De E-Bike thread

Wie heeft hier een Klever X speed? Tevreden van?
Na wat opzoekwerk online uitgekomen bij deze Klever, ofwel een Stromer ST1.
Is op te leasen via werk. Als ik ten minste een deftige simulatie gemaakt krijg op te zien wat ik netto zou moeten afgeven.
Ik heb de mijne 3 jaar en mijn nieuwe staat klaar om over 2 weken opgehaald te worden. Tevreden van: fietst goed, goeie motor, goeie handling, stevige batterij, ziet er goed uit, etc
 
Ik heb de mijne 3 jaar en mijn nieuwe staat klaar om over 2 weken opgehaald te worden. Tevreden van: fietst goed, goeie motor, goeie handling, stevige batterij, ziet er goed uit, etc
Ondanks dat Klever er wat anders uit ziet, kan ik deze wel smaken!

Vandaag enkele testritjes gedaan.
Een X speed was er niet in demobike, maar ze hadden wel een alpha staan. Wat een raket was me dat! Om schrik van te krijgen!
Toch eens zien waar ze een X speed hebben staan om te testen.
Tegenovergestelde was een Riese & Muller Supercharger. Een slee om met te rijden, maar echt moeite doen om deftig op snelheid te komen. Toch wel wat te lomp voor mij.
Daarna nog een Stromer ST1 en ST2 getest. Deze zaten echt tussen de Klever en de RM in. De ST1 voelde ook iets te traag, de ST2 ook weer wat vlotter, maar wel nog met een ‘veilig’ of betrouwbaar gevoel!

Pfff dilemma’s! De ST2 had ook een geveerde voorvork en zadelpen. Denk niet dat ik dat echt nodig ga hebben…Eventueel wel de geveerde zadelpen, zal qua leasebedrag nog wel meevallen.

Maar bon, denk wel dat ik er voor ga gaan. Dus suggesties qua helm en fietstassen zijn al welkom! Ik denk best twee fietstassen, één voor laptop, headset etc en één voor wat extra kledij/wasgerief.
 
Maar bon, denk wel dat ik er voor ga gaan. Dus suggesties qua helm en fietstassen zijn al welkom! Ik denk best twee fietstassen, één voor laptop, headset etc en één voor wat extra kledij/wasgerief.

Ik heb de ortlieb back roller als fietstas en is echt een aanrader. Waterdicht, handig sluitsysteem en er kan veel gerief in. Kan er zelf 6 flessen cola van 1,5l in kwijt 😉 als helm heb ik de abus ace 2.0 is 1 van de “goedkopere” helmen. Maar aangezien ik niet lease en alles zelf uit eigen zak heb moeten betalen wou ik ook niet te zot doen.
 
Tegenovergestelde was een Riese & Muller Supercharger. Een slee om met te rijden, maar echt moeite doen om deftig op snelheid te komen. Toch wel wat te lomp voor mij.

Is dat in't algemeen iets voor R&M of is dat alleen voor die Supercharger het geval?

Wij zijn hier naar een longtail aan't kijken. Shortlisted zijn de Tern GSD S00, Flyer Gotour3 en R&M Multicharger, vandaar de vraag...
(Andere suggesties zijn welkom trouwens)
 
Is dat in't algemeen iets voor R&M of is dat alleen voor die Supercharger het geval?

Wij zijn hier naar een longtail aan't kijken. Shortlisted zijn de Tern GSD S00, Flyer Gotour3 en R&M Multicharger, vandaar de vraag...
(Andere suggesties zijn welkom trouwens)
Geen idee. Heb enkel met de Supercharger gereden. Hoeft ook geen nadeel te zijn hé. Bij mij is het puur als woon-werk of om eens een toertje te doen. Dan mag enige vinnigheid wel imo. Maar dat is voor iedereen anders!

Ondertussen weer wat opzoekwerk gedaan. Online zijn er veel reacties van mensen die de ST2 met riem maar niks vinden. Sprake van redelijk wat problemen en kinderziektes. Vaak gaat men dan voor een ST3, wat voor mij buiten budget is (ookal is het lease, het moet ergens stoppen) of verkiest men zelfs de ST1. Maakt mijn keuze weer eens zo lastig 😢😀
 
Maar bon, denk wel dat ik er voor ga gaan. Dus suggesties qua helm en fietstassen zijn al welkom! Ik denk best twee fietstassen, één voor laptop, headset etc en één voor wat extra kledij/wasgerief.
Helm: pas enkele helmen, en neem één met de juiste pasvorm
Tassen : ik heb de Ortlieb Back Roller High Visibility in 't zwart. Mooie, handige fietstas die 's nachts toch reflecteert.
 
Geen idee. Heb enkel met de Supercharger gereden. Hoeft ook geen nadeel te zijn hé. Bij mij is het puur als woon-werk of om eens een toertje te doen. Dan mag enige vinnigheid wel imo. Maar dat is voor iedereen anders!

Ondertussen weer wat opzoekwerk gedaan. Online zijn er veel reacties van mensen die de ST2 met riem maar niks vinden. Sprake van redelijk wat problemen en kinderziektes. Vaak gaat men dan voor een ST3, wat voor mij buiten budget is (ookal is het lease, het moet ergens stoppen) of verkiest men zelfs de ST1. Maakt mijn keuze weer eens zo lastig 😢😀
De ST2 staat inderdaad gekend voor veel kinderziektes. Zo veel zelfs dat Stromer er voor die fiets 1 jaar extra garantie op geeft. Een vriend van me heeft een ST2 en klaagt dat de ondersteuning vaak een eigen leven leidt. Nu dan eens weinig, plots is het een brommer.
Ik heb er ook een toertje op gereden en voelde eigenlijk geen verschil met mijn ST1. Meer nog, mijn ST1 voelde beter. De ST2 heeft ook maar 5 versnellingen en het zijn best grote trappen.
Na mijn laatste onderhoud is mijn ST1 ook een pak vlotter geworden. Ik weet niet wat ze er mee uitgehaald hebben maar ze mogen het nog doen.
Daarnaast is de ST2 eigenlijk ook een best dure fiets als je er de grote batterij en vering op wilt nemen.
Mocht je echt op zoek zijn naar een fiets met riem zou ik de Klever X speed pinion nemen. Die gaat vlugger gaan en wordt standaard met voorvering geleverd.

Ik het geval dat een riem geen noodzaak is, is het een geval van ST1 vs Klever X speed.
Die heb ik beide proef gereden. Mijn keuze voor de ST1 was:
a) prijsgebonden (toen kostte die maar 4299€)
b) Ik vond heb prettiger zitten. Met mijn 1m90 zijt ik vrij rechtop.
c) Klever had toen nog niet de 1200Kwh batterij. Deze matcht de 983Kwh van Stromer qua range.

Onder de huidige omstandigheden zou ik eerder geneigd zijn om een X speed te nemen want de kaarten liggen nu anders:
a) X Speed heeft grotere batterij
b) na 2 jaar ervaring mis ik die voorvering toch wel
c) X speed heeft hogere topsnelheid, als je tussen de auto's rijdt is dat toch aangenamer


Maar voor mijn volgende zou ik zo graag de X speed alpha 45 hebben. Maar zo duur helaas.
Ik koop zoiezo mijn ST1 over na de lease (890€ opleggen). Tot nu toe is dat ding nagenoeg probleemloos geweest. Enkel deze euvels:
- Koplamp kapot (vervangen onder garantie)
- Plastiekje rond batterijknop eruit gevallen (nieuw stukje gekregen en werd vastgekit)
- tijdens een storm is er wat water in het batterijcompartiment geraakt, batterij uithalen en onderkant afvegen en we waren weer weg)
- batterijfout omdat ik in een diepe put gereden had. Batterij eruit halen en uitvulplaatjes weer goed steken.

Naar het schijnt is de Ellio Elite ook een bommetje maar het ziet er niet uit en is ook niet goedkoop.
 
Laatst bewerkt:
De ST2 staat inderdaad gekend voor veel kinderziektes. Zo veel zelfs dat Stromer er voor die fiets 1 jaar extra garantie op geeft. Een vriend van me heeft een ST2 en klaagt dat de ondersteuning vaak een eigen leven leidt. Nu dan eens weinig, plots is het een brommer.
Ik heb er ook een toertje op gereden en voelde eigenlijk geen verschil met mijn ST1. Meer nog, mijn ST1 voelde beter. De ST2 heeft ook maar 5 versnellingen en het zijn best grote trappen.
Na mijn laatste onderhoud is mijn ST1 ook een pak vlotter geworden. Ik weet niet wat ze er mee uitgehaald hebben maar ze mogen het nog doen.
Daarnaast is de ST2 eigenlijk ook een best dure fiets als je er de grote batterij en vering op wilt nemen.
Mocht je echt op zoek zijn naar een fiets met riem zou ik de Klever X speed pinion nemen. Die gaat vlugger gaan en wordt standaard met voorvering geleverd.

Ik het geval dat een riem geen noodzaak is, is het een geval van ST1 vs Klever X speed.
Die heb ik beide proef gereden. Mijn keuze voor de ST1 was:
a) prijsgebonden (toen kostte die maar 4299€)
b) Ik vond heb prettiger zitten. Met mijn 1m90 zijt ik vrij rechtop.
c) Klever had toen nog niet de 1200Kwh batterij. Deze matcht de 983Kwh van Stromer qua range.

Onder de huidige omstandigheden zou ik eerder geneigd zijn om een X speed te nemen want de kaarten liggen nu anders:
a) X Speed heeft grotere batterij
b) na 2 jaar ervaring mis ik die voorvering toch wel
c) X speed heeft hogere topsnelheid, als je tussen de auto's rijdt is dat toch aangenamer


Maar voor mijn volgende zou ik zo graag de X speed alpha 45 hebben. Maar zo duur helaas.
Ik koop zoiezo mijn ST1 over na de lease (890€ opleggen). Tot nu toe is dat ding nagenoeg probleemloos geweest. Enkel deze euvels:
- Koplamp kapot (vervangen onder garantie)
- Plastiekje rond batterijknop eruit gevallen (nieuw stukje gekregen en werd vastgekit)
- tijdens een storm is er wat water in het batterijcompartiment geraakt, batterijk uithalen en onderkant afvegen en we waren weer weg)
- batterijfout omdat ik in een diepe put gereden had. Batterij eruit halen en uitvulplaatjes weer goed steken.

Naar het schijnt is de Ellio Elite ook een bommetje maar het ziet er niet uit en is ook niet goedkoop.
Merci, is zeker nuttige info. Een riem is bij mij niet noodzakelijk. Geregeld ketting proper maken en eens terug invetten is het werk nu niet. Vraag me alleen af of dat het enige verschil is tussen riem en ketting, zijnde onderhoud. Of maakt dat qua prestatie ook iets uit?

Die alpha heb ik getest. Is echt wel een raket! Had er bijna een tesla gevoel bij als ik eens aanzette op de hoogste stand. Nu is dat voor mij zéker geen must, gezien het ook wat veilig moet blijven! Nu heeft de alpha volgens mij ook wel een 800W motor tov 600W op de X speed, dat zal ook al wel een verschil geven. Vandaar dat ik echt de X speed eens wil testen om te zien wat dat geeft.

Edit: Ellio zou inderdaad nog sneller zijn. Zit je naar het schijnt al snel aan 50km/u.
Is inderdaad een lelijk ding. Zeker met die kleine wielen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Merci, is zeker nuttige info. Een riem is bij mij niet noodzakelijk. Geregeld ketting proper maken en eens terug invetten is het werk nu niet. Vraag me alleen af of dat het enige verschil is tussen riem en ketting, zijnde onderhoud. Of maakt dat qua prestatie ook iets uit?
Dat maakt qua prestatie ook uit. Bij het systeem met een riem wordt een soort versnelling met planetair systeem gebruikt.
Daar zitten best wat tandwielen in dus is er ook wat vermogensverlies. Een ST2 heeft een motor met een hoger wattage dan de ST1 maar ze fietsen nagenoeg gelijk.
Daarom denk ik ook dat de x speed pinion tov van de gewone x speed misschien een verschil oplevert.
Ik had ook al ergens gelezen dat de ST3 iets meer kracht had dan de ST3 pinion.
Maar uiteindelijk denk ik niet dat het een dooddoener is. De x speed pinion zie ik vlotter fietsen dan een ST1 of ST2.
Maar dan zou ik die 1k er bovenop gooien en de alpha nemen :love:
 
Dat maakt qua prestatie ook uit. Bij het systeem met een riem wordt een soort versnelling met planetair systeem gebruikt.
Daar zitten best wat tandwielen in dus is er ook wat vermogensverlies. Een ST2 heeft een motor met een hoger wattage dan de ST1 maar ze fietsen nagenoeg gelijk.
Daarom denk ik ook dat de x speed pinion tov van de gewone x speed misschien een verschil oplevert.
Ik had ook al ergens gelezen dat de ST3 iets meer kracht had dan de ST3 pinion.
Maar uiteindelijk denk ik niet dat het een dooddoener is. De x speed pinion zie ik vlotter fietsen dan een ST1 of ST2.
Maar dan zou ik die 1k er bovenop gooien en de alpha nemen :love:
De X speed tov pinion is dan ook weer €6500 tov €7600. 🥴
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
De X speed tov pinion is dan ook weer €6500 tov €7600. 🥴
De ST2 met voorvering is ook 7600.

Als riem geen must is zou ik zeggen ST1 vs Xspeed

edit: de N rogue 45 heeft zelfde motorisatie als de X speed en is gunstiger geprijsd
 
De ST2 met voorvering is ook 7600.

Als riem geen must is zou ik zeggen ST1 vs Xspeed

edit: de N rogue 45 heeft zelfde motorisatie als de X speed en is gunstiger geprijsd
De N Rogue doet me niks qua looks.
Bij een Stromer zou ik enkel voor zadelvering gaan, eerlijk gezegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Wie heeft hier een Klever X speed? Tevreden van?
Na wat opzoekwerk online uitgekomen bij deze Klever, ofwel een Stromer ST1.
Is op te leasen via werk. Als ik ten minste een deftige simulatie gemaakt krijg op te zien wat ik netto zou moeten afgeven.
Via welke leasemaatschappij? Bij ons O2O en dat kun je heel gemakkelijk simuleren.

Ter voorbeeld, mijn fiets en slot was 5440€ + 1jaar extra garantie + pechverhelping + schade/diefstalverzekering + 185,95€ servicebudget per jaar
Maandelijks leasebedrag is 230,19€, waarvan ik 158,01 bruto betaal.
Netto is dan zelf uit te rekenen. Vergeet niet dat dit ook impact heeft op je vakantiegeld, eindejaarspremie, pensioen, loonsverhoging bij inflatie ...
 
Via welke leasemaatschappij? Bij ons O2O en dat kun je heel gemakkelijk simuleren.

Ter voorbeeld, mijn fiets en slot was 5440€ + 1jaar extra garantie + pechverhelping + schade/diefstalverzekering + 185,95€ servicebudget per jaar
Maandelijks leasebedrag is 230,19€, waarvan ik 158,01 bruto betaal.
Netto is dan zelf uit te rekenen. Vergeet niet dat dit ook impact heeft op je vakantiegeld, eindejaarspremie, pensioen, loonsverhoging bij inflatie ...
Klopt. Alleen is de stap naar netto niet zo duidelijk! Stel dat ik maandelijks netto 50€ minder verdien of €70. Op 36 maanden maakt dat wel iets uit. Zal eens wat info doorsturen naar HR, en verschillend modellen met elkaar vergelijken. Wie weet maakt een €1000 verschil aankoopprijs uiteindelijk netto amper een verschil!
 
Klopt. Alleen is de stap naar netto niet zo duidelijk! Stel dat ik maandelijks netto 50€ minder verdien of €70. Op 36 maanden maakt dat wel iets uit. Zal eens wat info doorsturen naar HR, en verschillend modellen met elkaar vergelijken. Wie weet maakt een €1000 verschil aankoopprijs uiteindelijk netto amper een verschil!
Ik heb even vlug een X speed door de calculator gehaald. Met het slot en extra jaar garantie zoals ik dat deed en kom uit op 88,08€ netto per maand. Dit is wel een ruwe calculatie dus afhankelijk van je basisloon en wat je werkgever er in tegemoet komt kan dit hoger of lager zijn.

Wij krijgen 0,2€ per km heen en terug, dus 7,6€ per dag. Maal 20 haal ik die fiets er al zeker uit.
Met een beetje geluk heb je de max kilometervergoeding en nog wat kilometers extra. Ondertussen verslijt je je wagen niet en tank je niets.
 
Zijn hier nog mensen met een Klever X Speed? Ik heb er recent van iemand anders eentje overgenomen (einde lease) en vraag me af of het mogelijk is om zelf de 3 ondersteuningsniveaus aan te passen? Zoja hoe? Ik heb al gekeken in de manual van de display maar vind er niets in terug qua configuratie. Misschien moet ik op zoek naar een installateurshandleiding oid?
 
Laatst bewerkt:
Mijn Cowboy 4 vandaag ontvangen.
Rijd echt wel heel vlot moet ik zeggen maar wel een heel sportieve zithouding. Denk niet dat het voor iedereen zal zijn maar voor mij in de stad is het ideaal.
Bij de cowboy 4ST heb je dat probleem niet meer.
Een ander probleem dat de 4ST wel heeft (voor sommigen), is dat de overbrengingsverhouding eerder gemaakt is om 20 km/h te cruisen, waardoor je teveel rpm hebt als je 25 fietst.
 
Zijn hier nog mensen met een Klever X Speed? Ik heb er recent van iemand anders eentje overgenomen (einde lease) en vraag me af of het mogelijk is om zelf de 3 ondersteuningsniveaus aan te passen? Zoja hoe? Ik heb al gekeken in de manual van de display maar vind er niets in terug qua configuratie. Misschien moet ik op zoek naar een installateurshandleiding oid?
Misschien dat @kakature dit weet?
 
Zijn hier nog mensen met een Klever X Speed? Ik heb er recent van iemand anders eentje overgenomen (einde lease) en vraag me af of het mogelijk is om zelf de 3 ondersteuningsniveaus aan te passen? Zoja hoe? Ik heb al gekeken in de manual van de display maar vind er niets in terug qua configuratie. Misschien moet ik op zoek naar een installateurshandleiding oid?
Ik denk dat je dat kan instellen bij Settings -> Extra -> Assist, maar ik heb daar nooit zelf mee geprutst dus ik weet het niet zeker. Er staat een heel klein beetje info in deze handleiding (pagina 13/14).
 
Terug
Bovenaan