De E-Bike thread

Is dat dan 8km rechte lijn, want maak je anders geen illusies: dat rij je heus niet 8km aan een stuk. 45 is maximaal maar daarom de hele tijd maximaal rijden is ferm overschat. Bochten, lichten, bergop, enz…
Rechtdoor maar vier verkeerslichten.
Daarom dat ik dus twijfel: echt veel lijk ik met een pedelec niet te winnen.
Nu komt er wel nen deal voorbij: collega vertrekt en die z'n contract kan worden overgepakt. Die zit in den helft van zijn leasing en als ge het overneemt moet ge maar den helft doen. Da's 18 maand en de restwaarde van de fiets blijft hetzelfde.

Gaat om een Klever X Speed pinion.
 
Tgoh, tijdswinst zal mss miniem zijn. Maar als het effectief voor elke dag naar het werk te rijden is zou ik toch eerder voor een SP gaan. Ook al kan je mss niet constant 40/45 rijden.
 
Dilemma hier: aan't kijken om ook een fiets te leasen maar ik weet niet goed wat.

Fiets zou in eerste instantie vooral moeten dienen om naar het werk te rijden: 23km enkel.
Traject: bebouwde kom, fietspad waar 45 gereden mag, dan Rivierenhof en ringfietspad (Antwerpen) en dan weer fietspad waar 25 gereden mag worden. Dus ik weet niet of ik met een pedelec zo gigantisch veel sneller ga zijn.

Momenteel heb ik een gewone fiets en m'n vriendin Tern GSD. Ik twijfel om er ook zo ééntje te nemen. Kindjes zijn 5, 3 en 2. De oudste fiets al wel goed fietsen maar echt ver fietsen zit er niet in. Zo'n extra longtail lijkt me handig om tot bij familie of naar 't stad te rijden met het hele gezin.

Het dilemma is dus: pedelec of gewone e-bike? Iemand die kan inschatten of een pedelec de moeite is qua snelheidswinst?
Qua afstand is het wel te doen met die Tern. Then again, ik heb dat één keer getest.
Persoonlijk zou ik naar de SP neigen. Ik doe 20 km enkel en kan dat in 33minuten op een goede dag, 40 min op het gemak.
Rekening houdend dat er wat verkeerslichten tussen zitten en wat bochtenwerk zou ik met een gewone fiets vlug een uur onderweg zijn.
Op het fietspad mag je 30 dacht ik?
Mijn SP gebruik ik ook heel veel naast het werk, die heeft een groot deel van mijn verplaatsingen vervangen. Tov van bepaalde verplaatsingen met de wagen ben ik er even vlug.
Ik vond het ook irritant om die 25km/h limiet te bereiken met de gewone e-bike. Daar wou ik altijd over gaan maar de ondersteuning viel dan gewoon weg.
 
Dat laatste vind ik ook wel echt een belangrijk punt.

Als je een beetje fit bent ga je constant tegen die 25km/u limiet rijden. Op zich niet verkeerd, want dan kan je de ondersteuning verlagen en iets meer "sporten" maar als ik met de fiets van de schoonmoeder op stap ga (als ik iets wil gaan drinken ofzo) dan vind ik het bloedirritant dat ik niet sneller kan (want dan duw je 26-27 op een inefficiënte fiets zonder ondersteuning).
 
Al jaren mijn frustratie: de limiet van 25 kmph per uur is nét te traag, maar zo'n monster van een speedpedelec is dan meteen het andere uiterste als je op café wilt of naar de winkel
 
Ja limiet zou 30 moeten zijn. Dacht dat fietsen daar in VS ook op zijn afgesteld. Kunt ge die limiet niet verhogen tot 30 met zo'n chip er tussen te zetten?
 
Ja limiet zou 30 moeten zijn. Dacht dat fietsen daar in VS ook op zijn afgesteld. Kunt ge die limiet niet verhogen tot 30 met zo'n chip er tussen te zetten?

Er zijn manieren om een gewone e-bike ‘op te drijven’. Maar als je dan eens iets voorhebt kan dat wel eens nare gevolgen hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Met een cowboy kan je mits een app makkelijk 32 rijden. Niet overdreven snel maar je haalt wel alle normale elektrische fietsen in. De cowboy begint standaard ook niet af te remmen aan 25. De ondersteuning stopt dan gewoon.
 
Zonet een ampler Juna XS besteld voor mijn vrouw.
Levering zou midden juni zijn, ik ben eens benieuwd

Specifiek gegaan voor deze : geen versnellingen (heb je volgens mij op een 25 km/h elektrische fiets niet nodig) en met riemaandrijving. Zou dus zo goed als onderhoudsvrij moeten zijn
Ze rijdt wanneer het niet te hard waait of regent afwisselend met een Koga damesfiets en haar mountainbike naar 't werk (2 x 25 km). Met deze zou ze nog wat extra dagen per jaar de leasewagen voor de deur laten staan.

image


Ik heb haar nu twee fietsen cadeau gekocht (vorig jaar de MTB, dit jaar deze ampler). Ik verwacht nu ook een nieuwe fiets voor mijn verjaardag :cool:
Fiets is deze week aangekomen. Ziet er eigenlijk echt wel goed uit. Kleur is IRL ook wat donkerder grijs.
Basisondersteuning is blijkbaar meer dan voldoende en geeft dan een range van 70-80km. Verlichting is ook in orde.
Madame ugar is tevreden.
Enige minpuntje is dat je de motor wel wat hoort fluiten af en toe.

Wel merkwaardig: het LCD scherm is zwart terwijl je fietst, om te voorkomen dat je teveel afgeleid wordt door de cijfertjes. Je moet dus even op een knop drukken om je range te checken.
 
Al jaren mijn frustratie: de limiet van 25 kmph per uur is nét te traag, maar zo'n monster van een speedpedelec is dan meteen het andere uiterste als je op café wilt of naar de winkel
Je kunt ook altijd kiezen voor een speedpedelec met een middenmotor en een riem. Die rijden heel gezapig, daar ga je meer 35 mee rijden. En ze zijn heel onderhoudsvriendelijk.
Persoonlijk heb ik liever eentje die gemakkelijk 45 haalt, maar bij winkel-of cafébezoek zet ik de ondersteuning wel een standje lager.
 
Dilemma hier: aan't kijken om ook een fiets te leasen maar ik weet niet goed wat.

Fiets zou in eerste instantie vooral moeten dienen om naar het werk te rijden: 23km enkel.
Traject: bebouwde kom, fietspad waar 45 gereden mag, dan Rivierenhof en ringfietspad (Antwerpen) en dan weer fietspad waar 25 gereden mag worden. Dus ik weet niet of ik met een pedelec zo gigantisch veel sneller ga zijn.

Momenteel heb ik een gewone fiets en m'n vriendin Tern GSD. Ik twijfel om er ook zo ééntje te nemen. Kindjes zijn 5, 3 en 2. De oudste fiets al wel goed fietsen maar echt ver fietsen zit er niet in. Zo'n extra longtail lijkt me handig om tot bij familie of naar 't stad te rijden met het hele gezin.

Het dilemma is dus: pedelec of gewone e-bike? Iemand die kan inschatten of een pedelec de moeite is qua snelheidswinst?
Qua afstand is het wel te doen met die Tern. Then again, ik heb dat één keer getest.

Ben je tevreden van die Tern @Creeping Death ? We overwegen misschien zo'n GDS S00 (vermoedelijk, lijkt op papier het meest interessante) om 14-30km trajecten woon-werk + kinderen naar school te brengen. Dit als alternatief voor 2 gewone fietsen met elk een stoeltje achterop. Mijn vriendin en ik zouden de fiets in eerste instantie delen voor de school-runs en zij zou dan af en toe woon-werk combineren (school is 7km, werk is nog eens 8km van de school, enkel). In functie van de ervaringen met de longtail willen we dan beslissen of zij, dan wel ik een nieuwe fiets koopt bovenop de cargo bike...

Mijn woon werk is bijna 100km dus dat is geen optie vrees ik. Ik ben zelf een lichte, snelle Trek FX gewoon als fiets dus ik weet niet goed wat te verwachten. Puur op vlak van theorie lijkt zo'n Specialized Vado SL me wel iets, of terug gewoon een degelijke FX zonder ondersteuning... De andere optie is dat we 2 gewone fietsen nemen, zij zeker met ondersteuning, ik misschien...
 
Ben je tevreden van die Tern @Creeping Death ? We overwegen misschien zo'n GDS S00 (vermoedelijk, lijkt op papier het meest interessante) om 14-30km trajecten woon-werk + kinderen naar school te brengen. Dit als alternatief voor 2 gewone fietsen met elk een stoeltje achterop. Mijn vriendin en ik zouden de fiets in eerste instantie delen voor de school-runs en zij zou dan af en toe woon-werk combineren (school is 7km, werk is nog eens 8km van de school, enkel). In functie van de ervaringen met de longtail willen we dan beslissen of zij, dan wel ik een nieuwe fiets koopt bovenop de cargo bike...

Mijn woon werk is bijna 100km dus dat is geen optie vrees ik. Ik ben zelf een lichte, snelle Trek FX gewoon als fiets dus ik weet niet goed wat te verwachten. Puur op vlak van theorie lijkt zo'n Specialized Vado SL me wel iets, of terug gewoon een degelijke FX zonder ondersteuning... De andere optie is dat we 2 gewone fietsen nemen, zij zeker met ondersteuning, ik misschien...
Mega tevreden. Die trapt mega soepel, zelfs met twee Bengels achterop.
Ook handig dat je eens je de stoeltjes fase voorbij bent, ze gewoon op het kussen mee kunnen. Daar kunnen ze zelfs met z'n drieën op.

Enig nadeel is dat je al die accessoires apart moet bijkopen.

Maar voor de rest niets op aan te merken. Imo veel handiger dan een bakfiets, zeker wanneer je wel wat stukjes zonder kindjes moet. Langere afstand met een (lege) bakfiets vond ik ni aangenaam. Dit voelt gewoon aan als een fiets.
 
Merci voor de feedback!
Welk type van de GSD hebben jullie?

Zij twijfelt hier nog wat tussen "gewone fiets" en "cargo bike" als form factor, met het idee dat die 2e wat minder plezierig zou rijden... Dat is natuurlijk zonder te testen. Er zit hier vlakbij een dealer waar we eens gaan kijken...
 
Merci voor de feedback!
Welk type van de GSD hebben jullie?

Zij twijfelt hier nog wat tussen "gewone fiets" en "cargo bike" als form factor, met het idee dat die 2e wat minder plezierig zou rijden... Dat is natuurlijk zonder te testen. Er zit hier vlakbij een dealer waar we eens gaan kijken...
Een S10. Vooral levertijd was toen het issue.
 
Welke merken van speedpedelecs zijn er nog? Ik ken alleen maar Stromer…

Zoals op vorige pagina’s aangehaald, vind ik 26km/h van een gewone elektrische fiets te weinig en 45km/h van een speedpedelec dan weer net iets te veel én te duur. Langs de andere kant zou een speedpedelec dan weer net iets handiger zijn om te gebruiken als ik naar ander kantoor moet.

Momenteel is het:
2x week route A - 28km
1x week route B - 38km
Ik kan wel redelijke stukken langs het water/fietssnelweg fietsen, maar geen idee hoeveel km dit is. Idealiter zou ik route A met een koersfiets kunnen doen, maar door gebrek aan beschikbare douches en lockers is dit niet mijn eerste keuze.
 
Welke merken van speedpedelecs zijn er nog? Ik ken alleen maar Stromer…

Zoals op vorige pagina’s aangehaald, vind ik 26km/h van een gewone elektrische fiets te weinig en 45km/h van een speedpedelec dan weer net iets te veel én te duur. Langs de andere kant zou een speedpedelec dan weer net iets handiger zijn om te gebruiken als ik naar ander kantoor moet.

Momenteel is het:
2x week route A - 28km
1x week route B - 38km
Ik kan wel redelijke stukken langs het water/fietssnelweg fietsen, maar geen idee hoeveel km dit is. Idealiter zou ik route A met een koersfiets kunnen doen, maar door gebrek aan beschikbare douches en lockers is dit niet mijn eerste keuze.
Nog 1 jaar en de lease op mijn Stromer ST1 loopt af, die ga ik zoiezo overkopen. Nagenoeg niets van problemen dus die kan ik zeker aanraden.
Verder heb ik ook Klever in het vizier. Die heeft met de N rogue 45 een "betaalbare" optie op de markt gezet.
Het uiterlijk van Klevers is iets waar je voor of tegen bent.
De Ellio Elite zou ook een bom van een fiets zijn. Maar ook hier, het ding ziet er speciaal uit.
De Qwic RD11 lijkt me ook een goede optie, die ziet er veel meer fiets uit en minder brommertje.
 
Nog 1 jaar en de lease op mijn Stromer ST1 loopt af, die ga ik zoiezo overkopen. Nagenoeg niets van problemen dus die kan ik zeker aanraden.
Verder heb ik ook Klever in het vizier. Die heeft met de N rogue 45 een "betaalbare" optie op de markt gezet.
Het uiterlijk van Klevers is iets waar je voor of tegen bent.
De Ellio Elite zou ook een bom van een fiets zijn. Maar ook hier, het ding ziet er speciaal uit.
De Qwic RD11 lijkt me ook een goede optie, die ziet er veel meer fiets uit en minder brommertje.
De Ellio en Klever zien er inderdaad wat speciaal uit. Wel nog geen in het echt gezien volgens mij, dat geeft toch ook wel een verschil.
Vraag me wel af wat de grote verschillen zijn tussen de Stromer ST1-2-3 en of dat de extra kostprijs (nu ja, leaseprijs) waard is. Allicht aandrijving enzo? Bv model met derailleur etc
 
Terug
Bovenaan