De E-Bike thread

De Ellio en Klever zien er inderdaad wat speciaal uit. Wel nog geen in het echt gezien volgens mij, dat geeft toch ook wel een verschil.
Vraag me wel af wat de grote verschillen zijn tussen de Stromer ST1-2-3 en of dat de extra kostprijs (nu ja, leaseprijs) waard is. Allicht aandrijving enzo? Bv model met derailleur etc
ST1 = ST2 alleen dat de ST2 een riem heeft en 5 versnellingen. ST2 heeft iets meer power maar dat wordt teniet gedaan door die transmissie. Blijft een goede fiets
ST3 heeft nog meer power, wel wat sportievere zit. Kan aangepast worden door een comfort stuurpen en stuur met wat backswipe op te monteren. De ST3 pinion heeft een riem en pinion en zou daardoor net iets minder power hebben dan de ST3 met derailleur.

Ik heb ST1 en ST3 proef gereden en ben voor de ST1 gegaan. De ST3 is beter maar niet genoeg om de meerprijs te rechtvaardigen. Maar ik ben dan ook heel prijsbewust. Als je eens een folieke wil kun je gerust voor de ST3 kiezen.

Als je het budget hebt zou ik eens kijken naar de Klever X Alpha 45. Blijkbaar is dat ding best goed.

En als je echt poen te veel hebt is er nog de nieuwe ST7 van Stromer. Begint aan 12140€.
 
Ik zag dat ze op een Tern GSD S10 een ketting / derailleur monteren op een Bosch Cargoline (85Nm) middenmotor. Gaat dat ook hier op dat dat erg slijtgevoelig is met dat koppel of zijn die kettingen daar op aangepast?
 
Gaat dat ook hier op dat dat erg slijtgevoelig is met dat koppel of zijn die kettingen daar op aangepast?
Dat kan zeker een aandachtspunt zijn. Ik heb mijn longtail met (zeer lange) ketting ingeruild voor een cargofiets met riemaandrijving o.a. omdat de kettingslijtage niet meer te doen was.
 
Dat kan zeker een aandachtspunt zijn. Ik heb mijn longtail met (zeer lange) ketting ingeruild voor een cargofiets met riemaandrijving o.a. omdat de kettingslijtage niet meer te doen was.
Toch een reden om voor een S00 versie van een Tern GSD te gaan over een S10 dan... Wel dadelijk 1000€ extra voor een riem en een enviolo hub.
 
En als je echt poen te veel hebt is er nog de nieuwe ST7 van Stromer. Begint aan 12140€.
De prijzen beginnen nu toch echt wel te gek te worden.
Voor minder als de helft kan je evengoed een elektrische scooter kopen die 45km/h haalt, moet je zelfs niet trappen😉
Ook heb je voor dat geld al een mooie motorfiets waarmee je ook kan file filteren.
Begrijp eerlijk gezegd niet wie daar zoveel geld aan geeft?
Winstmarges moeten toch enorm zijn voor deze zot geprijsde fietsen.
 
Inderdaad een echte stadsfiets om vlot mee door het verkeer te laveren en snel aan te zetten.
Ik doe er soms woon-werkverkeer (15km enkel) mee maar daar is hij toch niet echt geschikt voor.
 
De prijzen beginnen nu toch echt wel te gek te worden.
Voor minder als de helft kan je evengoed een elektrische scooter kopen die 45km/h haalt, moet je zelfs niet trappen😉
Ook heb je voor dat geld al een mooie motorfiets waarmee je ook kan file filteren.
Begrijp eerlijk gezegd niet wie daar zoveel geld aan geeft?
Winstmarges moeten toch enorm zijn voor deze zot geprijsde fietsen.

Die duurste modellen zijn 9/10 lease fietsen. Er zijn bitter weinig mensen die 12k voor een SP gaan betalen. Maar als je met een elektrische scooter of motorfiets naar het werkt komt, krijg je geen fietsvergoeding 😉
 
Die duurste modellen zijn 9/10 lease fietsen. Er zijn bitter weinig mensen die 12k voor een SP gaan betalen. Maar als je met een elektrische scooter of motorfiets naar het werkt komt, krijg je geen fietsvergoeding 😉
De meeste leasebudgetten gaan toch niet zo hoog dacht ik.
En bestaat dat leasesysteem en fietsvergoeding enkel in Belgie of ook nog in andere landen?
Punt is eigenlijk dat Stromer dit model niet exclusief voor de Belgische markt maakt en de prijs dus in alle landen ongeveer hetzelfde is.
Dus nogmaals, van de pot gerukte prijzen voor een fiets. Zeker als je gaat vergelijken met e-scooters en motorfietsen.

Edit : maar ik vermoed dat Stromer dit zelf ook weet en dat ze dat model maar in kleine oplage gaan maken. Om hun laatste technologie nu al te kunnen showcasen en verkopen aan die enkelingen die zo zot zijn om dat te betalen.
Beetje zoals de racefiets en mtb merken hun duurste topmodel ook maar in beperkte oplage maken omdat ze weten dat die niet veel gekocht worden in verhouding tot de rest van reeks.
Het lijkt alsof de fietsenmerken met de topmodellen e-bikes qua prijszetting er nog eens schepje bovenop gaan doen. Specializef s-works turbo levo => 15.000euro 🤪
 
Laatst bewerkt:
Oncomfortabel door gebrek aan vering en inderdaad de sportieve houding.
Die Cowboy's zien we wel strak uit. Hoe verhoudt dat merk zich t.o.v. een Trek FX+ of iets dergelijks? Ik heb lang een FX gereden zonder ondersteuning en vond dat een zalige fiets... Ik twijfel nu om terug analoog (FX is gestolen), iets met lichte ondersteuning zoals een FX+ of een Vado al dan niet met een chip of ineens een pedelec te nemen.
 
Hij rijdt super vlot en riemaandrijving is zalig, maar aan een Trek ga je wel makkelijker zelf onderdelen kunnen veranderen, zeker als je de Cowboy 4 zou overwegen.

Via Bluetooth kan je ook heel makkelijk de 25km/u limiet opheffen.

Zonder ondersteuning met de Cowboy rijden is hel. Dat gaat voor geen meter vooruit.
 
Hij rijdt super vlot en riemaandrijving is zalig, maar aan een Trek ga je wel makkelijker zelf onderdelen kunnen veranderen, zeker als je de Cowboy 4 zou overwegen.

Via Bluetooth kan je ook heel makkelijk de 25km/u limiet opheffen.

Zonder ondersteuning met de Cowboy rijden is hel. Dat gaat voor geen meter vooruit.
Hoe werkt onderhoud bij Cowboy dan?
 
Wie heeft hier een Klever X speed? Tevreden van?
Na wat opzoekwerk online uitgekomen bij deze Klever, ofwel een Stromer ST1.
Is op te leasen via werk. Als ik ten minste een deftige simulatie gemaakt krijg op te zien wat ik netto zou moeten afgeven.
 
Terug
Bovenaan