Geen idee. Heb enkel met de Supercharger gereden. Hoeft ook geen nadeel te zijn hé. Bij mij is het puur als woon-werk of om eens een toertje te doen. Dan mag enige vinnigheid wel imo. Maar dat is voor iedereen anders!
Ondertussen weer wat opzoekwerk gedaan. Online zijn er veel reacties van mensen die de ST2 met riem maar niks vinden. Sprake van redelijk wat problemen en kinderziektes. Vaak gaat men dan voor een ST3, wat voor mij buiten budget is (ookal is het lease, het moet ergens stoppen) of verkiest men zelfs de ST1. Maakt mijn keuze weer eens zo lastig
De ST2 staat inderdaad gekend voor veel kinderziektes. Zo veel zelfs dat Stromer er voor die fiets 1 jaar extra garantie op geeft. Een vriend van me heeft een ST2 en klaagt dat de ondersteuning vaak een eigen leven leidt. Nu dan eens weinig, plots is het een brommer.
Ik heb er ook een toertje op gereden en voelde eigenlijk geen verschil met mijn ST1. Meer nog, mijn ST1 voelde beter. De ST2 heeft ook maar 5 versnellingen en het zijn best grote trappen.
Na mijn laatste onderhoud is mijn ST1 ook een pak vlotter geworden. Ik weet niet wat ze er mee uitgehaald hebben maar ze mogen het nog doen.
Daarnaast is de ST2 eigenlijk ook een best dure fiets als je er de grote batterij en vering op wilt nemen.
Mocht je echt op zoek zijn naar een fiets met riem zou ik de Klever X speed pinion nemen. Die gaat vlugger gaan en wordt standaard met voorvering geleverd.
Ik het geval dat een riem geen noodzaak is, is het een geval van ST1 vs Klever X speed.
Die heb ik beide proef gereden. Mijn keuze voor de ST1 was:
a) prijsgebonden (toen kostte die maar 4299€)
b) Ik vond heb prettiger zitten. Met mijn 1m90 zijt ik vrij rechtop.
c) Klever had toen nog niet de 1200Kwh batterij. Deze matcht de 983Kwh van Stromer qua range.
Onder de huidige omstandigheden zou ik eerder geneigd zijn om een X speed te nemen want de kaarten liggen nu anders:
a) X Speed heeft grotere batterij
b) na 2 jaar ervaring mis ik die voorvering toch wel
c) X speed heeft hogere topsnelheid, als je tussen de auto's rijdt is dat toch aangenamer
Maar voor mijn volgende zou ik zo graag de X speed alpha 45 hebben. Maar zo duur helaas.
Ik koop zoiezo mijn ST1 over na de lease (890€ opleggen). Tot nu toe is dat ding nagenoeg probleemloos geweest. Enkel deze euvels:
- Koplamp kapot (vervangen onder garantie)
- Plastiekje rond batterijknop eruit gevallen (nieuw stukje gekregen en werd vastgekit)
- tijdens een storm is er wat water in het batterijcompartiment geraakt, batterij uithalen en onderkant afvegen en we waren weer weg)
- batterijfout omdat ik in een diepe put gereden had. Batterij eruit halen en uitvulplaatjes weer goed steken.
Naar het schijnt is de Ellio Elite ook een bommetje maar het ziet er niet uit en is ook niet goedkoop.