De E-Bike thread

Nope 3 wielen genre babboe bakfiets
Smaken, kleuren en geuren. Mij krijg je in ieder geval nooit op een bakfiets met 3 wielen. Dat rijdt als een dweil, kan geen deftige bocht nemen en in tegenstelling tot common-belief is 3 wielen absoluut niet stabieler dan 2 wielen en is de kans op omkantelen zoveel groter.

Smaken, kleuren en geuren. Mij krijg je in ieder geval nooit op een bakfiets met 3 wielen. Dat rijdt als een dweil, kan geen deftige bocht nemen en in tegenstelling tot common-belief is 3 wielen absoluut niet stabieler dan 2 wielen en is de kans op omkantelen zoveel groter.
Helemaal akkoord, maar ik ga wel met mijn bakfiets de wekelijkse boodschappen doen voor een gezin van 6.

Breng gemakkelijk de 4 kinderen samen naar hun hobby's met de bakfiets.

En in dit geval is het niet smaken, kleuren en geuren maar wat is praktisch en wat hebben we nodig

Helemaal akkoord, maar ik ga wel met mijn bakfiets de wekelijkse boodschappen doen voor een gezin van 6.

Breng gemakkelijk de 4 kinderen samen naar hun hobby's met de bakfiets.

En in dit geval is het niet smaken, kleuren en geuren maar wat is praktisch en wat hebben we nodig
Laten we zeggen dat het bij jou dan een vervanging is van een mini-van ipv een auto 😁.
Met 4 kinderen is een driewieler dan inderdaad praktischer en snap ik jouw keuze helemaal.

Voor alles <=2-3 kinderen is een 2-wieler the way to go.

Iets voor deze thread:

Een elektrische fiets die zoals een wagen helemaal afgesloten is, met koffer. Ik zie er de charme/voordelen wel van in, maar stel me wel vragen bij zo'n relatief breed ding op een fietspad (zeker die strookjes langs steenwegen waar je volgens mij gewoon al te breed voor bent). Wat vinden de deskundigen hier?

Iets voor deze thread:

Een elektrische fiets die zoals een wagen helemaal afgesloten is, met koffer. Ik zie er de charme/voordelen wel van in, maar stel me wel vragen bij zo'n relatief breed ding op een fietspad (zeker die strookjes langs steenwegen waar je volgens mij gewoon al te breed voor bent). Wat vinden de deskundigen hier?
Geen deskundige, maar mijn mening:
Als het een zeer niche ding blijft voor mensen met een beperking kan ik zoiets wel snappen, maar als zo'n concept populair begint te worden bij de vlaming die niet echt geinteresseerd is in fietsen maar die het als alternatief voor de auto wilt gebruiken kan dat heel snel heel veel overlast veroorzaken. Even opgezocht en het is blijkbaar 85cm breed. Da's dezelfde breedte als een driewielerbakfiets (Babboe: 85-88cm) en een pak breder dan een tweewielerbakfiets (Urban Arrow: 68cm).

Het zou jammer zijn als het fietspad 'gekaapt' wordt door een grote horde mensen zonder affiniteit voor fietsen die dit concept vooral als een manier zien om zo snel mogelijk op hun werk te raken en die met dergelijke dingen aan 25km/u doorvlammen.

Maar alles hangt af van hoe populair zoiets wordt. Kom je zo'n ding 1 keer per dag tegen is dat iets helemaal anders dan als je er dagelijks 10 moet passeren.

Het zou jammer zijn als het fietspad 'gekaapt' wordt door een grote horde mensen zonder affiniteit voor fietsen die dit concept vooral als een manier zien om zo snel mogelijk op hun werk te raken en die met dergelijke dingen aan 25km/u doorvlammen.
Heb je die nu bij gewone elektrische fietsen of speed pedelecs al niet?

Heb je die nu bij gewone elektrische fietsen of speed pedelecs al niet?
Welja, inderdaad, en ik heb die evolutie ook meegemaakt als fietspendelaar de afgelopen 12 jaar. Maar de persoonlijke overlast van elektrische fietsen en speedpedelecs vind ik beperkt; da's vooral iets dat we in de ongevalstatistieken zien. Ik zou het eerder als een positieve evolutie zien omdat er nu tenminste ook veel serieuzere aandacht is voor fietsinfrastructuur. Als diezelfde mensen beginnen overstappen naar brede vehikels die 180kg wegen is dat een heel ander verhaal.

Welja, inderdaad, en ik heb die evolutie ook meegemaakt als fietspendelaar de afgelopen 12 jaar. Maar de persoonlijke overlast van elektrische fietsen en speedpedelecs vind ik beperkt; da's vooral iets dat we in de ongevalstatistieken zien. Ik zou het eerder als een positieve evolutie zien omdat er nu tenminste ook veel serieuzere aandacht is voor fietsinfrastructuur. Als diezelfde mensen beginnen overstappen naar brede vehikels die 180kg wegen is dat een heel ander verhaal.
Ja, mijn eerste idee was vooral: ah leuk, maar daar hebben we toch helemaal de infrastructuur niet voor? Als ik hier de drukke wegen bekijk zijn dat zo van die steenwegen met een belachelijk smal fietspad, waar het gras dan nog half overgroeit. Als er een significant aantal mensen de wagen laat staan voor zoiets dan staat er gewoon een file op dat fietspad lijkt me :)

Zo'n overdekte fiets mag volgens de wegcode trouwens ook op de weg rijden (waar de snelheid beperkt is tot 50km/u of minder), net zoals dat ook voor ligfietsen het geval is (art. 9.1.2.1°, laatste lid, Wegcode).

Wij kunnen sinds 1 januari eindelijk ook een fiets leasen. Ikzelf had een Stromer ST3 particulier 2dehands gekocht en heb daar nooit problemen mee gehad, dus Stromer had sowieso een streepje voor. Maar leasen is ook de kans om 3 jaar eens iets anders te proberen. Aangezien ik de Stromer ST5 zou overwegen heb ik 2 fietsen in hetzelfde segment, en vooral Made in Belgium, getest: de Specter LR en de Ellio Max.

Allereerst was het de beurt aan de Specter en daar keek ik toch echt naar uit. Testen voor langere periode kon zonder problemen bij Fietslab te Leuven. De rit van ginds naar thuis was alvast zeer leuk, de Specter heeft meer dan kracht genoeg (1200W) en de automatische versnelling werkte vanaf het begin intuïtief en ik had nooit de noodzaak om zelf te schakelen. Ook het scherm is meer dan een gimmick en met de navigatie en metrics vind ik het echt een toegevoegde waarde.
De fiets thuis geparkeerd en de volgende ochtend met 59% vetrokken voor een rit van 26km naar het werk. Na 5km toch maar even de GOM nagekeken en die gaf nog 32km aan. Komt goed, toch? Ondertussen begon de fiets ook duidelijk zijn (tot dan) grootste nadeel te vertonen: het gebrek aan comfort. Ondanks relatief goede wegen begint de fiets erg hard en vermoeiend aan te voelen. Een ander zadel zou al zeer veel goedmaken, maar ik vind de fiets enorm agressief en stijf afgesteld, zeker om zogezegd een fiets te zijn met 'focus op lange afstanden'.
Ondertussen, na 10km, geeft de GOM nog maar 16km aan en ik begin me zorgen te maken. Ik zet de aandrijving een standje lager en moet meteen veel meer bijtrappen dan in Fly modus. Een extra stand had hier wel handig geweest.
Jammer genoeg blijft de GOM en het batterijpercentage sneller dalen dan de resterende KM's, en met 4km te gaan besluit de batterij, en dus ook de ondersteuning én het licht er de brui aan te geven. Tot zover een aangename kennismaking.
Op het werk aangekomen de fiets geüpdatet en volledig opgeladen (wat gaat dat traag in vergelijking met mijn Stromer) en de terugrit verloopt aan recordsnelheid (gemiddeld 40km/u over 26km).

De volgende ochtend met 75% hetzelfde traject aangevat, deze keer gaan ze mij niet liggen hebben en laat ik de fiets in Fly :coolbrows: ... tot ik na 20km opnieuw merk dat de GOM en het batterijpercentage totaal niet representatief zijn. De fiets limiteert bij lage percentages de poweroutput en 4% batterij en serieus duwen kom ik alweer teleurgesteld toe op het werk.

De Ellio Max dan. Ook hier geen probleem om de fiets meerdere dagen te testen van het HQ in Leuven. De fiets ziet er IRL -gelukkig- ook al wat mooier uit dan op foto maar, mijn God, hier heeft de Stromer meer dan een streepje voor.
Ik vertrek en hier voel ik meteen grote verschillen met de Specter: de Max rijdt als op een wolk, dankzij het geveerde stuur en zadel. Maar vooral dat eerste geeft in het begin een vreemde indruk met precies wat gebrek aan controle. Gelukkig gaat dat gevoel snel weg en eens op snelheid rij ik vol vertrouwen richting huis. Ondertussen viel me op dat bij vertrek de Ellio nogal onzeker is in welke versnelling hij moet en de fiets wordt nogal 'wobbly' tot een snelheid van 15km/u. Eens daarboven is het instellen van de cadans zeer aangenaam en rij je zonder problemen 45+km/u.
Ook met de Ellio 2 keer naar het werk gereden en de GOM is zeer pessimistisch. Met 100% vertrokken en 60% aangekomen, daar kan de Specter nog wat van leren.

Daarnet de Ellio dan teruggebracht en hoewel ik hem nog zou overwegen vertoonde ook deze nu vreemd gedrag: eens ik de terugtraprem gebruikte en terug wilde vetrekken was de sensor helemaal de kluts kwijt en bij elke omwenteling ging hij een fractie van een seconde van aandrijving naar remmen en terug. Een reboot kon het probleem niet oplossen en eens ik de fiets afgegeven had draaide de linkerriem bij momenten uit zichzelf terug. De verkoper had dit nog nooit gezien, maar dit bevestigde wel wat ik eigenlijk zelf al mezelf had voorgenomen: ik wil nog altijd een Speedpedelec die lijkt op een fiets en geen halve brommer. En met de CVT en zeer onnatuurljike manier van fietsen was de Ellio toch ook wel een teleurstelling. Jammer!

Komende week staat een testrit met de ST5 op het programma, benieuwd of de Stromer mij opnieuw kan overtuigen.

Wij kunnen sinds 1 januari eindelijk ook een fiets leasen. Ikzelf had een Stromer ST3 particulier 2dehands gekocht en heb daar nooit problemen mee gehad, dus Stromer had sowieso een streepje voor. Maar leasen is ook de kans om 3 jaar eens iets anders te proberen. Aangezien ik de Stromer ST5 zou overwegen heb ik 2 fietsen in hetzelfde segment, en vooral Made in Belgium, getest: de Specter LR en de Ellio Max.
Niet van plan om een Klever te testen? De X (Speed/Pinion) ligt in hetzelfde segment denk ik.

Ik twijfelde 1,5j geleden tussen Klever en Stromer. Voor Klever (de N Rogue) gekozen omdat die goedkoper was, en er een dealer in de buurt was.

Binnen 1,5j heb ik de kans om een nieuwe te kiezen, ik ben er nu al over aan het nadenken :LOL:

Niet van plan om een Klever te testen? De X (Speed/Pinion) ligt in hetzelfde segment denk ik.

Ik twijfelde 1,5j geleden tussen Klever en Stromer. Voor Klever (de N Rogue) gekozen omdat die goedkoper was, en er een dealer in de buurt was.

Binnen 1,5j heb ik de kans om een nieuwe te kiezen, ik ben er nu al over aan het nadenken :LOL:
Idem hier maar dan over 2 jaar en aangezien ze de mijne niet meer maken (qwic) ben ik terug vanaf af.

Klever vind ik echt lelijk, dus nee.
Maar ik hoor wel heel goede dingen van Klever, en inderdaad mocht ik hem niet zo lelijk vinden zou ik de X zeker kunnen overwegen!

Riese&Muller komt ook met een Pinion speedpedelec maar dat is pas voor de zomer, jammer genoeg. Die maken echt degelijke fietsen.

Ondertussen begon de fiets ook duidelijk zijn (tot dan) grootste nadeel te vertonen: het gebrek aan comfort. Ondanks relatief goede wegen begint de fiets erg hard en vermoeiend aan te voelen. Een ander zadel zou al zeer veel goedmaken, maar ik vind de fiets enorm agressief en stijf afgesteld, zeker om zogezegd een fiets te zijn met 'focus op lange afstanden'.
Had de fiets het verend zadel (flybridge)? Ik heb gemerkt dat bandenspanning echt heel belangrijk is. In mijn geval, +/-80kg, is 2,2 bar ideaal. In het begin deed ik 2,5 bar en dat was te hard, mijn polsen deden pijn die eerste dagen. Eens je de juiste druk hebt gevonden dan is het voor mij een zeer comfortabele fiets. Qua geometrie is er wel wat aan te passen als je vindt dat je testfiets te agressief en stijf vond. Ik heb alle spacers nog steken en dat vind ik ideaal als daily commuter. Ik heb ooit eens een vervangfiets gehad met maar 1 of 2 spacers en die vond ik op het randje.
De volgende ochtend met 75% hetzelfde traject aangevat, deze keer gaan ze mij niet liggen hebben en laat ik de fiets in Fly :coolbrows: ... tot ik na 20km opnieuw merk dat de GOM en het batterijpercentage totaal niet representatief zijn. De fiets limiteert bij lage percentages de poweroutput en 4% batterij en serieus duwen kom ik alweer teleurgesteld toe op het werk.
Dat lijkt mij niet helemaal te kloppen. Ik heb een enkele rit van 24 km en ik kom nu in de winter aan op het werk tussen de 62 en 58% batterij. Alles in fly. Je hebt op het hoofdscherm die blauwe binnenste halve cirkel waar je aan kunt zien of je + of - je gom aan het trappen bent, handig bij lange ritten.
Hoe is je fietsconditie? En weet je toevallig op welke cadans de Enviolo stond ingesteld? Hoe lager de cadans hoe hoger het verbruik.
Bij lage batterij, ik dacht onder de 5% gaat hij sowieso in 'range' om het systeem nog in leven te houden.

Hier komende van een Stromer ST3 (+20K km) nu een Klever X pinion. Nooit gedacht dat er zoveel verschil op zou zitten. De X pinion rijdt veel aangenamer & vlotter.

Bij een gewone standaard elektrische fiets met riemaandrijving: om de hoeveel km moet een riem vervangen worden?
Vandaag op de botst eens binnengesprongen bij bikerepublic en daar zeiden ze me dat om de 10K de riem vervangen dient te worden.
Rekende dat zij dan ook nog de voor- en achteraandrijving mee vervangen + remblokken + werkuren, kwam hij op een onderhoudskost van 500 a 600 euro... 😱
Van de pot gerukt of realistisch?

Dat hangt ook van de riem af. Gates heeft bv een cdn en een cdx, die laatste is een stuk duurzamer. Belangrijk is ook dat de riemspanning goed is afgesteld, anders slijt ze rapper. En door zand en vuiligheid slijt ze ook rapper.
Ik heb toevallig begin deze week mijn cdn kapot gereden (op een niet-elektrische fiets), en daar stond nog lang geen 10.000 km op. Eerder een 3.000 schat ik...

Dat hangt ook van de riem af. Gates heeft bv een cdn en een cdx, die laatste is een stuk duurzamer. Belangrijk is ook dat de riemspanning goed is afgesteld, anders slijt ze rapper. En door zand en vuiligheid slijt ze ook rapper.
Ik heb toevallig begin deze week mijn cdn kapot gereden (op een niet-elektrische fiets), en daar stond nog lang geen 10.000 km op. Eerder een 3.000 schat ik...

Hoe heb je dat gedaan?

Hoe heb je dat gedaan?
Geen idee, mogelijk stond de riem iets te slap. Er zijn heel wat factoren die de levensduur kunnen verkorten: vuil, spanning maar ook bv hoe recht en stijf het fietsframe is (een riem die ook maar een mm scheef loopt, slijt veel sneller)... Feit is dat over een stuk van 15cm de "tanden" van de riem afgebroken waren.

Terug
Bovenaan