De E-Bike thread

Riemen hebben wel minder onderhoud nodig en gaan langer mee, zeggen ze (fietsmakers die ik ken (2 personen dus)). Maar ook reviews zijn best wel positief over riemen.

Over het al dan niet zelf vervangen zo'n riem, absoluut geen idee....

Riemen hebben wel minder onderhoud nodig en gaan langer mee, zeggen ze (fietsmakers die ik ken (2 personen dus)). Maar ook reviews zijn best wel positief over riemen.

Over het al dan niet zelf vervangen zo'n riem, absoluut geen idee....
Frames met een riem hebben gewoon een split-seatstay of split-chainstay. Dat is evenveel werk als een ketting. Minder zelfs, want:
- je moet je handen niet wassen
- je moet hem niet inkorten, enkel de spanning op punt zetten (mbv de Gates app bijvoorbeeld - ping!)

Ik sta op het punt een elektrische fiets te kopen.
Deze fiets is in bestelling meer ik wacht er al 1,5 maand op, en week per week wordt de leverdatum opgeschoven: https://www.specialized.com/be/en/turbo-vado-3-0/p/188106?color=320750-188106&searchText=95022-7303
De andere fiets heb ik afgelopen weekend getest en is is direct leverbaar: https://www.norta.be/nl/e-bikes/e-summer-series/summer-cx-500

Welke van de 2 zouden jullie kiezen en waarom (prijs telt niet mee in de beslissing)?
Ik weet, het zijn 2 totaal verschillende fietsen. De Turbo Vado 3.0 ben ik opgevallen aangezien deze bij VAB e-bike 2022 is (https://www.vab.be/nl/bike-of-the-year), en die Norta heb ik eigenlijk afgelopen weekend getest in de winkel en vond ik ook wel fijn rijden.

PS: mijn vriendin heeft al een Turbo Vado 3 maar vrouwenmodel.

Ik zie dat de pinion versie van de Stromer ST3 nu massaal wordt uitgeleverd. Ik ben heel benieuwd naar de langetermijnprestaties van zo'n riem; volgens mij is het de toekomst voor veeleisende gebruikers
Bij de ST2 met riem zijn er toch behoorlijk wat problemen (geweest).
Stromer heeft de 2 jaar garantie bij die fietsen dan ook verlengd naar 3 jaar.

Vanaf januari komt er bij ons ook mogelijkheid tot fietsleasing, een stromer zou dan toch mijn 1ste keuze zijn.

Voor een riem moet het frame ook echt perfect gemaakt zijn. Een chainstay die een halve mm buiten de tolerantie staat zorgt ervoor dat uw riem niet perfect recht loopt en dan zal ze onvermijdelijk scheuren.

Voor perfecte frames met excellente toleranties: Canyon

Ik sta op het punt een elektrische fiets te kopen.
Deze fiets is in bestelling meer ik wacht er al 1,5 maand op, en week per week wordt de leverdatum opgeschoven: https://www.specialized.com/be/en/turbo-vado-3-0/p/188106?color=320750-188106&searchText=95022-7303
De andere fiets heb ik afgelopen weekend getest en is is direct leverbaar: https://www.norta.be/nl/e-bikes/e-summer-series/summer-cx-500

Welke van de 2 zouden jullie kiezen en waarom (prijs telt niet mee in de beslissing)?
Ik weet, het zijn 2 totaal verschillende fietsen. De Turbo Vado 3.0 ben ik opgevallen aangezien deze bij VAB e-bike 2022 is (https://www.vab.be/nl/bike-of-the-year), en die Norta heb ik eigenlijk afgelopen weekend getest in de winkel en vond ik ook wel fijn rijden.

PS: mijn vriendin heeft al een Turbo Vado 3 maar vrouwenmodel.
Ik heb een Norta b- 2030. Voorlopig heel content van.
TIjdens het fietsen hoor je echt niks, maar vooral heel tevreden over het comfort:
prima voorvering
goede handvaten met extra steun voor handpalm
heel goed zadel
Ik heb geen bosch performance maar een active plus. Ben wel aant denken om een tuning kit te kopen.

Mijn Cowboy 4 is besteld via leasing van het werk.
Levertijd zou op 05/09 zijn maar ik hoop dat het niet zo lang gaat duren. Ze maken zelf reclame met 20 dagen levertijd.

Edit: Nu ook mailtje van Cowboy ontvangen, delivery tussen 25 juli en 1 augustus. Lijkt er al meer op!

Laatst bewerkt:
Hoe traag kunnen ze momenteel zijn bij KBC Lease. Moeten gewoon een offerte maken en een fiets bestellen. Sebiet is de zomer gepasseerd.

Hoe traag kunnen ze momenteel zijn bij KBC Lease. Moeten gewoon een offerte maken en een fiets bestellen. Sebiet is de zomer gepasseerd.
Tsja, de grote vakantie is begonnen hé. Altijd al miserie geweest om tijdens die periode ergens iets gedaan te krijgen.

Ik kan me zo voorstellen dat als u leasing op de bureau van X afgehandeld moet worden en die er 3 weken tussenuit is dat het spel gewoon stilvalt.

Tsja, de grote vakantie is begonnen hé. Altijd al miserie geweest om tijdens die periode ergens iets gedaan te krijgen.

Ik kan me zo voorstellen dat als u leasing op de bureau van X afgehandeld moet worden en die er 3 weken tussenuit is dat het spel gewoon stilvalt.
't Was al opgestart voor de vakantie. 3 jaar geleden was't ook in de vakantie en toen was op een dag of 3 alles rond.
En de handelaar wordt intussen ook wat ambetant, want mijn fiets staat daar nu al enkele weken gewoon opzij en zij hebben nog altijd geen 100% zekerheid dat er een getekend contract komt.

Ik heb een Norta b- 2030. Voorlopig heel content van.
TIjdens het fietsen hoor je echt niks, maar vooral heel tevreden over het comfort:
prima voorvering
goede handvaten met extra steun voor handpalm
heel goed zadel
Ik heb geen bosch performance maar een active plus. Ben wel aant denken om een tuning kit te kopen.
Intussen heb ik bevestiging geekregen dat de Vado 3 vrijdag of begin volgende week geleverd wordt. Ik ga eerst nog eens een proefrit doen (mijn vriendin heeft een vrouwenmodel) en zien hoe de mannenversie rijdt.

Laatst bewerkt:
Ik lees hier al een aantal keer dat mensen spreken van kinderen vervoeren op een speed pedelec? Mag dat dan? Ik dacht in de handleiding van mijn Stromer gelezen te hebben dat je geen kinderzitje mocht monteren op de fiets. Of gaat dat alleen op voor Stromers?

Mag dat dan? Ik dacht in de handleiding van mijn Stromer gelezen te hebben dat je geen kinderzitje mocht monteren op de fiets.
Kinderen jonger dan 3 of ouder dan 8 mogen sowieso niet op een speed pedelec worden vervoerd, maar voor de rest gelden de specificaties van de fietsenbouwer. Als de fiets niet gecertifieerd is om kinderzitjes op te installeren, dan valt daar weinig tegen te beginnen.

Kinderen jonger dan 3 of ouder dan 8 mogen sowieso niet op een speed pedelec worden vervoerd, maar voor de rest gelden de specificaties van de fietsenbouwer. Als de fiets niet gecertifieerd is om kinderzitjes op te installeren, dan valt daar weinig tegen te beginnen.
Wel op een gewone e-bike?

Wel op een gewone e-bike?
Welk deel precies? Van baby tot zelfs een volwassene mag je perfect in/op een aangepast zitje op een e-bike vervoeren. Als je daarmee de gewichtslimieten van de fiets of bagagedrager overschrijdt, dan ga je wel weer in de fout.

Dilemma hier: aan't kijken om ook een fiets te leasen maar ik weet niet goed wat.

Fiets zou in eerste instantie vooral moeten dienen om naar het werk te rijden: 23km enkel.
Traject: bebouwde kom, fietspad waar 45 gereden mag, dan Rivierenhof en ringfietspad (Antwerpen) en dan weer fietspad waar 25 gereden mag worden. Dus ik weet niet of ik met een pedelec zo gigantisch veel sneller ga zijn.

Momenteel heb ik een gewone fiets en m'n vriendin Tern GSD. Ik twijfel om er ook zo ééntje te nemen. Kindjes zijn 5, 3 en 2. De oudste fiets al wel goed fietsen maar echt ver fietsen zit er niet in. Zo'n extra longtail lijkt me handig om tot bij familie of naar 't stad te rijden met het hele gezin.

Het dilemma is dus: pedelec of gewone e-bike? Iemand die kan inschatten of een pedelec de moeite is qua snelheidswinst?
Qua afstand is het wel te doen met die Tern. Then again, ik heb dat één keer getest.

Het dilemma is dus: pedelec of gewone e-bike? Iemand die kan inschatten of een pedelec de moeite is qua snelheidswinst?
Hoe snel was je er in de praktijk met de e-bike? Ik haal met mijn R&M (ondersteuning tot 25 km/u) een gemiddelde snelheid van 22 km/u in verstedelijkt gebied. Dat zou ongeveer een uur betekenen voor jouw traject.
Met een speedpedelec kun je dat op papier in 46 minuten doen aan 30 km/u gemiddeld en in 39 minuten aan 35 km/u. Om het nog sneller te doen ga je naar mijn inschatting als een zot moeten rijden.

Ik heb er toen net geen uur over gedaan, pakt 57 minuten ofzo.
Nog even ter vervollediging: er kan 8 km aan 45 gereden worden.

Is dat dan 8km rechte lijn, want maak je anders geen illusies: dat rij je heus niet 8km aan een stuk. 45 is maximaal maar daarom de hele tijd maximaal rijden is ferm overschat. Bochten, lichten, bergop, enz…

Terug
Bovenaan