De E-Bike thread

Die Aska is toch een klasse apart hoor.
Ik bedoel een Stromer st1/2 vs een Qwic rd11 vs die Aska. Dat is 5000euro vs 9000euro, klein verschil.
De afmontage is dan ook flink
Dan moet je hem gaan vergelijken met de Klever Alpha en Stromer st5.
Klever Alpha heeft ook die Pinion. Dat heeft de ST5 niet.
En de USP van die Aska is de dubbele ophanging. Van mensen die de fiets hebben testgereden begrijp ik dat je met de fiets tegen 40 km/h op en af een stoeprand kan rijden zonder dat te voelen.
Ik wacht nog tot begin volgend jaar om hem te testen

Gebruikt iemand van jullie een pechdienst voor fiets? Ik ben zelf geen held en geen zin om als ik met mijn Cowboy ergens plat rijdt of iets anders voor heb om daar zelf te staan sukkelen. Dus ik wou es horen of van die Touring Bike dingen interessant zijn.

Thx

De speedpedelec rijders onder ons, wat doen jullie wanneer je weer eens een boze automobilist tegenkomt?

Ik heb op mijn woon/werk route een stukje waar het fietspad verboden is voor bromfietsers klasse b en dus zone 50.
Minstens 1x per week heb ik wel een boze automobilist die of claxonneerd en gebaren maakt of roept en tiert.
Daarstraks ook weer 1, deze was wel zo dom om dit te doen in dezelfde rijrichting en op een druk moment... Heel simpel om in te halen dus en verhaal gaan halen.

Ben er gaan naast staan, eerst deed hij alsof hij me niet zag.
Ik deed teken om raampje naar beneden te doen, vervolgens vroeg ik hem (beleefd) "wat het probleem was"...
Hij: er ligt een fietspad blablabla gij moet opt fietspad.
Ik: dit is een speedpedelec, ik mag op de rijbaan en het fietspad hier is verboven voor klasse b, moet eens raden wat een speedpedelec is, juist klasse b.
Hij: gebaren a violente zeveraar dit, zeveraar dat en raampje dicht.

Ik heb hem nog uitgewuifd en ben door gereden, verder op de route nog 2x I gehaald bij rode lichten en vriendelijk gewuifd :D.

Kunst is kalm blijven, maar altijd due zever is iets anders.
Een speedpedelec is geen klasse B, maar een klasse P ;) Als enkel B verboden is, mag je er met je speedpedelec nog wel op.

Gebruikt iemand van jullie een pechdienst voor fiets? Ik ben zelf geen held en geen zin om als ik met mijn Cowboy ergens plat rijdt of iets anders voor heb om daar zelf te staan sukkelen. Dus ik wou es horen of van die Touring Bike dingen interessant zijn.

Thx
Heb via mijn leasing VAB pechbijstand; tenzij je niemand anders hebt die je snel kan depanneren is het imo een noodzakelijke dienst. Afgelopen jaar zeker 6 keer gebruik van moeten maken (lekke banden), ze beloven binnen het uur ter plaatse te zijn, in de praktijk duurt het meestal langer jammer genoeg.

Maar moet je dat niet . In zone 50 kies je als speed-pedelec waar je rijdt
Het is vooral dit ja.
-Het fietspad heeft daar meer weg van een off-road pad.
-Het is daar een gedeeld fietspad/voetpad, dan is de snelheid sws beperkt.
-Er zit daar een kinderopvang ook en savonds passeer ik daar altijd rond het "ophaal uur"

Het is vooral dit ja.
-Het fietspad heeft daar meer weg van een off-road pad.
-Het is daar een gedeeld fietspad/voetpad, dan is de snelheid sws beperkt.
-Er zit daar een kinderopvang ook en savonds passeer ik daar altijd rond het "ophaal uur"
Indien dat fietspad met een bord D9 of D10 is aangeduid, veranderd de situatie wel. Dan mag je er niet meer fietsen

Heb via mijn leasing VAB pechbijstand; tenzij je niemand anders hebt die je snel kan depanneren is het imo een noodzakelijke dienst. Afgelopen jaar zeker 6 keer gebruik van moeten maken (lekke banden), ze beloven binnen het uur ter plaatse te zijn, in de praktijk duurt het meestal langer jammer genoeg.

Langer dan een uur wachten is wel nogal kak als je daar gestrand staat :D.

Daarom kan je beter zelf de band herstellen, gaat echt wel sneller.
Indien het e-bike is kan je zo'n worst bestellen indien het je achterwiel betreft.
Ik heb zelf speciale zelfklevers liggen die je kan gebruiken om een lek te dichten (dat werkt wel niet met een fiets waar je meer dan 7 bar op de band zet, maar voor een e-bike werkt dat perfect).

Ik lees zowat overal wat verschillend. Moet je nou eerst de batterij volledig ontladen en dan weer volledig vol laden de eerste 3 cycli en hierna best bij 40% laden en niet volledig aflaten of maken die eerste 3 cycli totaal niet uit bij moderne accu's?

Klever ; nog duurder dan Stromer, veel kleiner netwerk en veel klachten ivm storingen.
Dat valt toch nog mee hoor!

Bijvoorbeeld een Klever X Speed Pure versus een Stromer ST1:
600W - 800W motor
850Wh - 814Wh batterij
4999 - 5478 euro

In mijn ogen is die 600-800 watt verwaarloosbaar, er heeft mij in 2 jaar nog geen enkele Stromer ingehaald (of omgekeerd :unsure:) in gelijk welke weersomstandigheden en 't is niet dat ik een uitzonderlijke conditie heb :p

Nog een voorbeeldje:
Klever X Alpha 45 vs Stromer ST3:
Beide 800W
Beide Pinion
Beide voorvorkvering
1200 Wh - 983 Wh batterij
8599 - 9148 euro

Ik ben heel tevreden over mijn Klever, maar ik heb ook wel het geluk dat ik een dealer heel dicht in de buurt heb. In het begin had ik eens last van een defect achterlicht, maar voor de rest geen miserie mee.
Ik denk niet dat Klever speciaal meer of minder mankementen heeft dan andere merken eigenlijk.

Would recommend.

Thx
Lid worden van Cycling Vlaanderen of de VWB, dan zit pechverhelping in uw lidmaatschap en je kan het lidgeld deels recupereren via uw mutualiteit.

Lid worden van Cycling Vlaanderen of de VWB, dan zit pechverhelping in uw lidmaatschap en je kan het lidgeld deels recupereren via uw mutualiteit.
Goeie tip. Is ook gelijk voor heel het gezin.

Overigens. Via welke stand fietsen jullie meestal? Voor een rustig ritje kies ik nu Eco, maar als ik mijn dochter naar school moet brengen 's morgens en het moet snel gaan, kan dat wel eens een standje of meer hoger.

Na slechts 9 maanden en 4000 km heeft de Enviolo draaihandgreep op mijn R&M het al begeven. Balen.

edit: Het is gefixt onder garantie, fietsenwinkel had wisselstukken liggen en het was gelukkig enkel het plastic binnenin de handgreep dat verpulverd was. "Nog nooit meegemaakt."

Laatst bewerkt:
Iemand een idee wat de huidige levertermijnen zijn voor Stromer en Klever? Ik mag volgend jaar een nieuwe leasefiets kiezen maar als ik daar echt maanden ga op moeten wachten dan zou ik beter als eens rondkijken om te bestellen.

Iemand een idee wat de huidige levertermijnen zijn voor Stromer en Klever? Ik mag volgend jaar een nieuwe leasefiets kiezen maar als ik daar echt maanden ga op moeten wachten dan zou ik beter als eens rondkijken om te bestellen.

Collega van mij heeft onlangs z’n ST5 besteld en zijn oorspronkelijke leverdatum is nu al met 2 maand opgeschoven. Ik zou alvast al beginnen rondkijken…

Al eens in die van Herentals gaan zien, die hebben er meestal wel. Destijds met chips tekort waren er toch nog beschikbaar.

Dat is ook afhankelijk van welk model je wenst.
Bv de Stromer st3 met riem zal nog wel een tijdje duren.

Mijn schoonvader is op zoek naar een elektrische fiets. Goede prijs/kwaliteitverhouding. Iemand tips want ben een complete leek.

Terug
Bovenaan