De E-Bike thread

Mijn vriendin en ik hebben de e-bikes van mijn ouders gekregen 2 jaar geleden denk ik. Het zijn Flyers die al wat ouder zijn. Daarom is mijn batterij behoorlijk op en er is nog iets kapot wat te duur is om te laten maken. Ik gebruik hem vooral om naar het werk te gaan (10km enkel ongeveer), naar de voetbal en af en toe in de zomer een fietstocht van niet meer dan 50km. Uiteraard moet hij wel vlot een heuvel/berg op kunnen. Zijn er merken die eruit springen of ik zeker moet vermijden?

Het ook pas voor volgende lente/zomer, dus misschien zijn er ook periodes dat er koopjes te doen zijn?

Que budget probeer ik onder de €3000 te blijven.

En er moet een kinderzitje op passen :unsure:

Zijn er bepaalde merken van e-bikes / speed pedelecs die uitzonderlijk meer gewicht toelaten?

Ik zie dat de meeste merken tot 120 kg toelaten. Maar ben zelf 2 meter groot en bijna 120 kg, dus dat is kantje-boordje voor de fiets... Het is wel de bedoeling om gewicht te verliezen de komende maanden.

Maar kan die overbelasting veel kwaad voor een e-bike? Waarschijnlijk gewoon snellere slijtage op onderdelen? Ik heb al gezien bij bepaalde merken dat de garantie kan vervallen bij "overbelasting" van de fiets.

Zijn er bepaalde merken van e-bikes / speed pedelecs die uitzonderlijk meer gewicht toelaten?

Ik zie dat de meeste merken tot 120 kg toelaten. Maar ben zelf 2 meter groot en bijna 120 kg, dus dat is kantje-boordje voor de fiets... Het is wel de bedoeling om gewicht te verliezen de komende maanden.

Maar kan die overbelasting veel kwaad voor een e-bike? Waarschijnlijk gewoon snellere slijtage op onderdelen? Ik heb al gezien bij bepaalde merken dat de garantie kan vervallen bij "overbelasting" van de fiets.
Bakfietsen :rofl:

On a serious note. Geen idee dat dit maximum 120 kg was. Lijkt me wel vrij weinig als daar ook nog een kind soms bij moet.

On a serious note. Geen idee dat dit maximum 120 kg was. Lijkt me wel vrij weinig als daar ook nog een kind soms bij moet.
Ikzelf alleen maak ik mij niet veel zorgen in. Maar is idd de bedoeling om soms onze zoon (1,5 jaar) mee te pakken op de fiets. En misschien nog een rugzak met eten en drinken in. Nja, dan gaat het totale gewicht wel vlotjes richting 135 kg. :)

Ikzelf alleen maak ik mij niet veel zorgen in. Maar is idd de bedoeling om soms onze zoon (1,5 jaar) mee te pakken op de fiets. En misschien nog een rugzak met eten en drinken in. Nja, dan gaat het totale gewicht wel vlotjes richting 135 kg. :)

Maximaal toegestaan totaalgewicht [kg]160
Maximale belasting bagagedrager [kg]27,5

Bon, net de Trek District+ 8 besteld. Testritje mee gedaan en beviel me zeer. Dinsdag of woensdag mag ik hem gaan halen :).
Twee weekjes verder nu. Toch al 4 keer mee naar kantoor gefietst (17 km enkel). Andere dagen telewerk of verlof.

En het is me toch al zeer bevallen tot nu toe. Goeie ondersteuning alsook gemakkelijke bediening. Voor de rest ook veel plezieriger dan met de trein dat ik tot net voor corona deed.

Eén klein minpuntje zijn de fietspaden in Willebroek/Blaasveld. Die zijn echt triestig. Maar bon dat heeft dan weer niks met de fiets te maken ;).

Ik ben ook aan het kijken voor een elektrische fiets. Zijn er ook goeie modellen met ingebouwde gps tracker zodanig je die makkelijk kan terugvinden bij diefstal?

Ik ben nog aant twijfelen tussen een cowboy 4ST en de Tenways CGO800s.
Puur op looks scoort die Cowboy veel punten. Het voordeel van de Tenways is eigenlijk vooral de prijs.
Een 3e optie is van de Veloretti Ivy, die evenveel kost als de Cowboy maar beschikt over een betere batterij, krachtigere middenmotor en traploos schakelen..
Waar ik ook wel aan het denken ben, is om zo'n cowboy recircular te nemen..
Iemand ervaring met één van deze drie die mij de knoop kan doen doorhakken?
Nog eventuele alternatieven?

Zijn die levertijden wat acuraat van de fabrikanten? Ik zie bij Cowboy 20 dagen staan, ziet er wel heel interessant uit.
Cowboy had wat leveringsproblemen maar die lijken nu wel opgelost te zijn. Normaal zou die 20 dagen dus wel juist moeten zijn. Ik heb zelf een cowboy 1 circular gekocht (nieuw, oude stock) voor €990 en ben er heel tevreden van.

Cowboy had wat leveringsproblemen maar die lijken nu wel opgelost te zijn. Normaal zou die 20 dagen dus wel juist moeten zijn. Ik heb zelf een cowboy 1 circular gekocht (nieuw, oude stock) voor €990 en ben er heel tevreden van.

Ik ben aan het twijfelen tussen de 3 en de 4, is wel via leasing op het werk dus ik denk dat het me per maand niet zoveel zal schelen.

ik rijd met een elektrische bakfiets met Shimano motor. Met 2 kinderen erbij, gaan we af en toe wel eens los over de 120kg. Allemaal geen probleem. Nu zijn die dingen wel gemaakt voor hoge belasting (meer- en zwaardere spaken dan de modale fiets).

Zit intussen aan mijn tweede fietsleasing. Het gaat wel wat trager dan de eerste keer. Toen had KBC Lease op een dag of 3 alles rond. Nu antwoorden ze al twee weken niet en intussen is de handelaar wel netjes de fiets voor me opzij aan't houden.

't Gaat een Gazelle Grenoble C380 worden. Hopelijk een goede keuze. https://www.gazellebikes.com/nl-be/grenoble-c380-hmb

Ik heb vandaag een Norta b-2030 gekocht.
Ik was eigenlijk op zoek naar een gazelle ultimate c8, maar geen stock meer en FM had deze Norta op voorraad.
Bijna volledig vergelijkbaar met de ultimate c8, en de batterij op het frame stoort me niet.
Ook veel kleuren beschikbaar. We hebben uiteindelijk de oranje genomen.
Damesmodel zodat we er allebei om kunnen fietsen.
foto van een rood exemplaar:

Norta2021-14.png

foto

Ik zie dat de pinion versie van de Stromer ST3 nu massaal wordt uitgeleverd. Ik ben heel benieuwd naar de langetermijnprestaties van zo'n riem; volgens mij is het de toekomst voor veeleisende gebruikers

Lijkt mij net niet aangezien een ketting nog vlot zelf te vervangen is.
Zo een pinion daar werk je niet zomaar even aan zonder enige kennis.

Terug
Bovenaan