De E-Bike thread

Vraag voor de mensen die met het fiets naar het werk gaan:

Ik moet 2/3 dagen per week op kantoor zijn en overweeg een elektrische fiets met volgende logica in het achterhoofd:
1) meer beweging
2) Besparing op naft en fietsvergoeding brengt meer op dan km-vergoeding met de wagen (ik rijd met een zeer simpele benzinewagen)
3) afstand woning tot aan het werk is 15km(dus 30km totaal per dag naar het kantoor)

Ik zou er liefst minder dan €2000 aan willen uitgeven. Is dit aan te raden met mijn beperkt budget en de afstand die ik er op week mee zou doen? Of moet ik me beter over mijn luiheid heen zetten en gewoon een deftige (niet-elektrische) fiets kopen :p
Ik zou het zeker aanraden. Zelf doe ik 19km enkel en heb maar 0,15€ fietsvergoeding per km.
Met een Stromer ST1 in leasing doe ik nog altijd winst tov met de auto naar het werk te gaan. De ak prijs met alle opties erop was 5399€

Dus als je voor 2000€ een fiets vindt kom je er nagenoeg zeker aan uit. Maar 1) in je logica is eigenlijk veruit de leukste reden.
Meer beweging, geen stress en je ziet nog eens iets :)

Ik moet 2/3 dagen per week op kantoor zijn en overweeg een elektrische fiets met volgende logica in het achterhoofd:
1) meer beweging
2) Besparing op naft en fietsvergoeding brengt meer op dan km-vergoeding met de wagen (ik rijd met een zeer simpele benzinewagen)
3) afstand woning tot aan het werk is 15km(dus 30km totaal per dag naar het kantoor)

Ik zou er liefst minder dan €2000 aan willen uitgeven. Is dit aan te raden met mijn beperkt budget en de afstand die ik er op week mee zou doen? Of moet ik me beter over mijn luiheid heen zetten en gewoon een deftige (niet-elektrische) fiets kopen :p
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als jij met dezelfde afstand tot het werk.

Waar ik mee rekening gehouden heb:
-Tijd met de wagen tegenover tijd met de fiets
-Mogelijkheid tot omkleden/ douchen op het werk
-Weersomstandigheden

Ik heb toen 2dehands geïnvesteerd in een speedpedelec omwille van:
-Snelheid met de wagen en met die fiets is ongeveer vergelijkbaar
-Indien ik wat te nipt zou zijn zet ik hem even in turbo
-Ik kan makkelijk wat gewicht in de fietszakken achter mij meepakken
-Geen extra kledij nodig

Vroeger reed ik af en toe eens met de racefiets naar het werk maar dan had ik een gigantische rugzak met mijn kledij/eten/schoenen/...
Ik kon me daar toen wel douchen maar dit vroeg toch ook wel wat tijd waardoor ik juist nog vroeger moest vertrekken thuis.

Hoe graag ik ook met de racefiets rij, woon-werk was toen voor mij niet ontspannend wegens rugzak, geen mooie route,...
Momenteel is het zelfs zo dat ik met mijn speedpedelec naar huis haast om mij dan om te kleden om een toertje op de racefiets te gaan doen.

Merci voor de input allemaal :) Een speedbike zal zelfs tweedehands(tenzij ik echt chance heb :p) er niet inzitten qua budget, maar ben toch geneigd om elektrisch te pakken. Het is alleen nog twijfelen of aan het lagere eind van €1500 of eerder €2000 moet zien voor een deftig "budget"-model. Nu ja, verplicht telewerk zit er mogelijk terug aan te komen, dus ik moet niet per se haasten.

Iemand ervaring met de volgende winkel en/of die Speed Pedelec?
De winkel is het vroegere "Fiets!" waarvan je er overal wel eentje had. Slachtoffer van het eigen succes, veel te snel gegroeid en bizar slechte customer service. Terug afgeslankt maar toch de reputatie niet weggekregen.

Maar... aan de bron zitten wel goeie ondernemers, dus ik zou het met Bikerepublic wel opnieuw durven wagen

Iemand ervaring met de volgende winkel en/of die Speed Pedelec?
Ik rij met een ouder model van de Gazelle Cityzen Speed (geleend van mijn vader, weet niet exact uit welk jaar).

Sinds 1 september rij ik er zo goed als elke dag 70km mee. Doet zijn werk, maar denk wel dat je het verschil met een topmodel speedpedelec duidelijk voelt. Bergop trekt die niet zo hard door en snelheden van 40km/h haal je enkel op het vlak met sérieus bijstoempen (tenzij op de turbo stand).

Batterij doet bij de fiets nog ongeveer 50km op de tour stand, afhankelijk van de wind en de hoeveelheid bergop.
Over het algemeen wel content van, rijdt vlotjes, niet overdreven zwaar, de shimano Deore groep schakelt proper, etc...

Vandaag langs Ibike geweest en testgereden op een Nota B3040. Beviel me best wel. Omdat ik een eeuwige twijfelaar ben bij dit soort bestellingen, heb ik de knoop maar voor mezelf doorgehakt want niemand anders kan dat doen en heb ik prompt een bestelling geplaatst en de verwachtingstermijn is 3-4 weken. Kan niet wachten om het oude krel in de tuin te stationeren en de kleine meid hiermee naar de school te doen en andere fietsritjes natuurlijk.

1) meer beweging

Dat laatste. 15km enkel is echt niks IMO. Met een beetje basisconditie ben je dat gewoon na 2 weken.
Ik heb jarenlang 12 km enkel gedaan met de fiets naar het werk. Op een klein half uurtje stond ik er.
Vorig jaar ben ik veranderd van werk en nu doe ik 21km enkel. Ik heb mij nu wel een speed pedelec (Stromer ST3) gekocht, maar enkel en alleen omdat ik anders 50 minuten enkel onderweg ben en met die speed pedelec 35 minuten. Die gigantische tijdswinst is het mij wel waard. Conditiegewijs was het op zich geen probleem. De eerste 4 maanden heb ik wel nog met de gewone fiets gedaan en op rustige, mooie lente- en zomerdagen neem ik af en toe de gewone fiets of de koersfiets naar het werk.
Ik fiets nog steeds liever met een gewone fiets. Met die Stromer ben ik nooit op mijn gemak. Je rijdt heel snel en bent heel kwetsbaar. De Belgische wegen zijn echt niet aangepast aan zo een machine en de gemiddelde Belgische weggebruiker nog minder. Ik moet constant op mijn hoede zijn voor fouten die anderen mogelijks kunnen maken en dat rijdt verre van zorgeloos.

Voor de 12km heb ik jarenlang op een Trek FX 7.5 gereden. Zeer tevreden van. Kostte nieuw destijds iets van een 1500 euro, maar ik had die in zeer goede staat voor 500 euro tweedehands kunnen kopen. Ik rijd er nog steeds mee. Nooit kosten aan gehad, behalve de gebruikelijke ketting/cassette/remmen en eenmaal een nieuw wiel. Ondertussen meer dan 30.000 km meer gereden. Rijdt nog steeds zeer goed.

VanMoof zou eind 2022 een speedpedelec op de markt brengen.

Half 2023 verloopt mijn leasingcontract en moet ik op zoek naar een andere. Al de fietsen die aan mijn verwachtingen voldoen zitten jammergenoeg in de 7k+ range.
Ik hoop dat deze wat positieve reviews kan genereren en die prijs kan aanhouden. Hopelijk komt er zo eens een reactie op die totaal van de pot gerukte speedpedelec prijzen.

Dat laatste. 15km enkel is echt niks IMO. Met een beetje basisconditie ben je dat gewoon na 2 weken.
Ik heb jarenlang 12 km enkel gedaan met de fiets naar het werk. Op een klein half uurtje stond ik er.
Vorig jaar ben ik veranderd van werk en nu doe ik 21km enkel. Ik heb mij nu wel een speed pedelec (Stromer ST3) gekocht, maar enkel en alleen omdat ik anders 50 minuten enkel onderweg ben en met die speed pedelec 35 minuten. Die gigantische tijdswinst is het mij wel waard. Conditiegewijs was het op zich geen probleem. De eerste 4 maanden heb ik wel nog met de gewone fiets gedaan en op rustige, mooie lente- en zomerdagen neem ik af en toe de gewone fiets of de koersfiets naar het werk.
Ik fiets nog steeds liever met een gewone fiets. Met die Stromer ben ik nooit op mijn gemak. Je rijdt heel snel en bent heel kwetsbaar. De Belgische wegen zijn echt niet aangepast aan zo een machine en de gemiddelde Belgische weggebruiker nog minder. Ik moet constant op mijn hoede zijn voor fouten die anderen mogelijks kunnen maken en dat rijdt verre van zorgeloos.

Voor de 12km heb ik jarenlang op een Trek FX 7.5 gereden. Zeer tevreden van. Kostte nieuw destijds iets van een 1500 euro, maar ik had die in zeer goede staat voor 500 euro tweedehands kunnen kopen. Ik rijd er nog steeds mee. Nooit kosten aan gehad, behalve de gebruikelijke ketting/cassette/remmen en eenmaal een nieuw wiel. Ondertussen meer dan 30.000 km meer gereden. Rijdt nog steeds zeer goed.

Mijn conditie zal toch een beetje opgebouwd moeten worden. Nu ben ik met corona beetje de couch-potato-tour opgegaan (zonder echt veel bij te komen qua gewicht)... Toen ik nog fietste was het een €250 kosten Dhaka stadsfiets van de iTek (ter referentie, ik ben 1m93 groot)

Kan de gemiddelde couchpotato al veel beter fietsen als hij een deftige fiets koopt? Ik twijfel of k men oude(lees 6 jaar) Dhaka zou oplappen.

VanMoof zou eind 2022 een speedpedelec op de markt brengen.

Half 2023 verloopt mijn leasingcontract en moet ik op zoek naar een andere. Al de fietsen die aan mijn verwachtingen voldoen zitten jammergenoeg in de 7k+ range.
Ik hoop dat deze wat positieve reviews kan genereren en die prijs kan aanhouden. Hopelijk komt er zo eens een reactie op die totaal van de pot gerukte speedpedelec prijzen.
Belgie staat wel niet tussen de landen waar deze te koop zal zijn.
Vermoed dat je deze dan wel kan importeren uit NL ofzo.

Ziet er niet mis uit.

Belgie staat wel niet tussen de landen waar deze te koop zal zijn.
Vermoed dat je deze dan wel kan importeren uit NL ofzo.

Ziet er niet mis uit.
Dat is inderdaad zo maar dan hoop ik toch dat import mogelijk is. Mijn broer heeft zo zijn speedpedelec in Nederland gekocht en in België laten inschrijven. Daar was wel wat administratieve rompslomp mee gemoeid waarbij de bevoegde instanties zelf maar half wisten hoe het ging, met de nodige frustraties.
En als het niet mogelijk is hoop ik dan maar op een beïnvloeding van de marktprijs. Je hebt prachtige elektrische scooters aan de prijs van de gemiddelde speedpedelec. Dat klopt toch ergens niet.

Dat is inderdaad zo maar dan hoop ik toch dat import mogelijk is. Mijn broer heeft zo zijn speedpedelec in Nederland gekocht en in België laten inschrijven. Daar was wel wat administratieve rompslomp mee gemoeid waarbij de bevoegde instanties zelf maar half wisten hoe het ging, met de nodige frustraties.
En als het niet mogelijk is hoop ik dan maar op een beïnvloeding van de marktprijs. Je hebt prachtige elektrische scooters aan de prijs van de gemiddelde speedpedelec. Dat klopt toch ergens niet.
Aankopen in NL zal wel mogelijk zijn. Het is dan maar de vraag of je van alle special features bij VanMoof gebruik kan maken.

Iemand een richtprijs ivm de onkosten aan een speedpedelec fiets?
Ben zelf mountainbiker dus de prijs van cassette/ketting/remblokken is me duidelijk.

Maar wat onduidelijker : De motor zelf? Batterij? ....

Krijg jammer genoeg niet de mogelijkheid om te kopen via leasing, noch recht op fietsvergoeding.
Met als reden dat ik een bedrijfswagen heb die ik zoveel mag gebruiken als ik wil.

Dus zijn jammer genoeg enkel maar kosten voor mij.
Voorheen had ik een 2de hands koersfiets waarmee ik ging werken. Maar die zijn kader is ondertussen gebarsten.
Dus zat ik te kijken naar een 2de hands speedpedelec. Is dat sowieso een goed idee? Ik vind er voor onder de €2500 met zo een 4000km op de teller (Bosh motoren). Dat zou ik nog wel willen betalen.

Strömers vind ik ook wel 2de hands... Maar dat is allemaal custom build lijkt me? Kan je daar zomaar bij iedere fietsenmaker mee terecht? Of moet je daar een Strömer kenner voor hebben?

Edit : trouwens riem/internalgears vs ketting/derailleur. Is een riem eerder aangeraden? Moet je bij een riem enkel de riem vervangen? Of ook de tandwielen?

Laatst bewerkt:
Iemand een richtprijs ivm de onkosten aan een speedpedelec fiets?
Ben zelf mountainbiker dus de prijs van cassette/ketting/remblokken is me duidelijk.

Maar wat onduidelijker : De motor zelf? Batterij? ....

Krijg jammer genoeg niet de mogelijkheid om te kopen via leasing, noch recht op fietsvergoeding.
Met als reden dat ik een bedrijfswagen heb die ik zoveel mag gebruiken als ik wil.

Dus zijn jammer genoeg enkel maar kosten voor mij.
Voorheen had ik een 2de hands koersfiets waarmee ik ging werken. Maar die zijn kader is ondertussen gebarsten.
Dus zat ik te kijken naar een 2de hands speedpedelec. Is dat sowieso een goed idee? Ik vind er voor onder de €2500 met zo een 4000km op de teller (Bosh motoren). Dat zou ik nog wel willen betalen.

Strömers vind ik ook wel 2de hands... Maar dat is allemaal custom build lijkt me? Kan je daar zomaar bij iedere fietsenmaker mee terecht? Of moet je daar een Strömer kenner voor hebben?

Edit : trouwens riem/internalgears vs ketting/derailleur. Is een riem eerder aangeraden? Moet je bij een riem enkel de riem vervangen? Of ook de tandwielen?
Stromer is niet altijd even betrouwbaar, maar je kan die ook kopen tweedehands met wat garantie. Koop nooit een fiets met ketting en middenmotor: ik moest na 3000 km de cassette al vervangen (ondanks tweede ketting). Dat koppel over een ketting is gewoon moordend.
Met een Stromer geraak je met wat onderhoud gemakkelijk aan 10 000 km met een cassette.
Achterwielmotor rijdt ook veel fijner, en meer vermogen.

grootste verbruik is ketting, cassette etc, dat gaat er sneller door dan bij een gewone fiets.
Riemaandrijving is goedkoper en gemakkelijker op lange termijn, maar (veel) duurder in aanschaf en bijna niet te vinden tweedehands denk ik. Er zijn nog niet veel modellen, dat begint nu pas op te komen.

Terug
Bovenaan