De E-Bike thread

Ik rij langer met mijn tandwielen/cassette?
Ik dacht dat een riem véél langer mee ging? Dan is dat toch zijn geld helemaal niet waard?
Met een fiets van 36 kg + berijder en 70 kg "lading"?

De tandwielen hadden meer dan 15k km op de teller. De ketting op mijn longtail had een levensduur van misschien 1000 km, dat was echt niet te doen.

Met een fiets van 36 kg + berijder en 70 kg "lading"?

De tandwielen hadden meer dan 15k km op de teller. De ketting op mijn longtail had een levensduur van misschien 1000 km, dat was echt niet te doen.
Oké een bakfiets.

Ik vergeleek met een Klever Pedelec

Op de speedpedelec is mijn eerste ketting+cassette zo'n 5000km meegegaan, en de tweede ketting is nu aan 9500km weer duidelijk aan het einde van de levensloop.

Welke e-bikes hebben niet zoveel last als de ondersteuning wegvalt op 25 km per uur.

Of waar kan je meer info vinden hieromtrent.

De Bosch SX (die ook op die Koga staat) is Bosch hun lichtste motor bedoelt voor de sportievere fietsen. Eigenlijk is dat Bosch hun antwoord op TQ, wat het meest gebruikt wordt op race - en gravelbikes en ook een deeltje van de markt heeft ingepikt bij de e-mtb's.
Als je de e-bike wil die het beste boven de 25km/u rijdt dan "moet" je voor TQ gaan, die motor is toch nog altijd een niveau'tje boven de SX qua rijgevoel. Dan kom je meestal uit bij fietsen met een derailleur aangezien een naafversnelling nu eenmaal minder efficiënt is. De voordelen van een riem zijn gekend bij dagdagelijks gebruik en slecht weer, maar een derailleur heeft ook nog wel zijn voordelen als je een fiets wil die quasi zo licht rijdt als een gewone fiets.

Bijvoorbeeld:

Momenteel gaat mijn voorkeur uit voor een riem. Ik ken mezelf wat betreft onderhoud.

Ik had mijn oog laten vallen op een trek allant+ 9. Een paar jaar terug was daar een 45 km/h versie van.

Of is er een mogelijkheid om een ouder model te kopen bij leasing?

Momenteel gaat mijn voorkeur uit voor een riem. Ik ken mezelf wat betreft onderhoud.

Ik had mijn oog laten vallen op een trek allant+ 9. Een paar jaar terug was daar een 45 km/h versie van.

Of is er een mogelijkheid om een ouder model te kopen bij leasing?

Trek maakt voorlopig geen speedpedelecs meer. Denk dat de oudere modellen ondertussen al allemaal de deur uit zijn

De 45km/h versie van de Allant bestaat niet meer, dat is ondertussen al wel een jaar of 2 dus deze ga je niet meer vinden. Behoorlijk wat merken zijn gestopt met speedelecs met Bosch motor omdat deze niet krachtig genoeg waren (voor de meeste mensen). Deze reden vlot 35km/u maar niet de 45km/u die nodig is voor mensen die +20km enkele rit afleggen. Een goeie kameraad van mij rijdt met zo'n Allant en is daar best tevreden, hij doet tegenwoordig 10km enkele rit en is erg sportief. Vroeger moest hij 25km enkele rit doen, dan merk je wel dat je goed je best moet doen om gemiddeld 35 per uur te fietsen. Voor een onsportief iemand is dat niet ideaal.

Voor korte afstanden pas je je uiteindelijk ook aan aan het feit dat een fiets max 25 per uur doet. Het is meer als de weg glooiend is en je langere stukken licht bergaf hebt dat een gewone ebike vervelend kan zijn.

Bij een gewone standaard elektrische fiets met riemaandrijving: om de hoeveel km moet een riem vervangen worden?
Vandaag op de botst eens binnengesprongen bij bikerepublic en daar zeiden ze me dat om de 10K de riem vervangen dient te worden.
Rekende dat zij dan ook nog de voor- en achteraandrijving mee vervangen + remblokken + werkuren, kwam hij op een onderhoudskost van 500 a 600 euro... 😱
Van de pot gerukt of realistisch?
Ik zou net denken dat je enkel de riem moet vervangen bij een onderhoud en zo'n riem kan toch niet veel kosten als je de prijzen van een distributieriem of multiriem van een auto ziet.

Ik zou net denken dat je enkel de riem moet vervangen bij een onderhoud en zo'n riem kan toch niet veel kosten als je de prijzen van een distributieriem of multiriem van een auto ziet.
De tandwielen verslijten op de duur ook en zijn evenmin goedkoop. Een Gates CDX-riem kost rond de 100 EUR.

De fietswinkel gisteren gaf een voorbeeld aan van riem wisselen op speedpedelec na 18000 km.

Meestal ziet hij mensen met een riem niet snel terug na het eerste onderhoud.

Vandaag 2 testritten gemaakt. Eentje op een Batavus Finesse met 50 Nm motor en eentje met een Sparta A-shine met 75 Nm.

Die Sparta reed fijner en schakelde fijner.

Bergaf met gemak 40 km/h. Dat de ondersteuning wegviel op 25 km/h op vlak stoorde me niet bij beide fietsen.

Laatst bewerkt:

Voor hetzelfde geld heb je ook al een stromer st1 speedpedelec die een batterij heeft die bijna dubbel zo groot is en een 670w achterwielmotor.
Het zijn natuurlijk 2 zeer verschillende fietsen. Die trek zal wel een stuk lichter uitvallen.

Waar zitten de verschillen tussen een stromer st1 (deze heeft kennelijk geen versie met riem) en een riese & muller charger 4 gt?

edit

Verkoper van winkel heeft uitleg gedaan dat de stromer sneller aan de 45 zit door achterwielmotor maar ook minder comfortabel zal zijn.

Laatst bewerkt:
Waar zitten de verschillen tussen een stromer st1 (deze heeft kennelijk geen versie met riem) en een riese & muller charger 4 gt?

edit

Verkoper van winkel heeft uitleg gedaan dat de stromer sneller aan de 45 zit door achterwielmotor maar ook minder comfortabel zal zijn.

Ik heb indertijd een testrit gedaan met een R&M supercharger en een Klever X speed. Die Klever heeft ook een achterwielmotor zoals de Stromer.

Ik werd zot van met die R&M te rijden, de cadans was in geen enkele versnelling aanvaardbaar, eens boven de 35km/h trapte ik me zot. Terwijl die Klever direct perfect was.

Ik heb indertijd een testrit gedaan met een R&M supercharger en een Klever X speed. Die Klever heeft ook een achterwielmotor zoals de Stromer.

Ik werd zot van met die R&M te rijden, de cadans was in geen enkele versnelling aanvaardbaar, eens boven de 35km/h trapte ik me zot. Terwijl die Klever direct perfect was.
De enige klever dealer in de buurt had geen mogelijkheid tot testrit. Enkel om de 2 maanden was er een dag voorzien.

Bij gematigde temperaturen denk ik er zo niet over na. Maar nu het 's ochtends nog wel durft vriezen, vraag ik me af of dat goed is om die batterij direct aan de oplader te hangen na de fietsrit? Gisteren kwam ik toe op kantoor en aan mijn bureau hang ik die batterij dan direct aan de oplader. Vroeg mij nu af of het misschien beter is om die eerst even te laten 'acclimatiseren' alvorens op te laden?

Bij gematigde temperaturen denk ik er zo niet over na. Maar nu het 's ochtends nog wel durft vriezen, vraag ik me af of dat goed is om die batterij direct aan de oplader te hangen na de fietsrit? Gisteren kwam ik toe op kantoor en aan mijn bureau hang ik die batterij dan direct aan de oplader. Vroeg mij nu af of het misschien beter is om die eerst even te laten 'acclimatiseren' alvorens op te laden?

Ik pendel nu al 5 jaar naar mijn werk en hang ook altijd meteen mijn batterij aan de lader ongeacht de temperatuur. Heb er nog geen last van ondervonden.

Ik ben niet zo technisch onderlegd, dus sla de bal mogelijks mis, maar :
Is een batterij in gebruik ook niet warmer?
In dat geval zou de batterij bij aankomst op het werk ook warmer zijn dan de buiten temperatuur.

Terug
Bovenaan