groenen.
Euhm ik heb nooit gezegd dat voor mij een verlenging van de kerncentrales slaat op enkel 2 kerncentrales hé.

Dat was het backupplan van Tinneke (edit:/ regering).
En een ik steek het niet alleen op Tinneke. Voor mij heeft iedereen boter op zijn hoofd. Het enigste wat ik Tinneke aansmeer is dat zij enkel en alleen heeft ingezet op plan A. Goed wetende dat plan A op geen enkele manier enige zekerheid had. Zelfs al had NVA niet de smerige uitgehangen en ze allemaal goedgekeurd. Dan had je nog altijd onzekerheid gehad. Aangezien je garant kon zijn dat de lokale spelers beroep zouden optekenen tegen die beslissingen.
Net zoals er ook zou gebeuren wanneer ze de kerncentrales zou verlengen.

Wat ik haar, ergo tinneke, wel aansmeer is dat de visie waarop ze haar beleid heeft gepostuleerd een visie is op basis van een taboe. Niet van wat is het beste voor ons land in zijn geheel. Net zoals de beslissing van de kernuitstap 20 jaar geleden ook volledig uitsproot vanuit datzelfde principe. En voor mij is een dossiervreter beslagen genoeg en capabel genoeg om geen taboes in de mond te nemen.

Had ze naast plan A effectief andere pistes uitgewerkt en deftig voorbereid. Dan was mijn kritiek op haar verstomd. En was ze voor mij Tinne de minister van Energie. Omdat ze dan effectief in mijn ogen haar werk in de omstandigheden waarin ze die gekregen heeft tot het volle van haar mogelijkheden heeft gedaan. En als daar dan schoonheidsfouten hadden ingezeten. Dan ware het zo. Maar dat lijkt mij zoals ik het opvolg, gewoon niet het geval.
 
Laatst bewerkt:
Wat een gezever zeg. Precies of Tinne van der Straeten al niet meer dan een jaar loopt te zeggen dat de verlenging van de kerncentrales een druppel op een hete plaat is... Het is de NVA en co die u stront in uw ogen hebben zitten wrijven door die verlenging als heilige graal op te werpen.
De absurditeit waarmee mensen alles op Tinne van der Straeten steken is gewoon ridicuul aan het worden. En dan nog de hele tijd neerbuigend spreken over 'ons Tinneke' ook.

op den duur herken je toch echt wie hier effectief het dossier wilt volgen en wie gewoon uit frustratie wat wilt komen kakken op de groenen.

Exact, een heel spel maken over een verlenging van 2 GW terwijl het gaat om een transitie van XX GW.
Uiteindelijk is er veel kritiek te geven, wat ze ook doen.

Alle argumenten à la Groen is dogmatisch, als Open VLD op energie zat was het anders geweest zijn uiteindelijk achterhoede gevechten. Er is een langetermijnplan nodig om de grote transitie te kunnen bewerkstelligen. Daar komen hoe dan ook onwenselijke interventies bij kijken omdat ze 20jaar absoluut niet hebben bewogen op dat domein.

Ik ben ervan overtuigd dat de lamp wel zal blijven branden en dat niemand arm zal worden van zijn huis te verwarmen, daarvoor is de EU té betrokken in dit domein. Anderzijds ben ik er ook van overtuigd dat dit thema uiteindelijk tot een soort van failliet van de (huidige) Belgische politiek zal leiden. De doorgedreven versplintering van een beleidsthema is nog niet zó consequent en frequent naar voren gekomen in één discussie. Het kan ook zijn dat mijn geheugen me ferm in de steek laat.
 
Wat een gezever zeg. Precies of Tinne van der Straeten al niet meer dan een jaar loopt te zeggen dat de verlenging van de kerncentrales een druppel op een hete plaat is... Het is de NVA en co die u stront in uw ogen hebben zitten wrijven door die verlenging als heilige graal op te werpen.
De absurditeit waarmee mensen alles op Tinne van der Straeten steken is gewoon ridicuul aan het worden. En dan nog de hele tijd neerbuigend spreken over 'ons Tinneke' ook.

op den duur herken je toch echt wie hier effectief het dossier wilt volgen en wie gewoon uit frustratie wat wilt komen kakken op de groenen.
Ja maar kan je nu eens kort en to the point zeggen wat uw punt juist is?
Groen wist dus al al dat hoe dan ook tekorten zouden zijn als alle nucleair dicht zou gaan, dus is het in uw ogen logisch om dan maar te zeggen “we zijn toch verloren dus we sluiten alles”.
Toch frappant hoe er zo lacherig gedaan wordt over “maar 15TWh”. Nee dat is niet voldoende, maar omdat het niet het redmiddel is moeten we maar ervoor kiezen om deze ook gewoon verloren te laten gaan waarmee het gebrek nog een vergroot met 15TWh. En nooit wordt er gesproken over hoe die 15TWh dichtgereden gaat worden.
 
Ik ben ervan overtuigd dat de lamp wel zal blijven branden en dat niemand arm zal worden van zijn huis te verwarmen, daarvoor is de EU té betrokken in dit domein.
Dat is het enigste waarin ik onzeker ben.

Daar ben ik namelijk niet zo zeker van. Ik acht de kans niet onbestaande dat als er geen oplossing is dat de activatie van een afschakelplan effectief realistisch is.
Wil dat zeggen dat ik daarmee geloof dat België volledig lichten uit gaat zijn of een totale blackout gaat hebben. Die kans acht ik klein. Maar ze volledig uitsluiten ga ik ook niet doen.
Ongeacht of de EU al dan niet te betrokken is.

Gelukkig lig ik niet in een zone die zal afgeschakeld worden. Dus meh zolang er geen blackout is, we zien wel.

Mja, misschien moeten we eindelijk eens overwegen ofdat een systeem waar je zit met zoveel verschillende partijen in een regering eigenlijk nog wel wenselijk is. En dan ook overgaan naar systemen waardoor er meerdere stemrondes zijn om die versplintering die in dat politieke landschap zit en voor deze miserie zorgt wat te neutraliseren. Aangezien het te veel gaat over posturing dan over effectief beleid. Maar dit is een beetje offtopic hier.
 
Maar hey, één ding is wel positief. We hebben al een hele tijd een afschakelplan in de schuif liggen! Ironisch genoeg van een tijd waarin 6/7 kerncentrales stillagen, maar goed, nu gaan we er 7/7 zelf sluiten als we Groen laten doen.
Jammer genoeg staat mijn regio wel als eerste op de beurtrol, maar iedereen zal wel met dank aan ons Tinne aan de beurt komen.

Tegen dan zal ze misschien wel geen minister meer zijn, maar geen nood, GazProm zal haar dankbaar zijn en haar via het mede door haar opgerichte advocatenbureau Blixt wel wat weer opnieuw wat werk bezorgen, net als ze in het verleden gedaan hebben.
Daarmee zal ze waarschijnlijk wél een eigen generator, zonnepanelen en thuisbatterij kunnen betalen, want met kleingeld zullen die niet betalen.
 
Maar hey, één ding is wel positief. We hebben al een hele tijd een afschakelplan in de schuif liggen! Ironisch genoeg van een tijd waarin 6/7 kerncentrales stillagen, maar goed, nu gaan we er 7/7 zelf sluiten als we Groen laten doen.
Jammer genoeg staat mijn regio wel als eerste op de beurtrol, maar iedereen zal wel met dank aan ons Tinne aan de beurt komen.

Tegen dan zal ze misschien wel geen minister meer zijn, maar geen nood, GazProm zal haar dankbaar zijn en haar via het mede door haar opgerichte advocatenbureau Blixt wel wat weer opnieuw wat werk bezorgen, net als ze in het verleden gedaan hebben.
Daarmee zal ze waarschijnlijk wél een eigen generator, zonnepanelen en thuisbatterij kunnen betalen, want met kleingeld zullen die niet betalen.
Het is deze "zever" die Kas volgens mij bedoelt. Hoe is het "Tinne haar fout"? Het is een hele regering die hier verantwoordelijk voor is. Excuseer, correctie, een hele resem aan regeringen, die dit beslist heeft. Ik vind het zelf lomp van Groen dat ze zich zo gewillig voor die kar hebben laten spannen door hier zelf zo hard op te hameren, maar an sich was dit al lang beslist, en bevestigd door alle partijen (behalve PVDA en VB).

Ik snap niet waarom hier altijd maar op Tinne hare kop gekakt wordt, terwijl al deze actoren verantwoordelijk zijn voor het "verrottingsbeleid". Al deze partijen zijn verantwoordelijk voor het complete gebrek aan langetermijnstrategie, zoals hierboven ook geschetst wordt.

Laat me (nogmaals) duidelijk maken dat ik ook deze twee kerncentrales nog had open gehouden moest ik het moeten beslissen. Maar deze beslissing is al lang geleden gemaakt, had (iets minder) lang geleden al lang moeten herzien zijn. Met een langetermijnstrategie was dit allemaal al lang duidelijk geweest. Maar dat is er gewoon niet.

Edit: Waar ik voor pleit : Stop met van die, naar mijn mening, belachelijke, one-liners. En laat ons, maar vooral de politiek, eens kijken naar het langetermijnbeleid. Laat men dit eens uitstippelen voor de toekomst. Met de mogelijke paden die er zijn (want één plan maken nu, terwijl er bepaalde zaken onzeker zijn, is ook te gek). Maar bekijk welke dingen "zeker" zijn, welke dingen "quasi zeker" zijn en welke dingen "onwaarschijnlijk" zijn. En ga aan de slag met een langetermijnstappenplan, dat nog altijd flexibel kan zijn als je hier op voorhand op inzet. Of je kan eventueel zelfs kiezen om je niet flexibel op te stellen maar zekerheid te bieden naar gelang investeringen toe, dat kan zelfs ook te verantwoorden zijn. Maar maak bepaalde keuzes, tijdig.
 
Het is deze "zever" die Kas volgens mij bedoelt. Hoe is het "Tinne haar fout"? Het is een hele regering die hier verantwoordelijk voor is. Excuseer, correctie, een hele resem aan regeringen, die dit beslist heeft. Ik vind het zelf lomp van Groen dat ze zich zo gewillig voor die kar hebben laten spannen door hier zelf zo hard op te hameren, maar an sich was dit al lang beslist, en bevestigd door alle partijen (behalve PVDA en VB).

Ik snap niet waarom hier altijd maar op Tinne hare kop gekakt wordt, terwijl al deze actoren verantwoordelijk zijn voor het "verrottingsbeleid". Al deze partijen zijn verantwoordelijk voor het complete gebrek aan langetermijnstrategie, zoals hierboven ook geschetst wordt.

Ze zijn allen verantwoordelijk, maar sommigen duidelijk méér verantwoordelijk dan anderen. Het is Groen voor wie dit een breekpunt is, omwille van hun dogmatisme. Andere partijen hebben het er koud of warm van, en waren bereid bij een andere regeringscoalitie dan Vivaldi om de 2 jongste kerncentrales sowieso te verlengen, een zekere partijvoorzitter van wie de partij nu de premier levert heeft zelfs campagne gevoerd voor ze open te houden.

De wet op de kernuitstap is destijds ook nog eens gestemd als trofee voor de groenen, maar je hebt gelijk, het is eveneens de fout van de andere partijen niet tijdig ingegrepen te hebben met een langere termijnvisie.

Wie houdt nu echter een betere langere termijn visie alsnog tegen? Duidelijk ook weer diezelfde groenen.

Waarom het zo gemakkelijk Tinne te viseren? Bekijk een aantal van haar dieptrieste interviews, zoals dat fragmentje uit Terzake, dat was voor een minister toch om van te huilen?
 
Ze zijn allen verantwoordelijk, maar sommigen duidelijk méér verantwoordelijk dan anderen. Het is Groen voor wie dit een breekpunt is, omwille van hun dogmatisme.

Dit vind ik getuigen van intellectuele oneerlijkheid.
Zoals al vaak herhaald, het gaat nu hoofzakelijk over de sluiting van 2 centrales. Over de andere centrales is voorlopig nog geen regeling getroffen omdat onze politiek chronisch uitstelgedrag vertoont.

Over de sluiting van die 2 centrales zijn zeer veel, quasi alle technici/academici het er over eens: als het de politiek écht menens was om ze te verlengen, dan hadden ze een paar jaar geleden al het nodige moeten doen.

Nu verschijnt er sporadisch in het nieuws een artikel van het Fanc, of een interview met Engie, waarin gezegd wordt "het is technisch nog mogelijk" of iets in die aard. Alleen is het zo dat er zoveel verschillende parameters bij komen kijken, dat het gewoon efficienter is om die energie (lol) te steken in iets anders; vooruit kijken bijvoorbeeld. Het halsstarrig blijven vasthouden aan die twee centrales en activisme voeren om ze toch te verlengen is wat mij betreft pas écht dogmatisme en helpt ons in the long run geen meter vooruit.
 
Het is deze "zever" die Kas volgens mij bedoelt. Hoe is het "Tinne haar fout"? Het is een hele regering die hier verantwoordelijk voor is. Excuseer, correctie, een hele resem aan regeringen, die dit beslist heeft. Ik vind het zelf lomp van Groen dat ze zich zo gewillig voor die kar hebben laten spannen door hier zelf zo hard op te hameren, maar an sich was dit al lang beslist, en bevestigd door alle partijen (behalve PVDA en VB).

Ik snap niet waarom hier altijd maar op Tinne hare kop gekakt wordt, terwijl al deze actoren verantwoordelijk zijn voor het "verrottingsbeleid". Al deze partijen zijn verantwoordelijk voor het complete gebrek aan langetermijnstrategie, zoals hierboven ook geschetst wordt.
Het is toch TVDS die minister van energie is, of niet soms?
Ja, deze regering heeft de huidige situatie niet veroorzaakt maar dat is een gevolg van de regeringen van de voorbije 20 jaar. Maar waar ze wel op mag afgerekend worden is haar aanpak van deze problematiek ervan, of eerder het gebrek er aan. Er wordt voor mindere zaken op dit forum gebashed op andere partijen (al dan niet onderbouwd of terecht) en daar wordt zelden of nooit een probleem van gemaakt. De problemen van de staatsstructuur wordt hier vaak ook die enkele simpele zielen in de schoenen van Vlaamse nationalisten geschoven terwijl deze nooit hebben meebestuurd op dat vlak. Dat mag hier ook gewoon passeren...

In die zin kan het toch geen probleem zijn dat er kritiek is op een minister in dienst die schijnbaar niet haar dogma's(of deze van haar partij) opzij kan schuiven om een doortast beleid te voeren. En alle kritiek afdoen als stront in de ogen wrijven door andere partijen is nu ook wel gemakkelijk.

Punt blijft dat TVDS en bij uitbreiding deze regering blijft volharden in de kernuitstap zonder voldoende alternatieven te hebben, los van de afgekeurde vergunningen. De gascentrales waren reeds onvoldoende om de baseload van het wegvallen van de kerncentrales op te vangen.
 
Laatst bewerkt:
Het is toch TVDS die minister van energie is, of niet soms?
Ja, deze regering heeft de huidige situatie niet veroorzaakt maar dat is een gevolg van de regeringen van de voorbije 20 jaar. Maar waar ze wel op mag afgerekend worden is haar aanpak van deze problematiek ervan, of eerder het gebrek er aan. Er wordt voor mindere zaken op dit forum gebashed op andere partijen (al dan niet onderbouwd of terecht) en daar wordt zelden of nooit een probleem van gemaakt. In die zin kan het toch geen probleem zijn dat er kritiek is op een minister in dienst die schijnbaar niet haar dogma's(of deze van haar partij) opzij kan schuiven om een doortast beleid te voeren. En alle kritiek afdoen als stront in de ogen wrijven door andere partijen is nu ook wel gemakkelijk.
Waarom moet je het weer zo zwart-wit maken?

Ja, ze is minister van energie. Wat is je punt daarmee? Je gaat nu toch niet beweren dat ze als een dictator volledig autonoom kan beslissen over haar "vakgebied" of wel?

Natuurlijk mag de regering aangepakt worden op de aanpak van de problematiek. De aanpak van de problematiek blijft verantwoordelijkheid van de regering, niet enkel van één minister. Je ziet duidelijk dat Tinne hier niet volledig autonoom in mag beslissen, met al het gestechel binnen de meerderheid (en er buiten).

Dat ze mag bekritiseerd worden op hoe ze dingen brengt, wat ze zegt, ... volledig mee akkoord. Maar uiteindelijk is het beleid het resultaat van de regering, niet van één minister. Het is vooral heel gemakkelijk om te doen alsof dat wel het geval is. Zeker gezien dat dit een dossier is dat al jaren van voor haar legislatuur meegaat.

Ik zeg niet dat haar handen proper zijn, ik zeg dat het belachelijk is om te doen alsof zij de enige verantwoordelijke is in dit dossier. Dat is wat hier veel te vaak gedaan wordt.
 
We spreken hier Nederlands, geen honds. Dit soort commentaar mag je achterwege laten aub.
Ze zijn allen verantwoordelijk, maar sommigen duidelijk méér verantwoordelijk dan anderen. Het is Groen voor wie dit een breekpunt is, omwille van hun dogmatisme.
Waf waf! Het is Doris, de Dogmatismehond!
Groen heeft 17 jaar niet in de federale regering gezeten. Complete bullshit dus wat je zegt.
 
Waarom moet je het weer zo zwart-wit maken?

Ja, ze is minister van energie. Wat is je punt daarmee? Je gaat nu toch niet beweren dat ze als een dictator volledig autonoom kan beslissen over haar "vakgebied" of wel?

Natuurlijk mag de regering aangepakt worden op de aanpak van de problematiek. De aanpak van de problematiek blijft verantwoordelijkheid van de regering, niet enkel van één minister. Je ziet duidelijk dat Tinne hier niet volledig autonoom in mag beslissen, met al het gestechel binnen de meerderheid (en er buiten).
In het geval van de kernuitstap is Groen, en Vanderstraeten als hun vertegenwoordiger, als enige voorstander is van de kernuitstap. Daardoor hebben ze op dat punt wel degelijk de facto beslissingsbevoegdheid. Als Groen de kerncentrales open wil houden blijven ze open, als Groen ze dicht wil gaan ze vrij zeker dicht.
 
Terug
Bovenaan