De E-Bike thread

Ik heb de thread hier eens doorgelezen en ik schrik toch altijd van die prijzen van speed pedelecs.

Ik heb eind 2019 een elektrische scooter gekocht, een Niu N-GT.
Foto:
IMG-9563-410x410.jpg

Website:

De scooter is ingeschreven als motorfiets aangezien hij een topsnelheid van 78 km/h haalt. Er zitten 2 accu's in van elk 2,1 kWh, dus 4,2 kWh in totaal.
De elektromotor in het achterwiel (Bosch) heeft een continu vermogen van 3500 watt. Je moet rekenen dat ik even snel optrek als de gemiddelde auto in het dagelijks verkeer, met een voorsprong de eerste 50 meter wegens het onmiddellijke koppel. Op een 70 km/h-weg met 2 rijvakken durf ik soms links van een wagen te gaan staan (geen BMW 320d, maar wel een Opel Meriva met vrouw-en-kinderen erin ;)).
Het bereik is afhankelijk van de snelheid die je rijdt. In stadsverkeer (< 55 km/h) haal ik een bereik van 140 km, op secundaire wegen ongeveer 110 km.
De scooter heeft een elektronisch remsysteem dat de remkracht tussen de voorste en achterste schijfremmen verdeelt, met regenerative braking via de elektromotor. Er zit een alarmsysteem met gps-tracker en afstandsbediening op, zodat je geen nood hebt aan een kettingslot. Er zit cruise control op. De richtingaanwijzers gaan automatisch uit nadat je een bocht hebt genomen, zoals bij een auto. De koplamp en het achterlicht zijn full LED. In de app kan je de accustatus en je ritten bekijken. Dit via ingebouwde en inbegrepen dataverbinding.
Over de accugezondheid gesproken, na 14 maanden en 34 volledige laadcycli is die volgens de app nog steeds 97%. Ik heb ook nog geen enkel probleem gehad, en de enige kost aan de scooter was een nieuwe achterband (in een stuk metaal gereden...).

Ik ben dus supercontent van die scooter, ook al gebruik ik hem voornamelijk voor plezierritjes.

Maar nu komt de prijs! Hij kost €4499, maar ik heb wat kunnen onderhandelen bij de scooterdealer zodat ik er nog voor €250 accessoires bij mocht kiezen. Mijn helm en handschoenen zijn dus inbegrepen.

En dan komt de fiscaliteit!
- géén inschrijvingstaks (BIV)
- géén jaarlijkse verkeersbelasting
- tot eind 2019 was er een Vlaamse premie van 25% op de aankoopprijs met een maximum van €1500. Deze premie is afgeschaft.
- nu nog is er een federale aftrekpost in de personenbelasting van 15% op de aankoopprijs van een elektrische motorfiets (https://financien.belgium.be/nl/particulieren/vervoer/elektrische_voertuigen#q3)

Mijn netto-aankoopprijs bedroeg dus 60% van €4499, ofwel €2699,40. Mijn helm en handschoenen zaten daar al in. En mijn enige jaarlijkse kost is €124 BA-verzekering bij KBC.

Ook in verbruik is zo'n elektrische scooter niet te kloppen: ik rijd rond voor minder dan €1 per 100 km!
Je begrijpt dus dat ik wat versteld sta van de prijzen van speed pedelecs, terwijl ik met mijn scooter overal nog een stuk sneller geraak, en mijns inziens in groter comfort.
Heb je soms zin om een update te geven? Voel je zeker niet verplicht.
Ondertussen nog steeds tevreden van? Hoe is het nog met de batterij en heb je nog kosten aan herstellingen gehad?
Het is een optie die ik zelf ook aan het overwegen ben :)

Ik doe 20km enkel naar het werk. Ik doe het met de speed pedelec, maar omdat die momenteel binnen is voor herstelling ga ik met de gewone (volledig niet elektrische) fiets. Lukt perfect, ik ben alleen 15-20min langer onderweg. Dat is meteen ook de hoofdreden waarom ik die speed pedelec heb: tijdswinst.
Hoelang doe je er dan over met de speed?

Ondertussen nog steeds tevreden van? Hoe is het nog met de batterij en heb je nog kosten aan herstellingen gehad?
Ook benieuwd. Op 9lives ook al naar gekeken. Maar die premie viel toen net weg.

Nu we nog steeds overwegen om naar 1 auto over te stappen, staat deze nog altijd op het verlanglijstje als 2de vervoersmiddel. Ik verkies het boven een speed pedelec in elk geval.

Ik ben nog altijd even tevreden van mijn NIU scooter! Tot hiertoe ook nog nergens problemen mee gehad, ook geen herstellingen buiten een kapotte achterband (in een stuk metaal gereden). 2 weken geleden heb ik nog een over the air update gehad, dat verloopt allemaal vlekkeloos.
De batterijgezondheid staat nu op 96%, dus ik vermoed dat je ongeveer 2% per jaar verliest bij normaal gebruik.

Ik ben nog altijd even tevreden van mijn NIU scooter! Tot hiertoe ook nog nergens problemen mee gehad, ook geen herstellingen buiten een kapotte achterband (in een stuk metaal gereden). 2 weken geleden heb ik nog een over the air update gehad, dat verloopt allemaal vlekkeloos.
De batterijgezondheid staat nu op 96%, dus ik vermoed dat je ongeveer 2% per jaar verliest bij normaal gebruik.
Merci! Top hoe de batterij gezond blijft.

Ik ben van plan om een elektrische fiets aan te schaffen, alleen twijfel ik tussen deze modellen.

De fiets zal vooral gebruikt worden voor woonwerk verkeer, momenteel nog 18km enkele rit, over een dikke 2 jaar zou dit veranderen naar 32km enkele rit geen heuvelachtige omgeving. wel aan de kust, dus veel wind.

Trek District+ 6
Trek District+ 8
Norta B3030

Enig advies?

Wat is er precies klote aan? Ik heb het nog niet geprobeerd.
Wel het is eerder persoonlijke smaak.
Bij zo'n systeem moet je je gewenste cadans instellen en gaat hij zelf schakelen voor jou.
Als je stilstaat gaat hij ook automatisch terugschakelen.
Bij de meeste systemen heb je ook geen keuzemogelijkheid tussen automatisch schakelen en manueel.

Ik bepaal gewoon zelf nog graag welke cadans ik trap naargelang de omstandigheden :D.

en als het een Nuvinci Enviolo is is er een gigantisch verlies in rendement (slechts +/- 80% rendement - terwijl je met een derailleur 95% haalt, met een Rohloff 94% en met een Pinion/Alfine 90%)

Scheelt toch een slok op een borrel als je maximale range wil

en als het een Nuvinci Enviolo is is er een gigantisch verlies in rendement (slechts +/- 80% rendement - terwijl je met een derailleur 95% haalt, met een Rohloff 94% en met een Pinion/Alfine 90%)

Scheelt toch een slok op een borrel als je maximale range wil
Alles heeft zijn voor en nadelen natuurlijk. Derailleur vergt meer onderhoudt terwijl die laatsten meestal het dubbele kosten van een Nuvinci naaf, niet automatisch dan.

Iemand ervaring met de aankoop van een 2de hands ebike? Je merkt dat er nu heel wat te koop worden aangeboden vanwege het einde vd fietslease.
Gezien de afstand (40km enkel) ben ik aan het rondkijken naar een model met riem ipv ketting. Ik kom dan meestal uit bij een Riesse Muller. Meestal +- 3000€ voor een model met ongeveer 6000km op de teller.

https://www.specter.bike/ :eek: waw beauty ! Mss al eens gepasseerd hier :crazy:
Vind ik nu typisch geval van design-over-function.
In mijn opinie: ronduit debiele fiets.
Nog buiten het feit van de automatische versnelling:
-geen bagagerek (voor een commuter gewoon noodzakelijk - je zal dat wel kunnen bijbestellen, maar ongetwijfeld passen enkel de bagagedrager die specifiek voor deze fiets gemaakt zijn)
-idem met verlichting
-die zadelbuis- en pen.... laat me ook al vermoeden dat dat miserie zal zijn om eens te vervangen/aanpassen
-geïntegreerd stuur: allemaal mooi strak, maar ik kan al raden waar de fouten zullen optreden...
.....

Vind ik nu typisch geval van design-over-function.
In mijn opinie: ronduit debiele fiets.
Nog buiten het feit van de automatische versnelling:
-geen bagagerek (voor een commuter gewoon noodzakelijk - je zal dat wel kunnen bijbestellen, maar ongetwijfeld passen enkel de bagagedrager die specifiek voor deze fiets gemaakt zijn)
-idem met verlichting
-die zadelbuis- en pen.... laat me ook al vermoeden dat dat miserie zal zijn om eens te vervangen/aanpassen
-geïntegreerd stuur: allemaal mooi strak, maar ik kan al raden waar de fouten zullen optreden...
.....
Mja, dat zijn allemaal beetje cons die nu eenmaal bij het design horen. Ik vraag mij eerder af waar die prijs vandaan komt... Ik zie niet echt iets dat die prijs kan verantwoorden. Automatisch versnellen doet mijn Cowboy van 2k ook :unsure:

Heeft er iemand hier een leasefiets van zijn werk? Hoeveel kost jullie dit per maand en wat is de waarde van de fiets zelf?
Ik ga binnenkort ook een leasefiets mogen nemen maar heb geen idee hoeveel dit per maand kost.

Terug
Bovenaan